Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrade van DDR3 naar DDR4.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mimiix
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 24-06 12:13

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben weer op het moment aanbeland dat ik mn PC wil upgraden. Niet alleen omdat ie wat trager wordt, maar ook de financiele waarde. Daarnaast is een upgrade naar DDR4 ook nuttig, zodat ik later alleen een Mobo en CPU hoef te upgraden.
Op dit moment heb ik:
CPU: I5 3550(pricewatch: Intel Core i5 3550 Boxed)
MoBo: Asus P8Z68-V Pro (pricewatch: Asus P8Z68-V PRO)
Ram: 16GB Corsair 1600mhz Dominator(2x4gb lp en 2x4gb normaal)

Ondersteund heb ik daarbij een R9 290 Reference van Asus.

Dit alles gebruik ik voornamelijk voor gamen en virtualisatie. De VM gebruik ik voornamelijk voor BI Gerelateerde zaken(MSSQL, PowerBI, DAX). Snelheid is niet zo van belang hiervoor gezien het testomgevingen betreffen. Xeon lijkt me niet nodig.

Als ik het bereken, is het hele setje ongeveer 200-250 euro waard op het moment. Ik wil hier maximaal 100,150 op toeleggen om te upgraden. Een totaal van 400 euro dus.
Vroeger heb ik op AMD gezeten en dat beviel me niet zo. Allicht dat Ryzen op dit moment net zo soepel is als Intel, dat weet ik niet. Ik kwam toen van een AMD FX8150 af. Renderen ging perfect, gamen niet zo.

Op het moment vind ik het lastig om te zien waar ik nou de beste bang voor mn Buck krijg. De upgrade kits van bv Azerty en Alternate zijn interessant, maar ik weet niet of ik daarmee het onderste uit de kan haal.
Daarnaast : Ik vind een I5/I7 uit oudere series ook interessant ,eventueel zelfs tweedehands, alleen zijn die er ook weer niet bijster veel met DDR4.

Ik heb zelf bedacht om te kijken vanuit de CPU en daarna verder te bouwen. Qua moederbord heb ik weinig eisen. Enkel PCI-E en 2 Sata 600 poorten.

Deze heb ik bijvoorbeeld gezien: pricewatch: Intel Core i5-8400 Boxed alleen ga ik er dan op achteruit qua klok snelheid. De upgrade lijkt verder niet bijster groot met mijn huidige 3550.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, vandaar mijn roep om hulp!:)

Mijn dank is groot!

Groet, Dennis

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Beste antwoord (via Mimiix op 24-09-2018 09:12)

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:29
Staar je niet blind op kloksnelheden.Bovendien is de base clock dan wel lager, maar de turbo weer hoger. Maar buiten dat krijg je ook nog wat extra cores.

Zoals je misschien aan de prijs wel kan zien is de i5-8400 momenteel slecht verkrijgbaar. 230 euro heb je er pas 1, en dan heb je nog geen moederbord. Al met al kom je dan nu op een 8400 + mobo + 8gb ram uit. Als je voor ryzen gaat zal je iets meer speelruimte hebben - een 2600 + B350 bord + 16GB ram.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Nat-Water
Staar je niet blind op kloksnelheden.Bovendien is de base clock dan wel lager, maar de turbo weer hoger. Maar buiten dat krijg je ook nog wat extra cores.

Zoals je misschien aan de prijs wel kan zien is de i5-8400 momenteel slecht verkrijgbaar. 230 euro heb je er pas 1, en dan heb je nog geen moederbord. Al met al kom je dan nu op een 8400 + mobo + 8gb ram uit. Als je voor ryzen gaat zal je iets meer speelruimte hebben - een 2600 + B350 bord + 16GB ram.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:09
Nat-Water schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:33:

hier sluit ik mij helemaal bij aan.

Normaal gesproken kost een i5 8400 niet meer dan €170-€180 en is dan een goede concurent voor de ryzen 2600 die net onder de €170 zit. Maar als de prijs op de huidige €230 zit is die kansloos.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Heren, bedankt voor de antwoorden!

Ik zie wel dat er 50 euro verschil zit tussen de 2600 en de 2600x. Is dat het waard?

Ik kom op het volgende lijstje met de 2600X:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 211,50€ 211,50
1MSI B350M PRO-VDH€ 60,50€ 60,50
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,95

ik heb expres voor 8gb gekozen, dan kan ik later nog eens 8gb erbij kopen. Met de normale (2600) kom ik op :
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,-€ 164,-
1MSI B350M PRO-VDH€ 60,50€ 60,50
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,45

Scheelt wel 50 euro.

• Nat-Water
Ryzen houdt van dual channel en van hogere snelheden, dus pak dan 2x4 GB op 3000Mhz.

• faraga
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 24-06 12:11
Een Ryzen-cpu laat zich makkelijk overklokken naar een grove 4GHz. Ik zou gewoon voor de 2600 gaan en misschien het bespaarde geld inleggen voor een leuke stille koeler.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Nat-Water schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:33:

Maar hoe verhoud de 8400 zich tegenover de 2600 ? Anders gezegd: Welke Intel variant staat tegenover de 2600?
faraga schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:13:
Een Ryzen-cpu laat zich makkelijk overklokken naar een grove 4GHz. Ik zou gewoon voor de 2600 gaan en misschien het bespaarde geld inleggen voor een leuke stille koeler.
Allicht ook een goed idee ja.

Ik heb mn eigen setje iig in de verkoop staan:)

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:09
D3nnisd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:02:
[...]

Maar hoe verhoud de 8400 zich tegenover de 2600 ? Anders gezegd: Welke Intel variant staat tegenover de 2600?
de 8400 en de 2600 staan tegenover elkaar. Performance is vrijwel gelijk, de 8400 is net iets sneller dan de 2600 zonder OC en de 2600 met OC is sneller dan de 8400. Maar hierbij praten we over enkele procenten die je pas gaat merken als je CPU de bottleneck is wat je alleen met een GTX 1080 of hoger hebt.

• faraga
De 8400 en 2600 zijn best wel aan elkaar gewaagd. Ik heb even geen benchmarks bij de hand, maar vziw is een 8400 nipt sneller in games en is de 2600 beter in renderen. Beide processors zijn echter met gemak in staat om fatsoenlijke en stabiele framerates in games op te leveren.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
faraga schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:06:
De 8400 en 2600 zijn best wel aan elkaar gewaagd. Ik heb even geen benchmarks bij de hand, maar vziw is een 8400 nipt sneller in games en is de 2600 beter in renderen. Beide processors zijn echter met gemak in staat om fatsoenlijke en stabiele framerates in games op te leveren.
Waar ik met de FX8150 last van had, was dat ik Framedrops kreeg in games als GTA. Kan ermee te maken gehad hebben dat hij 8 threats had, wat toen vrij nieuw was. Op de intel 3550 had ik nergens last meer van. Daardoor een beetje huiverig om te veranderen naar AMD.

[Voor 45% gewijzigd door Mimiix op 19-09-2018 14:09]

• faraga
D3nnisd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:08:
[...]

Waar ik met de FX8150 last van had, was dat ik Framedrops kreeg in games als GTA. Kan ermee te maken gehad hebben dat hij 8 threats had, wat toen vrij nieuw was. Op de intel 3550 had ik nergens last meer van. Daardoor een beetje huiverig om te veranderen naar AMD.
De FX8150 was dan ook echt een waardeloze processor voor gaming. AMD had het daar voor elkaar gekregen om een architectuur te bouwen die daadwerkelijk trager was dan zijn voorganger. De 2600 is gebaseerd op de nieuwe Zen-architectuur, die een enorm stuk sneller is. Het is nog steeds een fractie trager dan de Skylake-architectuur die Intel momenteel gebruikt, maar het verschil is niet groot meer en Ryzen-processors kunnen in 2018 prima hun mannetje staan.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
faraga schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:16:
[...]

De FX8150 was dan ook echt een waardeloze processor voor gaming. AMD had het daar voor elkaar gekregen om een architectuur te bouwen die daadwerkelijk trager was dan zijn voorganger. De 2600 is gebaseerd op de nieuwe Zen-architectuur, die een enorm stuk sneller is. Het is nog steeds een fractie trager dan de Skylake-architectuur die Intel momenteel gebruikt, maar het verschil is niet groot meer en Ryzen-processors kunnen in 2018 prima hun mannetje staan.
Dat blijkt achteraf!

Echter heb ik nu weer een nieuwe invalshoek: Ik kan van iemand voor 150 euro een klein half jaar oude i5 7800K overnemen. Is dat een betere keus?

• Zanamama
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 09-05 23:23
D3nnisd schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:52:
[...]

Dat blijkt achteraf!

Echter heb ik nu weer een nieuwe invalshoek: Ik kan van iemand voor 150 euro een klein half jaar oude i5 7800K overnemen. Is dat een betere keus?
I5 7800k? Ik ben nog niet helemaal wakker maar volgens mij bedoel je de 7600K?
Is een quad core processor. Je wilt op dit moment eigenlijk minimaal 6 cores hebben voor een beetje "future-proof" voor zover dat kan.

Als je een I7 7700K bedoeld, dan kan het wellicht interressant zijn.

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:10

vectormatic

In the parking lot

@D3nnisd

Nu naar een ietsje snellere quadcore i5 zou ik per definitie afraden, het kleine beetje single core performance is die uitgave niet waard, zeker niet gezien meer en meer games niet meer genoeg hebben aan 4 threads.

Een oude i7 zou de moeite waard kunnen zijn, maar ook daar geldt dat in een goed gethreade workload (wat steeds meer game engines worden) een 6 core zoals een 2600 gewoon voordeel heeft, zeker kwa stutters/framerate drops.

Uitgaande van die €150 zou ik geen enkele intel 7xxx serie chip boven een 2600 kiezen, zeker niet als je kosten kwa mobo en ram verder ongeveer gelijk zijn.

Kwa mobo kan je trouwens ook beter een B450 chipset kiezen dan B350, geen potentieel gedoe met BIOS updates en gewoon een jaartje moderner

My momma says its just a phase when i fill my days with mayonaise, but no!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Zanamama schreef op donderdag 20 september 2018 @ 08:58:
[...]

I5 7800k? Ik ben nog niet helemaal wakker maar volgens mij bedoel je de 7600K?
Is een quad core processor. Je wilt op dit moment eigenlijk minimaal 6 cores hebben voor een beetje "future-proof" voor zover dat kan.

Als je een I7 7700K bedoeld, dan kan het wellicht interressant zijn.
7600k Inderdaad... Ik was nog niet wakker
vectormatic schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:15:
@D3nnisd

Nu naar een ietsje snellere quadcore i5 zou ik per definitie afraden, het kleine beetje single core performance is die uitgave niet waard, zeker niet gezien meer en meer games niet meer genoeg hebben aan 4 threads.

Een oude i7 zou de moeite waard kunnen zijn, maar ook daar geldt dat in een goed gethreade workload (wat steeds meer game engines worden) een 6 core zoals een 2600 gewoon voordeel heeft, zeker kwa stutters/framerate drops.

Uitgaande van die €150 zou ik geen enkele intel 7xxx serie chip boven een 2600 kiezen, zeker niet als je kosten kwa mobo en ram verder ongeveer gelijk zijn.

Kwa mobo kan je trouwens ook beter een B450 chipset kiezen dan B350, geen potentieel gedoe met BIOS updates en gewoon een jaartje moderner
Naja, ik zou hem wel kunnen nemen om tijdelijk voorzien te zijn. Stel nou dat ik hem met de tijd upgrade naar een i7 bijv?

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:38
D3nnisd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:28:
Naja, ik zou hem wel kunnen nemen om tijdelijk voorzien te zijn. Stel nou dat ik hem met de tijd upgrade naar een i7 bijv?
Dat is totaal niet interessant. Voor een gebruikte i7-7700 betaal je veel meer dan een Ryzen 5 2600 terwijl je er 50% minder cpu voor terug krijgt. En 150 voor een i5-7600K is ook veel teveel. Ook daar heb je, bijna, een veel betere Ryzen 5 voor.

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

D3nnisd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:28:

Compleet niet de moeite waard, de upgrade van een quad core i5 naar een iets snellere quad core i5, ten koste van €150 (mijns inziens geen realistische prijs voor een 7600k meer), een mobo zonder upgrade path en ddr4...

Als je een tijdelijke oplossing zoekt kan je beter een 3770(k) of Xeon 1230 zoeken en nog een paar jaar uit je oude ddr3 platform halen

Je schrijft overigens iets over financiele waarde, afschrijving technisch zit de grootste hobbel altijd vlak na de aankoop, je oude lga1155 setup is een heel stuk minder waard dan iets nieuws, maar de afschrijving heb je gehad, en de waarde zal steeds minder snel zakken, een nieuwe systeem heeft weliswaar meer waarde als je em op marktplaats gooit, maar schrijft ook veel sneller af.

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@D3nnisd Je weet dat DDR5 in aantocht is toch? DDR4 gaat nog een jaar of 2 à 3 mee. Ik zou me niet blind staren op de generatie van je geheugen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Upgrade your life!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
vectormatic schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:21:
[...]

Compleet niet de moeite waard, de upgrade van een quad core i5 naar een iets snellere quad core i5, ten koste van €150 (mijns inziens geen realistische prijs voor een 7600k meer), een mobo zonder upgrade path en ddr4...

Als je een tijdelijke oplossing zoekt kan je beter een 3770(k) of Xeon 1230 zoeken en nog een paar jaar uit je oude ddr3 platform halen

Je schrijft overigens iets over financiele waarde, afschrijving technisch zit de grootste hobbel altijd vlak na de aankoop, je oude lga1155 setup is een heel stuk minder waard dan iets nieuws, maar de afschrijving heb je gehad, en de waarde zal steeds minder snel zakken, een nieuwe systeem heeft weliswaar meer waarde als je em op marktplaats gooit, maar schrijft ook veel sneller af.
Uszka schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:43:
[...]

Dat is totaal niet interessant. Voor een gebruikte i7-7700 betaal je veel meer dan een Ryzen 5 2600 terwijl je er 50% minder cpu voor terug krijgt. En 150 voor een i5-7600K is ook veel teveel. Ook daar heb je, bijna, een veel betere Ryzen 5 voor.
Dan blijft de Ryzen interessanter. Duidelijk!
ocf81 schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:48:
@D3nnisd Je weet dat DDR5 in aantocht is toch? DDR4 gaat nog een jaar of 2 à 3 mee. Ik zou me niet blind staren op de generatie van je geheugen.
Dat snap ik:) maar aan de andere kant: Zo blijf ik bezig...

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

D3nnisd schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:16:

Dat snap ik:) maar aan de andere kant: Zo blijf ik bezig...
Klopt, gewoon upgraden wanneer je meer performance nodig hebt, tenzij er echt binnen een paar weken iets significants nieuws uitkomt, anders blijf je wachten.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Eh, wat? ;)
Als ik het bereken, is het hele setje ongeveer 200-250 euro waard op het moment. Ik wil hier maximaal 100,150 op toeleggen om te upgraden. Een totaal van 400 euro dus.
Lijkt mij veel te weinig voor een leuke upgrade. Daarnaast is geheugen duur dus is het niet echt de tijd om te upgraden.
In welke taken is je PC traag?
Je hebt het over gamen maar ik heb nog geen videokaart voorbij zien komen. IGP? 8)

[Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-09-2018 14:03]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:00:
[...]

Eh, wat? ;)

[...]

Lijkt mij veel te weinig voor een leuke upgrade. Daarnaast is geheugen duur dus is het niet echt de tijd om te upgraden.
In welke taken is je PC traag?
Je hebt het over gamen maar ik heb nog geen videokaart voorbij zien komen. IGP? 8)
Staat in de openings post:) r9 290refference!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True