Tegels niet vlak na voegwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 1117985

Topicstarter
Hallo allemaal. Voor onze nieuwe woning (nieuwbouw) hebben wij het toilet en de badkamer laten betegelen. De tegels die zijn gebruikt zijn 60x60 grijze gerectificeerde tegels met lichtgrijze voeg op de vloer en bij het toiletombouw en de muren 30x60 gerectificeerde witte tegels met witte voeg. Nadat de tegels waren gevoegd zagen wij verschillen tussen de tegels, vanwege het licht dat erop staat zien we kleine schaduwen. Zie hieronder de foto's:

https://www.mupload.nl/img/k0d7m7nhhpw.jpg
https://www.mupload.nl/img/0d86qo.jpg
https://www.mupload.nl/img/hnia5yyr26q.jpg
https://www.mupload.nl/img/tntk14z2um98.jpg
https://www.mupload.nl/img/mx4wpps.jpg
https://www.mupload.nl/img/jqi5baq8g.jpg
https://www.mupload.nl/img/bs6cyxb.jpg
https://www.mupload.nl/img/xcfrb4hvd1d.jpg

Is dit acceptabel en zou hier nog wat aan gedaan kunnen worden? We betalen fors voor deze tegelzetter en ik vind het persoonlijk echt niet mooi. Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat heb je besteld? Als je een levendige muur besteld hebt, is dit misschien zijn interpretatie daarvan :+ Maar voor een vlakke muur, ziet het er (met mijn ongetrainde oog) wel amateuristisch uit, ja.
en zou hier nog wat aan gedaan kunnen worden? We betalen fors voor deze tegelzetter en ik vind het persoonlijk echt niet mooi. Alvast heel erg bedankt!
Heeft de aannemer het uitbesteed? Heb je de aannemer zelf al gevraagd wat ie ervan vindt? Want ik kan me voorstellen dat ie hier zelf ook niet echt trots op zal zijn. Tenzij het dus zo bedoeld was, natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 19-09-2018 20:35 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Anoniem: 1117985

Topicstarter
Uiteraard is dit niet wat wij hadden verwacht, we hebben expres gerectificeerde tegels gekozen voor een strakke uitstraling.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:06
Mooie tegels :) Had iets meer geld uitgegeven aan iemand die geen beunhaas is. Ik heb nog nooit zo lelijk tegelwerk gezien. De WC's langs de A4 zijn strakker :)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24

Illusion

(the art of)

Zijn de tegels zelf wel écht vlak? Lijkt wel alsof sommige tegels zelf ook een kromming hebben. Daar is als tegelzetter natuurlijk niks tegen te doen (behalve die tegels weggooien)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-06 20:48
Wij hebben ongeveer dezelfde tegels, witte lange tegels voor in de badkamer en in de wc.
Het ziet er bij ons een stuk strakker uit, oké met tegels van dit formaat weet je gewoon dat niet alles 100% strak kan zijn maar dit ziet er wel heel erg slecht uit.

Ik zou degene die dit erin heeft durven te zetten toch nog eens uitnodigen om het eindresultaat te komen bekijken. Ik zou het persoonlijk allemaal eruit halen.

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 1117985 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:37:
Uiteraard is dit niet wat wij hadden verwacht, we hebben expres gerectificeerde tegels gekozen voor een strakke uitstraling.
Moet ik dan mijn vraag maar even herhalen? ;)

Heeft de aannemer het uitbesteed? Heb je de aannemer zelf al gevraagd wat ie ervan vindt? Want ik kan me voorstellen dat ie hier zelf ook niet echt trots op zal zijn. Tenzij het dus zo bedoeld was, natuurlijk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35

BCC

Wat is de ondergrond geweest? Dit kan ook komen doordat de ondergrond niet goed vlak was. Je kan dan weinig corrigeren met zon grote tegel. Dat zelfde geld als de tegel krom is, zoals al gezegd. Was het van tevoren gestuct/geegaliseerd? Maar ik ben ook van mening dat het over moet.

