Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Windows overzetten naar ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AlphaGamer116
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12-06 15:14
Hallo tweakers,

Ik heb laatst een ssd van 60gb gekregen om windows (alleen de OS) op te zetten, dit wil ik doen zonder al mijn programma’s opnieuw te moeten installeren. Zijn hier programma’s voor?

Ik heb momenteel twee hdd’s erinzitten, mijn C schijf met windows en een aantal programma’s en bestanden + nog een E schijf met de rest van mijn programma’s en bestanden.

Ik wil dus er een ssd aan toevoegen en daarop mijn windows zetten, is er een manier om dit te doen zonder windows opnieuw te moeten installeren (dus te ‘verplaatsen’), zodat ik geen van mijn bestanden of programma’s opnieuw moet intalleren.

Ik run trouwens windows 10.

Alle reacties

• Diederik
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Daar is al best veel over te lezen op dit forum:
https://gathering.tweaker...ndows+overzetten+naar+ssd

Zet je voicemail uit!

• Slavy
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Ongeacht wat de beste manier is, 60GB is wel heel erg klein. Microsoft raadt zelf 20GB aan, maar dat is zonder updates, zonder andere Microsoft software en zonder de rest. Onthoud dat heel veel dingen alsnog naar C:\ worden geschreven, ook al zet je alles op een andere schijf. Ik had zelf een 128GB schijf waarbij ik exact hetzelfde deed en die zat al gauw rond de 90 a 100GB qua ruimteverbruik.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• AlphaGamer116
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12-06 15:14
Slavy schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:49:
Ongeacht wat de beste manier is, 60GB is wel heel erg klein. Microsoft raadt zelf 20GB aan, maar dat is zonder updates, zonder andere Microsoft software en zonder de rest. Onthoud dat heel veel dingen alsnog naar C:\ worden geschreven, ook al zet je alles op een andere schijf. Ik had zelf een 128GB schijf waarbij ik exact hetzelfde deed en die zat al gauw rond de 90 a 100GB qua ruimteverbruik.
Dus als je de ssd alleen voor windows gebruikt en niet voor userfiles of iets anders is het nog steeds te weinig?
Ja, dat had ik ook al gezien. De reden dat ik het vraag is dat ik hoopte dat er ondertussen al manieren waren gevonden om alleen windows over te zetten, maar zo te zien moet je of een schone installatie of de complete schijf klonen.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Slavy schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:49:
Ongeacht wat de beste manier is, 60GB is wel heel erg klein.
Ietwat overtrokken; een clean install Win10 Pro, Office 365 en wat andere applicaties zoals Firefox, Notepad++ en meer klein geneuzel, is bij mij ongeveer 23GB. Updates ruim ik netjes op middels een scriptje elke maand. Hele spul draait al een jaartje ofzo en er is een whopping 3GB bijgekomen.

Ik kan dus 2 volledige installs hebben op een disk van 60GB; zonder profile-redirection.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Slavy
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

AlphaGamer116 schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:54:
[...]

Dus als je de ssd alleen voor windows gebruikt en niet voor userfiles of iets anders is het nog steeds te weinig?

[...]

Ja, dat had ik ook al gezien. De reden dat ik het vraag is dat ik hoopte dat er ondertussen al manieren waren gevonden om alleen windows over te zetten, maar zo te zien moet je of een schone installatie of de complete schijf klonen.
Met user files bedoel je persoonlijke foto's, word/excel bestanden, etc? Ja. Want je hebt ook nog altijd je User folder met AppData. Hoeveel verbruik je nu op je huidige C:\ schijf?

@MAX3400 gezien TS niet gespecifieerd heeft wat hij gaat installeren, maar zijn naam wel AlphaGamer is doe verwacht ik dat er meer dan 2/3 programma's opkomen. Daarnaast gebruikt niet iedereen Office365, laat staan dat iedereen zijn OS zo goed schoon houdt. ;)

[Voor 16% gewijzigd door Slavy op 17-09-2018 13:00]

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Bad Brains
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:59
Vergeet niet dat je WinSxS folder volloopt, mijne is hier na 2 jaar 11GB.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Slavy schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:57:
[...]

Met user files bedoel je persoonlijke foto's, word/excel bestanden, etc? Ja. Want je hebt ook nog altijd je User folder met AppData. Hoeveel verbruik je nu op je huidige C:\ schijf
Dat zeg ik toch net? 26GB na een goed jaar dagelijks gebruik van mijn machine. Totale usage. Alles dus. Inclusief overhead filesystem. Etc.
Bad Brains schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:00:
Vergeet niet dat je WinSxS folder volloopt, mijne is hier na 2 jaar 11GB.
Vaker een disk cleanup of DISM draaien?

[Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 17-09-2018 13:22]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Bad Brains
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:59
MAX3400 schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:22:

Vaker een disk cleanup of DISM draaien?
Ben van 7 naar 10 gegaan en wist niet dat ze dat er in 8 ingezet hadden. Na 7 nooit meer naar gekeken want grote SSD. Scheelt toch weer 6 gig. ;) thnx

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True