Hoe weet ik zeker dat ik dit op kan hangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-05 20:03
Ik heb een houten balk dat gemonteerd is aan mijn plafond in mijn huis (plafond is een puntdak, daartussen zit de balk).

Hier heeft voorheen een plafond ventilator aan gehangen van de oude bewoonster, maar die was aanzienlijk lichter dan die van mij is. Deze had 60 tot 80 cm doorsnee (1 keer gezien helaas).

Hier de afmetingen + foto balk.

https://imgur.com/a/x3Udzgo

Foto schroeven links https://imgur.com/BwpSL1Z
Foto schroeven rechts https://imgur.com/Xpe71GL

Alvast bedankt!

[ Voor 41% gewijzigd door aevitas1 op 18-09-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:14
De gegevens die je geeft zijn volkomen ontoereikend om zoiets te kunnen bepalen. De balk zelf zal het wel houden. Tenzij de balk erg lang is. De bevestiging aan het plafond is waarschijnlijk je zwakke punt. Geef meer info en je zou bijna wat zinnigs kunnen zeggen. Maar ga er eens aan hangen - houdt 'ie het, is het ok. Houdt 'ie het niet, zou ik toch wat stevigers monteren. (statische hangkracht van 100kg is niet heel veel) - een ventilator van de door jou genoemde afmetingen kan serieuze dynamische krachten opwekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
Welke informatie zou ik je kunnen geven om dat te kunnen bepalen?

Ik zal morgen proberen er (voorzichtig) aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
Van een waaier van 10kg zal zo'n balk niet schrikken. Als de balk ook in het hout van het plafond zit, is dat goed. Je kan altijd nog een schroef extra tussen de bestaande balk plaatsen. Dus ik denk dat het er vooral om gaat hoe vast die balk zit aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven240
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 12:36
Ik heb zelf laatst een lamp gemaakt van een houten biels (gewicht +-15kg) deze met drie houtdraadbouten i.c.m. pluggen in het plafond gebonjourd. Ik kan daar met mijn 85kg vrolijk aan gaan hangen en daar gebeurd helemaal niks mee.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nextchapter-ecommerce.com/Public/Products/large/101201-2040.01.71901-houtdraadbout-verzinkt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:29

Theo

moederbord

De balk zelf kan zo'n gewicht gemakkelijk dragen mits deze balk niet enorm lang is (laten we zeggen; meer dan 4 meter). Dat de balk echter met maar twee schroeven vast zit kan een zorgpuntje zijn. Dit kunnen immers standaard 4x40 schroeven zijn of dikke keilbouten. Ook is van belang hoe de schroefverbinding is gemaakt, en of de kracht op de spoed of op de kern van de schroeven staat.

Wat enorm helpt zijn twee foto's. Eén waarop de balk in z'n geheel te zien is (overzichtsfoto), en een detailfoto van hoe deze vastgeschroefd zit. Enkel en alleen dan kan iemand iets nuttigs zeggen over de mechanische constructie en de stevigheid ervan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

aevitas1 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 04:08:
Welke informatie zou ik je kunnen geven om dat te kunnen bepalen?

Ik zal morgen proberen er (voorzichtig) aan te hangen.
Foto's met afmetingen erbij

[ Voor 4% gewijzigd door EWK op 18-09-2018 09:01 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43
Er vanuitgaande dat de balk over de hele nok loopt (?) zal 'ie toch wel een meter of a 4 zijn? Bij 8x10 cm is dat een serieuze balk met een eigengewicht wat zo ver de 8,5 kg van de ventilator overstijgt dat ik mij:
- of geen zorgen zou maken of die ventilator er nog bij komt
- of (bij slechte bevestiging) serieus zorgen maak of niet die hele balk sowieso een keer naar beneden komt, los van die ventilator... ;)

Wat voor doeleinde heeft die balk eigenlijk, als 'ie alleen met schroeven vast zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Let wel op dat een plafond ventilator ook voor de nodige trillingen kan zorgen als deze niet stabiel genoeg gemonteerd is. Ook komen de wat goedkopere vaak wat schokkerig opgang wat ook weer voor trillingen kan zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

In de gebruiksaanwijziing van mijn plafondventilatoren stond een waarschuwing dat de ophangplek minimaal xxx kg moet kunnen dragen.
Even toch maar de manual inzien?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:11
Wy=1/6*b*h² =1/6* 80*100² =133.33,33 mm³
max buitsterkte hardhout is ca. een K37 of hoger = 37 N/mm²

Max moment is dan 1333.333 * 37 = 4,93 kNm

Max overspanning om dat te bereiken is 4,93 kNm =1/4Fl => l = 4,93*10*4 / 0,085 kN = ca 232 m
Denk dat je het makkelijk kan halen.

