Vraag

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-06 13:21
Hallo iedereen,

Momenteel ben ik in het bezit van een iPhone 6 64gb, welke toch wel op zijn laatste pootjes begint te lopen. De telefoon wordt wat traag en ook zit er sinds een aantal maanden een barst in het scherm.
Nu heb ik de aankondiging van de huidige iPhones afgewacht, maar die prijzen lopen wat mij betreft de spuigaten uit.

Nu vind ik iOS een erg fijn os, maar qua looks vind ik een Galaxy S9+ mooier als de iPhone X. Helaas gebruik ik wel het een en ander in iOS waarvan ik niet weet of hier een directe vervanger voor is op Android.
En hoop hier wat meer duidelijkheid over te kunnen krijgen.

Ik zoek een?
iPhone X of Samsung Galaxy S9+.

Wat is je budget?
700,- / 800,-
De iPhone X zal dus tweedehands moeten worden gezien deze nieuw boven mijn (gewilde) budget ligt.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Homekit
Ik heb vele lampen gekoppeld zitten aan homekit. Dit doormiddel van 2 bridges:
Hue Bridge & Openhabian.
Openhabian bevat een plugin waarmee homekit gesimuleerd kan worden waardoor al mijn (budget) devices zichtbaar worden.
Vele lampen zitten via een Sonoff & Tasmota software via MQTT gekoppeld aan Openhab welke weer Homebridge simuleerd.
Is het mogelijk om deze (OpenHAB) apparaten te koppelen aan android (Sidenote: ik ben niet in het bezit van een Google Home device)

Siri
Ook Siri gebruik ik vaak om alle lampen via Homekit aan en uit te zetten.
Is er voor android een alternatieve Assistent, belangrijk die ook nederlands praat, beschikbaar en met de eventuele android versie van homekit kan praten.?

Apple TV
Momenteel ben ik in het bezit van een Apple TV, hiernaartoe stream ik wel eens wat. Maar dit ben ik bereid op te geven, gezien ik niet verwacht dat Android met een Apple TV gaat kunnen communiceren.

Sleep Cycle
Mijn telefoon is ook mijn wekker en hiervoor gebruik ik sleepcycle, welke gekoppeld zit aan mijn Hue lampen. Hiervoor is zover ik kan vinden ook een Android app van, dus dit zal geen probleem opleveren.

Overig
Verder gebruik ik mijn huidige telefoon niet voor veel bijzondere dingen. Webbrowsen, whatsapp, social media etc.

Wat heb je zelf al gevonden?
iPhone X & Galaxy S9+.

Kort gezegd vind ik de Samsung Galaxy S9+ dus mooier als de iPhone, maar vraag ik me af of Android aan mijn verwachtingen kan voldoen.

Alle reacties

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-06 14:41
Eerst het rijtje apps wegwerken.

Homekit: zijn genoeg alternatieven voor, dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Siri: Google Assistent

Apple TV: je kan hem nog gebruiken, maar er bestaat geen AirPlay voor Android. Je kan een Chromecast of een apparaat met Android TV kopen (Nvidia Shield, Xiaomi Mi Box)

Ik kan je wel aanraden om naar een andere Android telefoon te zoeken 😉
Zeker als je van iOS af komt is de skin die Samsung over Android heen heeft gedaan niet voor iedereen prettig.

Je wil maximaal €800 uitgeven, en ik kan je nu al vertellen dat je in de Android-wereld voor veel minder geld een telefoon kan krijgen die misschien wel beter werkt dan dat je gehoopt had.

De OnePlus 6T komt over een tijdje uit, en die zal waarschijnlijk rond de €550 gaan kosten .
Daarmee heb je een vèèl betere telefoon dan de iPhone 6 en je houd ook nog wat geld over.

En als je graag €800 uit geeft kun je ook nog een Pixel 3 overwegen (als die uit is)

Dell XPS 15 9510 · Pixel 4a · NVIDIA SHIELD TV

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:34
@MarnickS En anderen zweren juist bij de Samsung skin. Ik zelf vind hem erg prettig en kan aan stock android niet wennen.
Uiteindelijk is de s9(+) gewoon een top telefoon.

De vraag is of ts vast wil blijven houden aan het apple ecosysteem. Dat is de eerste keuze die gemaakt moet worden. Alles wat op het apple ecosysteem gebeurd kan op android ook (en vaak meer keuze en minder prijzig). Maar overstappen betekent soms wel andere apparatuur aanschaffen omdat apple zijn systeem gesloten houdt.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:51
Ik ben van de iPhone 7 naar de Galaxy S8 gegaan en dat was best te doen, maar vanwege de prestaties vorig jaar toch weer overgestapt naar de iPhone X. De Galaxy S9+ zal ongetwijfeld weer een stapje sneller zijn, echter zou ik het lekker houden bij de iPhone. Het voelt toch allemaal net iets completer aan.

[Voor 18% gewijzigd door NotSoSteady op 17-09-2018 20:09]

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:45
Iphone R valt binnen je budget.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:14
Koop een S9+, houd hem netjes, bevalt het niet, verkoop weer door. Er is nu een kick back actie van Samsung (tot 23-9) dus veel inleveren als je hem weer zou verkopen is niet te verwachten.
https://my-samsung.com/nl/mysamsung/offers/#/26K3RYY9DNUWX/

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-06 13:21
Ondertussen is het al weer een week verder. En heb alle bovenstaande overwegingen meegenomen.
De iPhone R neem ik liever niet, als ik dan toch zoveel geld uit geef wil ik eigenlijk wel het high end model hebben waar geen punten op achterwegen gelaten zijn (zoals de dubbele camera of 3D Touch)

De keuze lag toch echt op Samsung S9+ of iPhone en geen ander Android model, gezien dat ik vanwege de looks van de Samsung S9+ over zou stappen op Android.

Gezien het hele ecosysteem dat ik heb draaien, ondanks dat er wel alternatieven voor blijken te zijn, ga ik verwacht ik toch bij iPhone blijven.
Wetende dat de iPhone lang gesupport gaat blijven en toch weegt ook mijn minder goede ervaring met eerdere Android telefoons ook wel mee (Al gaat dat dus over ten minste 4 jaar geleden).

• swhnld
Je zou nog een iPhone X kunnen nemen voor zovlang er nog voorraad is, dan ben je onder de 1000 Euro klaar.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
Hier vorig jaar van een Apple iPhone 6 naar een Apple iPhone X naar een Samsung Galaxy S8 gegaan. Mijn laatste ervaring met Android op een telefoon was de Samsung Galaxy S3. Ook ik was huiverig om van iOS naar Android te gaan. Maar de toplaag van Android werkt eigenlijk net zoals iOS, eigenlijk merk je geen verschil op wat App beschikbaarheid verschillen na. Bij Android kan je wel onder de motorkap veel meer aanpassen, iOS is weer iets gebruiksvriendelijker. Dan de hardware, het 2960 x 1440 pixels OLED scherm van de Samsung GalaxtyS8 is gewoon subliem. De Apple iPhone X en nu de XS vind ik persoonlijk geen € 1159,00 waard. De Samsung Galaxy S8 had ik vorig jaar november voor € 305,50 los met een aanbieding, dus de vergelijking is wat dat aangaat wel wat oneerlijk.

In jou geval zou ik kijken of ik een nieuwe Apple iPhone X voor rond de € 900,00 gesealed kan krijgen, of je moet goedkoop tegen een nieuwe Samsung Galaxy S9+ aanlopen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zijn OS updates belangrijk voor je? ;)

• swhnld
Dat is een mooie vraag, met veel antwoorden mogelijk, en sub variaties per fabrikant.
Apple bijvoorbeeld garandaard niets, maar de laatste modellen krijgen al 4 tot 5 jaar upgrades (OS) en updates (beveiliging/bug fixes).
Android Enterprise Programma (Samsung, Oneplus, Huawei, etc.) bied gegarandeerd 1 versie upgrade en 3 jaar updates minimaal eens per 3 maanden, waarbij bijvoorbeeld de Oneplus 3 nu al zijn 4de OS upgrade gaat krijgen naar Android Pie (9).
Android One programma (Nokia, General Mobile, sommige Xiaomi modellen), idem met Enterprise Programma, maar met kaal OS zonder fabrikant aanpassingen en maandelijks beveiligingsupdates.
Android Go, geen idee waar deze micro versie van Android staat met updates en upgrades.
En dan heb je nog fabrikanten zoals Xiaomi die hun 6 jaar oude smartfoons nog steeds voorzien van beveiligings updates op hun Miui Android aangepaste versie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee