Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lenovo Ideapad 330 of 530s?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nexus Titus
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22-11-2020
Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie mij willen helpen om een lastige knoop door te hakken. Mijn oude Asus laptop pricewatch: Asus PRO5MSV-SX693V heb ik met veel plezier 7 jaar lang gebruikt maar is nu echt op. Ik heb er voornamelijk verslagen op gemaakt, films en series op gekeken en League of Legends op gespeeld. Ik verwacht niet dat er aan deze routine veel zal veranderen behalve dat de verslagen waarschijnlijk meer werk gerelateerde opdrachten zullen worden.

Ik ben de afgelopen dagen al enorm veel bezig geweest met opzoeken en onderzoeken en reviews en youtube filmpjes gekeken maar ik kom er maar niet uit. Ik ben opzoek naar een 256GB SD, i5 8th gen 15.6 inch en minimaal een MX150 kaart budget zo rond de €800.

De 2 laptops die zijn overgebleven zijn allebei van Lenovo en het gaat om de volgende modellen:

Ideapad 330: pricewatch: Lenovo IdeaPad 330-15ICH (81FK003WMH)

Ideapad 530s: pricewatch: Lenovo IdeaPad 530S-15IKB (81EV003GMH)

Welke zouden jullie aanraden en waarom voor iemand die graag films en series kijkt, een spelletje speelt (maar zeker geen hardcore gamer is en eerder geld aan League skins uitgeeft dan een nieuwe game koopt) en verder dus verslagen of soortgelijke werkgerelateerde taken. Het liefst ook iets dat niet teveel onnodig geluid maakt en lang meegaat.

De 330 een betere grafische kaart 1050 4GB t.o.v. MX150 en een betere processor 8300H t.o.v. 8250U. De 530s daarentegen heeft een IPS scherm, Harman speakers, vingerafdrukscanner, toetsenbord verlichting en is wat compacter wat ik wel praktisch vind. Aangezien ik geen hardcore gamer ben dacht ik dat de 530s misschien een betere all-round keuze zou zijn.

Heel erg bedankt alvast voor de hulp!

Groetjes,

Marnix

Beste antwoord (via Nexus Titus op 20-09-2018 18:49)

• beerolifant
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 16-06 20:19
Als de laptop nooit van plek veranderd (lees: bijvoorbeeld altijd op hetzelfde bureau of op de eettafel ligt) dan zou ik gaan voor de 330. In alle andere gevallen zou ik absoluut gaan voor de 530. Je bent geen hardcore gamer dus een MX150 moet voldoende zijn. Bij beide laptops moet je bij gamen (onder hoge load) alleen wel wat geluid verwachten (al is dat bij bijna elke laptop het geval).

Het verschil in schermkwaliteit (TN vs IPS) ga je zeker merken. Ik zou absoluut gaan voor IPS. Omdat je niet alleen gamed maar ook films en series kijkt zijn kleuren gewoon van groot belang. Het scherm zal je immers altijd zien en gebruiken (in tegenstelling tot de extra kracht van een andere videokaart o.i.d.).

Ik denk dat je keuze voor de 530 terecht is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• beerolifant
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 16-06 20:19
Als de laptop nooit van plek veranderd (lees: bijvoorbeeld altijd op hetzelfde bureau of op de eettafel ligt) dan zou ik gaan voor de 330. In alle andere gevallen zou ik absoluut gaan voor de 530. Je bent geen hardcore gamer dus een MX150 moet voldoende zijn. Bij beide laptops moet je bij gamen (onder hoge load) alleen wel wat geluid verwachten (al is dat bij bijna elke laptop het geval).

Het verschil in schermkwaliteit (TN vs IPS) ga je zeker merken. Ik zou absoluut gaan voor IPS. Omdat je niet alleen gamed maar ook films en series kijkt zijn kleuren gewoon van groot belang. Het scherm zal je immers altijd zien en gebruiken (in tegenstelling tot de extra kracht van een andere videokaart o.i.d.).

Ik denk dat je keuze voor de 530 terecht is.

• Nexus Titus
Dankjewel beerolifant,

Ik heb vandaag de 530s binnengekregen. Hij ziet er super uit, heel premium met de aluminium behuizing. Ik vind het toetsenbord ook heel logisch ingedeeld en zonder numeriek toetsenbord staat een stuk opgeruimder. Dat gebruikte ik bij mijn vorige laptop alleen voor de tan-code van mijn bank in te toetsen haha ;)

Nadat ik de laptop had opgestart kwam ik erachter dat het scherm er heel mooi uitziet vanwege IPS en FHD, de toetsen super handig zijn ingedeeld en de Harman speakers klinken ook top. Daarnaast werkt de vingerafdrukscanner meteen wat een leuk dingetje is. Op basis hiervan zou ik de laptop een 9 geven.

Het enige hele grote probleem is de fan heb ik gemerkt, die springt snel aan en loeit hevig. Nadat ik de BIOS had geüpdate was het wel minder en dacht ik even er vanaf te zijn. Helaas was mijn hoop van korte duur want zelfs met maar een paar programma's open en CPU-gebruik van onder de 30% loeit ie behoorlijk.

Toen ik League of Legends opstartte en een custom game speelde begon die helemaal op te stijgen en daar baal ik behoorlijk van zeker omdat het zo aan de gang bleef. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is.

Morgen even bol.com een berichtje sturen denk ik...

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18-06 12:03
Nexus Titus schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 00:10:
Dankjewel beerolifant,

Ik heb vandaag de 530s binnengekregen. Hij ziet er super uit, heel premium met de aluminium behuizing. Ik vind het toetsenbord ook heel logisch ingedeeld en zonder numeriek toetsenbord staat een stuk opgeruimder. Dat gebruikte ik bij mijn vorige laptop alleen voor de tan-code van mijn bank in te toetsen haha ;)

Nadat ik de laptop had opgestart kwam ik erachter dat het scherm er heel mooi uitziet vanwege IPS en FHD, de toetsen super handig zijn ingedeeld en de Harman speakers klinken ook top. Daarnaast werkt de vingerafdrukscanner meteen wat een leuk dingetje is. Op basis hiervan zou ik de laptop een 9 geven.

Het enige hele grote probleem is de fan heb ik gemerkt, die springt snel aan en loeit hevig. Nadat ik de BIOS had geüpdate was het wel minder en dacht ik even er vanaf te zijn. Helaas was mijn hoop van korte duur want zelfs met maar een paar programma's open en CPU-gebruik van onder de 30% loeit ie behoorlijk.

Toen ik League of Legends opstartte en een custom game speelde begon die helemaal op te stijgen en daar baal ik behoorlijk van zeker omdat het zo aan de gang bleef. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is.

Morgen even bol.com een berichtje sturen denk ik...
Deze laptop staat al een week in mijn winkelwagentje, ik wil hem gaan gebruiken voor fotobewerking. Na dit bericht over de koeling toch maar verder zoeken. Zal denk ik ook voor een deel te maken hebben met de dunne behuizing.

• Nexus Titus
jeroen.ijmuiden schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:15:
[...]

Deze laptop staat al een week in mijn winkelwagentje, ik wil hem gaan gebruiken voor fotobewerking. Na dit bericht over de koeling toch maar verder zoeken. Zal denk ik ook voor een deel te maken hebben met de dunne behuizing.
Hoi Jeroen,

Kan me voorstellen dat je schrikt van m'n berichtje. Dat deed ik namelijk ook van het geluid. Ik heb gelukkig wel iets gevonden (wat ik nog wel moet testen) namelijk dit. YouTube: How to Fix Noisy Laptop CPU Fan | Core i5 7200U | Windows 10

In de comments is er iemand die het volgende aangeeft:

THANK YOU, Poolarity - Life Hacks !!
I have been struggling with fan noise on my laptop-(Lenovo Ideapad 530s, i5) and now after I did this, it is so quiet! Before i saw this video, my laptop made noise just when I started Google Chrome. But now it is so silent!
This is the most important video I have ever watched.

Ik had precies hetzelfde, dat ie bij het starten van alleen Chrome al geluid begon te maken. Dus ik ga dat straks testen en laat dan wel weten hoe het bij mij werkte. Ik kan namelijk wel echt beamen dat de laptop verder echt het beste is dat je kan krijgen(gelet op de punten uit mijn vorige bericht) voor die prijs (maar dat is mijn mening).

• jeroen.ijmuiden
Nexus Titus schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:29:
[...]

Hoi Jeroen,

Kan me voorstellen dat je schrikt van m'n berichtje. Dat deed ik namelijk ook van het geluid. Ik heb gelukkig wel iets gevonden (wat ik nog wel moet testen) namelijk dit. YouTube: How to Fix Noisy Laptop CPU Fan | Core i5 7200U | Windows 10

In de comments is er iemand die het volgende aangeeft:

THANK YOU, Poolarity - Life Hacks !!
I have been struggling with fan noise on my laptop-(Lenovo Ideapad 530s, i5) and now after I did this, it is so quiet! Before i saw this video, my laptop made noise just when I started Google Chrome. But now it is so silent!
This is the most important video I have ever watched.

Ik had precies hetzelfde, dat ie bij het starten van alleen Chrome al geluid begon te maken. Dus ik ga dat straks testen en laat dan wel weten hoe het bij mij werkte. Ik kan namelijk wel echt beamen dat de laptop verder echt het beste is dat je kan krijgen(gelet op de punten uit mijn vorige bericht) voor die prijs (maar dat is mijn mening).
Ik ben benieuwd. Er staat inmiddels een HP pavilion 15 in doos te wachten. Als de tips uit het filmpje werken gaf de HP terug en bestel ik de Lenovo.

• Nexus Titus
jeroen.ijmuiden schreef op zondag 23 september 2018 @ 00:00:
[...]

Ik ben benieuwd. Er staat inmiddels een HP pavilion 15 in doos te wachten. Als de tips uit het filmpje werken gaf de HP terug en bestel ik de Lenovo.
Hoi Jeroen,

Ik ben er inmiddels aan toegekomen om het uit te proberen en het werkt!

Ik ben nu nog aan het uitzoeken wat het ideale percentage is dat je wel de maximale prestaties er nog uithaalt maar dat de fan niet aanslaat. Ik heb hem nu op 48% staan zoals ook in het filmpje is, maar dat ga ik dus nog een beetje opvoeren denk ik. Ik ga ook even die persoon van youtube een berichtje sturen welke instellingen hij heeft.

Het enige geluid dat je nu nog hoort is heel zachtjes een zoemetje, maar dat vind ik ook normaal bij zo'n laptop dus acceptabel. Ik hoor in ieder geval niet meer een fan aanslaan.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

• jeroen.ijmuiden
Nexus Titus schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:31:
[...]

Hoi Jeroen,

Ik ben er inmiddels aan toegekomen om het uit te proberen en het werkt!

Ik ben nu nog aan het uitzoeken wat het ideale percentage is dat je wel de maximale prestaties er nog uithaalt maar dat de fan niet aanslaat. Ik heb hem nu op 48% staan zoals ook in het filmpje is, maar dat ga ik dus nog een beetje opvoeren denk ik. Ik ga ook even die persoon van youtube een berichtje sturen welke instellingen hij heeft.

Het enige geluid dat je nu nog hoort is heel zachtjes een zoemetje, maar dat vind ik ook normaal bij zo'n laptop dus acceptabel. Ik hoor in ieder geval niet meer een fan aanslaan.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!
Bedankt voor de update! De HP gaat morgen terug.

• Nexus Titus
Heb je inmiddels al de nieuwe laptop binnen? En zo ja hoe bevalt ie?

Ik heb nu mijn settings als ie bekabeld is op 80% staan en zonder bekabeling op 60%.

Ik merkte dat ie op 80% wel ietsjes meer geluid maakt, maar als ik league wil spelen heb ik liever dat de processor iets beter werkt (en de lichte bijkomende fan noise neem ik dan voor lief)

• jeroen.ijmuiden
Nexus Titus schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:10:
Heb je inmiddels al de nieuwe laptop binnen? En zo ja hoe bevalt ie?

Ik heb nu mijn settings als ie bekabeld is op 80% staan en zonder bekabeling op 60%.

Ik merkte dat ie op 80% wel ietsjes meer geluid maakt, maar als ik league wil spelen heb ik liever dat de processor iets beter werkt (en de lichte bijkomende fan noise neem ik dan voor lief)
Bedankt voor je post! De prijs is in de tussentijd 10% gestegen en zit nu helaas boven budget :-( maar je info is zeker nuttig want zal ook ongeveer gelden voor vergelijkbare types.

• Nexus Titus
Ja klopt! Dat had ik ook gezien dat ie van €729 naar €799 is gegaan. Ik kan je wel vertellen dat die 10% het wel meer dan waard is voor dit apparaat. Mijn budget voor een laptop had ik op €800 gezet dus was blij dat ik deze €70 goedkoper kon krijgen. Alleen heb ik op een gegeven moment toch tot €900 gezocht omdat ik zeker wou weten dat ik niet iets heel moois oversloeg voor "net een beetje extra". Dan werk ik liever een dag extra dat ik echt iets goeds heb dan dat ik genoegen moet nemen met minder.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True