Aardlekschakelaar doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robackermans
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-09-2024
Heey tweakers,

Ik zit met de handen in het haar. Thuis ben ik bezig met een grote verbouwing waarin we vrijwel alle electra heben vervangen. En een nieuwe meterkast hebben geïnstalleerd(merk emat). Nu is vanmiddag een van de aardlekschaars kapot gegaan. Waardoor 2 groepen geen stroom meer kregen.(Schakelaar nog wel omhoog maar test knopje werkt niet meer en geen stroom op de groep). Vervolgens heb ik de groep op een andere aardlekschakelaar gezet waarna we weer stroom op deze groep hadden.
Later op de avond wil ik een lamp aansluiten maar deze maakt kortsluiting en vervolgens is ook de volgende aardlek Schakelaar kapot.

Heeft iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:06
Ik heb niet heel veel verstand van elektrische installaties en het verhaal wat je omschrijft, maar het klinkt alsof we op het zelfde niveau zitten (niet lullig bedoelt).
Maar als je met elektra niet 100% weet wat je doet zou ik toch een professional er bij halen.
Mocht je ooit brand krijgen doordat het verkeerd aangelegd is, is de kans groot dat de verzekering ook niet uit keert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ergens een fout in de installatie :?

perongelijk een las tussen 2 groepen / aardlekschakelaars?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-05 07:38
Geen risico nemen en gewoon een electricien laten komen. Als je zelf een installatie aanlegt moet je wel echt weten wat je doet, kleine foutjes kunnen grote gevolgen hebben.

Ik heb ook mijn volledige installatie zelf vervangen, maar zodra er iets raars zou zijn zou ik ook een electricien bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verplaatst naar wonen en verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robackermans
Thanks, er komt donderdag ook een elektricien. De installatie is door een vriend aan gesloten. Die weet wat ie doet. Het enige wat ik zelf doe ik een stopcontact aansluiten. Hier kan weinig fout aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:53
Wat is er beide keren voorafgaand gebeurd? De tweede keer maakte je kortsluiting met een lamp, was er de eerste keer ook iets noemenswaardigs? Waren er groepen of aardlekschakelaars uitgeschakeld bij deze voorvallen of stond alles nog omhoog en was enkel de spanning weg?

Emat is niet bepaald een A-merk, misschien gaat het wel gewoon snel stuk.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
Misschien een gare batch automaten. Emat is chinese import automaten in Eaton kasten gemonteerd.
Ja het heeft KEMA keur, dus er zal ooit een serie automaten gekeurd zijn, maar over de QA van dit merk is niks bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 17:17

pclinde

TechGaming.nl

Zoals de overige Tweakers al aangeven: Emat is geen super merk. :) Wellicht vervangen voor een ABB aardlekschakelaar of GE (General Electric). Houd rekening met de L & N, deze kan op sommige aardlekschakelaars/automaten omgekeerd zijn! :)

Tevens zou ik beide groepen even nagaan en doormeten.

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

1 fase of 3 fase systeem? (standaard huisaansluitingen zijn vaak 3 x 25).

Zou het kunnen dat je een kruisverbinding tussen 2 verschillende fases hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:55
Lijkt op de nul via de ene aardlekschakelaar en fase via de andere. Dan geeft élke verbruiker die meer dan de lekstroom opneemt, een foutstroom en schakelt af.
En aardlekschakelaar die niet meer inschakelt zal eerder een continue foutstroom zijn die loopt.

[ Voor 23% gewijzigd door Ramon 73 op 18-09-2018 23:40 ]

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:10

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Zit er geen derde knopje op de aardlekschakelaar die je even in moet drukken om het mechanische deel weer goed te zetten om daarna de schakelaar voor de elektrische deel te activeren? Dat zou de 'kapotte' aardlek kunnen verklaren.

Dat hij eruit klapt kan dan een gewoon kortsluitinkje zijn. Ben laatst twee dagen aan het zoeken geweest om de oorzaak van een aardlekfout je vinden. :|

[ Voor 8% gewijzigd door Nextron op 19-09-2018 00:02 ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Robackermans
Oké, bedank voor de reacties. Ik ga in ieder geval een ander merk aardlekschakelaar halen. En dan maar op zoek naar de plek waar er kortsluiting gemaakt word. En anders maar wachten op de electricien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Een aardlek gaat er niet uit door een kortsluiting, er moet sowieso iets aan de hand zijn zoals @Ramon 73 of @Anoniem: 100386 aangeeft of gescheiden groepen die toch ergens (foutief) aan elkaar gekoppeld zijn...

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb al heel wat emat gebruikt overal en werkt gewoon prima..... geen uitval ook niet bij sluitingen of zware belastingen.

ik ben bang dat er toch iets anders aan de hand is.

euhmmmm

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-05 19:27
Zoals hierboven. Er is een fout conditie waardoor de aardlek aangesproken blijft. Om te troubeshooten; Schakel alle automaten na de aardlek schakelaars uit, probeer dan nog eens of de aardlek te herstellen is. Daarna de automaten één voor één weer aan.
In sommige installaties is de bel trafo ongezekerd maar wel gevoed na de aardlek.
Hoewel ongebruikelijk, zijn er automaten/aardlek die een apart klein knopje hebben om te resetten na te zijn getripped.

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik vermoed 2 dingen:
- binnenwerk zit niet lekker in de behuizing van de aardlek, (mindere serie);
- vermenging eindgroepen.

Alle eindgroepen achter de aardlek uitzetten. De bediening volledig naar beneden bewegen, mss zelf ietsjes doorduwen tegen de behuizing en daarna naar boven bewegen. Aardlek dient dan volledig ingeschakeld te blijven staan. Even meten boven de aardlek, alle fasen aanwezig? Afhankelijk van constructie aardlek maar ik ken de emat niet zo goed.

Nog even testen met testknop, aardlek valt uit. Hierna opnieuw inschakelen, meten en eindgroepen langzaam 1 voor 1 inschakelen.

Ikzelf vermoedt eerder dat de eindgroepen vermengt zijn. TS schrijft nl. over wat ik vaak noem: "kennis met 'kennis' van zaken" maar donderdag komt een electriciën...?¿? (nofi) 2 verschillende eindgroepen nooit in dezelfde buis of doos.

Zelf eenmaal meegemaakt in een oude pastorie waar enkel de groepenkast vervangen diende te worden. Smeltpatronen door automaten. Nul van groep 1 kwam terug in buis 2 en nul van groep 2 kwam terug in buis 1. Was zéér oude installatie maar je verwacht het gewoonweg niet. Op 2 verschillende aardlek schakelaars gaat dit niet goed werken op dezelfde aardlek valt dit soms niet op en werkt de aardlek wel. Maar het mag niet!

Maar meer info geeft beter advies, is het een 3-fase aardlek en zitten er ook max. 4 eindgroepen achter elke aardlek?

Kijk ook eens naar de nominale stromen en verdeling. Niet de 2 zwaarste groepen op dezelfde fase van dezelfde aardlek. Maar de kleinste bij de zwaarste, rekening houdende met gelijktijdigheid. En verdeel indien mogelijk vermogen over verschillende aardlekschakelaars.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:53
Robackermans schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:43:
Oké, bedank voor de reacties. Ik ga in ieder geval een ander merk aardlekschakelaar halen. En dan maar op zoek naar de plek waar er kortsluiting gemaakt word. En anders maar wachten op de electricien.
Jammer dat je verder niet reageert op vragen die jou gesteld worden, zoals bijvoorbeeld de mijne:
Xander schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:17:
Wat is er beide keren voorafgaand gebeurd? De tweede keer maakte je kortsluiting met een lamp, was er de eerste keer ook iets noemenswaardigs? Waren er groepen of aardlekschakelaars uitgeschakeld bij deze voorvallen of stond alles nog omhoog en was enkel de spanning weg?
Ik denk net als de rest dat er meer aan de hand is maar zonder extra info wordt het lastig om iets zinvols te roepen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

Part

Helemaal niets.....

Ik denk een hotelschakeling over twee groepen met elk een aardlek.
.
De foutomschrijving die je geeft komt in elk geval 100% overeen met dit probleem.
Draai de lamp die het probleem geeft er maar eens uit en kijk of de aardlek het dan wel weer doet.

https://www.elektramat.nl...t-is-een-hotelschakeling/

[ Voor 18% gewijzigd door Part op 19-09-2018 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
Robackermans schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:31:
Nu is vanmiddag een van de aardlekschaars kapot gegaan. Waardoor 2 groepen geen stroom meer kregen.(Schakelaar nog wel omhoog maar test knopje werkt niet meer en geen stroom op de groep).
Is er nog wel aanvoer op de aardlek?. Controleer de hoofdzekeringen eens.

Een automaat kan kapot door:
- Te laag kortsluitvermogen. (de zekering op de aanvoer heeft een te hoge doorlaat)
- Slecht aangesloten, vermogen afnemen door een slecht aangesloten klem veroorzaakt hitte, daarvan krijg je brand, of het smelt kapot. (bijv: stranded kabel zonder ferrule)
- Prutsmerk.

Een professional zal de aardlek altijd testen met een installatietester, en niet de testknop.\
De testknop test namelijk maar één fase, en één stroomniveau. Niet het daadwerkelijke tripniveau en de tijd.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 00:09

OmeJoyo

This is me

Als je de kast toch al open hebt gehad om zelf wat te wisselen zouden een paar foto's ook nog goed kunnen helpen :) Verder sluit ik me aan bij de hierboven gegeven reacties dat er betere merken zijn (wat je nu hebt zou uiteraard gewoon moeten werken) , maar dat er bovendien iets niet goed aangesloten zit.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:17:
[...]

Een professional zal de aardlek altijd testen met een installatietester, en niet de testknop.\
De testknop test namelijk maar één fase, en één stroomniveau. Niet het daadwerkelijke tripniveau en de tijd.
testknop die nooit iemand gebruikt....

en eigenlijk best van de zotte dat de testknop bij een 3fasen model maar 1 vd fases gebruikt..
eigenlijk zouden er gewoon 3 knopjes op moeten :D

404 Signature not found

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
@SMSfreakie Dat zou voor het testen van de aardlek niet uit moeten maken. Tenzij de aanvoer ontbreekt, of je geen nul hebt (zoals soms in Belgie).
Want dan moet je een brugje leggen van één fase naar de nul aansluiting puur voor de testknop.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0MuNPgP.png
(Bron: Eaton PFIM)
Pagina: 1