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 19-09-2018 20:51 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
BCC schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:51:
Wat is de ondergrond geweest? Dit kan ook komen doordat de ondergrond niet goed vlak was. Je kan dan weinig corrigeren met zon grote tegel. Dat zelfde geld als de tegel krom is, zoals al gezegd. Was het van tevoren gestuct/geegaliseerd? Maar ik ben ook van mening dat het over moet.
Maar we zijn het wel eens dat het dan de verantwoordelijkheid is van de tegelzetter (of aannemer) om dat te signaleren, toch? Beiden gevallen, naar mijn mening. Even een belletje met de opdrachtgever voor overleg was op zijn plaats geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
Lastig. Het strijklicht van zo'n spotje wat er recht boven hangt en recht naar beneden schijnt helpt bepaald niet mee, in dat soort licht zie je echt iedere millimeter verschil. Daardoor wordt ook een iets minder gevulde voeg direct zo'n zwarte schaduwrand.
Als je dezelfde foto's met zacht licht van voren maakt zie je er waarschijnlijk helemaal niets aan.
Overigens wordt in de projectbouw dit soort toleranties tevoren tot achter de komma vastgelegd wat wel/niet acceptabel is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Een gerectificeerde tegel en strijklicht is killing, het had iets beter gekund maar tegels zijn nou eenmaal niet 100% vlak en dat ga je zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Nu heb je ook maar één lichtbron, zodra je meerdere lichtbronnen gebruikt heb je er al veel minder last van.
Het zou misschien deels op te lossen zijn door nog een keer extra te voegen, in de wc lijkt het alsof de voegen vrij diep zijn. Dan krijg je automatisch schaduwen - ongeacht hoe recht er betegeld is.

Heldere topictitel trouwens... :X

[ Voor 5% gewijzigd door Tehh op 20-09-2018 07:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:04
Uhm, ja strijklicht en spotjes maken het leven niet makkelijker. Maar als je een goede tegelzetter uitlegd dat het strak moet komt er niet zoiets uit.
Ondergrond is onzin, had de tegelzetter of moeten melden (zo kan ik de gevraagde kwaliteit niet leveren) of dikkere lijm gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35

BCC

@significant Dan is het dus geen onzin, dan is het de vraag of de tegelzetter dat gemeld had of dat de aannemer zei: "knal het er maar op, want ik moet door".

Maar de keuzes die gemaakt zijn helpen hier niet: Een terugliggende voeg & tegels niet in verband & gerectificeerde tegels & strijklicht & grote tegels & mogelijk ietwat kromme tegels? zorgen ervoor dat je eigenlijk eerst had moeten stucen voordat je ging tegelen. Maar goed, dat is mijn mening.

Ff bellen met de beste man lijkt me een goed begin, toch?

[ Voor 54% gewijzigd door BCC op 20-09-2018 08:30 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ziet er inderdaad niet strak uit.

Heb je toevallig nog 2 (of meer) tegels over? Leg deze anders eens met de mooie kant op elkaar en kijk dan of ze vlak blijven liggen of wiebelen als je op de hoeken drukt.
Gaan ze wiebelen, dan zijn de tegels niet helemaal recht en zal je altijd schaduw houden / overloop hebben ter hoogte van de voeg.
Blijven ze wel vlak liggen, dan kan het ook nog aan de ondergrond liggen. Als die niet helemaal vlak is, gaat een tegel scheef er in en dat werkt door.

Wat je nog wel zou kunnen vragen, is om nog een keer extra te voegen en dat over de tegel heen te smeren. Het voegwerk moet daarna wel meteen goed van de tegel worden gehaald. Maar door het deels over de tegel heen te smeren, kan je (als je het goed doet) een betere overloop tussen de tegels krijgen. Dit zal in de loop der tijd er wel weer afgaan, maar dan is het nu (voor het oog) als je er net komt te wonen wel strak!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:58
Room42 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:28:
[...]

Maar we zijn het wel eens dat het dan de verantwoordelijkheid is van de tegelzetter (of aannemer) om dat te signaleren, toch? Beiden gevallen, naar mijn mening. Even een belletje met de opdrachtgever voor overleg was op zijn plaats geweest.
Precies dit. De tegelzetter is de vakman. Die moet dan dus maar even aangeven dat de ondergrond niet geschikt is om de gewenste kwaliteit te leveren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06 13:22
Ik vind een aantal reacties wel erg negatief hier! In mijn ogen zijn alle voegen mooi op elkaar uitgelijnd, iets wat je kan krijgen met gezaagde (gerectificeerde) tegels. Neem je standaard tegels, dan zul je grotere voegen moeten aanhouden om de grotere toleranties op de tegels op te vangen.

