Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

NAS aanschaffen enkele antwoorden nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theduke1989
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-06 11:57
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om een Synology Diskstation aan te schaffen voor mijn storage/back-up. Dit wordt een mainbackup machine. Want nu gaat het via externe HDD's maar het kan beter en makkelijker.

Heb voor Synology gekozen wegens de update-beleid van hun. Leveren toch wel om de zoveel tijd nieuwe updates / security patches uit.

Nu ben ik me aan het voorbereiden op het volgenden.
- type / model NAS.
- Aantal HDD's (de opslag voornamelijk), en welk merk.
- veiligheid speelt een grote rol.
- accessbilety, moet niet al te moeilijk zijn om te verbinden.
- thuis server dus ook thuis moet het goed functioneren.
- een domeinnaam kopen? Makkelijker overweg met eventuele certificaat en DNNS etc (misschien dit https://www.dynu.com/)?

Dit zijn allemaal vragen die ik moet beantwoorden aan me zelf met jullie hulp als het kan. Vooral het puntje veiligheid wil ik op orde hebben.

Ik heb een 100mb/s DSL verbinding met een Asus DSL AC87VG modem / router in huis.
Wil eventueel nog een extra AC router aanschaffen om die via PPPoE te verbinden en op de router een compleet andere subnet te plaatsen.

Zo om mijn lijst compleet te maken.
1. Het moet niet een al te dure NAS zijn. Dacht aan de Synology DS214+ met WD-red schijven deze worden bij 2de hands toch wel het meest verkocht.
Ga er van uit dat ze dan ook de betere zijn. Qua prijs zijn ze niet de goedkopere. Hoef geen dure server schijven.
2. Mijn doeleindes zijn simpel: BACK-UP / fileserver / en ook als PLEX server. Wil me PC eigenlijk zo min mogelijk nog gebruiken voor dit soort scenario's.
3. Ik had een tijd AirVPN was €54,- per jaar, alleen qua servers en snelheid was het niet te doen. Dus mocht Synology toch ook zo'n service gebruiken? Daarnaast heb je ook zo iets als WebDav kan dit ook met de synology.me?

[Voor 24% gewijzigd door theduke1989 op 17-09-2018 21:33]

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:48
Misschien kun je die vragen beter in het Synology forum stellen.
https://www.synology-forum.nl/aankoopadvies/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• theduke1989
@Ben(V) bedankt zocht deze topic.

zal dit zeker meenemen. Wil graag de technische kant nog goed op orde hebben,

[Voor 34% gewijzigd door theduke1989 op 17-09-2018 20:54]

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:11

lier

MikroTik nerd

Qua disks zou ik gaan voor de compatability list die Synology op hun site heeft staan:
https://www.synology.com/en-global/compatibility

Model is direct afhankelijk van wat je nodig hebt, toekomst en je budget. Hoeveel ruimte heb je nu nodig? En in te toekomst?

Zelf heb ik ervoor gekozen om mijn router (MikroTik) ook als VPN server in te richten. Op die manier kan ik altijd overal bij. Domeinnaam is handig maar niet nodig. Synology biedt standaard een DDNS oplossing (synology.me), deze kan je ook prima gebruiken. Even uitgaande dat je een dynamisch IP adres hebt?

[Voor 4% gewijzigd door lier op 17-09-2018 21:08]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Nat-Water
  • Laatst online: 13:22
Tja, ik weet niet wat je met de data gaat doen. Ik heb voor mezelf een 218+ gekocht - dat dient als downloadclient en draait ook Sickrage / Couchpotato. Verder is het een backup van mijn PC, en backupt zichzelf ook weer (encrypted) naar een cloud. Voordeel van de 218+ is dat hij Docker heeft - daar zou ik zeker bij een aankoop op letten. Aantal schijven zou ik de volgende keer anders doen, minstens 4 - in het ergste geval mik je er in het begin maar 2 in.

Een NAS gaat tig jaar mee, het is beter om nu even 'te bloeden' en een nieuw, goed model te kopen en dan de volgende jaren geen gezeik meer te hebben.

[Voor 20% gewijzigd door Nat-Water op 17-09-2018 21:23]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 22:22
Belangrijkste tip lijkt me om niet een 214+ te kopen die al 4-5jr op de markt is maar een veel recenter model zoals 218.

• theduke1989
@Sethro ik zal dit meenemen. Is wel een duurdere €360,- zonder HDD's. moet dat in de overweging meenemen.

• arvidbeheerder
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:41
Houd er rekening mee dat je met die 218 langer nog nieuwe features in de updates krijgt dan met die 214. Verder zou ik iedereen een VPN opzetten of gebruik maken van de cloud oplossing van synology om te connecten van buiten huis.

• Sethro
theduke1989 schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:32:
@Sethro ik zal dit meenemen. Is wel een duurdere €360,- zonder HDD's. moet dat in de overweging meenemen.
Ik hoop dat je begrijpt dat die ander een heel oud model is. Net zoiets als nu een Samsung Galaxy S3 kopen omdat die lekker goedkoop is. Neem dan de 218 (zonder +) of 218j als je minder wilt uitgeven.

• theduke1989
@arvidbeheerder dat laatste is wat ik op orde wil hebben. Wil het netwerk zo beveiligen dat het echt veilig is.

Ik wil ook eventueel een tweede router naast mijn AC87VG aansluiten om een tweede netwerksubnet aan te maken. Om zo de binnennetwerk uitgesloten te houden.

Dan wil ik op router niveau het ook aanpassen wat er te beveiligen valt. En dan omdat bijvoorbeeld de apparaten op de 10.0.x.x staat ook dus benaderbaar is vanaf bijvoorbeeld 192.168 de modem.

• Sethro
1 router is echt meer dan voldoende. Zelf ben ik niet zo’n fan van poorten open zetten en dan VPN laten afhandelen door een device wat dieper in netwerk zit. Ik weet dat het veilig kan zijn mist juist ingesteld. Maar liever niet.

Daarom heb ik zelf een router die dit afhandeld. Enerzijds bevat deze een uitgebreide firewall als ook de VPN client. Middels VLAN kun je dan eea nog wat meer afschermen. Mikrotik en Ubiquiti maken dit soort apparaten.

[Voor 9% gewijzigd door Sethro op 17-09-2018 21:45]

• theduke1989
@Sethro de modem - router wat ik nu heb beschikt daarover. Ik heb tot nu toe AirVPN gebruikt met deze device. Ik heb snelheden tot 25-30mb/s behaald van de 100mb/s. Op zich prima, wil ook NordVPN gebruiken een maand lang om te kijken welke snelheden ik dan heb tot de NAS.

Maar als het op 1 device zo veilig ingestald kan worden, is dat ook PRIMA. Ik wil een veilige omgeving voor mijn thuisnetwerk en dan natuurlijk encrypted met het buitennetwerk.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Volgens mij verwar je twee soorten VPN met elkaar. NordVPN is om je uitgaande verkeer versleuteld naar het internet te sturen zonder dat er monitoring plaatsvind. Op je NAS of Router wil je VPN server draaien om een versleutelde verbinding van buiten naar je interne netwerk te krijgen. Voordat je van alles wilt zou ik eerst eens goed kijken naar je behoefte en wat nodig is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
Een Nas is niet geschikt om PlexSever op te draaien, die heeft heel veel CPU power nodig om te kunnen transcoderen en veel CPU power is niet de sterkste kant van een Nas.

Wat is je doel voor de tweede router en een ander subnet?

Synology support z'n modellen vijf jaar, daarna komt er geen nieuwe versie van DSM meer voor uit maar krijg je alleen nog de security updates, dus of het slim is een DS214+ te kopen moet je zelf maar beoordelen.
Dus die DS214+ zit in z'n laatste jaar voor DSM updates.

[Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 18-09-2018 10:37]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:36:
Een Nas is niet geschikt om PlexSever op te draaien, die heeft heel veel CPU power nodig om te kunnen transcoderen en veel CPU power is niet de sterkste kant van een Nas.
Daarvoor heeft Synology de Play versie.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• theduke1989
Ik ben me dus aan het verdiepen op jullie antwoorden waar ik wat aan heb.

Ben op zoek geweest naar een DS218+ kan hem krijgen via een college voor €275,- nieuw. Alleen komt de product uit Tjech Slowakije (een pc-store) op zich geen probleem want de garantie kan nog via Synology lopen. Zelf woon ik in Duitsland.

Maar wat ik lees in de DS218+ dat de CPU brandgevaar loopt? Nu heb je dus een groep wel en een groep niet wat dit heeft meegemaakt. Dus moet toch kijken dan.

Mijn collega gaat zelf ook bij dezelfde shop de DS418 halen niet de + maar 4Bay is wel erg over de top voor mij.

Dan ga ik een WebDAV of vpn-SERVER inrichten op de NAS om zo'n een veilige verbinding te zetten.
Heb toen zitten kijken naar ''gratis'' dnsdynamic.com of dynu.com (synology.me) is ook een variant. Maar hoe veilig zijn dit soort openbare ddnessen?

• Ben(V)
@DJMaze
Plex ondersteund de extra hardware van de play versies niet dus dat is voor plex nutteloos.

@theduke1989
Een VPN server is bedoelt om vanaf het internet veilig op je eigen lan te kunnen komen en de Synology VPN server is volkomen veilig, zeker als je het OpenVpn protocol gebruikt.

Verwar dit niet met een VPN provider, want dan wordt je Nas een VPN client en kun je via die VPN provider het internet op zonder dat iemand vanaf het internet kan zien waar je vandaan komt.

Webdav bied geen enkel vorm van veiligheid buiten dat het mogelijk is de datastroom te encrypten, maar om hackpogingen tegen te gaan is het niet bedoelt.

DDNS heeft helemaal niets met beveiliging te maken.
Het doel daarvan is om er voor te zorgen dat jouw netwerk vanaf het internet altijd met eenzelfde naam te bereiken is, ook als je van je internetprovider een ander Ipadres krijg.

Even nog over een 4-bay of 2-bay Nas.
Normaal gesproken gebruik je in een Nas een vorm van raid, dit om te voorkomen dan als er een diks defect raakt je al je data kwijt bent en vroeg of laat gaat een disk altijd kapot.

Bij een 2 bay Nas kun je alleen een raid 1 maken, dat wil zeggen dat al je data gespiegeld op beide disken staat, met als gevolg dat je de helft van je totale disk capaciteit kwijt bent aan die beveiliging tegen diskcrashes.

Bij een 4 bay Nas kunt je een Raid 5 systeem maken en dan wordt je data over alle vier de disken verspreid, met als gevolg dat je nog maar 25% van de totale disk capaciteit kwijt bent..

PS raid heet bij Synology SHR.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True