Toon posts:

60VAC schakelen met 10VDC via relais - welk type relais?

Pagina: 1
Acties:

• Lucas68
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10-2022
Hier een echte beginnersvraag, ik zoek een geschikt relais maar zie door de bomen het bos niet meer! Ik wil een vooroorlogse Franse telefoonbel inzetten als deurbel.

Ik heb een oude PTT gelijkrichter gevonden die bedoeld is om een externe telefoonbel aan te sturen. Dat gebeurt met een 60V wisselspanning (onbelast meet ik ca. 62VAC). De telefoonbel doet het hier prima op.

De gelijkrichter levert ook nog 6V gelijkstroom - maar onbelast meet ik 10,8 VDC. Die zou ik graag over de drukknop bij de voordeur laten lopen zodat de 60VAC niet over dat dunne draadje hoeft.

Wat voor relais zou ik hiervoor best kunnen gebruiken? Zou https://www.conrad.nl/p/z...-5-a-1x-no-1-stuks-275846 geschikt zijn? Bedrijfsspanning tussen de 8,4V en 15,6V, dus dan zit ik goed met mijn 10,8V? Of zijn er betere opties?

Alvast bedankt!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Lucas68 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:46:
...De gelijkrichter levert ook nog 6V gelijkstroom - maar onbelast meet ik 10,8 VDC. Die zou ik graag over de drukknop bij de voordeur laten lopen zodat de 60VAC niet over dat dunne draadje hoeft...
Je zou even willen meten wat de spanning is in belaste toestand. Er bestaat een kans dat die onder de 8,4 Volt duikt
...Wat voor relais zou ik hiervoor best kunnen gebruiken? Zou https://www.conrad.nl/p/z...-5-a-1x-no-1-stuks-275846 geschikt zijn? Bedrijfsspanning tussen de 8,4V en 15,6V, dus dan zit ik goed met mijn 10,8V? Of zijn er betere opties?...
Het relais wat je hebt uitgezocht is bedoeld voor print montage. Of dat in jouw situatie handig is, moet je even over nadenken voordat je tot aanschaf overgaat. Verder staat er dat het relais maximaal 30 VDC kan schakelen, terwijl je van plan bent om 60 VDC te schakelen. Nou kannie wel 250 VAC schakelen, dus ik verwacht geen grote problemen, maar een relais wat voor > 60 VDC gegarandeerd wordt, is natuurlijk beter

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 15:19
[verwijderd]

[Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:02]

• Lucas68
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10-2022
Dank!

@Brahiewahiewa er moet juist 60V AC worden geschakeld, en dat kan tot 250... zou dus goed moeten gaan. Maar inderdaad zou best kunnen dat de gelijkstroom afvalt tot onder die 8,4 bij belasting...

dus ik denk dat het relais dat mvdam voorstelt een betere keus is, ook omdat dat met schroefaansluitingen werkt. Ik ga het daar maar eens mee proberen! ;-)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee