Snelheid verschil wifi en direkte aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 834585

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een netgear N300 router. ALs ik via wifi internet haal ik snelheden rond de 20-39 Mbps. Als ik de laptop direkt aansluit op de internet via de kabel, dus geen wifi, haal ik snelheden tussen de 160- 300 Mbps.

Waar ligt dit verschil aan? Is WIFI minder snel of heeft de netgear N300 router gewoon minder snelle WIFI?

Weet iemand hoe dit kan? Verschil in snelheid is wel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:23
Dat ligt aan afstand, je huis, je laptop, je router..

Een N300 heeft sowieso geen 5Ghz band, dus dat scheelt al in snelheid.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je antwoord. De afstand tussen de wifi en laptop en mobile is slechts 2 a 3 meter. Dus niet ver. Is klein appartement.

Komt het door de 5Ghz? maakt dat het verschil? Welke router zou ik dan moeten kopen die wel die snelheid haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 17:01

lier

MikroTik nerd

Anoniem: 834585 schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:02:
Komt het door de 5Ghz? maakt dat het verschil? Welke router zou ik dan moeten kopen die wel die snelheid haalt?
Wie zal het zeggen...denk dat je eerst eens moet inventariseren wat de oorzaak is. Je kan de mooiste router neerzetten, maar als je laptop een overjarige nic heeft dan schiet je er niets mee op. Vandaar ook de standaard vragen die gesteld worden bij het aanmaken van een nieuw topic:

- Welke laptop (merk/type/uitvoering/enz.)?
- Welke WiFi nic in je laptop?
- Welke Netgear router is het exact (type)?

Vervolgens:
- Hebben andere apparaten ook last hiervan?
- Hoe staat je router ingesteld (WiFi: kanaal, kanaalbreedte, beveiliging) en hoe zit het met netwerken in de buurt?

Tot slot:
- Hoe test je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 00:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

n300 is simpelweg niet snel genoeg. Routers halen nooit het theoretisch maximum dat op de doos staat. Dat is allemaal marketingpraat. Om 300Mbps draadloos te kunnen halen zal je een een router moeten hebben met ondersteuning voor AC. Op zijn minst zoiets: pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7

Het nadeel van 5Ghz is alleen dat het heel slecht door muren en vloeren heen gaat en routers die richting de 300Mbps halen op 2.4Ghz zijn nog een stuk prijziger. Ook moet de ontvanger in je laptop, telefoon etc het maar net aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 20:54
Dat valt niet te zeggen. Kort door de bocht; WiFi is altijd trager dan bekabeld.

Waarom het bij jou trager is valt zo niet te zeggen. Dat hangt van heel veel factoren af; babyfoons, magnetrons, hoeveel andere netwerken er zijn, op welke kanalen die zitten etc. etc. etc. In een apartment heb je veel buren, die kunnen allemaal van invloed zijn.

Of je iets aan 5 GHz hebt (5 GHz is om minder last te hebben van storing, niet per se om sneller te zijn) hangt heel erg af van de rest van de apparatuur. Als je laptop geen 5 GHz aankan heeft en 5 GHz access point geen zin natuurlijk.

Welke laptop (of nog beter, welke draadloze netwerkkaart in die laptop) heb je?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Er zijn sowieso al een aantal dingen waar je je niet blind op moet staren.
De N300 zal staan voor 802.11n en dan maximaal 300Mbit/s op wifi. Maar vervolgens kun je er al meteen gaan afhalen. Zo is wifi een half duplex medium, i.t.t. kabel wat full duplex is, daardoor haal je ook nog maar maximaal 150Mbit/s in elke richting.
Vervolgens haal je die snelheid ook nog maar eens alleen als je HT40 / een kanaalbreedte van 40Mhz gebruikt. Waarschijnlijk doe je dit niet, en wil je dat ook niet doen, want bredere kanalen betekend meer storing. Doordat je dus HT20 gebruikt kun je dus nog een keer gaan halveren, zit je op 75Mbit/s.
Maar dan komt het volgende punt, namelijk dat dit alleen werkt bij een setup met twee special streams (/"antennes"). De router heeft deze wel, maar heeft je laptop dat ook? Zo nee, deel nog maar eens door 2, oftewel 37,5Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reaktie's Heb zelf niet teveel verstand van netwerken, maar hier zitten veel slimme mensen. Vandaar dat ik hier om hulp vroeg. Hier wat meer info

Ik woon in Amerika , in Salt lake city. Mijn internet gaat via Fastel en dat is dus 100Mbps volgens hun.

Op mijn iphone 8plus meet ik de snelheid met speedtest van Ookla. Dan krijg ik zo 20-40 Mbps en heel soms meer. Ik belde dus met Fastel en zij zeiden het ligt aan de router. Zij adviseerde mij om een laptop direkt aan het internet te hangen en opnieuw te testen. Ik heb een macbook air en die heeft geen netwerk kaart meer. Alles moet draadloos. Dus heb ik mijn vrouw ze laptop gebruikt. Zij heeft een HP laptop.

Ik deed de test daar met de kabel in de netwerk kaart en gebruikte weer de test van Ookla. Ik haalde toen snelheden tussen de 160 en 300 Mbps. Is dus veel meer dan met me iphone en ook veel sneller dan de 100Mbps die ik maximaal zou halen.

Ik weet niet waar dat aan ligt. Ik heb geen andere apparatuur in huis zoals babyfoons. De router staat naast de televisie en ik zit op de bank als ik test. Maximaal 2 meter van de router.

Ik zal als ik thuis ben eens kijken of ik een andere kanaal kan proberen of misschien is er een update beschikbaar. Bedankt voor alle reaktie's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HKS-Skyline schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:16:
n300 is simpelweg niet snel genoeg. Routers halen nooit het theoretisch maximum dat op de doos staat. Dat is allemaal marketingpraat. Om 300Mbps draadloos te kunnen halen zal je een een router moeten hebben met ondersteuning voor AC. Op zijn minst zoiets: pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7

Het nadeel van 5Ghz is alleen dat het heel slecht door muren en vloeren heen gaat en routers die richting de 300Mbps halen op 2.4Ghz zijn nog een stuk prijziger. Ook moet de ontvanger in je laptop, telefoon etc het maar net aan kunnen.
Ik zal eens kijken of ik deze hier ook kan vinden. De ISP zei al dat het aan de router waarschijnlijk ligt. Bedankt voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 09-05 20:54
RobertMe schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:24:
Zo is wifi een half duplex medium, i.t.t. kabel wat full duplex is, daardoor haal je ook nog maar maximaal 150Mbit/s in elke richting.
Niet helemaal. Als je evenveel data wil verzenden als ontvangen klopt dat, maar als je veel wil ontvangen en maar weinig (zoals bij internetten vrijwel alleen acknowledgements) wil verzenden dan kom je een heel eind richting die 150. Een pure UDP-stream zal zelf de 150 vol krijgen. Theoretisch gezien :P Half duplex wil in ieder geval niet zeggen dat je maar de helft van de snelheid hebt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 17:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even die "300Mbps" vertalen naar netto throughput.

Er wordt geadverteerd met de in theorie (niet praktijk!) hoogst haalbare snelheden. In dit geval heb je een bejaarde 2.4GHz-only apparaat met 2x2 MIMO. Dat kan inderdaad een maximale link rate halen van 300Mbps. Maar...

1) 300Mbps haal je alleen met 40MHz kanaalbreedte - maar 40MHz kanaalbreedte werkt alleen beter dan 20MHz als je in een betonbunker in het woestijn woont. Normaliter wil je alleen 20MHz instellen en dan kom je op max link rate van 144Mbps.
2) Tussen bruto link rate en netto throughput heb je een verschil aan overhead van zo'n 30%. Van die 144Mbps hou je netto maximaal 110Mbps over.
3) Je router doet misschien 2x2 MIMO, maar gezien je meetwaardes vermoed ik dat je meet met een client die maar 1x1 SISO doet. Daar gaat nog eens de helft vanaf, dus 55Mbps max.
4) Die 55Mbps haal je alleen onder perfecte omstandigheden. Jij woont in de echte wereld, met demping en interferentie. Je zult bijna altijd lager dan die 55Mbps halen. Aldus geschiedde.

Mbt alternatieven kopen: voordat je dat gaat doen, kijk eens naar wat je clients aan kunnen. Als je clients maar 1x1 SISO 2.4GHz kunnen, ga je erg weinig verschil merken met een dure 4x4 MIMO WiFi-ac apparaat. Dan nog: 2.4GHz-only is niet van deze tijd. Ik ben erg terughoudend met adviezen geven in de VS, want je hebt daar andere merken en zelfs andere kanalen die gebruikt mogen worden. Iets dat goed werkt in NL hoeft niet in de VS goed te zijn - en omgekeerd.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1