Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Countess
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 05-06 20:42
Sorry, de title is wat cryptische, 60 chars is niet veel...

ik heb dus een gigabyte ab350 gaming 3, waarvan de main bios corrupt is geraakt (bios flash vanuit windows, en toen wilde windows updates persee rebooting)

ik kan starten met de backup bios, maar de main bios blijft corrupt.

Als je start vanaf de backup bios is er geen enkele reguliere manier om de main bios opnieuw te flashen.
het flashen van de backup bios zou mogelijk de main bios redden, maar dat is helaas niet het geval bij mij.

na contact te hebben gehad met gigabyte support heb ik uit eindelijke van hen een interne tool gehad om ze beide te flashes, maar de tool werkt helaas bij mij niet.

backup of flashes start heel even en knalt vervolgens terug naar command line, zonder fout melding of iets dergelijks.

In de windows eventlog staat vervolgens dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Faulting application name: FlashCMD_64.exe, version: 0.0.0.0, time stamp: 0x4f9a3dbb
Faulting module name: flash.dll, version: 1.0.0.1, time stamp: 0x4f9a41f1
Exception code: 0xc0000005
Fault offset: 0x0000000000007b98
Faulting process id: 0x2058
Faulting application start time: 0x01d41fa7262e0674
Faulting application path: C:\Temp\giga\FlashCMD_64.exe
Faulting module path: C:\Temp\giga\flash.dll
Report Id: 9cf0bd19-d895-436b-afc4-382025bfa12e
Faulting package full name: 
Faulting package-relative application ID: 

which is followed by a windows error reporting entry:

Fault bucket 1339729758638380975, type 4
Event Name: APPCRASH
Response: Not available
Cab Id: 0

Problem signature:
P1: FlashCMD_64.exe
P2: 0.0.0.0
P3: 4f9a3dbb
P4: flash.dll
P5: 1.0.0.1
P6: 4f9a41f1
P7: c0000005
P8: 0000000000007b98
P9: 
P10: 

Attached files:
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER89B0.tmp.dmp
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER89F0.tmp.WERInternalMetadata.xml
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER8A00.tmp.xml
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER8A0E.tmp.csv
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER8A1F.tmp.txt

These files may be available here:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\ReportArchive\AppCrash_FlashCMD_64.exe_feefce51c313a0c12e117b6ea485b2cc21e5ff7_da56ad2d_15148e06

Analysis symbol: 
Rechecking for solution: 0
Report Id: 725f0387-0b16-49ef-991c-56cbff44ea8d
Report Status: 268435456
Hashed bucket: ab78a88bb4aac32a1297ad1e06a917af
Cab Guid: 0

maar die bestanden in C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp zijn niet aanwezig.

Nadat ik aan gigabyte had teruggemeld dat de tool niet werkte zeiden ze dat ik het bord voor support moet opsturen... lekkere backup bios is dat, als het maar 1 keer fout mag gaan, en je dan als nog moet RMA-en

En ik heb dus geen backup bord, en geen backup PC.

Is er iemand die mij zou kunnen helpen om wat meer informatie te krijgen uit het programma? misschien mist hij gewoon een dll ergens ofzo, of iets anders onbenulligs, en zou het daarmee wel werken, maar ik heb geen goed idee hoe ik daar achter zou moeten komen.

Het kan prima dat het gewoon nooit gaat werken natuurlijk maar ik wilde het toch graag proberen, kijken of iemand misschien iets weet.

specs:
windows 10
ab350-gaming 3
bios f22
1800x

ze hebben de tool naar mij gestuurd als attachment bij mijn support call dus ik kan geen directe gigabyte link geven, daarom heb ik hem op mijn google driver gezet als iemand wil kijken.

https://drive.google.com/...ZqRQ9ls9/view?usp=sharing

de readme van gigabyte zit erbij. /s voor opslaan en /f voor flashen

FlashCMD_64.exe /s backup.bin

FlashCMD_64.exe /f ab350g3.f22

ze hadden ook nog een PDF gelinked met instructies maar het /d command dat daar in stond kent het programma niet

https://www.gigabyte.com/WebPage/233/images/FlashCMD_e.pdf

Als iemand ideeën heeft dan hoor ik het graag.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:24
Waarom wil je vanuit Windows flashen, werkt Q-Flash direct vanuit de bios/uefi niet meer?

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ah, de backup bios van Gigabyte op de B350 Gaming 3. Die heeft bij mij twee keer mijn oude bordje proberen te veranderen in een dure baksteen toen ik een biosflash uitvoerde in de bios met een USB stick. Ben inmiddels allang naar ASUS overgestapt...

Maar kan je in de bios? Zo ja probeer dan daar de boel te flashen met een USB stick. De backup zou je in principe niet over kunnen schrijven tenzij Gigabyte het echt verpest heeft, dus er kan weinig misgaan.

Alternatief is de PC uitzetten en de aan knop op je kast ingedrukt houden tot het punt dat je PC aan gaat en weer uit. Dan gewoon aandrukken en dan zou bios recovery moeten starten. Werkte uiteindelijk twee keer voor mij. Nee, het was geen vloeiend proces, verre van. Gigabyte haar dual bios is gewoon waardeloos en heeft wel vaker problemen met bios flashes verpesten. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Countess
@Nielson en @DaniëlWW2 Als ik opstart vanaf de backup bios en dan de bios wil flashen, vanuit windows of vanuit UEFI, dan update hij alleen de bios waarmee hij op dat moment is opgestart: de backup bios dus.

Als ik opstart met de backup bios heb ik dus, via de reguliere tooling, geen enkele toegang meer tot de main bios.

Het interne tooltje van gigabyte zou dat wel moeten kunnen, maar die krijg ik dus niet aan de praat.

Als ik de pc uit zet, power knop ingedrukt hou tot de PC aan gaat en weer uit gaat (gebeurt heel snel, paar seconde), dan de knop los laat, en de PC dan weer aan zet, start hij gewoon op net als anders... zie niks wat op bios recovery lijkt.

[Voor 27% gewijzigd door Countess op 18-09-2018 00:40]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:24
Volgens dit topic kun je booten vanaf de backup bios en daarna live de schakelaar omzetten om de primaire bios te flashen. Gaat wel over een ander MB maar misschien het proberen waard?

http://forum.gigabyte.us/thread/905/flash-dual-bios-1-dead

• Countess
Mijn moederbord heeft dus zo'n schakelaar niet. De bios word bij het opstarten bepaald door 'slimme' software (volgens gigabyte) en er is daarna geen manier meer om te switchen.

Als het zo simpel was had gigabyte support het wel genoemd.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Waarom RMA je het bord niet? Het doet niet wat je ervan mag verwachten dus terug naar de leverancier ermee!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True