Ongerust over het inelkaar zetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1113801

Topicstarter
Ik heb gisteren een deel van mijn componenten in elkaar gezet zodat de PC nu ergens op begint te lijken. Tijdens het bouwen viel het echter op dat het moeizamer was dan ik had verwacht. Ik heb meerdere keren de verkeerde randjes/kanten van onderdelen zoals het moederbord en de GPU aangeraakt, was het soms lastig een kabel ergens in te krijgen (of los te maken wanneer deze niet goed vast zat), heb ik vaak dingen moeten vastschroeven en weer ontschroeven omdat het verkeerd zat of juist niet goed vast zat en heb ik de kabels tussen de onderdelen en de power supply vaak op ongezonde wijze moeten verhangen, verbuigen of ergens langs laten schuren.

Ik ben bang dat ik mijn build mogelijk beschadigd of verkeerd gedaan heb. Is het normaal dat het moeizaam verloopt of ben ik ‘f*cked?’

(Ik kon geen geschikt sub-forum vinden voor dit topic)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis_88
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 22:41
Goedemorgen!

Over het algemeen is een PC in elkaar zetten niet het moeilijkste wat er is, zolang je alles maar op de juiste manier in elkaar zet en dat alles goed met elkaar verbonden is.

Vanaf hier kan ik niet zien of je schade hebt opgelopen, maar mijn advies: Loop alles even stuk voor stuk na. Zijn de draden nog intakt, zit de GPU goed vast op je moederbord en niet scheef. en zit bijv je CPU koeler goed bevestigd..

Daarna stroom erop en...aanzetten...

Succes! en laat even weten wat de uitkomst is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 20:28
Het gevaar van aanraken zit in statische lading die je overbrengt. Ik heb echter nog nooit gehad dat een pc daar door is overleden.

Zolang je niet krassen hebt veroorzaakt zal het wel mee vallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Keep calm and carry on.
Gewoon afmaken. Zelfs als er iets stuk zou zijn, dan kan je daar nu toch niets meer aan doen. Maar het meest waarschijlijke is dat zodadelijk de boel prima opstart. Als dat niet zo is, dan is dit een mooie plek om je weer te melden. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07 14:14
Don't worry. Ik heb meerdere computers in elkaar gezet en ook ik moet nog steeds af en toe een keer iets losmaken omdat ik niet goed naar de plaatjes heb gekeken (meestal de fan). Het aanraken van een onderdeel is ook niet zo erg als men je vaak laat denken.

Vroeger gebruikte ik nooit een polsbandje, tegenwoordig gebruik ik het wel, maar ik heb eigenlijk helemaal geen goed punt om deze te aarden... Bij mij is nog nooit iets stuk gegaan door een statische-lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fijn, dank voor de geruststellingen mensen. Ik weet daarnaast ongeveer wat de beginstappen zijn voor het instellen van de software, maar wat moet ik absoluut niet vergeten?
1. Bios starten en Windows USB installeren
2. Drivers downloaden en installeren
3. Profit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Anoniem: 1113801 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:17:
Fijn, dan voor de geruststellingen mensen. Ik weet daarnaast ongeveer wat de beginstappen zijn voor het instellen van de software, maar wat moet ik absoluut niet vergeten?
1. Bios starten en Windows USB installeren
2. Drivers downloaden en installeren
3. Profit?
Voor het in elkaar zetten volg je de handleiding van het moederbord. Daarna zet je hem aan. Al dan niet direct met een bootable usb met windows. Als dat goes gaat dan kan je hem verder inrichten, bijvoorbeeld nieuwste drivers van videokaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Joh, ik heb meer lopen kloten dan jij als ik het zo hoor bij mijn 1e build. Verkeerde schroefjes in het moederbord gedraaid, die moeten uitboren..En de kabels waren een hel, want ik was veel te voorzichtig. Processor heeft ook nog ergens halverwege de build een valtest gehad :+ En de PC draait nog steeds.

Maar goed, als je het eenmaal in elkaar hebt. Zet hem aan. Je PC zegt vanzelf dat er geen bootable medium is als het goed is, maar dan heb je al een groot gevecht gewonnen - hij doet het, en je hebt beeld. Dan met een Windows USB Windows installeren, en als je internet hebt trekt hij meestal meteen de meest up-to-date drivers binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 18-09-2018 09:29 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:53
Belangrijkste is dat je het moederbord op de juiste wijze monteert in de behuizing. Dus bovenop de afstandsbusjes, spacers, zodat het moederbord de behuizing niet raakt. Zie de gebruiksaanwijzing van moederbord en behuizing waar en hoeveel spacers je moet gebruiken. Zo voorkom je kortsluiting en een gefrituurd moederbord.
Voor de rest kan er eigenlijk niets fout gaan wat schade kan veroorzaken of je moet heel lomp te werk gaan en bijvoorbeeld met geweld de cpu stekker in de videokaart prikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iva Wonderbush
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-07 08:24
Om je even gerust te stellen, bekijk deze video voordat je weer verder gaat:
YouTube: We built a computer wrong on PURPOSE!

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 13:41
Iva Wonderbush schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:37:
Om je even gerust te stellen, bekijk deze video voordat je weer verder gaat:
YouTube: We built a computer wrong on PURPOSE!

:)
Ga hem nou niet aanmoedigen om het nog slechter te doen.. :P

Nee joke, goed punt. Het is niet allemaal even gevoelig als wat men je laat denken. Toch altijd goed om op te passen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 16:39
Zolang je niet de video van The Verge gebruikt als hulp komt het wel goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 21:28
Klinkt normaal. PC bouwen zou makkelijk moeten zijn maar in een kleine kast met slecht geboorde schroefgaten, goedkope schroefjes, een voeding met te korte powerkabels, mobo/kast layout die niet zo best bij elkaar passen, matig gebouwde CPU / CPU-koeler-brackets en zo goed als onleesbare power/reset plugjes op het moederbord, en dan die akelige power connector op het moederbord die bijna altijd ongezond veel drukkracht vraagt - ja uiteindelijk is het vrijwel altijd gezeik als je het slechts eens in de vijf jaar doet en ben je blij als alles het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties. Het opstarten van de PC gaat pas later deze week gebeuren ivm de aanschaf van een lange internetkabel en Windows op USB-stick, maar als ik het niet vergeet laat ik weten hoe het opstarten is verlopen.

In mijn case (H500) zaten de standoffs al ingeschroefd, maar er was eentje zonder schroefkop (gewoon een uitstekend puntje) welke ik er niet uit kon halen. Is dit normaal of kan het zijn dat wanneer ik het er niet uit haal dit kortsluiting veroorzaakt?

EDIT: ik lag echt dubbel bij die video :P

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1113801 op 18-09-2018 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:41
Anoniem: 1113801 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:44:
Hartelijk dank voor jullie reacties. Het opstarten van de PC gaat pas later deze week gebeuren ivm de aanschaf van een lange internetkabel en Windows op USB-stick, maar als ik het niet vergeet laat ik weten hoe het opstarten is verlopen.

In mijn case (H500) zaten de standoffs al ingeschroefd, maar er was eentje zonder schroefkop (gewoon een uitstekend puntje) welke ik er niet uit kon halen. Is dit normaal of kan het zijn dat wanneer ik het er niet uit haal dit kortsluiting veroorzaakt?
De afstandsbusjes moeten 100% overeenkomen met je moederbord (altijd controleren!!!), eentje te weinig hoeft geen drama te zijn, eentje teveel is dat wrs wel.
Wat betreft die ene; Ben niet bekend met de H500 (CM of NZXT? ze gebruiken beide dat typenummer..).
Kan zo horen, kan een productiefout zijn, zonder plaatje niks van te zeggen. Zit die op de plek van een montagegat van het moederbord?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:39

FreakNL

Well do ya punk?

Opstarten kan ook zonder netwerkkabel (een internetkabel bestaat niet) en USB stick. Je kunt dan in ieder geval alvast kijken of de PC aangaat en in de BIOS het een en ander alvast controleren en instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:59:
[...]

De afstandsbusjes moeten 100% overeenkomen met je moederbord (altijd controleren!!!), eentje te weinig hoeft geen drama te zijn, eentje teveel is dat wrs wel.
Wat betreft die ene; Ben niet bekend met de H500 (CM of NZXT? ze gebruiken beide dat typenummer..).
Kan zo horen, kan een productiefout zijn, zonder plaatje niks van te zeggen. Zit die op de plek van een montagegat van het moederbord?
Het gaat om een NZXT H500. Het puntje gaat wel door een moederbord gat heen, dus ik denk dat het zo hoort. Op de achterkant van het moederbord (MSI B450-A PRO) staan daarnaast bepaalde punten waar je niet een stand-off achter moet zetten maar die zijn er (in mijn optiek) niet eens, dus ik denk dat dat ook wel goed zit.. Hoop ik..

@FreakNL Had ik nog niet bij stil gestaan, dank u!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1113801 op 18-09-2018 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:41
Anoniem: 1113801 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:10:
[...]

Het gaat om een NZXT H500. Het puntje gaat wel door een moederbord gat heen, dus ik denk dat het zo hoort. Op de achterkant van het moederbord (MSI B450-A PRO) staan daarnaast bepaalde punten waar je niet een stand-off achter moet zetten maar die zijn er (in mijn optiek) niet eens, dus ik denk dat dat ook wel goed zit.. Hoop ik..

@FreakNL Had ik nog niet bij stil gestaan, dank u!
Die met bolletje ip schroefdraad is 'position standoff' volgens manual, zit wel goed dus.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:33

Theo

moederbord

Rocketscience is ook niet lastig voor een ervaren raketwetenschapper :P

Bij iedereen gaat de eerste build lastig, moeizaam en met meer gescheld en frustratie dan goed voor je is. Vooral die kleine dingen als de powerknop en LED op de juiste header aansluiten, de cpu cooler goed monteren en het juiste schroefje vinden om $hardware in je kast vast te zetten zijn in het begin best lastig.

Dus dat je eerste build niet van *ploep klik schroef en klaar* gaat is normaal.

Mocht je iets over het hoofd gezien hebben dan kan dat soms wel kwaad, soms ook niet. Een CPU koeler die verkeerd zit (of helemaal niet aanwezig is) zal een systeem niet stuk maken, alleen heel langzaam. Geheugen dat je in verkeerde banken hebt gezet zal ook niks stuk maken. Een voedingsstekker vergeten dan start je systeem niet op (vergeet het kleine schakelaartje achterop je voeding niet!). USB of LED header verkeerd aangesloten dan zal het niet werken, maar ook niet stuk gaan.

Eén van de weinige fouten die wél destructief zijn is teveel afstandsbussen/spacers gebruiken tussen je moederbord en je kast. Dat kan kortsluiting opleveren en kan je een moederbord kosten. Ook een videokaart of geheugen met grof geweld andersom in een socket steken, of maar voor de helft dat kan ook iets stuk maken.

Maar als je dus ervoor zorgt dat alles zonder hamer past, en dat je afstandsbussen goed zijn dan kan er weinig fout gaat ;)

Last but not least; benchmark je systeem als je klaar bent. Draai een paar uurtjes Prime95; draai 3Dmark
en nadere benchmarktools en vergelijk je score met die van anderen. Als jouw scoren in lijn is met de verwachting heb je alles goed gedaan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:57
Wees gerust, mijn ervaring is dat je altijd veel lomper kan zijn dan je denkt. Met name moederborden zijn veel flexibeler dan ze doen klinken (*kraaak*) 😋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:28

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Ik heb ooit een dremel door mijn grafische kaart gehaald omdat hij anders niet in mijn build paste. No worries ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 22:06
Je moet het wel heel gek maken wil je je pc slopen tijdens het bouwen. Alleen de pinnetjes (socket 1150) is me een keer misgegaan. Als je dus een beetje oplet tijdens het plaatsen van de cpu kan er verder weinig mis gaan, hoe vaak je ook een schroefje los en vast draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Laatst online: 02-07 16:12
hond had mijn processor en ram van tafeltje afgezwaffeld met zijn staart, niks aan het handje. Komt goed ;)

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:36

MsG

Forumzwerver

Ik heb ook wel eens een processor laten vallen op de straatstenen, werkte daarna nog perfect. Hardware is inderdaad echt wel een beetje bestand tegen regulier gebruik. Je hebt hier op Tweakers hele vakidioten die 's nachts nachtmerries krijgen van statische elektriciteit, maar daarbuiten heb je gewoon de alledaagse werkelijheid waarbij computers massaal worden geassembleerd zonder speciale voorzieningen, op bij wijze een wollen tapijt in een huis onder een hoogspanningslijn en waarbij die computer gewoon tig jaar meegaat :-P.

Computers in elkaar zetten komt vaak met een gezonde onzekerheid, maar het gaat over het algemeen eerder goed dan fout.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben opgelucht dankzij al jullie geruststellingen, dank hiervoor.

Het systeem is inmiddels aan de praat; de bios heb ik ervoor gekregen en Windows van de usb-stick op de SSD gezet. Nu zijn de volgende stappen het fixen van het internet, de drivers installeren en al die andere meuk.. Ik hòòp dat alles werkt naar behoren, al heb ik wel een videokaart die een beetje als een treurwilg naar beneden begint te hangen.. als dat maar goed komt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 22:06
Anoniem: 1113801 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:06: al heb ik wel een videokaart die een beetje als een treurwilg naar beneden begint te hangen.. als dat maar goed komt..
Zonder backplate kan die gaan hangen onder het gewicht. Geen probleem en anders kan je iets met een tie-wrap fixen, al zullen er vast ook chiquere oplossingen voor zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 1113801 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:25:
Ik heb meerdere keren de verkeerde randjes/kanten van onderdelen zoals het moederbord en de GPU aangeraakt,
Ach, printplaten kunnen best wat hebben net als de onderdelen die er op zitten. Het heeft allemaal met spanning en stroom te maken. Zo lang je niet statisch geladen bent is er weinig aan de hand, vaak helpt het al genoeg om even de metalen PC-kast vast te houden en daarna lekker te gaan sleutelen. In de 20 jaar dat ik met computers aan het klooien ben is er nog nooit iets stuk gegaan, en nee, ik ben absoluut niet voorzichtig.

Dus lekker doorgaan en goed kijken, dat scheelt soms al heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:32
MsG schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:55:
Je hebt hier op Tweakers hele vakidioten die 's nachts nachtmerries krijgen van statische elektriciteit, maar daarbuiten heb je gewoon de alledaagse werkelijheid waarbij computers massaal worden geassembleerd zonder speciale voorzieningen, op bij wijze een wollen tapijt in een huis onder een hoogspanningslijn en waarbij die computer gewoon tig jaar meegaat :-P.

Computers in elkaar zetten komt vaak met een gezonde onzekerheid, maar het gaat over het algemeen eerder goed dan fout.
Eens, ben zelf niet paranoide met statische elektriciteit maar probeer wel in alle redelijkheid wat voorzorgsmaatregelen te treffen. Dat wil zeggen dat ik niet op sokken loop door huis (maar schoenen aan heb) en geen wollen trui aandoe. (ik ben zelfs zo gek als ik mijn pc wil uitblazen in de winter dat ik dat dan in mijn korte mauwen doe om diezelfde reden) Verder probeer ik regelmatig even een verwarmingsradiator aan te raken (ongespoten/ongeverfde)

Zelfde ding geld trouwens over perslucht/schoonmaken van je pc. Gaan ook hele discussies en horrorverhalen over. Ik zelf doe het altijd met een grote compressor van de bouwmarkt. Volgens mij heeft hij geen olie en vochtafscheider, ik heb dat een jaar of 5/6 terug er geprobeerd op te zetten maar dat pastte geloof ik niet. Heb het toen maar gelaten. Wat ik nu doe is voordat ik een pc uitblaas, eerst de compressor vol laat lopen met lucht en dan het kraantje opendraai om overtollig vocht eruit te laten. Daarna vul ik de tank opnieuw en blaas ik eerst een paar keer proef, en daarna pas in de pc. Heb voor vrienden en familie en voor mijzelf in al die jaren regelmatig een pc schoongeblazen. Een keer is een cpu fan kapot gegaan (misschien vergeten tegen te houden) en een keer is een videokaart na een week kapot gegaan (een oude kaart), dit laatst kan natuurlijk ook toeval zijn.

Over mijn zelfbouw systemen in al die jaren is er één keer wat kapot gegaan en dat was meteen een dure grap. Ik wou de cpu koeler van mijn phenom 1100T afhalen, dat is op een of andere manier gigantisch misgegaan waardoor de pinnetjes krom stonden. Die cpu was pas een half jaar oud.. Verder nooit echt defecten gehad, hooguit wat kleine dingetjes zoals een schroefje dat niet past, maar daar kom je snel genoeg achter. (als het goed is,, als je dat niet op tijd doorhebt draai je alles aan gort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dennis_rsb schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:34:
Zelfde ding geld trouwens over perslucht/schoonmaken van je pc. Gaan ook hele discussies en horrorverhalen over.
Hier gaat gewoon de stofzuiger er overheen, stof moet je weghalen en niet onder de chips blazen...Zie hierboven, nog nooit wat stuk gemaakt }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Nu online
Anoniem: 1113801 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:06:

Het systeem is inmiddels aan de praat; de bios heb ik ervoor gekregen en Windows van de usb-stick op de SSD gezet. Nu zijn de volgende stappen het fixen van het internet, de drivers installeren en al die andere meuk.. Ik hòòp dat alles werkt naar behoren, al heb ik wel een videokaart die een beetje als een treurwilg naar beneden begint te hangen.. als dat maar goed komt..
Als je er gewoon een netwerkkabel inhangt heb je meestal gewoon direct internet van de standaarddrivers. Windows update even laten lopen, die haalt meteen de nieuwste benodigde drivers binnen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
sypie schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:54:
[...]

Hier gaat gewoon de stofzuiger er overheen, stof moet je weghalen en niet onder de chips blazen...Zie hierboven, nog nooit wat stuk gemaakt }:O
Ja jouw methode wordt ook vaak gehekelt omdat mensen zeggen dat die slang oid of dat plastic gedeelte statische geladen kan zijn. overigens geef jij aan dat je ook de kast kan aanraken, die heb ik ook jaren gedaan. Maar volgens mij voegt het weinig toe en ook daar lees je wisselende dingen over.

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-07 23:34

Mijn grafische kaart hangt al een jaar of 6 als een treurwilg naar beneden. Werkt nog net zo goed als eerst. Heb er nooit een tiewrap of nieuwe koelpasta erop gedaan ofzo. Zo’n ding kan best wat hebben, volgens mij zijn die dingen erop ontworpen om te gaan hangen. Er zit immers geen lusje aan om hem steviger te hangen ofzo en anders moet je met plastic kloten

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:59
Heb zelf wel eens een build stuk gemaakt met afstandsbusjes maar die fout bega je ook maar een keer.

Verder als je ongerust bent over het in elkaar zetten kan ik je dit filmpje aanraden dat zal ook wel wat zorgen wegnemen.(weet dat de pc ondertussen al helemaal goed draait maar dat terzijde)

Topicstarter
Hmm, het schoonmaken moet ik dus eventjes in de gaten houden.

Ik heb vannacht een partitie gemaakt van de HDD (de SSD werd automatisch gebruikt als Windows schijf) waarbij ik het geformatteerd heb. Alleen stond de PC ingesteld om na een bepaalde tijd in de slaapstand te gaan. Ik geloof dat het voor die tijd voltooid was, maar wat gebeurt er wanneer je PC het formatteren niet voltooid heeft voordat je PC in slaapstand gaat?

• Jelle Brolnir
  • Laatst online: 02-07 16:12

Zit ie wel goed in het slot ? Vastgeschroeft aan de achterkant van de pc ?

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

• dennis_rsb
Anoniem: 1113801 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 07:10:
Hmm, het schoonmaken moet ik dus eventjes in de gaten houden.

Ik heb vannacht een partitie gemaakt van de HDD (de SSD werd automatisch gebruikt als Windows schijf) waarbij ik het geformatteerd heb. Alleen stond de PC ingesteld om na een bepaalde tijd in de slaapstand te gaan. Ik geloof dat het voor die tijd voltooid was, maar wat gebeurt er wanneer je PC het formatteren niet voltooid heeft voordat je PC in slaapstand gaat?
Geen idee, maar had je hdd low-level geformatteerd? want ''snel-formatteren'' is zo gepiept. Je zou overigens ook de slaapstand uit kunnen schakelen. Ik heb die zelf altijd uitstaan op mijn mainpc. Omdat ik zeker wil weten dat hij niet in slaapstand gaat tijdens bijvoorbeeld video's omzetten, of bestanden van mijn pc naar externe hdd kopiëren. Ik heb zelfs ingesteld in energiebeheer dat mijn schijven nooit in slaapstand gaan.

Topicstarter
dennis_rsb schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:01:
[...]

Geen idee, maar had je hdd low-level geformatteerd? want ''snel-formatteren'' is zo gepiept. Je zou overigens ook de slaapstand uit kunnen schakelen. Ik heb die zelf altijd uitstaan op mijn mainpc. Omdat ik zeker wil weten dat hij niet in slaapstand gaat tijdens bijvoorbeeld video's omzetten, of bestanden van mijn pc naar externe hdd kopiëren. Ik heb zelfs ingesteld in energiebeheer dat mijn schijven nooit in slaapstand gaan.
Ik heb snel formatteren uitgezet, dus het is volledig en grondig gedaan geloof ik. Wat gebeurt er wanneer schijven in slaapstand gaan? Kan er dan iets corrupted raken of valt dat mee?

@Jelle Brolnir Zit goed vastgeschroefd inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Als je pc actief bezig is gaat die niet in slaapstand. Een schijf gaat pas in slaapstand als er x-tijd geen lees/schrijf activiteit is geweest. Als je een video aan het omzetten bent is die disk gewoon lekker bezig.
En gaat je pc alsnog in slaapstand dan staat alles gewoon even in pauze. Gaat niks van kapot, want anders zou die functie niet standaard aan staan :P

• dennis_rsb
FunFair schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:58:
Als je pc actief bezig is gaat die niet in slaapstand. Een schijf gaat pas in slaapstand als er x-tijd geen lees/schrijf activiteit is geweest. Als je een video aan het omzetten bent is die disk gewoon lekker bezig.
En gaat je pc alsnog in slaapstand dan staat alles gewoon even in pauze. Gaat niks van kapot, want anders zou die functie niet standaard aan staan :P
Weer wat bijgeleerd, ik wist dit namelijk ook niet. Heb mede daarom slaapstand uitgeschakeld. Hoewel het in mijn geval geen kwaad kan, want als hij in slaapstand gaat is de Plex ''server'' op mijn pc ook niet beschikbaar lijkt mij.

Topicstarter
@FunFair Dat wist ik ook niet! Zelfs niet wanneer je specifiek slaapstand hebt ingeschakeld voor je PC?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Het programma waarmee je werkt moet het wel ondersteunen. Als ik video's encode met bv handbrake gaat mijn pc nooit in sleep, totdat die klaar is. Maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat een download bezig is en hij toch in sleep mode gaat.

Maar dat zou niet moeten mni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 15:16
Misschien woont er iemand in de buurt bij StateofFocus die hem kan helpen. Als je in Apeldoorn woont mag je wel langs komen hier mocht het niet lukken met bouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door terracide op 20-09-2018 10:34 ]

Topicstarter
terracide schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:33:
Misschien woont er iemand in de buurt bij StateofFocus die hem kan helpen. Als je in Apeldoorn woont mag je wel langs komen hier mocht het niet lukken met bouwen.
Thanks voor het aanbod! Ik denk alleen dat het allemaal wel goed zit. Computer geeft aan dat de HDD als station gebruikt kan worden en zonodig doe ik nog even een snelle comprimatie. Nogmaals dank!
Pagina: 1