Daarnaast is het wel duidelijk dat dit niet mooi oogt. Als ik het inschat is dit een combinatie van 2 zaken:
1) Niet alle tegels liggen mooi in 1 vlak. Dit kan meerder oorzaken hebben zoals:
- Vlakheid ondergrond (niet te verwarren met gladheid!)
- Vlakheid van de tegels
- Nauwkeurigheid van het plaatsen
2) Niet alle voegen zijn helemaal verzadigd. Hierdoor zie je dat op sommige plekken de voeg helemaal vol zit en je daar geen schaduw krijgt. Op een andere plek zie je dat de voeg iets dieper ligt waardoor je wel een schaduwplekje krijgt.

Alles bij elkaar zou ik niet direct zelf conclusies trekken, maar de uitvoerder met het resultaat confronteren.

Praktisch gezien denk ik dat je eerst alles wilt navoegen om alle voegen helemaal vol te krijgen. Daarna het resultaat bekijken om te zien of dit afdoende is. Zomaar in het wilde weg gaan roepen dat alle tegels eruit moeten is te voorbarig, en daar kweek je ook geen goodwill mee bij de uitvoerder.

• rdfeij
  • Laatst online: 11-06 15:00

Dit lijkt mij gewoon prutswerk. Wij kregen ook de opmerking dat de tegels krom waren in de badkamer.
Later heb ik met een restant zelf de toilet nog betegeld en zit alles vlak tegen de muur.

Er lopen een hoop prutsers rond in tegel/bouw land hebben wij wel gemerkt.
Blijven ze wel vlak liggen, dan kan het ook nog aan de ondergrond liggen. Als die niet helemaal vlak is, gaat een tegel scheef er in en dat werkt door.
Onzin. Als de lijm dik genoeg aangebracht is kun je tegels hartstikke recht in de lijm duwen.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:27

OmeJoyo

This is me

Ik sluit me aan bij de reactie hierboven, tenzij de tegels van zeer belabberde kwaliteit zijn en het dus simpelweg niet mogelijk is om ze er recht op te zetten. Echter als je als tegelzetter dit ontdekt (je controleert immers je materiaal en je werk) dan meld je dit direct zodat er naar een oplossing kan worden gezocht.

Zelf heb ik helaas ook ervaring met zeer slecht tegelwerk, gelukkig relatief snel achter gekomen en zijn vervanger heeft echt super werk afgeleverd. Je kan in de lijm inderdaad behoorlijk wat opvangen er zal hier toch gewerkt moeten zijn met een 8 of 10 mm lijmkam gezien de grootte en dat levert voldoende speling om een gemiddelde tegel recht op de muur te krijgen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-06 14:17
rdfeij schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:27:

Dit lijkt mij gewoon prutswerk. Wij kregen ook de opmerking dat de tegels krom waren in de badkamer.
Later heb ik met een restant zelf de toilet nog betegeld en zit alles vlak tegen de muur.

[...]

Onzin. Als de lijm dik genoeg aangebracht is kun je tegels hartstikke recht in de lijm duwen.
Als de tegel krom is, dan kan je drukken wat je wilt, maar gaat het niet lukken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MRTNbos
rdfeij schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:27:
[...]
Ik zeg niet dat iedereen goed werk aflevert, maar momenteel is er ook een trend dat mensen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten (ik geef hiermee geen mening over de TS!).

Vaak wordt er allereerst op basis van een prijs vergeleken, maar achteraf wordt de kwaliteit beoordeeld. Kwaliteit gaat vaak hand in hand met arbeidsuren en materiaal kosten. Laatst nog een verhaal gehoord van een schilder die letterlijk zegt dat voor het geld wat de meeste mensen max willen betalen om hun hele huis te verven hij geen hoge kwaliteitsverf(materiaal) kan aanbrengen op een perfecte manier(uren).

Hij kan & wil dit wel, maar dan gaan de kosten zomaar met een factor2 omhoog. Bied hij standaard de hoge kwaliteit aan, dan zal hij zeer weinig klanten krijgen omdat alle concurrenten "voordeliger" zijn.

• rdfeij
  • Laatst online: 11-06 15:00
Señor Sjon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:53:
[...]

Als de tegel krom is, dan kan je drukken wat je wilt, maar gaat het niet lukken.
Klopt, helaas ben ik ervaringsdeskundige met tegelwerk problemen.
Als ik de foto's bekijk zitten de tegels simpelweg scheef in de lijm. Er kan best wel eens een afwijking zijn, maar gelet op de details in de foto's ben ik van mening dat hier gewoon slecht werk geleverd is.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:05

Tens

let me drink about it

MRTNbos schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:22:
Praktisch gezien denk ik dat je eerst alles wilt navoegen om alle voegen helemaal vol te krijgen. Daarna het resultaat bekijken om te zien of dit afdoende is. Zomaar in het wilde weg gaan roepen dat alle tegels eruit moeten is te voorbarig, en daar kweek je ook geen goodwill mee bij de uitvoerder.
IDD, voegwerk is drama en moet sowieso hersteld worden. Als je een waterpas, of iets anders rechts langs de tegels legt zie je dan echt verschil of is het alleen optisch vanwege de slechte voegen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:35
Anoniem: 1117985 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:27:
Hallo allemaal. Voor onze nieuwe woning (nieuwbouw) hebben wij het toilet en de badkamer laten betegelen. De tegels die zijn gebruikt zijn 60x60 grijze gerectificeerde tegels met lichtgrijze voeg op de vloer en bij het toiletombouw en de muren 30x60 gerectificeerde witte tegels met witte voeg. Nadat de tegels waren gevoegd zagen wij verschillen tussen de tegels, vanwege het licht dat erop staat zien we kleine schaduwen. Zie hieronder de foto's:

https://www.mupload.nl/img/k0d7m7nhhpw.jpg
https://www.mupload.nl/img/0d86qo.jpg
https://www.mupload.nl/img/hnia5yyr26q.jpg
https://www.mupload.nl/img/tntk14z2um98.jpg
https://www.mupload.nl/img/mx4wpps.jpg
https://www.mupload.nl/img/jqi5baq8g.jpg
https://www.mupload.nl/img/xcfrb4hvd1d.jpg

Is dit acceptabel en zou hier nog wat aan gedaan kunnen worden? We betalen fors voor deze tegelzetter en ik vind het persoonlijk echt niet mooi. Alvast heel erg bedankt!
Sorry maar dit ziet er niet uit man, zou ik nooit accepteren als je doel een strakke muur was

• ASW1
Het argument wel/niet kromme tegels kun je controleren door er een stuk recht profiel (bij voorkeur niet langer dan een tegel) langs te leggen.
Hoe groot is het hoogteverschil nu eigenlijk tussen 2 tegels bijvoorbeeld daar naast dat fonteintje?

• HeAdWaVe74
  • Laatst online: 14-11-2022
wellicht de voeg minder diep inzetten, dan valt de schaduw weg

was de muur vlak voor dat de tegels er op gingen ?

iRacing Profiel

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-06 16:32
Al waren de tegels zelf niet recht, dan had de tegelzetter dat moeten zien en overleggen vóórdat alles op de muur ging? Het lijkt er voor mij trouwens op dat de tegels er scheef op zitten. De schaduwen zijn vaak op tegelniveau (dus bv links donker, en rechts licht, alsof de hele tegel een rotatie heeft ten opzichte van zn buurman). Bij kromme tegels had ik meer lokale verschillen verwacht.

Voor dit soort tegels kan je tegelzetter een zgn 'tile-leveling-system' gebruiken. Daarmee worden alle tegels in hetzelfde vlak getrokken. Ik heb dat bij mn eigen badkamer ook gebruikt (had nog nooit getegeld), en had daarmee een strakker resultaat dan wat op je foto's te zien is.

Ik zou de tegelzetter/aannemer aangeven dat dit niet acceptabel is, en hem de mogelijkheid bieden het op te lossen. Overleg ook eens met je rechtsbijstand, mocht je die hebben. Misschien heb je m niet nodig, maar voor het geval dat.

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wij hebben op onze badkamer en wc ook gerectificeerde tegels en die liggen niet zo ongelijk als je foto's laten zien.
Echter wat je benoemd is wel het nadeel van dit type tegels en vooral bij kunstlicht, zoals T_knoop al aangeeft (incl. de toegepaste tegel levelling systeem).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 11:32

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Misschien trekt het nog bij..:P

You are NIJL-ed!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
ASW1 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:36:
Overigens wordt in de projectbouw dit soort toleranties tevoren tot achter de komma vastgelegd wat wel/niet acceptabel is.
Lijkt me stap 1 om dat uit te zoeken anders heb je geen poot om op te staan. Dan krijg je gewoon een lulverhaal met 'ja valt binnen de toleranties' en welke dat zijn mag je dan naar raden. Zodra je ze hebt deze toleranties vergelijken met wat geleverd is, niet binnen toleranties = overnieuw.

Wel binnen toleranties of geen toleranties beschikbaar? Aannemer lief aankijken en vragen of ze opnieuw voegen zoals eerder voorgesteld. Als dat een stuk helpt dan de rest 'oplossen' met beter licht. Zoals anderen ook al zeiden; met strijklicht ga je al heel snel nat en betwijfel ik dat je ooit echt 100% tevreden zal zijn met het werk.

Helpt dat niet dan de aannemer nog liever aankijken en vragen of ze het opnieuw doen :P

• Robbemans
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-01 14:52
Of het acceptabel is, dat is een persoonlijke afweging. Je geeft zelf aan dat je het niet mooi vindt, dus eigenlijk heb je daar al een antwoord.
Als dit mijn huis zou zijn, zouden de tranen in mijn ogen schieten - ongeacht wat ik er voor zou hebben betaald.

Wat er aan gedaan kan worden :
- Eerst nogmaals voegen en zien of het dan beter is
- Opnieuw tegelen - dit kan zowel door alles te verwijderen, stucen en tegelen of over de bestaande tegels.

Zoals al gemeld: neem contact op met de tegelzetten / aannemer en leg je probleem voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:36

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Sommige stellen om opnieuw te voegen over de bestaande voeg, dit gaat niet werken want dan krijg je een voedikte van maximum 2mm, en dat is te dun. 1 keer met een doekje er over en het valt er uit.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1117985
Gerectificeerde tegels hebben strakke, recht en op maat gezaagde kanten en hoeken. De tegels zijn na het bakproces nog eens verzaagd en zijn dus maatvast. Dit brengt het voordeel dat de tegels dichter op elkaar geplaatst kunnen worden en dus een minimale voeg mogelijk is (1 mm). Dit zorgt voor een strakker eindresultaat.

Voegfabrikanten adviseren een minimale voeg van 2mm voor wandtegels en 3mm van vloertegels. Verwerking van gerectificeerde wandtegels en vloertegels eist meer tijd en vakmanschap. Tevens is het zeer belangrijk dat de ondergrond zeer vlak is, want bij oneffenheden zullen de strakke randen ook snelle voelbaar zijn.

Normale tegels zijn afgerond aan de kanten en zie je minder snel oneffenheden, vaak geplaatst met kruisjes
die vlak voor het afvoegen verwijdert worden. Het is dus ook van belang welke afspraken je hebt gemaakt van voegmaat, en of de ondergrond echt vlak is voor het zetten/plakken van deze grote tegels.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Anoniem: 316442

Even de normen er bij pakken.

De oplevering en de controle van de betegeling mogen enkel gebeuren onder natuurlijk licht, met het blote oog en vanop een afstand van minstens 1,5 m.

Zoals jij nu je foto's maak mag je dus niet kijken.

Jouw tegelwerk valt onder tegelgroep 2, en dan gelden de volgende normen:

Als je een rij tegen het tegelwerk aanhoud van 500mm lang 3mm hoogte verschil in zitten en bij een 1000mm lange rij 4 mm.

Dit alles is precies na te lezen in de Uitvoeringsrichtlijn.

Uitvoeringsrichtlijn voor het aanbrengen van keramische- en Natuursteentegels - SKG Ikob
PDFhttps://www.skgikob.nl › user_upload

Dus als ik jouw tegelwerk zo van de foto's af beoordeel zit er geen 3mm hoogte verschil in en als je het juridisch wilt gaan spelen ga je het verliezen. Speel het dus op de man/ tegelzetter want het is natuurlijk niet zijn bedoeling geweest om het niet vlak te maken.

Misschien kan hij de ergste tegels vervangen maar het risico daarvan is dat het er dan niet altijd mooier van wordt.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-06 16:55

Sharky

Skamn Dippy!

Een norm is wat anders dan wet- en regelgeving. Als je dit echt wilt laten escaleren zal een derde het gaan beoordelen die wellicht ook de norm erbij pakt, maar een norm heeft verder geen juridische werking afaik.

This too shall pass

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik vind het ook niet mooi, maar het is welhaast onmogelijk om grotere tegels te vinden die echt 100% recht zijn.
Had het beter gekund? Wellicht...
Was het dan op het oog recht geweest? Vrijwel uitgesloten, zeker met strijklicht.

• MRTNbos
Jellabie schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:01:
Sommige stellen om opnieuw te voegen over de bestaande voeg, dit gaat niet werken want dan krijg je een voedikte van maximum 2mm, en dat is te dun. 1 keer met een doekje er over en het valt er uit.
Kun je dit verder onderbouwen? Ik weet het ook niet zeker, maar aangezien voegmiddel een soort cement is (wat dus nooit stabiel is) zou ik me zeer goed kunnen voorstellen dat een tweede laagje op hetzelfde basismateriaal perfect hecht en dus prima werkt.

Ter info, cement/voegmiddel hard na het aanbrengen uit onder invloed van vocht. Dit zal over de jaren steeds sterker worden tot na een jaar of 10/15 (uit mijn hoofd) het de maximale sterkte bereikt. Daarna zal het gaan degraderen.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:36

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

MRTNbos schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:46:
[...]

Kun je dit verder onderbouwen? Ik weet het ook niet zeker, maar aangezien voegmiddel een soort cement is (wat dus nooit stabiel is) zou ik me zeer goed kunnen voorstellen dat een tweede laagje op hetzelfde basismateriaal perfect hecht en dus prima werkt.

Ter info, cement/voegmiddel hard na het aanbrengen uit onder invloed van vocht. Dit zal over de jaren steeds sterker worden tot na een jaar of 10/15 (uit mijn hoofd) het de maximale sterkte bereikt. Daarna zal het gaan degraderen.
Omdat het cement te weinig oppervlakte heeft om te hechten, net zoals ze aanraden om voegkruisjes recht te zetten (dus 4 op een hoek van 4 tegels) in plaats van 1 kruisje plat er tussen en dan daar over voegen, de kans dat het voegsel daar tussenuit valt is reëel.

De Nederbelg !

Anoniem: 316442

Sharky schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:28:
[...]

Een norm is wat anders dan wet- en regelgeving. Als je dit echt wilt laten escaleren zal een derde het gaan beoordelen die wellicht ook de norm erbij pakt, maar een norm heeft verder geen juridische werking afaik.
Nee, een norm is geen wet. Daarom wordt voor nagenoeg elk bouwwerk welk door een aannemerwordt gebouwd en soms ook bij particulieren een bestek opgesteld. En in dit contractstuk staat opgenomen waaraan een gebouw moet voldoen. Hier in wordt dan verwezen naar deze normen, richtlijnen, uitvoeringsmethode, en waaraan een gebouw moet voldoen. Wat ten alle tijden moet voldoen aan de minimale eisen zoals in het bouwbesluit zijn gesteld. En derhalve heeft de norm wel een juridische draagvlak omdat het onderdeel uitmaakt van het bouwcontract.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-06 16:55

Sharky

Skamn Dippy!

Anoniem: 316442 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:33:
[...]

Nee, een norm is geen wet. Daarom wordt voor nagenoeg elk bouwwerk welk door een aannemerwordt gebouwd en soms ook bij particulieren een bestek opgesteld. En in dit contractstuk staat opgenomen waaraan een gebouw moet voldoen. Hier in wordt dan verwezen naar deze normen, richtlijnen, uitvoeringsmethode, en waaraan een gebouw moet voldoen. Wat ten alle tijden moet voldoen aan de minimale eisen zoals in het bouwbesluit zijn gesteld. En derhalve heeft de norm wel een juridische draagvlak omdat het onderdeel uitmaakt van het bouwcontract.
Vanzelfsprekend, ik vermoed echter dat hier is gezegd 'Dit is de badkamer, hier heb je tegels. Succes'. Er zal van een bestek of contract geen sprake zijn geweest gok ik dan.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Hoe het had gemoeten:

(ik struikelde er een paar dagen terug over..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

burne schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:30:
Hoe het had gemoeten:

[YouTube: KLS - Knauf Leveling System]

Daar krijg je kromme tegels alsnog niet recht mee. Dit is leuk voor lange tegels die je in verband legt. Die lopen vaak standaard bol. Denk aan die laminaat-tegels.

Zelf ook eens meegemaakt met tegels van 90x15. De hoeken zaten precies op elkaar. Maar de bollig was van allemaal anders. Lamp erop en je zag ook zo'n schaduw.

Bijkomend nadeel aan dit systeem is overigens dat je de tegels uit de lijm trekt.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2018 20:40 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Hoe het had gemoeten:

Exact dit, hoe het er nu uitziet is echt echt slecht

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:33:
Ik vind het ook niet mooi, maar het is welhaast onmogelijk om grotere tegels te vinden die echt 100% recht zijn.
Had het beter gekund? Wellicht...
Was het dan op het oog recht geweest? Vrijwel uitgesloten, zeker met strijklicht.
Ik heb ook 30 x 60 tegels met een 1mm voeg op een ongelijke muur. Ziet er hartstikke strak uit, ook onder strijklicht.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hoe het had gemoeten:

Die snap ik niet helemaal, je legt een tegel eerst waterpas en daarna trek je 'm in potentie weer scheef om hem gelijk te krijgen met de volgende. Plus idd, zo trek je tegels uit de lijm, kan ook niet de bedoeling zijn.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

Foxl schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:20:
[...]

Die snap ik niet helemaal, je legt een tegel eerst waterpas en daarna trek je 'm in potentie weer scheef om hem gelijk te krijgen met de volgende. Plus idd, zo trek je tegels uit de lijm, kan ook niet de bedoeling zijn.
Toch werkt dit echt fantastisch, aannemer heeft dit ook bij onze vloer toegepast (grote, zware gerectificeerde tegels), resultaat is top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05:05
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:26:
[...]

Toch werkt dit echt fantastisch, aannemer heeft dit ook bij onze vloer toegepast (grote, zware gerectificeerde tegels), resultaat is top!
Veel lijm gebruiken en kleine oneffenheden moet je daarmee er toch wel uit kunnen halen. De lijm vangt het wel op.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Foxl schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:20:
[...]

Als je je lijm goed aangemaakt hebt is die nat genoeg om aan vloer en tegels te plakken en elastisch genoeg om niet te scheuren.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe het had gemoeten:

Over de clips ? :D

Dit is natuurlijk een leuk idee voor Huis Tuin en Keuken klusser, maar niet aan te raden. Je trekt namelijk een tegel los uit de lijm die je er net hebt (ingeslagen) holle plekken, eerder kans op tegelbreuk en irritatie voor de bewoner. Ik heb liever iets verschil, maar dat de tegels goed in lijm liggen dan dit gedoe. Ik zou trouwens nooit dit soort kiezen. Grote tegels is altijd moeilijker strak te krijgen. genoeg lijm en goed verdeeld, dan kun je ze het beste leggen. Maar goed, ik ben geen Knauf Meister. (op 3:09 zie je ook dat het niet strak ligt)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Wanneer de ondergrond niet recht is (dus niet slechts schuin, maar krom) dan helpt zo'n levelling systeem helemaal niets. Alleen door de ondergrond van tevoren recht uit te rapen met lijm kun je dat recht trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Ik kom dat leveling system zelden tegen, slechts 1a 2 keer in 20 jaar woningbouw. Dit is meer iets voor echt zware tegels zoals marmer of graniet.
Pagina: 1