Coax vervanging door UTP. Adviezen en tips gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 13:26
Na jaren lang wireless verbinding te hebben gehad, wat meestal goed ging heb ik eindelijk een keer besloten om bedraad netwerk aan te gaan leggen naar mijn desktop.

De router staat in de meterkast en in de slaapkamer hebben we een niet gebruikte coax en telefoon aansluiting. Er gaan via een PVC buis die meen ik de 16mm variant is (de kleinere dus) op dit moment 2 telefoondraden en een coax kabel naar boven. En aangezien een monteur ooit zonder succes heeft geprobeerd om een andere coax (naar de woonkamer toe) te vervangen door UTP (Zat muur vast), was ik nogal huiverig, maar van het weekend heb ik eens geprobeerd of ik wat kon heen en weer bewegen en dit lukte relatief gemakkelijk.

Mijn idee is dus om beide telefoon draden + coax eruit te trekken, omdat ik meen dat een kabel ergens langs trekken problemen kan geven. Dan maar alles eruit. Beiden gebruiken we nu toch niet.

Nu wilde ik graag weten, is een trekveer altijd een must, of is het ook mogelijk de UTP aan de coax vast te maken? Mogelijk kan ik wel een trekveer lenen van mijn collega.

Daarnaast ben ik bezig om dus een checklist te maken met alle benodigdheden. Het volgende heb ik nu bedacht:
  • Trekveer (optioneel)
  • Smeermiddel voor kabel trekken? / Siliconen spray?
  • UTP kabel (op rol?) Cat 5e of Cat 6(a)? Stugge kabel
  • UTP contact wanddoos. (Zijn die er ook met 1 uitgang? Ik denk dat ik maar 1 kabel wil trekken...)
  • Punchdown tool om kabeldraden te verbinden in contactdoos
  • Connector die aan de andere zijde aan de kabel wordt vast gemaakt (voor in de router / switch)
  • Striptang om koper in kabels bloot te leggen
  • Tang om connector aan kabel vast te maken
Verder moet ik daarna nog een gat boren door een muur om de kabel van de slaapkamer naar computer kamer te krijgen, geen idee of daar nog nette afwerk plaatjes voor zijn? Maar eerste maar eens de coax gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zorg dat je altijd iets mee trekt als je de kabels er uit trekt.

Trek de kabels er uit, maar verbind een trekveer of een ander trekdraad aan de coax voordat je de 3 kabels er uit trekt. Dan kun je daarmee de UTP er in trekken.

Je kunt ook de UTP direct verbinden aan de COAX en meetrekken.

kabels langs andere kabels trekken geeft een zeer grote kans op vast lopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
Shodan schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:38:
Na jaren lang wireless verbinding te hebben gehad, wat meestal goed ging heb ik eindelijk een keer besloten om bedraad netwerk aan te gaan leggen naar mijn desktop.
Goede actie! :)
Nu wilde ik graag weten, is een trekveer altijd een must, of is het ook mogelijk de UTP aan de coax vast te maken? Mogelijk kan ik wel een trekveer lenen van mijn collega.
Theoretisch kan je de UTP aan de coax bevestigen en er doorheen trekken. Praktisch kan het ook!
Maar, Wet van Murphy is altijd van toepassing: als je GEEN trekveer in huis hebt, zal halverwege het kabeltrekken de UTP loskomen van de coax en moet je alsnog een trekveer halen om het karwei goed te volbrengen. Beter direct vooraf een trekveer in huis te hebben.
Daarnaast ben ik bezig om dus een checklist te maken met alle benodigdheden. Het volgende heb ik nu bedacht:
  • Trekveer (optioneel)
Gewoon doen. Niet eigenwijs zijn.
  • Smeermiddel voor kabel trekken? / Siliconen spray?
Zou handig kunnen zijn, afhankelijk van bochten, stugheid kabel, geluk, stand van de maan. Ik heb het nog nooit nodig gehad, maar je kan pech hebben. In elk geval GEEN afwasmiddel o.i.d. gebruiken.
  • UTP kabel (op rol?) Cat 5e of Cat 6(a)? Stugge kabel
Ik zou cat6 doen, maar hier op het forum kom je alle meningen tegen. En ja: stugge kabel gebruik je om door een muur/buis te trekken.
  • UTP contact wanddoos. (Zijn die er ook met 1 uitgang? Ik denk dat ik maar 1 kabel wil trekken...)
  • Punchdown tool om kabeldraden te verbinden in contactdoos
  • Connector die aan de andere zijde aan de kabel wordt vast gemaakt (voor in de router / switch)
Hè bah. Doe het netjes en ook een wandcontactdoos aan de andere kant. Ja, een (correcte!) connector, dus eentje specifiek bedoeld voor stugge/solid kabel kan werken, maar is niet bepaald netjes.
  • Striptang om koper in kabels bloot te leggen
Nee, de koperen aders zelf moet je vooral NIET bloot leggen. Je haalt hooguit de buitenmantel er af en onttwist een klein stukje. Met wat beleid en een scherp mes kan het zonder striptang.
  • Tang om connector aan kabel vast te maken
Nou, niet als je aan beide kanten netjes een wandcontactdoos gebruikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Bedankt. Ik zal een wanddoosje voor in de meterkast kopen.

Ook zal ik de trekveer van mijn collega lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:53
Volgens mij is magnesiumpoeder het beste smeermiddel; siliconenspray wordt volgens mij een bende.

Misschien wil je de bestaande (of een nieuwe) coax toch ook weer meetrekken met de UTP-kabel en dan een combi-outlet erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:54
Ik heb me wel eens laten vertellen dat talkpoeder door de buis heen blazen kan helpen.

Plakkerige goedjes zou ik idd niet aan beginnen, zeep en smeermiddelen kunnen op lange termijn ontzettend vast gaan plakken, en ook nadelige invloed hebben op de mantels van je kabels.

Maar als je 4 kabels vrij makkelijk kunt bewegen, dan zou ik me vooral niet te veel zorgen maken, en het eerst gewoon maar proberen.

[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 17-09-2018 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
mcDavid schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:51:
Ik heb me wel eens laten vertellen dat talkpoeder door de buis heen blazen kan helpen.

Plakkerige goedjes zou ik idd niet aan beginnen, zeep en smeermiddelen kunnen op lange termijn ontzettend vast gaan plakken, en ook nadelige invloed hebben op de mantels van je kabels.
Er is speciaal glijmiddel juist bedoeld voor kabeltrekken:
https://www.3mnederland.n...002385+8709316+3292814608
(geen ervaring mee, maar opgeslagen in m'n geheugen als 'wie weet ooit nog eens nodig')
Maar als je 4 kabels vrij makkelijk kunt bewegen, dan zou ik me vooral niet te veel zorgen maken, en het eerst gewoon maar proberen.
...en mee eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
vanaalten schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:59:
[...]

Er is speciaal glijmiddel juist bedoeld voor kabeltrekken:
https://www.3mnederland.n...002385+8709316+3292814608
(geen ervaring mee, maar opgeslagen in m'n geheugen als 'wie weet ooit nog eens nodig')

[...]

...en mee eens. :)
3 kabels, maar toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

in theorie kan je aan de coax kabel de utp kabels er door trekken. maar .. na 2 uur staan vloeken en tieren met trekveer en kabels, touwtjes en stofzuiger.
ja touw met een "parachuteje) en stofzuiger/blazer door de pijp moeten blazen om uiteindelijk 1 utp kabel er doorheen te kunnen trekken .. (2de was gewoon te dik ..)

dus erhm glijmiddel, trek veer ik zeg ja doen !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Protip: ducttape. Nieuwe en oude kabel aanelkaar maken, twisten etc en zorgen dat ie goed vast zit. Dan een cm of 10 ducttape in de lengte er omheen, strak ronddraaien. Een veel stevigere verbinding van twee kabels krijg je volgens mij niet.
Wat onder de tape zit kun je dan natuurlijk weggooien, maar voor doortrekken voldoet het prima. Al tig keer coax door UTP vervangen zo. Alleen met losse trekdraden moet je ff opletten, die sla je liefst wat vaker dubbel door de lagen ducttape heen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
The Eagle schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:14:
Protip: ducttape. Nieuwe en oude kabel aanelkaar maken, twisten etc en zorgen dat ie goed vast zit. Dan een cm of 10 ducttape in de lengte er omheen, strak ronddraaien. Een veel stevigere verbinding van twee kabels krijg je volgens mij niet.
Wat onder de tape zit kun je dan natuurlijk weggooien, maar voor doortrekken voldoet het prima. Al tig keer coax door UTP vervangen zo. Alleen met losse trekdraden moet je ff opletten, die sla je liefst wat vaker dubbel door de lagen ducttape heen.
Wat bedoel je precies met losse trekdraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De zwarte draden die in nieuwbouwwoningen in loze leidingen getrokken worden. Das een soort schakeldraad voor elektra, zo dik is ie ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• murkienl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09-2023
The Eagle schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:04:
De zwarte draden die in nieuwbouwwoningen in loze leidingen getrokken worden. Das een soort schakeldraad voor elektra, zo dik is ie ook.
Dat zijn geen trekdraden. Dat zijn draden ter indicatie dat het een loze leiding is zonder blokkades/obstakels.

Die draad trek je er uit en kabels trek je vervolgens altijd met een trekveer.

[ Voor 10% gewijzigd door murkienl op 19-09-2018 13:50 ]

• The Eagle

The Eagle

Mwah, die kabel is prima geschikt om andere kabeld mee door te trekken hoor. Zelfde als met gewone elektrakabels. Beide stukje strippen, ducttape er om heen en (uiteraard met beleid) trekken maar.

Beetje onzinnig om dubbel werk te gaan doen imho. Lukt het niet kun je altijd nog met een trekveer aan de slag. Dat het er niet voor bedoeld zou zijn wil niet zeggen dat het niet kan :Y)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34
The Eagle schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:17:
Mwah, die kabel is prima geschikt om andere kabeld mee door te trekken hoor. Zelfde als met gewone elektrakabels. Beide stukje strippen, ducttape er om heen en (uiteraard met beleid) trekken maar.

Beetje onzinnig om dubbel werk te gaan doen imho. Lukt het niet kun je altijd nog met een trekveer aan de slag. Dat het er niet voor bedoeld zou zijn wil niet zeggen dat het niet kan :Y)
Die kabel is niet sterk genoeg om andere kabels fatsoenlijk meer door de buis te trekken. Als je klem komt te zitten trek je hem geheid kapot. Die kabel lekker gebruiken om je trekveer erin te trekken en deze vervolgens voor de kabels die er in moeten gebruiken. Gaat je een hoop gevloek schelen ;)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Heemels
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-12-2024
Maverick schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:37:
[...]

Die kabel is niet sterk genoeg om andere kabels fatsoenlijk meer door de buis te trekken. Als je klem komt te zitten trek je hem geheid kapot. Die kabel lekker gebruiken om je trekveer erin te trekken en deze vervolgens voor de kabels die er in moeten gebruiken. Gaat je een hoop gevloek schelen ;)
hier sluit ik mij bij aan
Pagina: 1