Toon posts:

Zonnepanelen. Plat dak op zuid of schuin dak op west?

Pagina: 1
Acties:

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 11:33
Ik had hem al even in de groep gegooid in het topic Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 maar ik maak er toch even een apart topic voor aan.

Ik ben van plan om zonnepanelen te installeren op onze woning.
Hiervoor heb ik al eens offertes opgevraagd en beide partijen tekenen dan op een Google Maps afbeelding de zonnepanelen op de voorkant van onze woning. Ze liggen dan op het westen. Allebei de partijen boden destijds ongeveer 12 panelen aan.

Echter is er totaal geen rekening gehouden met bomen voor het huis :o . Tevens is er een stuk garage waarop ik ook wat panelen kwijt kan richting het zuiden.
Ik heb dus maar zelf een plan gemaakt en ben even benieuwd wat jullie er van vinden ;)

Even de situatie:
https://tweakers.net/ext/f/Wuy9lWZoDUpcLtA41UFXnXTx/thumb.png

Ik heb vanmiddag even een foto gemaakt van het schuine dak richting het westen, gemaakt om +/- 16:30 uur, best veel schaduw zoals je ziet:
https://tweakers.net/ext/f/2wNKKZkfsF4YRdy7CDsdLzTE/thumb.jpg

Door deze bomen:
https://tweakers.net/ext/f/QGW11IUUnlo5I67kiW418vIT/thumb.jpg

Mijn plan is dus om 6 panelen op het platte dak van de schuur te plaatsen, op het achterste stuk:
https://tweakers.net/ext/f/ulB7eTNXe3Q3tu1Pk8BAofAX/thumb.jpg

Uiteraard draait de zon op een gegeven moment over het huis en is ook daar geen zon meer, maar deze foto was van vanmiddag 16:30 uur en er was toen nog steeds zon.

Ik wil er dan het volgende op plaatsen:
  • 2 x rij van 3 zonnepanelen, gemonteer op Flatfix Fusion € 352,62
  • 6 x JA Solar JAM60S01-305-PR 5BB 305Wp Mono Perc met Blank Frame € 144,00 per stuk
  • 3 x APsystems YC500i inverter € 600,35
Wat vinden jullie hier van? Totaal prijs is 1.551,21 na BTW aftrek (Inclusief BTW: 1.876,97). Plaatsen doe ik zelf.

6 x 305 Wattpiek = 1830Wp.
Prijs per Wattpiek is dan 0,84.

Ik heb gekozen voor de APsystems YC500 omdat ik dan later makkelijk nog wat panelen kan bij plaatsen op het platte dak van de overkapping die we volgens jaar achter de schuur gaan plaatsen :)

Ik twijfel nog even over de panelen. De YC500i is een micro omvormer voor 2 panelen en kan maximaal 500 watt leveren. Ik kan ook 275 Wp panelen nemen van Canadian Solar voor € 119,00 per stuk (ipv € 144,00 voor 305 Wp).

Later zou ik dan nog zonnepanelen op het schuine dak richting het westen kunnen plaatsen. Ik zal de komende maanden de schaduw inval eens in de gaten houden.

Graag jullie feedback ;)

[Voor 12% gewijzigd door Flappie op 18-09-2018 08:42]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Flappie schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:39:
Ik had hem al even in de groep gegooid in het topic Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 maar ik maak er toch even een apart topic voor aan.

Ik ben van plan om zonnepanelen te installeren op onze woning.
Hiervoor heb ik al eens offertes opgevraagd en beide partijen tekenen dan op een Google Maps afbeelding de zonnepanelen op de voorkant van onze woning. Ze liggen dan op het westen. Allebei de partijen boden destijds ongeveer 12 panelen aan.

Echter is er totaal geen rekening gehouden met bomen voor het huis :o . Tevens is er een stuk garage waarop ik ook wat panelen kwijt kan richting het zuiden.
Ik heb dus maar zelf een plan gemaakt en ben even benieuwd wat jullie er van vinden ;)

Even de situatie:
[Afbeelding]

Ik heb vanmiddag even een foto gemaakt van het schuine dak richting het westen, gemaakt om +/- 16:30 uur, best veel schaduw zoals je ziet:
[Afbeelding]

Door deze bomen:
[Afbeelding]

Mijn plan is dus om 6 panelen op het platte dak van de schuur te plaatsen, op het achterste stuk:
[Afbeelding]

Uiteraard draait de zon op een gegeven moment over het huis en is ook daar geen zon meer, maar deze foto was van vanmiddag 16:30 uur en er was toen nog steeds zon.

Ik wil er dan het volgende op plaatsen:
  • 2 x rij van 3 zonnepanelen, gemonteer op Flatfix Fusion € 352,62
  • 6 x JA Solar JAM60S01-305-PR 5BB 305Wp Mono Perc met Blank Frame € 144,00 per stuk
  • 3 x APsystems YC500i inverter € 600,35
Wat vinden jullie hier van? Totaal prijs is 1.551,21 na BTW aftrek (Inclusief BTW: 1.876,97). Plaatsen doe ik zelf.

6 x 305 Wattpiek = 1830Wp.
Prijs per Wattpiek is dan 0,84.

Ik heb gekozen voor de APsystems YC500 omdat ik dan later makkelijk nog wat panelen kan bij plaatsen op het platte dak van de overkapping die we volgens jaar achter de schuur gaan plaatsen :)

Ik twijfel nog even over de panelen. De YC500i is een micro omvormer voor 2 panelen en kan maximaal 500 watt leveren. Ik kan ook 275 Wp panelen nemen van Canadian Solar voor € 119,00 per stuk (ipv € 144,00 voor 305 Wp).

Later zou ik dan nog zonnepanelen op het schuine dak richting het westen kunnen plaatsen. Ik zal de komende maanden de schaduw inval eens in de gaten houden.

Graag jullie feedback ;)
Als dat schaduw vrije vlak 5 meter breed is en zes meter diep totaan die schoorsteen dan zou ik 2×9 oost west zetten op een 4 kW omvormer. Heb je iets meer opbrengst van. Kun je er later nog 9 parallel van schuin dak bij koppelen als je nog meer opbrengst wilt, of nog 9 van dat afdak wat je nog gaat bouwen. Ik twijfel even of je dan niet beter gelijk 5 kW omvormer moet nemen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 11:33
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:13:
[...]

Als dat schaduw vrije vlak 5 meter breed is en zes meter diep totaan die schoorsteen dan zou ik 2×9 oost west zetten op een 4 kW omvormer. Heb je iets meer opbrengst van. Kun je er later nog 9 parallel van schuin dak bij koppelen als je nog meer opbrengst wilt, of nog 9 van dat afdak wat je nog gaat bouwen. Ik twijfel even of je dan niet beter gelijk 5 kW omvormer moet nemen.
Wellicht even handig om te weten, de andere helft van de schuur is van de buren ;)
Mijn stuk is 3 meter breed. Vanaf achteraan tot aan de ontluchting doorvoer op het plat dak is +/- 8 meter.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Hmm 5 panelen is 8.25 ,en dan twee rijen is tien stuks op zuid.
Of je neemt kleinere maar helaas duurdere panelen van 1.50 en dan twee achter elkaar is 3 meter breed. En dan 8 rijen is totaal 16 stuks, dat word 2×8 oost west voor meest maximale uit dat dak deel. Het is maar net wat je wilt, over het algemeen heeft iedereen binnen half jaar spijt dat ze niet gelijk alles vol hebben gelegd.

Voordeel van je plat dak is dat je het makkelijk zelf kunt dus je spaart 1000 euro installatiekosten uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee