Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Coax verdelen en infrezen

Pagina: 1
Acties:

• bulletproof93
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11-06 17:04
Ik wil het signaal voor tv verdelen in 4 signalen en alles mooi ingefreesd hebben.

Ik wil de versterker direct bij het binnenkomen van het signaal hebben. Iedere kabel apart vanaf de versterker naar een TV.

De modem zal ook bij de ingang van Ziggo worden geplaatst, vanaf daar zal direct een kabel naar een router in de gang gaan.

Nu vroeg ik me af hoeveel kabels maximaal in een buis kan om in te frezen. Ik laat alles infrezen en het is voordelig om via de muur alle 4 de coax kabels in een buis naar het plafond te leiden en vanaf daar apart naar de kamers laten gaan.

In de kamers zullen de UTP en COAX bij elkaar komen en via een buis naar beneden gaan en aansluiten op deze inbouwdoos: https://www.dmlights.nl/niko_170_65258~0UK8U

Nu vroeg ik me af wat mogelijk is.

Kan COAX en UTP in een buis?

Is er een mogelijkheid voor 4 coax kabels in een buis of moet dit allemaal via andere buizen (dit alleen bij de hoofdaansluiting tot plafond. Dikkere buis?

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13-06 11:28

|sWORDs|

vSphere/ESXi

4 coax in een buis kan niet bij standaard buisdiameter, twee kan al erg lastig zijn door knikken.
In principe leg je zo min mogelijk verschillende kabels in buizen, maar coax en UTP door dezelfde buis geeft geen problemen met goed afgeschermde kabels.

Maar wat ik zou doen is coax splitten bij AOP, een kabel naar de modem en een kabel naar de versterker (15-21dB met enkele in/uitgang) naar het plafond en daar een multitap naar de meerdere kamers.

[Voor 47% gewijzigd door |sWORDs| op 18-09-2018 17:59]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lopen er niet al wat loze buizen door het huis heen?

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 10:19
Als je toch al gaat frezen, dan wil je toch niet een centraaldoos in je plafond hebben waar je de kabels nogmaals moet verdelen? Los van dat het idd met standaard buisdiameters onmogelijk zal zijn 4 coax-kabels door één buis te trekken, is het toch veel praktischer om 4 doorlopende buizen direct naar de meterkast te hebben?

• bulletproof93
|sWORDs| schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:47:
4 coax in een buis kan niet bij standaard buisdiameter, twee kan al erg lastig zijn door knikken.
In principe leg je zo min mogelijk verschillende kabels in buizen, maar coax en UTP door dezelfde buis geeft geen problemen met goed afgeschermde kabels.

Maar wat ik zou doen is coax splitten bij AOP, een kabel naar de modem en een kabel naar de versterker (met enkele in/uitgang) naar het plafond en daar een multitap naar de meerdere kamers.
Dank voor je antwoord. Ik wilde ook al zoiets maar is het niet zo dat de versterker aangesloten moet worden op een stopcontact en vanaf die versterker gaat afzonderlijk een kabel naar een tv.

Dus

1. TV signaal uit splitter AOP-> Versterker-> 4 afzonderlijke kabels naar tv.

2. TV signaal uit splitter AOP-> Versterker-> Multitap->4 afzonderlijke kabels naar tv.

Nummer 2 zou misschien teveel signaalverlies veroorzaken. Bij 4 tv's wordt meestal zo een versterker aangeraden: https://www.coaxkabelwink...722N-Ziggo-Geschikt-9.jpg

• bulletproof93
mcDavid schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:01:
Als je toch al gaat frezen, dan wil je toch niet een centraaldoos in je plafond hebben waar je de kabels nogmaals moet verdelen? Los van dat het idd met standaard buisdiameters onmogelijk zal zijn 4 coax-kabels door één buis te trekken, is het toch veel praktischer om 4 doorlopende buizen direct naar de meterkast te hebben?
Nee precies want dan moet het plafond open als er iets mis is met de versterker. Daarnaast is het AOP in de woonkamer en niet de meterkast. Dan zou ik dus 5 buizen naast elkaar moeten frezen. Ik doe het frezen niet zelf en dat kost aanzienlijk meer en ik kan niks over de stabiliteit van de muur zeggen met zoveel buizen naast elkaar (Appartement uit de jaren 20)
MikeyMan schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:49:
Lopen er niet al wat loze buizen door het huis heen?
Nee helaas oud appartement.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07:20
bulletproof93 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:40:
Ik laat alles infrezen en het is voordelig om via de muur alle 4 de coax kabels in een buis naar het plafond te leiden en vanaf daar apart naar de kamers laten gaan.
Dit zou ik echt liever niet doen, tenzij beide einden van alle vier de buizen (en die ene naar de meterkast) nog bereikbaar zijn.

Stel dat iemand in de toekomst die buizen leegtrekt en nieuwe kabels gaat trekken - dan wordt het een hels karwei om een trekveer er goed doorheen te krijgen. Dan liever vier compleet doorlopende buizen, of een bereikbaar tussenpunt tussen die ene buis en de vier doorlopende buizen.

• bulletproof93
vanaalten schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:26:
[...]

