Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Lixis
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14-06 13:58
Beste GoT'ers

Ik doe mijn verhaal het liefst even onder member tags:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Er zijn aardig wat detacheerders die als grens rond de 30 noemen, dus daar val je nog onder. Dan zou je daar een traineeship kunnen proberen. Ik heb zelf een Scheikundeachtergrond maar ben nu als developer aan de slag. Er zijn zat tools waarvoor je niet hardcore hoeft te programmeren, dus sluit het developer of tester vak niet uit. Ga eens in gesprek met wat inhouse recruiters bij de grote consultancy toko's. Die zitten altijd te springen om mensen.

Blijf ver uit de buurt van externe recruiters, daar zit zoveel troep tussen dat het de moeite niet is.

• Lixis
SmurfLink schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:44:
Er zijn aardig wat detacheerders die als grens rond de 30 noemen, dus daar val je nog onder. Dan zou je daar een traineeship kunnen proberen. Ik heb zelf een Scheikundeachtergrond maar ben nu als developer aan de slag. Er zijn zat tools waarvoor je niet hardcore hoeft te programmeren, dus sluit het developer of tester vak niet uit. Ga eens in gesprek met wat inhouse recruiters bij de grote consultancy toko's. Die zitten altijd te springen om mensen.

Blijf ver uit de buurt van externe recruiters, daar zit zoveel troep tussen dat het de moeite niet is.
Bedankt voor de tip! Ik zal me meer verdiepen in wat developer/tester zijn precies inhoudt. Welke bedrijven moet ik aan denken als je hebt over 'grote consultancy toko's'? Dan zal ik eens contact opnemen om mogelijkheden te bespreken.

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 09:33

qadn

Pinnacle of Perversion

Voor het beeld, wij hebben ook een aantal mensen met jouw opleiding in dienst als consultant. Voor zover ik weet hebben die nooit een relevante opleiding gevolgd.
(Met vervelende neven-effecten, maar daar gaan we wat aan doen; daar hebben de kundige mensen meer last van dan de zei-instromers :D).

De nood is momenteel zelfs zo hoog dat we als kleine toko (±100 man) een opleidingstraject hebben voor slimme mensen (i.e. met master) van niet relevante vakgebieden die iets willen doen in big data / data science. Business analyse is ook een deel van de werkzaamheden natuurlijk.

Dus, wat ik wou zeggen: het is een goed moment om te switchen. Momenteel kan er heel veel, zeker als je bereid bent bij het begin te beginnen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• AequitasII
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 09:37
Zoals bovenstaande reacties aangeven moet je het gewoon doen. Ook bij ons werken genoeg mensen als IA/BA/IM zonder relevante opleiding of achtergrond. Dus gewoon solliciteren op interessante functies en zien waar het schip strand.
Mocht dat niet direct lukken dan raad ik aan om bij een detacheerclub te starten en daar opleidingen te gaan volgen/papiertjes halen. Beginnen als QA lijkt mij dan een juiste eerste stap. Hier leer je o.a. wat requirements zijn, hoe je ze achterhaalt en opstelt plus frameworks voor bepaalde IT processen (SCRUM, PRINCE, ITIL, BISL, ASL etc.), vaak op kosten van de werkgever. Ik kom zelf van een QA club en 50% van mijn collega's maakt de stap naar business analist.

• SmurfLink
  • Niet online
Lixis schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:13:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik zal me meer verdiepen in wat developer/tester zijn precies inhoudt. Welke bedrijven moet ik aan denken als je hebt over 'grote consultancy toko's'? Dan zal ik eens contact opnemen om mogelijkheden te bespreken.
Denk aan Capgemini/Sogeti, Atos, Deloitte, PwC, Ernst & Young, KPMG en zo zijn er nog veel meer. Bieden allemaal een interne opleiding tot Developer, tester, business analist, etc. de in-house recruiters zullen kijken wat er op basis van je CV mogelijk is en waar je het beste op je plek zal zitten, dus het kan geen kwaad een belletje te plegen.

