3 schakelaars en 2 lampen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1117507

Topicstarter
Goede avond,

Situatie:
Wisselschakelaar 1 beneden die de lamp 1 bedient.
Dubbele wisselschakelaar op de 1ste verdieping die met een knop lamp 1 bedient.

Dubbele wisselschakelaar op de 1ste verdieping die met de andere knop lamp 2 bedient.
Wisselschakelaar 2 op zolder die lamp 2 bedient.

Probleem:
Wisselschakelaars zijn aangesloten zoals hoort. Echter bij de dubbele wisselschakelaar komen 7 draden uit de muur.
2 zwarte draden en 1 bruine draad vanuit beneden. Deze kan ik prima aansluiten zonder probleem. Echter vanaf de zolder komen 3 zwarte draden en 1 bruine draad. De bruine draad kan ik aansluiten, maar welke van de 3 zwarte moet ik waar in stoppen. Ik heb diverse schema's opgezocht en alles was voor 6 draden in totaal. Iets zegt mij dat in mijn situatie iets niet helemaal is zoals het hoort. Bij de vorige knop werkte het allemaal. Echter realiseerde ik me pas na alles te hebben losgekoppeld dat ik meer draden heb dan ik zou moeten hebben. Iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik dit aan moet sluiten?

Alvast bedankt.

Groet,
Birger

Beste antwoord (via Anoniem: 1117507 op 21-09-2018 11:23)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:24
Dat is juist. Voor de goede orde even gauw een schema getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LhvxEJYslqQXObpJYrkNsV4O/full.jpg

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
De ene bruine draad voed de lamp1 schakeling en de andere bruine draad de lamp2 schakeling. Kennelijk gaat die eerst naar zolder om van daar uit de schakeling te voeden. Dus de bruine draad moet je bij de dubbele schakelaar doorlussen.

Simpeler zou zijn om beide schakelingen vanuit de dubbele schakelaar te voeden. De bruine draad naar de zolder komt dan te vervallen, tenzij je die op zolder nog nodig hebt voor een stopcontact.

Topicstarter
JukeboxBill schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:58:
De ene bruine draad voed de lamp1 schakeling en de andere bruine draad de lamp2 schakeling. Kennelijk gaat die eerst naar zolder om van daar uit de schakeling te voeden. Dus de bruine draad moet je bij de dubbele schakelaar doorlussen.

Simpeler zou zijn om beide schakelingen vanuit de dubbele schakelaar te voeden. De bruine draad naar de zolder komt dan te vervallen, tenzij je die op zolder nog nodig hebt voor een stopcontact.
Ik vermoed dat er nog een stopcontact aangesloten staat. Ik moet echter de zolder nog verbouwen en ga dan kijken of ik alles iets makkelijker kan leggen.

Als ik het dus goed begrijp kan ik beide bruine draden in 1 bij elkaar stoppen de rest van de draden kunnen op de andere plekken zoals het eigenlijk bedoeld is?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dat is juist. Voor de goede orde even gauw een schema getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LhvxEJYslqQXObpJYrkNsV4O/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben ondertussen een paar stappen verder maar heb het nog niet voor elkaar.

De stroom wordt aangevoerd vanuit de zolder. Er wordt dus op een andere manier stroom naar de zolder geleid.

Daarnaast is een van de 3 zwarte draden die vanuit boven komen lamp 1.
Dit zou betekenen dat ik 1 van de zwarte draden vanuit schakelaar 1 moet doorlussen naar de draad van de lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als ik het op een tekening zie (hotelschakeling) denk ik ook, logisch...

Totdat je er bij staat en dan is het ineens best wel lastig hoe je het aan moet sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fairy schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:00:
Als ik het op een tekening zie (hotelschakeling) denk ik ook, logisch...

Totdat je er bij staat en dan is het ineens best wel lastig hoe je het aan moet sluiten.
Exact, het lastige is dat ik niet kan zien wat waar heen loopt. Makkelijkst zou zijn alles loshalen en nieuwe draden leggen en meteen markeren...

Maarja dat gaat hem ook niet worden.

De lamp naar de zolder heb ik nu werkend. Op beide schakelaars. Nu de 1ste verdieping nog.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1117507 op 21-09-2018 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb net het schema van jukeboxbill omgedraaid met een beetje boeren verstand. Zo te zien is het gelukt nu!

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1