Router/modem niet te benaderen en geen extern IP-adres

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-04 11:07

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Ik heb een oude Ziggo router/modem waar nog een router(2) aan is gekoppeld en daaraan weer een Raspberry Pi. De Pi wil ik ook kunnen benaderen vanaf internet en dus kreeg ik de tip om dan het router/modem in bridge-modus te zetten. Dat heb ik gedaan maar vervolgens kon ik de router/modem op geen manier meer benaderen, ook niet via een direct aangesloten UTP-kabel.

Ik kwam er niet uit dus Ziggo gebeld en die hebben op afstand een factory-reset gedaan, zodat hij weer opnieuw kon worden ingesteld (en uit bridge-modus zou gaan). Vervolgens een uur aan de lijn gezeten met als resultaat dat ik hem nog niet kan benaderen en geen internet heb. De andere router(2) staat uit. Router/modem is meerdere keren gereboot. IPconfig geeft aan dat het IPv4 adres 192.168.0.11 is en de default gateway 192.168.0.1. Dit IPv4 adres moet toch een extern ip zijn van Ziggo en niet een lokaal ip? Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Dat 192.168.0.11 is je interne netwerk ip je ziet bij een ipconfig nooit je public IPv4 adres. Wat gebeurt er als je in je browser naar 192.168.0.1 gaat?

Ik neem aan dat je een Utp kabel op de ziggo modem/router hebt aangesloten? Als hij nog in bridge staat werkt alleen poort 1 dus daar zou ik hem in doen. Eventueel zelf nog een reset gegeven?

Als je je router in bridge stand laat zetten door ziggo hoef je eigenlijk ook niet meer op hun webinterface te zijn. Je eigen router op lan 1 aansluiten en als je deze goed hebt geconfigureerd kan je daar alles op doen. (Regelt die het internet,DHCP,portforwarding etc)

Eventueel nog wat leesvoer :)
Wikipedia: RFC 1918

[ Voor 74% gewijzigd door HKLM_ op 19-09-2018 12:50 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh, als je je modem in bridge laat zetten, zal je toch echt daarna je eigen router moeten activeren en je interne netwerk voorzien van DHCP, DNS en overige services.

Daarna gebruik je ook je eigen router als firewall en voor portfowards naar je Pi of andere machines.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
HKLM_ schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:42:
Dat 192.168.0.11 is je interne netwerk ip je ziet bij een ipconfig nooit je public IPv4 adres. Wat gebeurt er als je in je browser naar 192.168.0.1 gaat?

Ik neem aan dat je een Utp kabel op de ziggo modem/router hebt aangesloten? Als hij nog in bridge staat werkt alleen poort 1 dus daar zou ik hem in doen. Eventueel zelf nog een reset gegeven?

Als je je router in bridge stand laat zetten door ziggo hoef je eigenlijk ook niet meer op hun webinterface te zijn. Je eigen router op lan 1 aansluiten en als je deze goed hebt geconfigureerd kan je daar alles op doen. (Regelt die het internet,DHCP,portforwarding etc)

Eventueel nog wat leesvoer :)
Wikipedia: RFC 1918
Je hebt gelijk, ik ben in de war met het IPv4 adres dat je in het modem ziet als je bent ingelogd. Als ik het modem probeer te benaderen via 192.168.0.1 dan wordt gevraagd om login gegevens maar zowel mijn eigen login als de factory login werken niet.

Ziggo kon nadat ze een factory reset hadden gedaan mijn router/modem niet meer benaderen. Ook het 'online' lampje op de router blijft uit. Ik had hem overigens zelf in bridge gezet, niet Ziggo. Ziggo kan er nu dus niet (meer) bij.

Ik ga eerst checken of ik op lan1 wel verbinding kan maken. En proberen of ik zelf nog een factory reset kan doen. Het is wel logisch toch dat een factory reset hem ook weer in router modus zet en niet in bridge laat staan mocht hij daar nu op staan?
MAX3400 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:48:
Euh, als je je modem in bridge laat zetten, zal je toch echt daarna je eigen router moeten activeren en je interne netwerk voorzien van DHCP, DNS en overige services.

Daarna gebruik je ook je eigen router als firewall en voor portfowards naar je Pi of andere machines.
Ja dat realiseerde ik me nadat ik hem al in bridge had gezet. Ik wilde in mijn Ziggo router/modem kijken naar de instellingen om ze over te zetten naar router2, maar kwam toen dus niet meer in het Ziggo router/modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Zonder iets te veranderen is de router/modem op magische wijze weer in verbinding met internet en alles werkt weer zoals het was. Daar heeft hij schijnbaar uren voor nodig gehad, want er was volgens UPC geen storing. Ik kan alleen nog steeds niet inloggen op de router/modem, maar Ziggo stuurt een nieuwe router/modem op dus daar ga ik voor nu geen energie meer insteken.