Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb een 500Mbit/s glasvezel. Dat werkt perfect. De speedtest snelheden laten altijd 540Mbit/s in een strakke lijn zien. Up en Download, is hetzelfde.
Bij gebruik van OpenVPN kom ik meestal uit op 1/3e (download), upload 1/4e.

Vraag mij af of dat klopt. Ik maak gebruik van servers in Amsterdam (2ms).
Heb zo'n 10 verschillende geprobeerd, maar het resultaat is grofweg hetzelfde.

Vraag: klopt het dat er zo'n groot verval is?

Misschien klopt het en moet ik er gewoon tevreden mee zijn.

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@tww62 'OpenVPN' is een protocol, geen provider. Server in Amsterdam zegt ook niks, als die bij iemand thuis staat (ondanks de lage ping). En dan nog kan de server gelimiteerd worden in snelheid, natuurlijk ;)

Duuus.... vertel eens wat meer over welke provider je gebruikt en wat voor snelheden die beloven? Als die maar 100Mbps garanderen, is de performance dus eigenlijk juist goed. :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Dit ligt waarschijnlijk aan je vpn provider. Maar kan ook liggen aan de hardware waar jij je vpn cliënt op draait. Veel consumenten modems / routers zijn niet krachtig genoeg om met hoge snelheid je data te encrypten.

Bij veel grote vpn providers deel je de server in een snel datacentrum natuurlijk met andere klanten, waardoor je snelheid lager is.

150~200 Mbit it trouwens voor de meeste toepassingen ruim voldoende om mee te surfen/ video te kijken. Dus ik denk dat je i. Weinig gevallen echt last hebt van de verminderde downloadsnelheid.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Ik gebruik de OpenVPN software van Newshosting.
Mijn router Asus RT-AC88U, daaraan zal het niet direct liggen.
Om te zien of zo'n verval qua snelheid 'normaal' was had ik al wat rondgekeken op Internet en kwam b.v. een review tegen van NordVPN en las dat er natuurlijk wel wát verval was, maar toch niet 2/3e van snelheid.

zie : https://www.vpngids.nl/reviews/nordvpn-vpn-provider/

Vandaar mijn vraag hier.

Mijn 'snelheden'..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B4kQHs5m.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:50

Pazo

Mroaw?

tww62 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:18:
Ik gebruik de OpenVPN software van Newshosting.
Mijn router Asus RT-AC88U, daaraan zal het niet direct liggen.
Daar ligt het wel aan. Tenminste, draai je de VPN via de Asus router? Ik heb zelf ook een AC88U, en als ik daar OpenVPN op laat draai zit ik op ca 100-120, terwijl ik 500 glas heb. De CPU van de router kan het gewoon niet sneller verwerken.

Draai ik een VPN client op de PC, met een Core i5, dan haal ik al ca 300-350.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-06 22:47

NeHoX

Gamer + PV

Dit is een vrij normaal fenomeen met VPN providers. Slechts weinigen halen de snelheid welke bij de Internetprovider wordt afgenomen wanneer ze met de VPN verbonden zijn.

Ik heb zelf een 750mbit synchrone glasverbinding en haal via NordVPN "slechts" 300Mbit/s. Dit kan verschillende factoren hebben waaronder het gekozen protocol, de hoeveel toegepaste encryptie maar ook de load van de VPN server in de vorm van rekenkracht, bandbreedte en hoeveelheid verbonden gebruikers.

Mocht je bovenstaande allemaal uit willen sluiten kun je een VPN server zelf starten op een dedicated/VPS server met voldoende resources.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Vergeet niet dat een VPN betekent dat de twee eindpunten van je tunnel een hele hoop cryptografisch werk te verzetten hebben. Dat vergt een hoop rekenkracht en dat betekent dat de bottleneck al snel een CPU gaat zijn. Bijvoorbeeld de CPU die de tunnel aan jouw kant openhoudt, van je routertje of je laptop of wat je er ook voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
@Pazo Op de router heb ik niets ingesteld.
(PC i7-5820 + GTX970 + 32GB DDR4, dus daaraan zou het niet moeten liggen)

Had wel begrepen dat er 'verval' was, maar ging twijfelen toen ik merkte dat het zóveel was.
Gevoelsmatig had ik het idee dat het misschien iets van 10-20% zou zijn, misschien 30...

Uit de reacties begrijp ik nu dat het normaal is.

Dank allemaal voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mogelijk dat ik Speedtest niet snap maar waarom/hoe heb je 3 verschillende IP-adressen?

Daarnaast, maar mogelijk dat ik nog meer niet snap; Puregig staat bekend om een vrij lakse houding in het behandelen van hun eigen IP-range en er zijn meerdere diensten die deze VPN-toko blacklisten (en dus kom je er niet meer bij).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:16
MAX3400 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:27:
Mogelijk dat ik Speedtest niet snap maar waarom/hoe heb je 3 verschillende IP-adressen?
Vanwege z'n VPN-verbinding natuurlijk.
Daarnaast, maar mogelijk dat ik nog meer niet snap; Puregig staat bekend om een vrij lakse houding in het behandelen van hun eigen IP-range en er zijn meerdere diensten die deze VPN-toko blacklisten (en dus kom je er niet meer bij).
Hoe kom je bij 'Puregig'? De VPN-toko is IPVanish. 'Puregig Inc' heeft maar èèn /24 - volgens mij een loze Inc. van de AS-eigenaar (AS12989 Highwinds/StackPath).

Blacklisten lijkt me inherent aan commerciële VPNs, en een functie van de prijs. Was er maar een partij die wel betrouwbaar én snel je internetverkeer kon afhandelen. Je provider

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als jij een VPN opzet via een externe partij, dan kun je nog zo'n dikke internetverbinding hebben maar je snelheden zullen afhankelijk zijn van die externe partij. Grote kans dat deze VPN Provider een bepaald limiet op de snelheid heeft zitten.
Die externe partij zal dus degene moeten zijn waar je moet vragen hoe het zit

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1