Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Twee access points: zelfde of verschillend SSID?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• LuukBurger
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12-06 09:56
Hallo,

Wellicht kan iemand mij hier helpen met een vraag. Ik heb in mijn huis een netwerk met twee access points: een UniFi Pro in de woonkamer en een UniFi Lite op zolder. Nu kan ik deze hetzelfde of een verschillend SSID geven. De reden om ze een verschillend SSID te geven, is dat ik op die manier actief een access point kan kiezen op de clients. Als ze hetzelfde SSID hebben, dan ben ik overgeleverd aan de logica van de clients om steeds het access point met het sterkste signaal te kiezen (en dat gaat niet altijd goed).

Ik vraag me af of twee verschillende SSIDs nog nadelen heeft die ik over het hoofd zie. Werkt roaming wellicht anders? Ik zou denken dat wanneer mijn laptop beide netwerken heeft onthouden, dat het voor de roaming logica niet uitmaakt of hij switcht naar een access point met hetzelfde of met een verschillend SSID. Dat betekent dan dat twee verschillende SSIDs dus alleen maar voordelen heeft?

Bedankt!

Beste antwoord (via LuukBurger op 20-09-2018 08:24)

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:08

lier

MikroTik nerd

Verschillende SSID's betekent handmatig roamen. In jouw situatie zou ik een SSID instellen (misschien een tweede voor een gastennetwerk) en zorgen dat de radio's niet te hard uitzenden. Voor het beste resultaat moet je dat zelf handmatig instellen (auto heb je helemaal niets aan).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Verschillende SSID's betekent handmatig roamen. In jouw situatie zou ik een SSID instellen (misschien een tweede voor een gastennetwerk) en zorgen dat de radio's niet te hard uitzenden. Voor het beste resultaat moet je dat zelf handmatig instellen (auto heb je helemaal niets aan).

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14-06 15:23
Met dezelfde SSID / password / authenticatie / encryptie (alle 4) zullen clients, zeker tussen apparaten van het zelfde merk (Ubiquiti in jouw geval) over het algemeen goed roamen. Met verschillende SSIDs zullen ze dat niet vanzelf doen en lang blijven "plakken" op het eerst verbonden access point.

Gewoon hetzelfde instellen allemaal dus, waarom zou je handmatig willen moeten switchen als je clients dat prima zelf kunnen? De meeste moderne client systemen doen dit echt prima, alleen (veel) oudere systemen zullen hier wat moeite mee hebben.

[Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 18-09-2018 23:23]

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Verschillende SSID garandeert dat je clients niet gaan roamen. Dat is bij voorbaat bagger.

Tussenweg om beste van beide werelden te pakken: stel twee SSID's in per AP - de ene gemeenschappelijk ("LuukBurger"), de andere uniek per AP ("LuukBurgerAP1", "LuukBurgerAP2"). De apparaten die netjes roamen - eigenlijk alles vanaf Android 5 en iOS 8.1 - verbind je alleen met LuukBurger. De oude/brakke/afwijkende apparaten die daar niet goed mee omgaan, verbind je met LuukBurgerAP1 en LuukBurgerAP2 en je kloot handmatig aan ermee.

Mijn ervaring met UniFi is overigens dat roaming doorgaans erg goed gaat. Waar ik minder blij mee ben is hun band steering. Op een of ander manier eindigen m'n clients steeds op sterk vervuilde 2.4GHz, ondanks perfect sterk en schoon 5GHz op die locaties. Dat heb ik wel uit gezet en ik heb op alle AP's aparte 2.4GHz en 5GHz SSID's ingesteld (maar dan wel dezelfde twee SSID's op alle AP's).

Soittakaa Paranoid!

• lier

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je het zendvermogen ingesteld, @dion_b ? Inderdaad, bandsteering werkt(e) voor mij ook niet lekker. Maar met de 2G radio op LOW en de 5G radios op MED/HIGH gaan alle (5G capable) clients naar de 5G radio.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:23:
Hoe heb je het zendvermogen ingesteld, @dion_b ? Inderdaad, bandsteering werkt(e) voor mij ook niet lekker. Maar met de 2G radio op LOW en de 5G radios op MED/HIGH gaan alle (5G capable) clients naar de 5G radio.
Verschillende opties geprobeerd, maar ook met 2G low en 5G med/high zat ik (te) vaak op 2.4GHz. Frappante is dat ik een wat bijzondere huis heb met betere dekking in de 5GHz dan in de 2.4GHz (zodanig veel/zwaar beton dat de scherpere reflecties van 5GHz meer helpen dan 2.4GHz' beter penetrerend vermogen), dus het is niet eens een kwestie van 'sticky' zijn in de 2.4GHz nadat ik in een 5GHz blackspot geweest ben.

Aangezien ik toch overal dekking had in 5GHz heb ik ze gewoon uit elkaar getrokken. werkt prima.

Soittakaa Paranoid!

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:58
Ik heb 2 SSID. Bijvoorbeeld 0002 voor 2,4ghz en 0005 voor 5ghz.
Op de 2G kanaal 5ghz ssid uitgeschakeld en andersom en eigenlijk gaat dit wel goed.
Of is dit een beetje omslachtig?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deef_K schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:23:
Ik heb 2 SSID. Bijvoorbeeld 0002 voor 2,4ghz en 0005 voor 5ghz.
Op de 2G kanaal 5ghz ssid uitgeschakeld en andersom en eigenlijk gaat dit wel goed.
Of is dit een beetje omslachtig?
Het is omslachtig, maar binnen UniFi de enige manier (die ik ken) om dat voor elkaar te krijgen.

Soittakaa Paranoid!

• LuukBurger
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12-06 09:56
lier schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:48:
Dankjewel voor je reactie. Ik wist niet dat het dan altijd handmatig roamen betekent? Roamt 'ie dan pas als het signaal van het oude netwerk 100% weg is ofzo (waarmee het eigenlijk niet meer echt roamen is misschien)?

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:32
Als je twee verschillende SSID's gebruikt dan zal roamen helemaal niet werken.

Daarnaast ja juist hij zal zo lang als mogelijk je WIFI signaal vast houden. Pas als het signaal echt maar ook echt niet meer bereikbaar is kan en zal je apparaat verbinden met een andere SSID.

Wat goed werkt is door je uitzend sterkte te optimaliseren.

Als je met max vermogen uitzend dan zal je misschien op zolder een minimaal signaal hebben. Zet je de zend sterkte op gemiddeld. Dan zal je op de 1e verdieping misschien nog wel signaal hebben en op zolder helemaal niet meer van AP1. dan zal je device zich aanmelden op AP2.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True