• Douwee93
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11-10-2019
Het makkelijkste is inderdaad om je gewoon laten adviseren door een corporate recruiter. Zoek eens een bedrijf wat je leuk lijkt om voor te werken en kijk vanuit daar wat je nodig hebt om daar te werken. Bij het bedrijf waar ik werk worden er aardig wat mensen aangenomen. Waarbij er vooral wordt gekeken naar interesse, kennisniveau en persoonlijkheid. Er wordt pas na verloop van tijd gekeken wat goed bij jou past en dan ga je de diepte in.

• Lixis
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik lees vooral hoopvolle berichten. Fijn om te lezen dat het mogelijk moet zijn om over te stappen zonder eerst een meerjarige opleiding te hoeven doen (lees: langdurig zonder inkomen te zitten).

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik een eerste oriënterende mail gestuurd naar de recruitment afdeling van Capgemini. Ik heb een kennis die daar werkt en daar erg positief over is. Hopelijk leidt dat tot een gesprek en zo niet, dan ga ik nog meer lijntjes uitzetten.

• Sanderrr
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09-06 14:49
Business analist en business consultant zijn vaak twee heel verschillende jobs, en met wat jij omschrijft lijkt het mij dat je misschien beter naar business consultant kunt kijken. Ik raad je aan om gewoon eens informatief een kop koffie te gaan drinken met iemand van recruitment en er zo achter te komen wat het beste bij je aan sluit. Daarnaast ben je bij een groot kantoor wel echt "een van de velen" dus misschien ook eens bij wat kleinere kantoren gaan kijken?

Maak je om gebrek aan opleiding geen zorgen, zelfs afgestudeerde biologen starten in consultancy, gaat erom dat je hebt aangetoond het niveau aan te kunnen.

Succes!

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

• djidee
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14-06 09:20

djidee

Mr. Slungel

Bij ons (detacheerder op het gebied van software testen) hebben we naast de groep die net van de opleidingen (vaak ook niet IT) afkomt, vaak ook 'zijinstromers' in onze trainee groepen.

Software testen zit bij ons overigens erg veel op het snijvlak van business & it (beantwoorden van de vraag of de software de bedrijfsprocessen goed ondersteund ,nog los van het feit of de software het überhaupt doet), en een aantal collega's stromen op termijn ook verder door richting bv business analist / consultant, lijnmanager of agile coaching. Of meer richting techniek (testautomatisering, ci/cd straten of toch ontwikkelaar). Uitdagende paden genoeg. Binnen het testvak en meer 'omhoog' op de ladder (operationeel, tactisch, strategisch) als opzij (bv Agile, Security)
Ervaringen vanuit het onderwijs (softskills, communicatie, mensen, teams en organisaties lezen&prikkelen) zijn denk ik een waardevolle aanvulling. Los van dat je met je scheikundige achtergrond vermoedelijk ook voorzien bent van een goede dosis analytisch vermogen, in ons vakgebied erg welkom :)

We hebben 2 a 3 traineegroepen per jaar, voor je beeldvorming, de laatste traineegroep van 6 man, waren er 4 rond de 25, en 2 28-30 en erg wisselend mbt opleiding/werkervaring.
De kop koffie drinken kan altijd, gesprekken helpen je vaak ontdekken waar je wel / niet warm van wordt. Dat kun je dan goed meenemen in je totale afweging (arbeidsvoorwaarden, loopbaan perspectief etc)....

Pittige en gedurfde stap als je het gaat doen, maar dat kun je denk ik ook beter op de korte termijn doen, dan over een 10 jaar... Informeer goed, kijk om je heen, praat er over en maak de balans op. Veel succes!

[Voor 4% gewijzigd door djidee op 18-09-2018 13:40]

"Mekker, blaat"

• appelsientje
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07-06 11:05

appelsientje

Het beste onder de zon

Ik ben zelf ook business Analist (ook zij instroom) en ik (persoonlijk) vind dat de beste keuze die ik ooit gemaakt heb qua job wissel. Ik kon bij mijn vorige werkgever deze opleiding volgen om de switch te maken(https://www.hu.nl/deeltijd-opleidingen/master-of-informatics) wat erg interessant is. Maar mijn ervaring is toch dat je sneller leert door het gewoon te doen bij de klant.

