Toon posts:

Samsung SSD werkt niet op Asus moederbord

Pagina: 1
Acties:

• eaRicardos
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-10-2022
dank, ik heb een SSD 1TB 530/550 860 EVOBasic SA3 SAM gekocht, daar staat serial-ata bij.
snap niet waarom hij niet meer opstart als ik de nieuwe evo met de oude met 250Gb omwissel.
kennelijk is dat een ander type en dan moet ik alles op een andere poort op het moederbord aansluiten?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@eaRicardos als je een Asus-bbord hebt (volgens je profiel) en een Samsung SSD, lijk je niet "exact" hetzelfde probleem te hebben.

Allicht kunnen we je beter helpen als je duidelijker aangeeft welke hardware je hebt, wat je wil omwisselen en wat er in de handleiding of QVL van je moederbord staat over de betreffende SSD's en poorten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• eaRicardos
dank, ok, en ik begrijp dat ik dan een nieuw topic moet starten, anders kaap ik..

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:13

br00ky

Moderator Harde Waren
Afgesplitst naar een apart topic. Als je fatsoenlijke hulp wilt zul je wel een hoop meer informatie moeten leveren, zoals een volledige lijstje met je onderdelen en de stappen die je hebt ondernomen om je probleem op te lossen.

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:00
Het klinkt als oude ssd los gekoppeld. Nieuwe gekoppeld maar geen migratie gedaan van de oude naar de nieuwe.

Klopt dat?

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 00:59
Wordt de SSD wel herkend in het BIOS?

Wat bedoel je precies met start niet op. Je hebt totaal geen beeld en ziet het bios niet?
Of Windows start niet op?

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• eaRicardos
Omwisselen SSD werkt niet.

Ik heb een Windows 10 PC met een Samsung SSD 850 EVO 250Gb (windows locatie Bus number 0, Target Id 1, Lun 0)met daarop windows 64 en een Samsung SSD 850 EVO 500Gb (windows locatie Bus number 0, Target Id 0, Lun 0) waarop mijn spellen.

Omdat dat te krap wordt heb ik een 860 EVObasis SA3 SAM van 1Tb gekocht, die M2-serial-ata zou zijn. Ik dacht dus gewoon de 850 EVO te vervangen door de 860 EVO, maar dan start het systeem niet op en start alleen de bios waarin wel beide ssd's worden herkend maar daar blijft het bij.

Het moederbord is een Asus Maximus VIII Formula.
https://www.asus.com/us/M...ROG-MAXIMUS-VIII-FORMULA/
In de handleiding staat wel when the M.2 socket 3 is operating in SATA mode, SATA Express 1 will only support PCIe mode (SATA6G will be disabled), maar het enige wat ik doe (om ingewikkelde problemen te voorkomen) is de 500Gb vervangen door de 1Tb, waarna de pc dus niet meer opstart, maar alleen bios blijft draaien. kan daarin wel opstart volgorde wijzigen maar repeat naar bios.

de ssd's zitten (werkend) aangesloten op de sataexpress12 bus en dus niet op de m2 aansluiting.

Zou fijn zijn als iemand kan helpen..

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 00:42
Er staat dus dat 1 van je SATA poorten wordt uitgeschakeld als je een m.2 SSD aansluit. Ik gok dat dat de poort is waar je boot SSD op zit en niet je games disk ;).

Sluit je boot SSD eens aan op de SATA poort waar nu je games disk op zit en probeer eens wat er dan gebeurt.

• eaRicardos
ssd's zaten allebei op sata aangesloten, omwisselen helpt niet.
win10 wil gewoon niet opstarten als ik 1 van de oude ssd's verwijder. ook clonen opstart ssd werkt niet.
heb nu de nieuwe ssd er maar gewoon bij geprikt, dat werkt wel :)
bedankt allen voor hulp!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:23

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

eaRicardos schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:55:
ssd's zaten allebei op sata aangesloten, omwisselen helpt niet.
win10 wil gewoon niet opstarten als ik 1 van de oude ssd's verwijder. ook clonen opstart ssd werkt niet.
heb nu de nieuwe ssd er maar gewoon bij geprikt, dat werkt wel :)
bedankt allen voor hulp!
Als je hem er zo bij geprikt hebt, zou het klonen ook gewoon werken.

AMD 3900X | Noctua NH-D15SE AM4 | Asus Crosshair VIII hero | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X CL4 3200 32GB | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Samsung G7 27 | Silverstone Strider Titanium ST70F-TI 700W | Fractal Design Define S

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:25
eaRicardos schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:55:
Dan heb je bij het installeren van Windows 10 waarschijnlijk een bootsector gekregen op je games schijf en Windows op de andere schijf gezet. Dan heb je allebei tegelijk nodig om te kunnen starten.

De makkelijkste manier om je oude gameschijf er toch uit te kunnen halen is die clonen naar de nieuwe schijf en ze dan te wisselen.

Betere manier is je bootsector goed te zetten: Google "windows 10 boot sector on wrong drive" dan kom je manieren tegen om dit te fixen.

• Powerray2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-03 22:13
ik heb ook nog een vraag hierover,

wil ook wel een m2 sata 970 evo maar mijn m2 slot is ook een die op ssd lanes werkt (asus 7 hero), zou ik dit kunnen oplossen met een pci expres adapter kaart voor m2 ? kan ik dat zo omzeilen totdat ik upgrade naar mobo waar dit wel native opzit ?

thx

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:25
Powerray2 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:07:
ik heb ook nog een vraag hierover,

wil ook wel een m2 sata 970 evo maar mijn m2 slot is ook een die op ssd lanes werkt (asus 7 hero), zou ik dit kunnen oplossen met een pci expres adapter kaart voor m2 ? kan ik dat zo omzeilen totdat ik upgrade naar mobo waar dit wel native opzit ?

thx
Lekker duidelijk verhaal....

Als je een vraag hebt, dan hoor je een eigen topic aan te maken en daar de vragen te beantwoorden.
maar mijn m2 slot is er ook een die op ssd lanes werkt ... zou ik dit kunnen oplossen?
Je m2 slot kan pci-e 2.0 2x aan. Dus verlies je snelheid ten opzichte van pci-e 3.0 4x. Met een adapter in je 2e pci-e gpu-slot draai je op maximale snelheid.

De adapter kan ook nog in je onderste pci-e 16x-slot, maar die draait maar op pci-e 2.0 4x, dus haal je niet de volledige snelheid en zijn er nog wat andere sloten die je dan niet meer kunt gebruiken: https://www.asus.com/nl/M..._VII_HERO/specifications/

Het is alleen de vraag wat het nut van een nvme-ssd voor je is, omdat er weinig toepassingen zijn waar de extra snelheid tot uiting komt: https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk

[Voor 4% gewijzigd door White Feather op 27-09-2018 09:29]

• Powerray2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-03 22:13
ok bedankt voor de info :-) en sorry van het hier te posten :s
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee