Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slimme meter: later plaatsingskosten, en andere overwegingen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.153 views

Vraag

• BraveWorld
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Voor de zoveelste keer ben ik door Liander gebeld en staat er een afspraak ingepland om een 'slimme' energiemeter te plaatsten.

Nu ben ik terughoudend en heb ik vorige afspraken afgezegd, maar ik blijf twijfelen. Volgens hen zijn ze vooralsnog nu met de laatste plaatsingsronde hier in de buurt (flatgebouw) bezig.

Ze melden dat het in de toekomst wellicht verplicht gaat worden en dat je dan misschien zelf voor de meter moet gaan betalen. Het voelt alsof ze je een beetje onder druk zetten. Bij mijn weten mag je weigeren, en, tenzij je later zelf kiest voor een slimme meter, is dat kosteloos.

Overwegingen om het wel/niet te doen:

- kans op hogere afrekeningen
--- doordat de verouderde Ferrarismeter nu misschien lagere metingen doet,
--- of doordat de digitale meter niet goed met stroom- en spanningspieken omgaat

- privacy
--- waarbij ik weet dat je kan kiezen om de digitale meter zonder communicatiemodule te laten plaatsen,
--- of om het doorsturen van metingen administratief uit te schakelen, waarbij er toch nog wel service communicatie zal zijn
--- of misschien moet ik niet zo moeilijk doen over het slechts 1 x per 2 maanden doorsturen van gegevens
------ hierbij is het onduidelijk of elke 2 maanden slechts de actuele meterstand wordt doorgegeven, of alle dagstanden in die periode (categorie 3 meterstanden).

- voordelen voor mij en het gemak
--- geen meterstanden meer doorgeven
------ niet belangrijk, want dat is geen moeite
------ niet belangrijk, want bijv: ben je op vakantie in de periode dat het doorgegeven moet worden, dan wordt er keurig een schatting gedaan
--- inzicht in je verbruik
------ heb ik niet echt nodig
------ wil je het toch, dan wil je dagelijkse doorzending van gegegens wat nog meer contra privacy is (en dan nog krijg je pas inzicht per kwartier na afloop van de dag, tenzij je zelf de P1 poort uitleest)
------ als ik dat persé had gewild, dan had ik vast wel al iets om de oude meter geknutseld.

Afijn, lang verhaal, sorry..

Uiteindelijk is mijn hoofdvraag nu of ze me naderhand wel de kosten voor plaatsing van een slimme meter kunnen aanrekenen, omdat ik nu zou weigeren, en het naderhand verplicht zou worden. Mijn voorlopige conclusie is: niet, maar het blijft wat onduidelijk. Ik moet in ieder geval nu de keuze maken.

Gaten schieten in het argument "kans op hogere afrekeningen" mag ook hoor. Of duidelijkheid of ze elke 2 maanden slechts actuele meterstanden doorgeven of alle dagstanden.

(uiteraard gegoogled, https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slimme-meter, hier op Tweakers gezocht, en het grote topic gevonden: Slimme energiemeter, weigeren??, etc...)

Dit is geen signature...

Alle reacties

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-06 13:33

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mwah ze gaan gewoon zodra je meter afgekeurd is zeggen 'nu pak je hem aan of anders sluiten we je af'. Die krengen hebben een houdbaarheidsdatum.

• BraveWorld
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Ooit zal ik wel aan een andere/digitale meter moeten geloven, inderdaad bijv als ze de huidige afkeuren. Dat zal dan op hun kosten gaan.
Wil alleen even zeker weten dat ik door nu te weigeren niet toch over een tijdje voor installatiekosten kan komen te staan.

Met de twijfel over de misschien hogere meterstanden zou ik de overgang willen uitstellen.

Dit is geen signature...