Dit zou ik echt liever niet doen, tenzij beide einden van alle vier de buizen (en die ene naar de meterkast) nog bereikbaar zijn.

Stel dat iemand in de toekomst die buizen leegtrekt en nieuwe kabels gaat trekken - dan wordt het een hels karwei om een trekveer er goed doorheen te krijgen. Dan liever vier compleet doorlopende buizen, of een bereikbaar tussenpunt tussen die ene buis en de vier doorlopende buizen.
Probleem is dus dat bij de kamers ik de UTP en COAX via dezelfde buis bij de WCD uit wil laten komen. Zou niet weten hoe ik dat anders doe. Buis naar de kamer kan wel een geheel zijn maar uiteindelijk zal die in het plafond stoppen om daar in een andere buis met UTP verder gaan.

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 08:17

aawe mwan

Wat ook leuk is:

bulletproof93 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:40:
Ik wil het signaal voor tv verdelen in 4 signalen en alles mooi ingefreesd hebben.

Ik wil de versterker direct bij het binnenkomen van het signaal hebben. Iedere kabel apart vanaf de versterker naar een TV.
Binnenkort gaat Ziggo het analoge signaal uitzetten. Blijf je deze coaxkabel dan gewoon gebruiken?

老厮是麂

• canonball
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10:01
Als het een nieuwbouwhuis is kun je zonder meer invrezen, maar als het bestaande is onderzoek dan heel goed hoeveel stof je krijgt, even een stofzuiger er bij is niet genoeg, je kunt de gehele kamer ontruimen en na de tijd schoonmaken.

• bulletproof93
aawe mwan schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:59:
[...]

Binnenkort gaat Ziggo het analoge signaal uitzetten. Blijf je deze coaxkabel dan gewoon gebruiken?
Precies was ik aan het bekijken. Ik heb liever helemaal geen COAX maar Amsterdam loopt achter kwa glasvezel en ik zie dit in de toekomst niet verbeteren. Wel ben ik blij dat je dit zegt aangezien ik nu weer neig om coach alleen in de woonkamer te plaatsen.
canonball schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:02:
Als het een nieuwbouwhuis is kun je zonder meer invrezen, maar als het bestaande is onderzoek dan heel goed hoeveel stof je krijgt, even een stofzuiger er bij is niet genoeg, je kunt de gehele kamer ontruimen en na de tijd schoonmaken.
Appartement uit 1920 dus zal veel stof veroorzaken maar ik ga het niet zelf doen.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
aawe mwan schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:59:
[...]
Het digitale signaal gaat ook gewoon nog via coax.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 07:58

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Coax en UTP kan gewoon bij elkaar in een buis, voor zoverre dat fysiek past. Technisch kan het prima.

Wel moet je goede coax gebruiken: KOKA9TS zou mijn voorkeur zijn.

Naast kabel heb je ook goede aansluitmaterialen nodig. De oude KOSW3, plastic stekkertjes, opschroef connectoren enz vallen daar niet onder. Gebruik degelijke F-connectoren met bijbehorende krimptang. Mijn voorkeur is de Cablecon CX3, maar ook de Hirschmann klemconnectoren zijn prima.

Heb je geen krimptang/kun je die niet lenen? Dan is de QFC5 ook een prima optie.

Kwa splitter: Mijn voorkeur is een aparte versterker en een splitter of multitap. Een versterker met meerdere uitgangen beperkt je wat in je vrijheid, of het moet net zo uitkomen.

De genoemde Tratec is bv een prima ding, maar heeft een vaste instelling. Met een losse versterker en splitter kun je zelf wat spelen, en waar nodig regelen. Ook kun je beter met langere lengtes overweg doordat die een (regelbare) vereffening hebben

Zijn al je kabels dezelfde lengte? Dan is een splitter prima. Zit er redeljik wat lengteverschil in? Dan is een multitap handiger.

Voor 4 TV's heb je geen zware versterker nodig, ik gok dat je met 10dB al een eind bent. Maar desondanks zou ik een iets krachtigere nemen die je terugdraait. Dan kun je tzt nog wat uitbreiden. De goedkopere hebben ook geen actieve retour, en dat heb je nodig / wil je als je ook dingen als VOD wilt kunnen doen.

Naast goede connectoren dus ook goede splitters gebruiken en mijn advies is om ook alles 1.2Ghz geschikt te hebben, dan ben je ook voorbereid op Docsis 3.1

Last but not least: Meten. Een versterker aansluiten is niet zo moeilijk, maar je kan ook een signaal teveel versterken. Met een meter kun je dit goed afregelen. Informeer eens bij een lokale installateur om zo'n ding te lenen.

Als je vaker dit soort klusjes doet: Goed gereedschap is essentieel: Goede stripper, krimptang en meter (desnoods eentje van 100 eur uit China)

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
Heb je al overwogen om van pakket te wisselen naar internet + online tv?
Dan heb je alleen nog een modem waar je kabel binnenkomt en de rest kan via utp en/of wifi, als je met het zenderpakket van online tv kunt leven tenminste. Dan heb je die hele coax toestand niet meer nodig.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True