Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

60VAC schakelen met 10VDC via relais - welk type relais?

Pagina: 1
Acties:

• Lucas68
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 29-12-2020
Hier een echte beginnersvraag, ik zoek een geschikt relais maar zie door de bomen het bos niet meer! Ik wil een vooroorlogse Franse telefoonbel inzetten als deurbel.

Ik heb een oude PTT gelijkrichter gevonden die bedoeld is om een externe telefoonbel aan te sturen. Dat gebeurt met een 60V wisselspanning (onbelast meet ik ca. 62VAC). De telefoonbel doet het hier prima op.

De gelijkrichter levert ook nog 6V gelijkstroom - maar onbelast meet ik 10,8 VDC. Die zou ik graag over de drukknop bij de voordeur laten lopen zodat de 60VAC niet over dat dunne draadje hoeft.

Wat voor relais zou ik hiervoor best kunnen gebruiken? Zou https://www.conrad.nl/p/z...-5-a-1x-no-1-stuks-275846 geschikt zijn? Bedrijfsspanning tussen de 8,4V en 15,6V, dus dan zit ik goed met mijn 10,8V? Of zijn er betere opties?

Alvast bedankt!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:39

Brahiewahiewa

boelkloedig

Lucas68 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:46:
...De gelijkrichter levert ook nog 6V gelijkstroom - maar onbelast meet ik 10,8 VDC. Die zou ik graag over de drukknop bij de voordeur laten lopen zodat de 60VAC niet over dat dunne draadje hoeft...
Je zou even willen meten wat de spanning is in belaste toestand. Er bestaat een kans dat die onder de 8,4 Volt duikt
...Wat voor relais zou ik hiervoor best kunnen gebruiken? Zou https://www.conrad.nl/p/z...-5-a-1x-no-1-stuks-275846 geschikt zijn? Bedrijfsspanning tussen de 8,4V en 15,6V, dus dan zit ik goed met mijn 10,8V? Of zijn er betere opties?...
Het relais wat je hebt uitgezocht is bedoeld voor print montage. Of dat in jouw situatie handig is, moet je even over nadenken voordat je tot aanschaf overgaat. Verder staat er dat het relais maximaal 30 VDC kan schakelen, terwijl je van plan bent om 60 VDC te schakelen. Nou kannie wel 250 VAC schakelen, dus ik verwacht geen grote problemen, maar een relais wat voor > 60 VDC gegarandeerd wordt, is natuurlijk beter

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:38

mvdam

EV-Gekkie

Zo zo iets niet iets zijn? :)

"Solid state relay"

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• Lucas68
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 29-12-2020
Dank!

@Brahiewahiewa er moet juist 60V AC worden geschakeld, en dat kan tot 250... zou dus goed moeten gaan. Maar inderdaad zou best kunnen dat de gelijkstroom afvalt tot onder die 8,4 bij belasting...

dus ik denk dat het relais dat mvdam voorstelt een betere keus is, ook omdat dat met schroefaansluitingen werkt. Ik ga het daar maar eens mee proberen! ;-)

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True