Hoe een ventilatiebuis in muur vast te maken?

Pagina: 1
Acties:

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-12 16:29
Het volgende kwam ik tegen in de installatiehandleiding van de Aeropac ventilator die ik wil installeren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nAd38v4.png
Nou vroeg ik me af wat drie flanken hechting is, en wat een 'rond snoer' is en waar het voor dient.

In deze afbeelding wordt het niet gedaan maar is het ook niet slim om het gat te vullen met purschuim en dan de buis in het gat te doen? Of eventueel zelfs met voegmortel.

Als iemand dit weet, of nog tips heeft, hoor ik het graag :)

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-12 11:05
Drieflankshechting is in dit geval gewoon onzin.
Drieflankshechting betekent dat een kitvoeg die tussen 2 delen zoals vloer/wand tegel zit ook raakvlak heeft met een derde materiaal zoals de ondervloer.
Een rondsnoer wordt ook wel rugvulling genoemd.
Ik zou hem er in doen en daarna afpurren, het is geen hogere wiskunde.

• Pruimenvlaai
D.deJong schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:45:
Drieflankshechting is in dit geval gewoon onzin.
Drieflankshechting betekent dat een kitvoeg die tussen 2 delen zoals vloer/wand tegel zit ook raakvlak heeft met een derde materiaal zoals de ondervloer.
Een rondsnoer wordt ook wel rugvulling genoemd.
Ik zou hem er in doen en daarna afpurren, het is geen hogere wiskunde.
Oh en met drieflankshechting is het probleem dan dat er aanhechting is op oppervlakken waar je geen aanhechting wil, wat bij verschuiving van die oppervlakken problemen kan opleveren? Ik kan me voorstellen dat dat hier ook het geval is, het zou handig zijn de PVC buis uit de muur te kunnen halen zonder dat het ventilatierooster eruit valt.

Nog iets anders, de PVC buis is 80mm diameter, volgens de handleiding waar het plaatje uit komt moet het gat in de muur met een 82 boor gemaakt worden. De persoon die ik net via Werkspot heb gevonden zegt dat hij alleen 81mm heeft omdat ze 82 niet in lange maten hebben, dit moet wel passen toch?

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-12 11:05
1mm is niet veel, beter iets groter zoals 84/85. Dat geeft wat ruimte om af te kitten. Het rooster dekt het wel af.

• Pruimenvlaai
Okee, ik zie het wel, morgen komt er iemand om te boren, als het niet past wordt het een 75mm buis.