Wij hebben bij mijn bedrijf meerdere zijinstromers (scheikunde, psychologie, etc) en dat gaat opzich prima. Je moet alleen beseffen dat je in het begin behoorlijk wat (vrije) tijd moet insteken van het up-to-date brengen van kennis.
Maar wat ik zelf al zei, zodra je bij een klant zit leer je erg snel en als BI-er hoef je idd geen hardcore programmeer koning te zijn.

Als je misschien belangstelling hebt kan je altijd een PM sturen, kan ik het misschien wat beter uitleggen ;)
Succes in ieder geval met je keuze.

LR | 4WD | Deep blue | 19" velgen | Trekhaak

• SmurfLink
  • Niet online
Lixis schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:35:
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik lees vooral hoopvolle berichten. Fijn om te lezen dat het mogelijk moet zijn om over te stappen zonder eerst een meerjarige opleiding te hoeven doen (lees: langdurig zonder inkomen te zitten).

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik een eerste oriënterende mail gestuurd naar de recruitment afdeling van Capgemini. Ik heb een kennis die daar werkt en daar erg positief over is. Hopelijk leidt dat tot een gesprek en zo niet, dan ga ik nog meer lijntjes uitzetten.
Mocht je nog vragen hebben, ik werk zelf bij Cap en er is hier in PFSL ook een topic van/voor Capgemini medewerkers. :)

• Sanderrr
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09-06 14:49
Lixis schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:35:
Los van wat ik hierboven zeg over verschillende rollen en groot vs klein kantoor: niet mailen maar bellen. Komt zo veel beter over en je kunt meteen een fatsoenlijk gesprek aan gaan.

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

• Hakulaku
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 27-05 08:44
Ik kan die carriere beursen in de RAI wel aanraden die regelmatig plaatsvinden aangezien hier vaak bovengenoemde bedrijven staan die je eventueel meer kunnen vertellen en je vragen kunnen beantwoorden.

https://www.carrierebeurs...ndse-carrieredagen/item12

Daarnaast kan het inderdaad ook geen kwaad om wat rond te bellen naar de bedrijven.

• Atanamir
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 08:56
Ik zit zelf bij Accenture en wij nemen ook geregeld mensen aan met een opleiding die op het eerste gezicht minder past. Alleen een master diploma is volgens mij nog steeds vereist, maar verder gaat het meer om je leervermogen, motivatie en reeds opgedane ervaring. Mocht je nog specifieke vragen hebben over consultancy bijvoobeeld stuur me gerust een berichtje.

• djidee
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14-06 09:20

djidee

Mr. Slungel

Sanderrr schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:43:
[...]

Los van wat ik hierboven zeg over verschillende rollen en groot vs klein kantoor: niet mailen maar bellen. Komt zo veel beter over en je kunt meteen een fatsoenlijk gesprek aan gaan.
Eens, of op de koffie. Werkt nog beter dan via de telefoon (is mijn beeld).

"Mekker, blaat"

• Lixis
Inmiddels zijn we weer een paar weken verder en wellicht leuk om te horen dat er wat gedaan is met de gegeven adviezen.

Per 1 december start ik een traineeship bij Capgemini als junior test consultant. Inderdaad de stoute schoenen aangetrokken en recruiters gebeld/gemaild bij diverse bedrijven. Uiteindelijk ben ik bij Calco en Capgemini uitgenodigd om een analytische test af te nemen en daarna om langs te komen voor een selectiedag. Beide hebben mij na die dag een aanbod gedaan en de keuze is op Capgemini gevallen.

Bedankt voor de reacties allemaal en wat mij betreft kan dit topic gesloten worden!

• SmurfLink
  • Niet online
:) Top dat je actie hebt ondernomen en mooi dat het gelukt is!

Welkom nieuwe collega. Er is ook een Capgemini topic in dit subforum mocht je nog vragen hebben.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True