Andersom gezegd. Bij een overspanning van 8m kan zo'n balk al snel 240 kg aan.
Hoe korter hoe sterker.

En als het minder sterk hout is neemt de sterkte ook af. Wil je veilig zijn dan neem je standaard naaldhout wat op ongeveer de helft zit. Dus die zal een goede 120 kg kunnen dragen bij 8m overspanning.
Etc.

Je zit echt wel veilig.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
Maar goed dat ik het even na gemeten heb, ik had het een tijd geleden opgeschreven maar het bleek van iets anders te zijn.

Valorian schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:17:Wat voor doeleinde heeft die balk eigenlijk, als 'ie alleen met schroeven vast zit?
Ik vermoed dat deze alleen is opgehangen voor de oude plafondwaaier. Heb dit een aantal dagen geleden gevraagd aan de oude bewoonster, heb nog geen antwoord.
wheez50 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 03:32:
De gegevens die je geeft zijn volkomen ontoereikend om zoiets te kunnen bepalen. De balk zelf zal het wel houden. Tenzij de balk erg lang is. De bevestiging aan het plafond is waarschijnlijk je zwakke punt. Geef meer info en je zou bijna wat zinnigs kunnen zeggen. Maar ga er eens aan hangen - houdt 'ie het, is het ok. Houdt 'ie het niet, zou ik toch wat stevigers monteren. (statische hangkracht van 100kg is niet heel veel) - een ventilator van de door jou genoemde afmetingen kan serieuze dynamische krachten opwekken)
Zit hierboven voor extra info.
Theo schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:56:
De balk zelf kan zo'n gewicht gemakkelijk dragen mits deze balk niet enorm lang is (laten we zeggen; meer dan 4 meter). Dat de balk echter met maar twee schroeven vast zit kan een zorgpuntje zijn. Dit kunnen immers standaard 4x40 schroeven zijn of dikke keilbouten. Ook is van belang hoe de schroefverbinding is gemaakt, en of de kracht op de spoed of op de kern van de schroeven staat.

Wat enorm helpt zijn twee foto's. Eén waarop de balk in z'n geheel te zien is (overzichtsfoto), en een detailfoto van hoe deze vastgeschroefd zit. Enkel en alleen dan kan iemand iets nuttigs zeggen over de mechanische constructie en de stevigheid ervan.
Bovenin heb ik de gevraagde informatie!
GrooV schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:40:
Let wel op dat een plafond ventilator ook voor de nodige trillingen kan zorgen als deze niet stabiel genoeg gemonteerd is. Ook komen de wat goedkopere vaak wat schokkerig opgang wat ook weer voor trillingen kan zorgen
Het is de Qazqa Cool Fan 52. Geen goedkoop ding (vind ik zelf), volgens mij een vrij goed merk van wat ik erover gelezen heb. Zijn die trillingen makkelijk voelbaar of is dat te weinig?
kmf schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:44:
In de gebruiksaanwijziing van mijn plafondventilatoren stond een waarschuwing dat de ophangplek minimaal xxx kg moet kunnen dragen.
Even toch maar de manual inzien?
Ik heb deze al een aantal keer doorgebladerd, staat echt niets over in. Handleiding: https://d2m2tq2qh9emjj.cl...downloads/30369/92648.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Morelleth schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:43:
Wy=1/6*b*h² =1/6* 80*100² =133.33,33 mm³
max buitsterkte hardhout is ca. een K37 of hoger = 37 N/mm²

Max moment is dan 1333.333 * 37 = 4,93 kNm

Max overspanning om dat te bereiken is 4,93 kNm =1/4Fl => l = 4,93*10*4 / 0,085 kN = ca 232 m
Denk dat je het makkelijk kan halen.

Andersom gezegd. Bij een overspanning van 8m kan zo'n balk al snel 240 kg aan.
Hoe korter hoe sterker.

En als het minder sterk hout is neemt de sterkte ook af. Wil je veilig zijn dan neem je standaard naaldhout wat op ongeveer de helft zit. Dus die zal een goede 120 kg kunnen dragen bij 8m overspanning.
Etc.

Je zit echt wel veilig.
Volkomen zinloze berekening, want je balk zal het wel houden. Het is meer de vraag of niet de lamp + balk naar beneden dondert.
aevitas1 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:04:
Maar goed dat ik het even na gemeten heb, ik had het een tijd geleden opgeschreven maar het bleek van iets anders te zijn.

Tja, waar ik zorgen om maak is of je schroeven wel lang genoeg zijn om goed bevestigd te zijn en of je achter die gipsplaten oid wel een draagbalk hebt zitten waar die schroeven in zitten. Helemaal als ik rechts al dat latje wat als correctie lijkt te zitten zie zitten.

Maar persoonlijk zou ik gewoon die hele balk eruit trekken en er een nieuwe inhangen, die schroeven zien er niet uit en dan weet je ook gelijk dat het goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Het zijn sowieso de verkeerde schroeven, ik zou het loshalen en de balk fatsoenlijk bevestigen, het lijkt namelijk gewoon in het gips (of de lat er achter) vast te zitten

[ Voor 28% gewijzigd door GrooV op 18-09-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
GrooV schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:28:
Het zijn sowieso de verkeerde schroeven, ik zou het loshalen en de balk fatsoenlijk bevestigen, het lijkt namelijk gewoon in het gips (of de lat er achter) vast te zitten
Welke schroeven kun je hier het beste voor gebruiken?
Gomez12 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:14:

[...]

Tja, waar ik zorgen om maak is of je schroeven wel lang genoeg zijn om goed bevestigd te zijn en of je achter die gipsplaten oid wel een draagbalk hebt zitten waar die schroeven in zitten. Helemaal als ik rechts al dat latje wat als correctie lijkt te zitten zie zitten.

Maar persoonlijk zou ik gewoon die hele balk eruit trekken en er een nieuwe inhangen, die schroeven zien er niet uit en dan weet je ook gelijk dat het goed zit.
Wat voor balk en bevestiging adviseer je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:11
Gomez12 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:14:
[...]

Volkomen zinloze berekening, want je balk zal het wel houden. Het is meer de vraag of niet de lamp + balk naar beneden dondert.

[...]

De berekening is enkel en alleen om aan te tonen dat de OP zich geen zorgen hoeft te maken om de balk zelf.
Die balk houd het.

De bevestiging aan plafond was mij niet duidelijk (geen idee of die foto's er nu al bij stonden of niet) en dat is idd hetgene waar het om gaat.
Maar als er gesproken word van een balkje in de nok (wat klikt als een dwarsbalkje van een spant) ga ik er niet vanuit dat deze op het plafond geschroefd zit, ipv de platen van het plafond eromheen.

Maar goed.
Point made.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotoriousBAS
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-05 11:32
Ik zou de balk loshalen, onder en boven aan de balk een hoekprofiel (zoiets als deze https://www.wovar.nl/schu...9HA_p8KNrjABoCLhQQAvD_BwE) schroeven, met een hamer op de juiste hoek slaan en dan vastschroeven.
Als het gipsplaat is waar het inkomt nog even gipspluggen erin en hij komt nooit meer naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:22
Als je op een constructiebalk van de dakplaat zit kan je het met een houtdraadbout wel vastzetten.
Anders zou ik toch iets van een balkdrager monteren.
https://www.balkdragers.c...re-hoek/groups/g+c+a+view

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
aevitas1 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:35:
[...]
Wat voor balk en bevestiging adviseer je hiervoor?
Geen, huur iemand in via werkspot.nl die dit gewoon voor je doet.
Of ga je kennissenkring langs of er niet iemand handig is en dit voor je kan doen.

Het is niet zo moeilijk, alleen als je moet gaan vragen wat voor balk en bevestiging dan zou ik zeggen zoek er iemand bij die er gewoon even 5 minuten naar kijkt en dan bij de gamma/karwei/hornbach voor een tientje het spul haalt en bevestigt.

Ik vind het heel moeilijk om te zeggen wat je moet gaan halen aan de hand van foto's waarop ik enkel plafondplaten zie. Als je iets wilt bevestigen moet je dat aan de balken doen die achter je plafondplaten zitten en net naargelang de dikte / soort plafondplaten.
Pagina: 1