Toon posts:

Welke Ultimaker 2 clone?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-06 13:11
Ik heb al een aantal jaar een prusa i3 achtig printer met een ramps board.

Niks mis mee verder maar ik zou graag nu een printer willen die een hogere resolutie print. Iets wat echt mooie printjes maakt zoals de UM2(+) of UM3. Nu is mijn budget niet toereikend om zo'n printer nieuw te kopen en vraag ik me af of het een idee is om een clone te kopen aangezien het toch open-source is.

2e hands vind ik lastig omdat ik dan niet weet of er honderden uren mee is geprint.

Ik vind het bouwen geen probleem van zo'n kit maar er is veel te koop en ik weet niet wat wijsheid is. Ik had op hackaday een review over de monoprice gezien wat me wel wat lijkt. Is dat een goed idee?

De printer die ik zoek moet een min. van 200x200 bed hebben en hoeft geen Dual Extruder te hebben maar een mogelijkheid in de toekomst om te upgraden het liefst wel.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via terracide op 20-09-2018 13:47)

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 13:47
Of een hypercube evolution overwegen

Alle reacties

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-05 19:40
Tweakers heeft toch een tijdje terug een kinup gemaakt van Chinezen 3D printers? Stond daar destijds niks tussen. Kan t artikel even niet zo 123 vinden

Meow, meow I'm a cow

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
Waarom een ultimaker clone?

Dit is geprint op een anycubic linear plus.

https://tweakers.net/ext/f/TlqRI0VZnYrT78xV50ORglkS/thumb.jpg

Hier heb ik tegen de 60 euro aan upgrades geïnvesteerd.

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• terracide
er zijn vele printers natuurlijk maar ik zou nu graag een Ultimaker willen omdat dit echt een mooie printer is waarvan ik heb gezien dat de kwaliteit goed is. Er zijn natuurlijk andere printers die ook mooie printjes maken.

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 19:35
Tja, als je een ultimaker wil hebben moet je een ultimaker kopen he ;) Een clone zou ik niet nemen omdat daar juist vaak op de kwaliteit bespaard is. Je kan denk ik beter een echte Prusa I3 kopen. Zie bijv https://all3dp.com/1/original-prusa-i3-mk3-review/

www.frees-it.com

• terracide
Ik snap wat je zegt maar ik hoopte dat mensen ervaring hebben met clone versies van de ultimaker

[Voor 3% gewijzigd door terracide op 19-09-2018 17:49]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• jbhc

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Een Hypercube Evo is inderdaad ook geen slechte optie.
Mocht je nou echt een UM kloon willen maken, dan moet je hier even kijken denk ik. Kijk ook even bij de remixes voor de alternatieven en extra onderdelen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• terracide
BarryKohne schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:17:
Waarom een ultimaker clone?

Dit is geprint op een anycubic linear plus.

[Afbeelding]

Hier heb ik tegen de 60 euro aan upgrades geïnvesteerd.
Die print is echt mooi heb je die printer als kit ergens gekocht?
jbhc schreef op woensdag 19 september 2018 @ 18:56:
Ik overweeg het zeker... het is niet principieel een UM2 hoor. Ik zou iets een duidelijke verbetering is op mijn huidige printer is. En ik zou eens wat anders dan ramps willen proberen. Misschien een smoothieboard ofzo.

ik print bijv. PETG op dit moment zo:

Dit was de eerste keer met PETG en de instellingen kunnen beter maar het blijft eigenlijk f**up

[Voor 44% gewijzigd door terracide op 20-09-2018 10:59]

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-06 15:39
wil niet heel vervelend doen maar de resolutie van een ultimaker is niet anders dan een andere willekeurige printer. Mechanisch gezien in ieder geval, ze maken eigenlijk allemaal gebruik van dezelfde soort steppenmotors. De materialen gebruikt in een ultimaker zijn misschien wat hoogwaardiger dan een kloontje en de constructie helpt een beetje om minder ruis te (trillen ed) hebben op je print. maar in principe kan jou printer hetzelfde als een ultimaker.

Het verschil waar je wat mee kan maken in resolutie zit hem meer in de drivers (microstepping).

Probeer eens een smoothieboard oid daar heb je dan veel meer plezier van de nog een kloon er bij te halen.

als je echt hogere resolutie wil halen moet je een ander soort printer hebben, bijv een resin printer als een formlabs oid

[Voor 8% gewijzigd door WeeDzi op 20-09-2018 11:13]

• AntiSocial
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-05 18:40
WeeDzi schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:11:
Probeer eens een smoothieboard oid daar heb je dan veel meer plezier van de nog een kloon er bij te halen.

als je echt hogere resolutie wil halen moet je een ander soort printer hebben, bijv een resin printer als een formlabs oid
Nu heb ik een Tevo tarantula met marlin draaien...maar ik heb een Smoothieboard liggen stofhappen van een geannuleerd ander project. Wat biedt een Smoothieboard praktisch meer dan marlin / RAMPS? Dat wil zeggen - je hebt niet echt meer rekenkracht ofzo nodig, toch?

• terracide
AntiSocial schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:03:
[...]

Nu heb ik een Tevo tarantula met marlin draaien...maar ik heb een Smoothieboard liggen stofhappen van een geannuleerd ander project. Wat biedt een Smoothieboard praktisch meer dan marlin / RAMPS? Dat wil zeggen - je hebt niet echt meer rekenkracht ofzo nodig, toch?
als het een clone boardje wil ik die wel van je overkopen. Volgens mij heeft het te maken met kleinere stappen kunnen doen met je motoren heel kort door de bocht.

• AntiSocial
terracide schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:11:
[...]

als het een clone boardje wil ik die wel van je overkopen. Volgens mij heeft het te maken met kleinere stappen kunnen doen met je motoren heel kort door de bocht.
Ik heb een echte 4XC waarvan de kleine mosfet de geest heeft gegeven (Q9) door gevalletje PEBCAK. Wat niet heel relevant is, omdat ik geen concreet verkoopplan heb :/ ik wil hem voor een nieuw project inzetten, maar weet nog niet wat...CNC frees...3D printer... wie weet. Maar ben wel benieuwd naar de benefits. Ik kan het uiteraard testen en ervaringen delen t.o.v. RAMPS :)

• terracide
mosfet vervangen is 5 minuten werk.... (als je een beetje kan solderen)

Mja ik ga sowieso iets anders dan ramps gebruiken, ik dacht zelf aan een ultimaker board maar een smoothieboard is ook prima. Ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van die hypercube evo. Ik zou in principe de hele kit kunnen printen maar kopen in china is ook een optie want printen duurt dagen met mijn printer.

Als ik toch iets ga bouwen wil een grotere printbed en een dual extruder. Ik zag ook dat er remix onderdelen voor zijn om overal Igus Drylin lagers te gebruiken. En ik wil beplating voor extra stevigheid, volgens mij zag ik dat ook ergens.

Ik denk dat ik een poging ga wagen om die printer te bouwen. Ben wel enthousiast geworden.
Ik zou het liefst een bestaande kit compleet ergens kopen voor zo'n ding heeft iemand een suggestie?

[Voor 29% gewijzigd door terracide op 20-09-2018 13:48]

• AntiSocial
Het is wel priegelig SMD spul en dat heb ik nog nooit gedaan. Maar moet 'm gewoon een keertje naar Radio Piet brengen eigenlijk :P

Ik deel je plan voor een hypercube. Ik heb eigenlijk bijna alles wel in huis, behalve die rails en Igus glijders. Maar ik vraag me af wat het verschil is tussen die en die lineare lagers van ali (ben de naam even kwijt, maar die met kogels). Heb je daar ervaring mee?

Mijn extrusie koop ik zelf bij Motedis. Dat is qua kosten ook zeer rendabel.

• WeeDzi
[...]

Nah Jein ofwel ja en nee,

smoothie heeft als voordeel dat het inderdaad 32 bit is en voor een cartesische printer heb je die rekenkracht nog niet echt nodig, in principe heeft de hardware het in zich om mooiere curves te maken ik weet niet of het al geimplementeerd is (volgens mij wel is al geimplementeerd door smoothieware)

maar de manier waarop smoothie wat andere dingen heeft geimplementeerd is natuurlijk wel prettig, bijv dat je niet meer hoeft te flashen. En het heeft al een int poort waardoor je niet meer een Rasppi bijv nodig hoeft te hebben vanwege control op afstand. tevens heeft dit bordje mogelijkheid tot 1/32 microstepping waar je theoretisch een hogere resolutie kan halen, RAMPS kan max 1/16 microstepping uit mn hoofd....

[Voor 9% gewijzigd door WeeDzi op 20-09-2018 14:14]

• terracide
AntiSocial schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:04:
Het is wel priegelig SMD spul en dat heb ik nog nooit gedaan. Maar moet 'm gewoon een keertje naar Radio Piet brengen eigenlijk :P

Ik deel je plan voor een hypercube. Ik heb eigenlijk bijna alles wel in huis, behalve die rails en Igus glijders. Maar ik vraag me af wat het verschil is tussen die en die lineare lagers van ali (ben de naam even kwijt, maar die met kogels). Heb je daar ervaring mee?

Mijn extrusie koop ik zelf bij Motedis. Dat is qua kosten ook zeer rendabel.
Het is idd wel klein volgens mij is het zoiets. Dan moet je eerst een biertje nemen zodat je niet meer trilt ;)

Ik heb nu ook gewone lagers en ik behalve dat ze herrie maken vind ik ze niet heel erg stug, ik wil eens wat anders proberen. Ik heb ze eens gezien op een hele goede frees met cnc aansturing dat heeft me overtuigd.

[Voor 4% gewijzigd door terracide op 20-09-2018 14:18]

• jbhc
[...]

Volgens mij brengen al die bordjes niks meer dan een kant en klare oplossing. Ik wacht met smart op de ramps1.7 die momenteel in ontwikkeling is.

Die heeft als voordeel dat er een arduino Due gebruikt kan worden en dat een 24v voedingsspanning veel makkelijker toegepast kan worden.

Maar een arduino Mega is voor de meeste printers op de delta en de draad printers na kwa rekenkracht snel genoeg.

• WeeDzi
jbhc schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:31:
[...]

Volgens mij brengen al die bordjes niks meer dan een kant en klare oplossing. Ik wacht met smart op de ramps1.7 die momenteel in ontwikkeling is.

Die heeft als voordeel dat er een arduino Due gebruikt kan worden en dat een 24v voedingsspanning veel makkelijker toegepast kan worden.

Maar een arduino Mega is voor de meeste printers op de delta en de draad printers na kwa rekenkracht snel genoeg.
wat jij hier schetst is dus smoothieboard.... komt neer op een due.
Het bied wat meer voor curve berekeningen of je dat nodig hebt (zichtbaar is) voor een cartesische printer is inderdaad de vraag.

grootste voordeel van de smoothiecommunitie is dat alles veel beter gedocumenteerd is en je niet op zoek hoeft naar versplinterde informatie

• AntiSocial
WeeDzi schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:42:
[...]

wat jij hier schetst is dus smoothieboard.... komt neer op een due.
Het bied wat meer voor curve berekeningen of je dat nodig hebt (zichtbaar is) voor een cartesische printer is inderdaad de vraag.

grootste voordeel van de smoothiecommunitie is dat alles veel beter gedocumenteerd is en je niet op zoek hoeft naar versplinterde informatie
Je lijkt redelijk geinformeerd ;) uhm...is dat gewoon "Marlin for smoothie" of moet ik naar wat anders op zoek? En je legt de nadruk ook steeds op cartesische printers; is een Delta een betere optie gezien ik toch al het controlboard heb of is dat lood om oud ijzer?

(als ik teveel het topic hijack hoor ik het graag - ik begeef me te weinig op GOT)

• WeeDzi
AntiSocial schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:45:
[...]

Je lijkt redelijk geinformeerd ;) uhm...is dat gewoon "Marlin for smoothie" of moet ik naar wat anders op zoek? En je legt de nadruk ook steeds op cartesische printers; is een Delta een betere optie gezien ik toch al het controlboard heb of is dat lood om oud ijzer?

(als ik teveel het topic hijack hoor ik het graag - ik begeef me te weinig op GOT)
Er is een 3d printer topic waar je dit inderdaad beter zou kunnen vragen :)

nee smoothieboard werkt met smoothieware, software ontwikkeld op basis van grbl en dat kun je gewoon van hun github halen. Dat kanl je op een sd kaart en you are ready to go.

De keuze van een printer zou ik niet persee baseren op het type bordje wat je hebt, er zitten aan cartesische printers wat voor en nadelen net als aan Delta.

• terracide
Nou ik vind het board wel belangrijk maar in theorie kan je elk board met elke printer gebruiken. Ik denk alleen dat smoothie over het algemeen betere resultaten geeft, misschien omdat het makkelijker te configureren is of omdat het out of box beter performed geen idee.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:59

MsG

Forumzwerver

Is 99% niet gewoon afstelling? Ik hoor en lees regelmatig dat je zowel kut kan printen met een 10K euro printer als super kunt printen op een 300 euro printer.

Bij jouw petg-printje lijkt de nozzle wel te schrapen over het printje, of zie ik dat verkeerd?

Ik zou niet blind upgraden als het gebrek aan kwaliteit nog net zo goed aan af- of instellingen kan liggen.

Ik zie in diverse topics en printgroepen mensen iets te vaak maar random upgraden om dat ze euvel X hebben. En vervolgens is het troubleshooten duizend keer moeilijker door alle gewijzigde variabelen elke keer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• terracide
Ja je hebt helemaal gelijk maar ook is het afstellen veel makkelijker met bepaalde hardware.

Eigenlijk is gebruikersgemak underrated.

[Voor 19% gewijzigd door terracide op 20-09-2018 22:59]

• WeeDzi
MsG schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:05:
Is 99% niet gewoon afstelling? Ik hoor en lees regelmatig dat je zowel kut kan printen met een 10K euro printer als super kunt printen op een 300 euro printer.

Bij jouw petg-printje lijkt de nozzle wel te schrapen over het printje, of zie ik dat verkeerd?

Ik zou niet blind upgraden als het gebrek aan kwaliteit nog net zo goed aan af- of instellingen kan liggen.

Ik zie in diverse topics en printgroepen mensen iets te vaak maar random upgraden om dat ze euvel X hebben. En vervolgens is het troubleshooten duizend keer moeilijker door alle gewijzigde variabelen elke keer.
ja in principe maakt het geen fluit uit welk bord je pakt, als je printer niet goed is afgesteld zul je nooit mooie resultaten halen. Maar bij goed gedocumenteerde firmware zou je makkelijker het probleem kunnen oplossen.... als het in de printer zelf zit zal het type bordje helemaal niets uit maken ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee