Andere speakers op mijn receiver of ook een andere receiver?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-07 12:23
Hoi allemaal,

Ik heb de inhoud van mijn vraag gewijzigd omdat ik erachter ben gekomen dat wat ik had gevraagd niet precies was wat ik wilde weten.

Recent heb ik bij een vriend zuil speakers gehoord icm een akai versterker. Hierbij viel het mij op dat de midden/lage tonen veel harder waren dan bij mijn home cinema set. Ik heb namelijk de Pioneer XV DV222. Dit is een erg oude home cinema set waar ik eigenlijk nog heel tevreden mee ben. Echter zou ik graag wat hardere midden/lage tonen hebben.

Ik ben dus benieuwd of mijn Pioneer set het aan zou kunnen als ik left en right front vervang door 2 boekenplank/zuil speakers en of ik dit verschil goed ga horen? Ik ben namelijk bang dat er al filters voor de kanalen zitten en dat het dus geen zin heeft de speakers te vervangen en ik dus waarschijnlijk een andere receiver nodig heb om het gewenste resultaat te halen.

Wie o wie kan mij verder helpen of een zetje de goede richting in geven?

Alvast bedankt.
Mvg. Dion

[ Voor 78% gewijzigd door Chatman313 op 20-09-2018 10:00 . Reden: Mijn vraag kwam niet overeen met wat ik wilde weten. ]

Beste antwoord (via Chatman313 op 21-09-2018 13:02)

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-07 16:49
Gezien het formaat van je huidige subwoofer denk ik dat veel boekenplank speakers al evenveel of meer laag zullen weergeven, ik zou die laten voor wat het is.

Als later de wens er is kan je altijd nog een subwoofer toevoegen.

Let bij de aanschaf van een tweedehands receiver wel een beetje op de leeftijd, alles verouderd ook elektronica.

Ik zou gaan voor boekenplank speakers van een bekend (hifi) merk, dan zit je altijd wel goed, kijk gewoon wat er binnen jou budget aangeboden word, doormiddel van het lezen van reviews kan je een indruk krijgen welke "kleur' het geluid heeft en wat jou aanstaat, dat is erg persoonlijk.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:24

FeaR

In GoT we trust

Chatman313 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:25:
Ik ben namelijk bang dat er al filters voor de kanalen zitten en dat het dus geen zin heeft de speakers te vervangen en ik dus waarschijnlijk een andere receiver nodig heb om het gewenste resultaat te halen.
Is er een menu in de receiver waar je iets van een crossover / kantelpunt in kan stellen? Als je dat kan dan zouden andere speakers geïntegreerd kunnen worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
Beste FeaR,

Bedankt voor je reactie, ik heb net de handleiding doorgespit en heb deze functie niet kunnen vinden. Ook ben ik hem in 2 jaar gebruik niet tegengekomen dus ik neem aan dat deze functie er niet op zit.

Ik heb nog wat specificaties in de handleiding gevonden:
Luidsprekersysteem:

Front en surround luidsprekers:
90 hz tot 20 khz
75 watt (62 watt rms)

Centrale luidspreker:
78 hz tot 20 khz
75 watt (62 watt rms)

Deze getallen zeggen mij niet zoveel als het gaat om de tonen in de muziek die erbij horen. Maar ik heb gezien dat zuil speakers tot wel 40hz kunnen dus ik denk dat die soort speakers met deze receiver niks gaat worden. Zou een upgrade naar een boekenplank speakers in plaats van de standaard left en right front nog veel verbetering opleveren of zou 90 hz gewoon te hoog zijn?

Mvg. Dion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
Chatman313 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:53:
Beste FeaR,

Bedankt voor je reactie, ik heb net de handleiding doorgespit en heb deze functie niet kunnen vinden. Ook ben ik hem in 2 jaar gebruik niet tegengekomen dus ik neem aan dat deze functie er niet op zit.

Ik heb nog wat specificaties in de handleiding gevonden:
Luidsprekersysteem:

Front en surround luidsprekers:
90 hz tot 20 khz
75 watt (62 watt rms)

Centrale luidspreker:
78 hz tot 20 khz
75 watt (62 watt rms)

Deze getallen zeggen mij niet zoveel als het gaat om de tonen in de muziek die erbij horen. Maar ik heb gezien dat zuil speakers tot wel 40hz kunnen dus ik denk dat die soort speakers met deze receiver niks gaat worden. Zou een upgrade naar een boekenplank speakers in plaats van de standaard left en right front nog veel verbetering opleveren of zou 90 hz gewoon te hoog zijn?

Mvg. Dion
Waarschijnlijk worden de surround kanalen in de versterker gefilterd en heeft het weinig zin om andere speakers eraan te knopen om meer laag weergave te krijgen. Een verandering van speakers zal waarschijnlijk wel een positief effect kunnen geven aan de weergave, ik heb het setje even op google bekeken maar ik wordt er niet erg enthousiast van, het zijn toch een beetje de bekende melkpakjes met daarbij behorende beperkingen.

Dan komen we automatisch bij de volgende vraag, wat is je budget? Moet het nieuw of mag het ook tweedehands zijn? De mogelijkheden om te upgraden zijn legio, en de potentiële kosten die hierbij komen kijken ook.

Zijn er verder nog wensen, bijvoorbeeld spotify connect of andere netwerkfunctionaliteiten? :)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
Er zitten inderdaad de bekende melkpakjes bij ja haha. Op dit moment gebruik ik mijn playstation voor het streamen van spotify en youtube dit gaat allemaal via een optical in. Omdat ik hier ook op game is dit voor mij een goede combinatie. Soms wil alleen muziek over de receiver, hiervoor gebruik ik een 3.5mm naar rca op de line in wat mij ook wel bevalt.

De eisen aan een andere receiver zijn dus lage(re) fequenties via de front left en right kanalen, een optical in en een line in. Als ik zo even op marktplaats kijk voldoen eigenlijk alle 2e hands receivers. Ik zag bijvoorbeeld een sony str-dg520 die volgens mij al voldoet aan mijn wensen. Hierbij hoef ik dan alleen nog maar goede front right en left speakers te zoeken om aan mijn wensen te voldoen. Dan kan ik de melkpakjes nog als surround en center gebruiken.

Echter zit ik dan met het feit dat ik nu een passieve subwoofer heb en dus daar en andere voor moet zoeken of een versterker.

2e hands is dus zeker een goede optie met mijn budget, als ik zo kijk is 2 a 3 tientjes genoeg voor een receiver. En voor de speakers wil ik tussen de 50 en de 100 euro kwijt zijn.

Zijn er nog tips wat ik het best kan doen qua speakers voor house/dance muziek en wat ik het best kan doen met mijn subwoofer?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
Gezien het formaat van je huidige subwoofer denk ik dat veel boekenplank speakers al evenveel of meer laag zullen weergeven, ik zou die laten voor wat het is.

Als later de wens er is kan je altijd nog een subwoofer toevoegen.

Let bij de aanschaf van een tweedehands receiver wel een beetje op de leeftijd, alles verouderd ook elektronica.

Ik zou gaan voor boekenplank speakers van een bekend (hifi) merk, dan zit je altijd wel goed, kijk gewoon wat er binnen jou budget aangeboden word, doormiddel van het lezen van reviews kan je een indruk krijgen welke "kleur' het geluid heeft en wat jou aanstaat, dat is erg persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
Heel erg bedankt voor je tijd en de moeite DjaRoel! Ik ga naar een receiver en speakers opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
UPDATE

Na wat zoeken op marktplaats is het het volgende geworden:
Yamaha rx v540 receiver
Jamo studio 180 als front left en right
Melkpakjes als center en surround left en right
JBL gt4-12 (passieve subwoofer die ik nog had staan) op het rear center kanaal

Het geluid is door de receiver in combinatie met de Jamo speakers een stuk keer beter geworden, een veel vollediger geluid. De Jamo speakers gaan echter maar tot 50 hz en ik houd af en toe van wat lagere tonen. Hierdoor heb ik nu tijdelijk een passieve sub op het rear center kanaal aangesloten maar hierdoor vallen de surround opties weg omdat rear center alleen iets doet bij 6.1 stereo. In de toekomst dus misschien nog kijken voor een actieve subwoofer maar voor nu erg tevreden.
Pagina: 1