In ons Windows 2008 replacement project geven we onze application owners de mogelijkheid om simpelweg een inplace upgrade van hun server te doen naar Win2012R2 (en eventueel nog Win2016 er bovenop). Werkt goed, maar doordat de officiële Windows Server 2012R2 toch ook al een paar jaar oud is, moeten we nadien nog een honderdtal patchen nasturen.
Om wat tijd te besparen heb ik een paar maand geleden een custom iso gemaakt met daarin alle patches tot dat moment erin geslipstreamd via dism.
2 praktische problemen daarmee:
dism /Export-Image /SourceImageFile:$WimFile /SourceIndex:1 /DestinationImageFile:"D:\ISO\install1.wim" /Compress:max /CheckIntegrity
Dat scheelt inderdaad wel iets, maar het kan misschien anders/beter. Ik heb namelijk een ISO met 2 indexes, die zou dan weer moeten samengevoegd worden in 1 wim file.
Nog niet getest, maar daarvoor vond ik dan deze 2 posts waar ImageX gebruikt wordt. Maar op een TechNet forum dat het via dism zou moeten gedaan worden, niet met ImageX (=oud).
Voor het UEFI problem vond ik deze, zei het wel vrij oude KB.
Ik ben nog zover niet geraakt, gezien mijn focus voorlopig op de grootte van de wim file ligt, maar is dit nog de goeie manier om een iso te maken die werkt op zowel BIOS als UEFI?
Iemand tips?
Ik overweeg een licentie van NTLite te vragen, maar ben ook niet zeker of die tool deze 2 problemen beter aanpakt...
Om wat tijd te besparen heb ik een paar maand geleden een custom iso gemaakt met daarin alle patches tot dat moment erin geslipstreamd via dism.
2 praktische problemen daarmee:
- De install.wim verdubbelt in grootte. Daardoor is er veel meer vrije ruimte nodig op de te upgraden server, terwijl onze system drives relatief klein zijn.
Ik heb de wim al proberen verkleinen met dism /Image:$MountPath /Cleanup-Image /StartComponentCleanup, maar dat faalt met error "The operation could not be completed due to pending operations" - Ik probeer nadien de updated install.wim terug in een bootable iso te steken via ImgBurn, maar die blijkt dan enkel bootable op legacy BIOS, niet op UEFI. Ik volgde deze guide.
dism /Export-Image /SourceImageFile:$WimFile /SourceIndex:1 /DestinationImageFile:"D:\ISO\install1.wim" /Compress:max /CheckIntegrity
Dat scheelt inderdaad wel iets, maar het kan misschien anders/beter. Ik heb namelijk een ISO met 2 indexes, die zou dan weer moeten samengevoegd worden in 1 wim file.
Nog niet getest, maar daarvoor vond ik dan deze 2 posts waar ImageX gebruikt wordt. Maar op een TechNet forum dat het via dism zou moeten gedaan worden, niet met ImageX (=oud).
Voor het UEFI problem vond ik deze, zei het wel vrij oude KB.
Ik ben nog zover niet geraakt, gezien mijn focus voorlopig op de grootte van de wim file ligt, maar is dit nog de goeie manier om een iso te maken die werkt op zowel BIOS als UEFI?
Iemand tips?
Ik overweeg een licentie van NTLite te vragen, maar ben ook niet zeker of die tool deze 2 problemen beter aanpakt...