Een paar maanden geleden heb ik een nieuwe auto gekocht, een mazda 6 uit 2009. Nu zijn de banden aan vervanging toe maar ik schrok een beetje van de prijs, er zitten nu banden onder in de maat 215 50/R17 en een beetje kwaliteits 4-seizoens band gaat al gauw richting de €150 per stuk
Andere maten zijn dusdanig goedkoper dat ik een compleet nieuwe velg + band kan kopen voor hetzelfde geld. Hierdoor ik zit te twijfelen of dit geen betere keus is, ik zat te denken om van 215 50/R17 naar 205 60/R16 te gaan.
Voordelen:
- iets meer comfort vanwege hogere band
- toekomstige nieuwe banden veel goedkoper
Nadelen:
- Meer gedoe (velgen + banden kopen, zelf monteren bij webshop bestelling)
- Goedkope webshop velgen misschien mindere kwaliteit dan de fabrieksvelgen?
- 16" aftermarket velgen geven misschien een goedkopere uitstraling bij eventuele verkoop van de auto ooit
Verschil in grip of andere eigenschappen lijken me minimaal tussen 215 of 205 brede banden. Zit er nog een addertje onder het gras of is het gewoon voordeliger om over te stappen naar een andere velgmaat?

Andere maten zijn dusdanig goedkoper dat ik een compleet nieuwe velg + band kan kopen voor hetzelfde geld. Hierdoor ik zit te twijfelen of dit geen betere keus is, ik zat te denken om van 215 50/R17 naar 205 60/R16 te gaan.
Voordelen:
- iets meer comfort vanwege hogere band
- toekomstige nieuwe banden veel goedkoper
Nadelen:
- Meer gedoe (velgen + banden kopen, zelf monteren bij webshop bestelling)
- Goedkope webshop velgen misschien mindere kwaliteit dan de fabrieksvelgen?
- 16" aftermarket velgen geven misschien een goedkopere uitstraling bij eventuele verkoop van de auto ooit
Verschil in grip of andere eigenschappen lijken me minimaal tussen 215 of 205 brede banden. Zit er nog een addertje onder het gras of is het gewoon voordeliger om over te stappen naar een andere velgmaat?