Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Raw bestanden worden niet gelezen in Lightroom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• nanneee
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 18-09-2018
Goedendag,
Ik heb een nieuwe camera gekocht een Olympus om-d EM1 mark II. Nu leest hij mijn raw bestanden niet in Lightroom.
Nu heb ik gekeken dat Lightroom mijn camera dus niet ondersteund, want ik heb Lightroom 6.0 en ik moet 6.9 hebben.
Ik kwam erachter dat je me adobe DNG converter de bestanden kunt overzetten. Hij zet de bestanden dan over in DNG.

Nu is mijn vraag zijn DNG bestanden net zo goed als .ORF bestanden?
En bestaat er misschien nog een andere mogelijkheid om ze gelijk in Lightroom te openen. Ik vind het best omslachtig om de bestanden eerst in die converter te zetten.

Ik hoor graag van jullie.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Moet het direct in Lightroom? Want volgens mij kan DarkTable er ook wel mee overweg?

[Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 18-09-2018 19:40]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 18:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Waarom niet gewoon updaten naar 6.9? Dat is gratis..

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:05
Ik zou updaten naar de versie waar je camera in wordt ondersteund. Omzetten naar DNG gaat inderdaad zonder gegevensverlies, maar het nadeel vind ik dat je vast zit aan het Adobe formaat. Dat lijkt niet erg, maar als je ooit over wilt naar een andere raw-converter, dan heb je kans dat die DNG niet ondersteund. Ik had vroeger alles in DNG (handiger, omdat je geen side-car bestanden hebt), maar om genoemde reden blijf ik nu bij het originele Canon raw-formaat.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 18:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hier de update links van Adobe zelf, gewoon te installeren zonder poespas:

Lightroom 6.14
Mac OS: http://swupdl.adobe.com/u...htroom-6.0/6.14/setup.dmg
Windows: http://swupdl.adobe.com/u...htroom-6.0/6.14/setup.zip

Meer updates/downloads (waar deze ook vandaan kwamen):
https://helpx.adobe.com/d.../lightroom-downloads.html

[Voor 4% gewijzigd door Ventieldopje op 18-09-2018 20:04]

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True