Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC voor FPS gaming @ 3440x1440

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pnieuwla
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 24-05 09:45
Ik overweeg om mijn 2012 game systeem te gaan vervangen en wissel graag van gedachte met jullie.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral FPS gaming zoals Far Cry 5 en vergelijkbare titels. Dit moet 'lekker' draaien op 3440x1440, ik ga voor de Alienware Ultrawide met GSync of wellicht toch de Acer of Asus variant.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt, ik zie dat het tegen de 3k aan gaat lopen, dat wordt wel de limiet voor de WAF ben ik bang.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behalve muis en toetsenbord niet

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb ruimte zat onder het burea, dus ruime kast is prima voor goede airflow. Kan best even wachten op de Turing kaarten, denk dat 2080 voldoende gaat zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Denk dat het wel een Intel systeem gaat worden, voor de rest maakt het niet zoveel uit

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kast mag dus groot zijn, liefst redelijk stil

Ga je overklokken?
Ja, wil er wel uit halen wat erin zit (CPU dan, GPU lijkt me die laatste paar % niet veel waard)

Wat verwacht je van ons?
Belangrijkste vraag is of dit lekker gaat lopen op 3440x1440, en of combinatie kast / luchtkoeler de juiste is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Tray€ 251,33€ 251,33
1ASRock Z370 Extreme4€ 155,-€ 155,-
1MSI GeForce RTX 2080 Duke OC€ 899,-€ 899,-
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 82,-€ 82,-
1Dell Alienware AW3418DW Zwart€ 993,-€ 993,-
1be quiet! Dark Rock 4€ 59,29€ 59,29
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 154,90€ 309,80
1Corsair RM750x (2018)€ 97,50€ 97,50
1Samsung 970 Evo 500GB€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.991,92

Beste antwoord (via pnieuwla op 17-09-2018 22:54)

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-06 01:10

millman

6708Mhz @ -185c

32GB is overkill, zou ik niet in een game PC zetten en wat je daarvan overhoud in een nog snellere GPU investeren, mede met het geld dat je overhoud van de SSD, waarvoor ook zeker een goedkopere optie te vinden is.

@rain2reign Mooi klok en klepel verhaal, echter niet van toepassing op de 8600k. Is al maanden in prijs gelijk en daarom een slecht argument om voor AMD te kiezen. Als je m dan een 6c/12t proc wil adviseren, doe het dan goed!

Allereerst doet voor gaming @ 4K de gehele processor er geen drol meer toe, de bottleneck verplaatst zich op 4k geheel naar de GPU. Een dualcore met HT scoort nagenoeg gelijk aan een 10-core 20thread CPU qua FPS.

Klik in de volgende link op 4k Ultra resultaten en voila, proof: https://nl.hardware.info/...-gemiddelden-van-18-games

Dan dien je dus de vraag te stellen wat de TS naast gamen nog gaat doen met zn build.

Een aantal redenen om voor een AMD te kiezen is: Ga je naast gamen ook HQ streamen? Ga je foto's en films bewerken en grote bestanden rarren en parren? Dan zou een AMD uitkomst bieden. Wil de TS overclocken? Zo te zien wel.Lijkt mij dat je daar juist weer voor een Intel zou willen gaan.

Snap je dat het pushen van een AMD niet zo vanzelfsprekend is?

@pnieuwla Er valt dus een en ander te besparen, met het doel een zo snel mogelijke kaart voor je budget te halen. Toch zou ik je willen adviseren even te wachten met het kopen van een GPU tot de kaarten ruimschoots op de markt verkrijgbaar zijn. Als early adopter betaal je een flinke premium, en de reviews zijn nog niet uit die verduidelijking kunnen geven over hoe snel het werkelijk is. Ik raad je aan nu een tijdelijke kaart 2e hands uit te zoeken waar je op 4k redelijk mee uit de voeten kan, en zeker een maand of 4 te wachten met investeren in je 2xxx kaart.

[Voor 26% gewijzigd door millman op 17-09-2018 20:16]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Crucial m.2 SSD ipv de dure Samsung (verschil merk je nier prijs wel)
wat wil je met 32gb ?
Pure Rock koeler is prima ook OC. (+- 115w koelt ie prima en aardig stil)
Voeding/PSU kan naar 650w versie, wat dik voldoende is. AMD 2600X overwogen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• rain2reign
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18-06 19:31
Als aanvulling op @Hackus :
Heb je AMD 2600(x) ook eens overwogen? Intel kampt met een tekort en dat is te merken in de prijzen. Wat voor het tekort ruim 140-150 euro kost is al snel 200 euro of meer.

Mocht je bij intel willen blijven. Probeer de boxed versie te nemen. Apart van het ver ondermate koeler, krijg bij Intel zelf een langere garantie op de CPU. Als dat van interesse is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

32GB is overkill, zou ik niet in een game PC zetten en wat je daarvan overhoud in een nog snellere GPU investeren, mede met het geld dat je overhoud van de SSD, waarvoor ook zeker een goedkopere optie te vinden is.

@rain2reign Mooi klok en klepel verhaal, echter niet van toepassing op de 8600k. Is al maanden in prijs gelijk en daarom een slecht argument om voor AMD te kiezen. Als je m dan een 6c/12t proc wil adviseren, doe het dan goed!

Allereerst doet voor gaming @ 4K de gehele processor er geen drol meer toe, de bottleneck verplaatst zich op 4k geheel naar de GPU. Een dualcore met HT scoort nagenoeg gelijk aan een 10-core 20thread CPU qua FPS.

Klik in de volgende link op 4k Ultra resultaten en voila, proof: https://nl.hardware.info/...-gemiddelden-van-18-games

Dan dien je dus de vraag te stellen wat de TS naast gamen nog gaat doen met zn build.

Een aantal redenen om voor een AMD te kiezen is: Ga je naast gamen ook HQ streamen? Ga je foto's en films bewerken en grote bestanden rarren en parren? Dan zou een AMD uitkomst bieden. Wil de TS overclocken? Zo te zien wel.Lijkt mij dat je daar juist weer voor een Intel zou willen gaan.

Snap je dat het pushen van een AMD niet zo vanzelfsprekend is?

@pnieuwla Er valt dus een en ander te besparen, met het doel een zo snel mogelijke kaart voor je budget te halen. Toch zou ik je willen adviseren even te wachten met het kopen van een GPU tot de kaarten ruimschoots op de markt verkrijgbaar zijn. Als early adopter betaal je een flinke premium, en de reviews zijn nog niet uit die verduidelijking kunnen geven over hoe snel het werkelijk is. Ik raad je aan nu een tijdelijke kaart 2e hands uit te zoeken waar je op 4k redelijk mee uit de voeten kan, en zeker een maand of 4 te wachten met investeren in je 2xxx kaart.

[Voor 26% gewijzigd door millman op 17-09-2018 20:16]

• rain2reign
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18-06 19:31
@millman vragen of het overwogen is in één vraag(zin), is niet hetzelfde als pushen. Gewoon een vraag :)

En de prijs van de boxed variant van de 8600k is niet hetzelfde gebleven. De webshops zelf (niet op de Pricewatch alleen) geven al aan dat het of niet op voorraad is of dat de pijzen al stijgen met minstens 25-40 euro of de voorraad zeer beperkt is. Ook de Tray variant is bijna niet te krijgen en bij de eerste beste leverbare webshop is het al snel 280 euro incl. verzendkosten met zeer beperkte voorraad (of het er nog is na aanschaf/bestelling durf ik niet te zeggen).

Met het oog op de prijzen en de stijging daarvan... Is de vraag relevant? Ik vindt van wel. Ben ik aan het pushen? Niet, echt nee.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@rain2reign Je komt met 1 argument (de prijs) en overdreef die ook nog eens sterk "intel producten van 150 gaan ruim boven de 200 weg". We hebben het hier over een 260 euro CPU die in alle shops 24u leverbaar is voor 275 euro en als je even wacht voor 270 euro, dat lijkt mij dus een slecht argument. (de boxed versie sowieso: pricewatch: Intel Core i5-8600K Boxed

En omdat je dat ene argument gebruikt en overdreef noem ik dat pushen, ietwat met een rode bril in ieder. Toch niet heel raar dat ik dat zo beredeneer als je t achteraf bekijkt ;)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@millman €211,- vs €275,- vind ik nogal een verschil. maar ja, met dit scherm (en zo duur) is een 2080Ti nog te mager. 27" Quad zou ik eerder voor kiezen. als dit budget serieus is zou ik een hele andere set samenstellen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• pnieuwla
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 24-05 09:45
ik ga niet streamen, alleen foto's bewerken (Lightroom), daarbij merk ik dat veel geheugen beter werkt, vandaar de 32 GB. Maar wellicht overkill inderdaad. En SSD: inderdaad goed om nog wat op te besparen.

Ik kan sowieso rustig nog 4 maanden wachten en voorlopig oude systeem met 970 GTX draaien @ full hd op nieuwe monitor. Afweging Intel/AMD blijft wel een punt, tegen die tijd kan het weer iets anders zijn. Op de pricewatch lijkt het om niet meer dan een paar tientjes te gaan voor deze CPU, en zijn er bij Azerty nu gewoon 65 stuks op voorraad.

@Hackus : wat bedoel je met 27" Quad? Bedoel je dat je zelf geen ultrawide zou kiezen maar een 2560x1440 resolutie? Tja, dan verandert natuurlijk de hele zaak, dat begrijp ik. Maar die resolutie is voor mij een bewuste keuze en 'no compromise'. Ik heb nu 13 jaar met een 24" Dell 1920x1200 scherm gedaan, en nu wil ik daar weer een flinke investering in doen. Ik begrijp ook dat zelfs de snelste GPU op dit moment geen 200 Hz op die resolutie kan draaien, maar dat hoeft voor mij ook niet; ik ben een casual gamer en geen pro.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Voor lightroom durf ik geen beslissing te maken mbt geheugen, doe daar goed onderzoek naar, wel scoort Intel beter in lightroom tov Ryzen 1800.

https://www.pugetsystems....0K-1056/#BenchmarkResults

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True