Jubileum tijden Selecteren met genestelde ALS formule

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 1115201

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een formule die de eerstvolgende (jubileum) datum weergeeft.

Helaas werkt de formule die ik gevonden heb niet helemaal
Maar ik heb geen idee wat het zou moeten zijn. Wie kan me helpen?!?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

=ALS(G2>E4;I4;ALS(G2>I4;J4;ALS(G2>J4;K4;ALS(G2>K4;L4;ALS(G2>L4;M4;1-1-2100)))))

G2 gaat uiteindelijk vervangen worden door VANDAAG()
E4 = Datum in dienst
H4 = Datum 1 jaar in dienst
I4 = Datum 5 jaar in dienst
J4=Datum 10 jaar in dienst
K4=Datum 12,5 jaar in dienst
L4=Datum 25 jaar in dienst
M4= Datum 50 jaar in dienst

En ANDERS/ ONWAAR dan datum 01-01-2100

Beste antwoord (via Anoniem: 1115201 op 19-09-2018 14:06)

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
code:
1
2
3
=MIN(ALS(H$4:M$4>=$G$2;H$4:M$4))
of
=MIN(ALS(H$4:M$4>=VANDAAG();H$4:M$4))
Invoeren via Ctrl-Shift-Enter (=Ctrl en Shifttoets ingedrukt houden terwijl je op Enter drukt).
Wat je precies bedoelt met "En ANDERS/ ONWAAR dan datum 01-01-2100" is me niet helemaal duidelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door dix-neuf op 19-09-2018 12:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
code:
1
2
3
=MIN(ALS(H$4:M$4>=$G$2;H$4:M$4))
of
=MIN(ALS(H$4:M$4>=VANDAAG();H$4:M$4))
Invoeren via Ctrl-Shift-Enter (=Ctrl en Shifttoets ingedrukt houden terwijl je op Enter drukt).
Wat je precies bedoelt met "En ANDERS/ ONWAAR dan datum 01-01-2100" is me niet helemaal duidelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door dix-neuf op 19-09-2018 12:44 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:39

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het gaat in het begin al mis met je ALS-functie. Je zegt eigenlijk dat als vandaag nà de indienstdatum ligt (en dat is voor je huidige personeel altijd zo) dat dan de datum van het jubileum indienstdatum + 5 jaar is. Daar stopt de formule dan al met rekenen en je krijgt nooit een ander resultaat meer.

Je zult hem eerst even voor jezelf uit moeten schrijven, heel simpel als dit dan dat en anders dat. Pas dan kun je bouwen aan een geneste ALS functie. Of probeer hulpcellen met tussentijdse resultaten, dat werkt vaak ook goed voor het begrip van je fout.

@hierboven: leg dan tenminste even uit wat dat doet, en waarom TS zijn formule het niet doet. Hiermee help je toch niemand?

• dix-neuf
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:43:
leg dan tenminste even uit wat dat doet, en waarom TS zijn formule het niet doet. Hiermee help je toch niemand?
"Wat dat doet", dat blijkt uit het resultaat en ook uit de formule waarin slechts 2 functies worden gebruikt. Elke lezer van dit forum zal m.i. wel begrijpen wat MIN en ALS doen en indien niet: Excel bevat een helpfile waarin dat wordt uitgelegd. De formule berekent een minimum als aan een voorwaarde is voldaan.

Topicstarter
Beste Dix-neuf, bedankt voor je snelle reactie.

Helaas krijg ik #WAARDE uit beide formules.

Tevens begrijp ik niet wat je bedoel met het invoeren via Ctrl-Shift-Enter?
Waarom via die weg. en na proberen CTRL, SCHIFT en dan Enter gebeurd er niets?

• dix-neuf
  • Niet online
Anoniem: 1115201 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:53:
Helaas krijg ik #WAARDE uit beide formules.
Dan heb je de invoer niet goed afgesloten met Ctrl-Shift-Enter, of je gegevens staan niet op de plaats die je in je eerste bericht vermeldde. Staat bv. in G2 wel =vandaag() ?
"Waarom via die weg" (Ctrl-Shift-Enter)? Omdat het een matrixformule is, dwz (in dit geval) dat van álle cellen van H4:M4 moet worden bekeken of ze na de datum van vandaag liggen dan wel gelijk zijn aan de datum van vandaag.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Diep geneste als formules zijn echt bad practise. In dit geval is het aan te bevelen om met jaar.deel(vandaag, indiensttreding) de periode in dienst te berekenen en dat op te zoeken met vert.zoeken in een jubileatabel. Heb je ook al die hulpkolommen niet nodig.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Topicstarter
Dank je wel!

Het bestand is up and running!

Een mooi werk baar excel bestand voor verwerking en rapportering van snipperdagen , verjaardagen van personeel partners en kinderen , trouwdagen, in dienst jubileums etc.

Wie dit bestand wil hebben laat maar een berichtje achter. :-)

m.v.g. Jeroen

• dix-neuf
  • Niet online
Lustucru schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:45:
Diep geneste als formules zijn echt bad practise.
"Diep genest." ??
Er staat nota bene 1 als-functie in die slechts 5 cellen bekijkt....

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:28

Reptile209

- gers -

Anoniem: 1115201 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:10:
Dank je wel!

Het bestand is up and running!

Een mooi werk baar excel bestand voor verwerking en rapportering van snipperdagen , verjaardagen van personeel partners en kinderen , trouwdagen, in dienst jubileums etc.

Wie dit bestand wil hebben laat maar een berichtje achter. :-)

m.v.g. Jeroen
Fijn dat het je is gelukt! In plaats van een heel bestand aan te bieden, zou het wel aardig zijn als je even laat zien welke specifieke formule(s) je nu hebt gebruikt. Dat blijft ook wat langer beschikbaar dan de download van een bestand.

offtopic:
En kan het niet laten: heeft - in het kader van de privacywetgeving - iedereen toestemming gegeven dat jij al deze gegevens van partners en kinderen hebt en verwerkt? En is er ergens vastgelegd wie er allemaal toegang tot die informatie heeft/mag hebben en voor welk doel? ;)

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1