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Nu weigeren mag gewoon mits de meter niet is af gekeurd. Wil je er toch later een laten plaatsen dan kunnen ze rond de zeventig euro vragen, wordt hij afgekeurd dan krijg je op hun kosten een nieuwe en kun je niet meer weigeren. Meer betalen door afwijkende meter nu is pech hebben maar zal er toch ooit van komen, keuze is aan jezelf

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Baazie
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online
Waarom zou je het weigeren, je krijgt nooit meer conventionele meter van de netbeheerder zodra de conventionele meter stuk is zou deze toch vervangen worden door een slimme meter.

Wat betreft privacy snap ik je argumenten niet, deze hebben weinig te maken met jou privacy.

wil je toch "privacy" kan je bij de netbeheerder gewoon aangeven wat jou voorkeur is voor uitlezen zelfs administratief uit laten zetten, maar waarom zou je nu hoef je nooit meterstanden door te geven en kost je niets buiten je normale kosten.

• JurienW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17:36
Zijn een paar meters geweest die te onterecht te veel verbruik zouden meten.
Nu worden deze volgens mij niet (meer) geplaatst door Liander.
Enige reden voor mij was de saldering van zonnepanelen.
Bij een oude meter draait die gewoon minder hard of zelfs terug (als dat niet geblokkeerd is) en bij een slimmer meter is dat een aparte teller.
Hierdoor zouden ze een lager tarief aan teruglevering kunnen hangen als aan de geleverde energie.

• burnedhardware
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-06 11:14
Er is een verschil tussen een slimme meter en een digitale meter. Een slimme meter is op afstand uit te lezen (en te bedienen) en een digitale niet.

Het slimme gedeelte mag je weigeren (en dat lijkt me niet onverstandig: stel je hebt iemand een cartoonwedstrijd uitschrijft, dan is het aannemelijk dat een scriptkiddy (of erger) motief heeft om en-masse in een heel land alle slimme meters uit te schakelen. De plotselinge val in stroomvraag kan niet qorden opgevangen door het net en je krijgt een landelijke black-out.

What could possibly go wrong???

[Voor 3% gewijzigd door burnedhardware op 19-09-2018 23:35]

• JurienW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17:36
burnedhardware schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:35:
Er is een verschil tussen een slimme meter en een digitale meter. Een slimme meter is op afstand uit te lezen (en te bedienen) en een digitale niet.

Het slimme gedeelte mag je weigeren (en dat lijkt me niet onverstandig: stel je hebt iemand een cartoonwedstrijd uitschrijft, dan is het aannemelijk dat een scriptkiddy (of erger) motief heeft om en-masse in een heel land alle slimme meters uit te schakelen. De plotselinge val in stroomvraag kan niet qorden opgevangen door het net en je krijgt een landelijke black-out.

What could possibly go wrong???
Slimme meters kunnen niet op afstand uitgeschakeld worden alleen uitgelezen.
Voor het uitschakelen / afsluiten moet er nog steeds iemand de stekker uit de wijkkast trekken.

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16-06 01:07
JurienW schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:50:
[...]

Slimme meters kunnen niet op afstand uitgeschakeld worden alleen uitgelezen.
Voor het uitschakelen / afsluiten moet er nog steeds iemand de stekker uit de wijkkast trekken.
En daar ben je 100% zeker van?

@BraveWorld
De meter is van de netbeheerder. Het zou wel erg raar zijn als je moet betalen voor iets wat niet van jouw is. Als je een digitale meter wilt, al dan niet "slim" en je vraagt dit zelf, dan mogen ze kosten berekenen. Als het iniatief bij de beheerder ligt, dan kost het je niets.

Het onder druk zetten van klanten is common business voor betreffende netbeheerder, lees het van het gasaf-topic maar eens door.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 19-06 06:45
Je betaald later niet voor de meter zelf kaar voor die meneer met dat busje die speciaal weer een keer naar jou moet rijden om dat ding op te hangen. Gewoon arbeidsloon dus.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:56

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Modbreak:Ik sluit dit topic. Er loopt namelijk een precies dezelfde discussie in een ander topic (van vele pagina's lang):
Slimme energiemeter, weigeren??

Om dezelfde discussie nog eens te starten in een apart topic is niet zo handig. Voel je vrij om je vraag in genoemd topic opnieuw te stellen :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True