Middelen om huis zelfvoorzienend / energieneutraal te maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Voor een aardgasvrij nieuwbouwhuis heb ik een plan met zonnepanelen, bodemwarmtepomp, lage temperatuur vloerverwarming, en goede isolatie.

Ik weet dat er behalve een bodemwarmtepomp ook een luchtwarmtepomp mogelijk is, maar in verband met het geluid wil ik dat vermijden. Verder wil ik nog kijken naar een zonneboiler, dat is volgens mij wel te combineren met het huidige plan.

Mijn vraag: zijn er nog meer technieken of faciliteiten die ik kan inzetten om nog meer zelfvoorzienend / energieneutraler te worden? Ik doe het liever in één keer goed (dus gelijk met de bouw van het huis) dan later in een bestaand huis weer te gaan verbouwen.

Alle reacties

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-06 21:22
Ventilatie via een bodem-warmtewisselaar? (aardwarmtewisselaar, grondbuisventilatie,...)

Voorverwarming in de winter, koeling in de zomer.

Slimme zonwering?

[ Voor 6% gewijzigd door Chris_82 op 19-09-2018 14:00 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jace / TBL schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:48:
Voor een aardgasvrij nieuwbouwhuis heb ik een plan met zonnepanelen, bodemwarmtepomp, lage temperatuur vloerverwarming, en goede isolatie.

Ik weet dat er behalve een bodemwarmtepomp ook een luchtwarmtepomp mogelijk is, maar in verband met het geluid wil ik dat vermijden. Verder wil ik nog kijken naar een zonneboiler, dat is volgens mij wel te combineren met het huidige plan.

Mijn vraag: zijn er nog meer technieken of faciliteiten die ik kan inzetten om nog meer zelfvoorzienend / energieneutraler te worden? Ik doe het liever in één keer goed (dus gelijk met de bouw van het huis) dan later in een bestaand huis weer te gaan verbouwen.
Een lucht-water warmtepomp is best stil hoor. Misschien als het -10 is buiten dat hij wat meer moet werken en wat extra geluid maakt maar rond die tijd zit je toch niet buiten in de tuin.
https://www.viessmann.nl/...epumpen/vitocal-200s.html

En als je een warmtepomp op je dak zet hoor je hem helemaal niet meer.
https://www.bremanschoors...omp-lwp-buitenopstelling/

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 19-09-2018 14:40 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-06 12:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

De beste tip die ik kan geven en door niemand overtroffen kan worden >:)

Isoleren, isoleren, isoleren, had ik al isoleren gezegd? Ik blijf het toch zeggen hoor.

Onderbouwing, isolatie (op een lek raam of rubber na) investeer je maar 1 keer (goed) en daarna hoef je er nooit meer wat aan te doen.
Alles wat techniek is kan kapot gaan, moet vervangen/onderhouden worden.

Dus eerst maximaal isoleren (Passief norm), dan pas techniek die KIS (Keep It Simple) is.
Dus zonneboiler, Douche WTW, Balansventilatie WTW, (Z)LTV.
Dan weer een stap hoger PV, Warmtepomp.

Als je dat goed doet heb je een energie plus woning, maar zelfvoorzienend zal het in NL niet worden (tenzij je wat geld te verbranden hebt).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom