Garantie is te kort en vaag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Het vinkje garantie vind ik te kort door de bocht.
Laatst wilde ik van een (niet te noemen) mede-Tweaker iets overnemen met garantie, maar toen ik navraag deed over de bon kreeg ik te horen 'die heb ik niet, dat moet je dan maar overleggen met de fabrikant'.

Dat is niet echt iets wat ik garantie noem, daarom stel ik het volgende voor met checkboxen:
- Aankoopbewijs/bon aanwezig
- Fabrieksgarantie
- Door Verkoper

In de tekst kan dan ook worden aangeven hoelang op die genoemde garanties, al kan dit ook bij ouderdom soms.

Ik was hierin erg teleurgesteld, want als verkoper ben je zo ook niet eerlijk tegen je koper.
Ja, de fabrikant kan garantie geven, maar hoeft dat niet (altijd) te doen. In mijn optiek moet je dan het vinkje niet aanvinken.

[ Voor 12% gewijzigd door HollowGamer op 17-09-2018 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:02
Herkenbaar. Ik had laatst ook dat ik een Dell dockingstation wilde aanschaffen via V&A. "Garantie: ja", maar geen bon hebben, op basis van serienummer zou je bij Dell garantie kunnen claimen.

Na wat google lijkt dat wat twijfelachtig te zijn - hier en daar lees je dat een bon nodig is, maar soms ook niet. Da's dan geen garantie meer. :)

Plus dat een bon erbij mij verteld dat het geen achterover gedrukte spullen zijn - ook iets wat ik belangrijk vind. Aangezien het hier om een partij spullen ging, niet eens ondenkbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

"Garantie via de fabrikant" = meestal NEE
In de meeste gevallen krijg je direct onderstaande terug te horen van de fabrikant:
a) Waar is je aankoopbewijs?
b) Regel het via de winkel waar je het gekocht hebt.

Kortom, trap niet in deze onzin. Vaak is het grijze import en soms zelfs gejat spul dat heel scherp wordt aangeboden om snel van die grote partijen af te komen. Geen bon is 99% geen garantie. Tenzij de verkoper schriftelijk eigen garantie geeft.
Ik ben er ook ooit ingetuind door een groothandelaar op Tweakers - Gigabyte videokaart gekocht, nieuw in doos en eerste wat ik van Gigabyte hoorde is "waar is je aankoopbewijs". Bij videokaarten kun je het sowieso vergeten nadat men afgeragfe miningkaarten ging RMA'en.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2018 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:04:
"Garantie via de fabrikant" = meestal NEE
In de meeste gevallen krijg je direct onderstaande terug te horen van de fabrikant:
a) Waar is je aankoopbewijs?
b) Regel het via de winkel waar je het gekocht hebt.

Kortom, trap niet in deze onzin. Vaak is het grijze import en soms zelfs gejat spul dat heel scherp wordt aangeboden om snel van die grote partijen af te komen. Geen bon is 99% geen garantie. Tenzij de verkoper schriftelijk eigen garantie geeft.
Ik ben er ook ooit ingetuind door een groothandelaar op Tweakers - Gigabyte videokaart gekocht, nieuw in doos en eerste wat ik van Gigabyte hoorde is "waar is je aankoopbewijs". Bij videokaarten kun je het sowieso vergeten nadat men afgeragfe miningkaarten ging RMA'en.
Precies, daarom vraag ik het nu elke keer na. In mijn ogen moet je dit vinkje dan niet aanzetten, maar het geeft ook ruimte voor speling. Dit was overigens ook bij een GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:50
Exact het zelfde met Intel/AMD cpu's, geen bon, geen garantie. Fijn dat in V&A wordt genoemd dat er nog garantie op zit maar er geen bon is....

Daarnaast is garantie bij Intel iig niet overdraagbaar vanuit Intel uit!

[ Voor 20% gewijzigd door dylan111111 op 17-09-2018 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-09 18:11

Sweatleek

404: Member Not Found

Of "garantie" van uit de verkoper zelf b.v 1 maand na aankoop. Vind ik persoonlijk ook NIET onder het vinkje garantie valt. Tweakers mag hier ook wel iets strenger op lette of duidelijk aan geven wat er onder "garantie valt".

Side note: stel ik koop een product met garantie voor zeg nog 1 jaar hier op tweakers. Product gaat binnen 1 jaar stuk en blijkt toch geen garantie op te zitten. Is de verkoper dan een oplichter ?

maar goed zal wel weer niks mee gedaan worden (lange werk dag :/ )

confused reality

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:02
Sweatleek schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:58:
Side note: stel ik koop een product met garantie voor zeg nog 1 jaar hier op tweakers. Product gaat binnen 1 jaar stuk en blijkt toch geen garantie op te zitten. Is de verkoper dan een oplichter ?
Indien opzet bij de verkoper: ja, dan is het oplichting. In andere gevallen heeft verkoper - lijkt mij, IANAL - simpelweg niet geleverd conform overeenkomst en kan je alsnog bij de verkoper aankloppen voor nakoming van de overeenkomst. Theoretisch dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mogelijk beetje offtopic, maar het verbaast mij dan wel dat er zoveel componenten zijn waar een bon mist. Dat iemand een e-reader bij de Mediamarkt koopt en de factuur niet meer heeft kan ik me prima voorstellen. Maar CPUs en GPUs zal toch nagenoeg iedereen bij een webwinkel kopen, en dan moet je gewoon in je e-mail danwel in omgeving van de webshop de factuur hebben. Tenzij het een derdehands is of op zijn minst van grijzere bronnen afkomstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Bij Dell laptops heb je absoluut de bon nodig!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 16:17
Snake schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:04:
Bij Dell laptops heb je absoluut de bon nodig!
Niet waar, ik heb een zakelijke Dell laptop laten repareren met on site service zonder een bon te laten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

nino_070 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:08:
[...]

Niet waar, ik heb een zakelijke Dell laptop laten repareren met on site service zonder een bon te laten zien.
Bij huis-tuin-en-keuken spul kun je de boom in, zakelijk fixen ze indd wel ;)
Sissors schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:57:
Mogelijk beetje offtopic, maar het verbaast mij dan wel dat er zoveel componenten zijn waar een bon mist. Dat iemand een e-reader bij de Mediamarkt koopt en de factuur niet meer heeft kan ik me prima voorstellen. Maar CPUs en GPUs zal toch nagenoeg iedereen bij een webwinkel kopen, en dan moet je gewoon in je e-mail danwel in omgeving van de webshop de factuur hebben. Tenzij het een derdehands is of op zijn minst van grijzere bronnen afkomstig.
Dat is precies wat ik aan het begin al zei - grijze import, lui die hele partijen hardware uit faillissement van buitenlandse winkels opkopen, waarschijnlijk geen belasting afdragen en een stukje uit de vrachtwagen gevallen spul zit er ook bij.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2018 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 16:45
Ik zie ook steeds meer in advertenties garantie aangegeven.
En dan moet je advertentie goed lezen en dan heb je dus 3 maanden garantie van de verkoper.

Dat vind ik dus GEEN garantie

Maar mensen trappen hier wel in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Dit is een mensen probleem. Zo lang de mens te lui is blijf je dit probleem houden.

confused reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 16:45
Sweatleek schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:36:
[...]

Dit is een mensen probleem. Zo lang de mens te lui is blijf je dit probleem houden.
Weet niet of dat een mensen probleem is.
Vaak staat het groot geschreven ( ....... aangeboden met garantie.
En ook garantie aangevinkt.
En dan klein in het verhaal 3 maanden garantie van de verkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

koetsier88 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:46:
[...]
Weet niet of dat een mensen probleem is.
Vaak staat het groot geschreven ( ....... aangeboden met garantie.
En ook garantie aangevinkt.
En dan klein in het verhaal 3 maanden garantie van de verkoper
Nee bedoelden meer in context van "mensen trappen er in".
Dat mensen het eerst goed moeten lezen voor dat ze iets kopen. Als jij alleen even snel kijk of er een vinkje aan gevinkt is dat is de KOPERS dome fout. Je koopt het product met alle gebreken of zie iets ( ben geen advocate oke :9 )

(ben het er niet mee eens maar oke)
Ik zie ook steeds meer in advertenties garantie aangegeven.
En dan moet je advertentie goed lezen en dan heb je dus 3 maanden garantie van de verkoper.
Dat vind ik dus GEEN garantie
Maar mensen trappen hier wel in

[ Voor 4% gewijzigd door Sweatleek op 02-10-2018 15:51 ]

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sweatleek schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

Nee bedoelden meer in context van "mensen trappen er in".
Dat mensen het eerst goed moeten lezen voor dat ze iets kopen. Als jij alleen even snel kijk of er een vinkje aan gevinkt is dat is de KOPERS dome fout. Je koopt het product met alle gebreken of zie iets ( ben geen advocate oke :9 )

(ben het er niet mee eens maar oke)

[...]
Dit staat er doorgaans niet bij, mede de reden dat ik dit topic heb gemaakt.
Zodra je vraagt naar de bon, dan komt een antwoord als 'ja, 3 maanden door mij of fabrieksgarantie'.
In beide gevallen, geen 'echte garantie' dus (zwart op wit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
[...]

Precies al zou bij een zakelijke laptop dell eigenlijk de herkomst(bedrijf) wel soms vragen. Voor particuliere laptops heb je geen bon nodig ( idem voor bij hp)

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij niet kunnen leveren van de bon dus gewoon afzien van de koop. Ik weet niet waarom daar een extra checkbox voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Laatst online: 29-09 09:55
[...]

Wellicht aan de service tag. Maar dan moet 'ie denk ik niet te lang bij een groothandel gelegen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
234FaTaLiTy schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:14:
[...]

Wellicht aan de service tag. Maar dan moet 'ie denk ik niet te lang bij een groothandel gelegen hebben.
Service tag was sowieso na te kijken op de site van Dell dus dat klopt. Mijne was wel uit het “grijze” circuit maar ze vroegen dus geen bedrijfsnaam of bon oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

Veel winkel accepteren garantie ook niet zonder slag of stoot als het overduidelijk wordt ingediend door iemand anders dan de 1e koper. Hoe wil je dat counteren? :)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:54:
Veel winkel accepteren garantie ook niet zonder slag of stoot als het overduidelijk wordt ingediend door iemand anders dan de 1e koper. Hoe wil je dat counteren? :)
Zwijgen dat je niet de eerste koper bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
MsG schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:54:
Betwijfel of dat rechtsgeldig is. Eigendomsrecht bepaalt ook dat iets doorverkocht mag worden, volgens mij is er geen grond om dan de garantie te annuleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

nino_070 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:44:
[...]

Betwijfel of dat rechtsgeldig is. Eigendomsrecht bepaalt ook dat iets doorverkocht mag worden, volgens mij is er geen grond om dan de garantie te annuleren
Dat is de juridische kant, maar zover ga je vaak helemaal niet als onschuldige consument. Het internet staat vol met horrorverhalen over garantie als tweede koper. De garantie-vink van Tweakers negeer ik zelf dan ook bij mij aankopen. Ik beschouw ze gewoon als garantieloos.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
nino_070 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:44:
[...]

Zie daarvoor ook begintmeta in "Problemen afhandeling garantie-aanvragen bij Megekko" (en verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
MsG schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:47:
[...]

Dat is de juridische kant, maar zover ga je vaak helemaal niet als onschuldige consument. Het internet staat vol met horrorverhalen over garantie als tweede koper. De garantie-vink van Tweakers negeer ik zelf dan ook bij mij aankopen. Ik beschouw ze gewoon als garantieloos.
Hangt gewoon echt per partij af. Uit een recent topic hier op het forum over Dell blijkt dat het zelfs verschilt tussen de zakelijke en particuliere tak. Maar bijv bij de Apple store is garantie gewoon overdraagbaar: ze vragen daar nooit om een bonnetje of een naam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Sissors schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:57:
Mogelijk beetje offtopic, maar het verbaast mij dan wel dat er zoveel componenten zijn waar een bon mist. Dat iemand een e-reader bij de Mediamarkt koopt en de factuur niet meer heeft kan ik me prima voorstellen.
Bovendien als het betaald is per betaalkaart, is er een (digitaal) afschrift en dus ook garantie dan wel de bon terug te halen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is inderdaad ook zo'n iemand...geen bon = geen garantie!
https://tweakers.net/aanbod/user/468267/
Die gigabyte heeft 10000000% zeker geen fabrieksgarantie want daar doet Gigabyte niet aan!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:18:
Dit is inderdaad ook zo'n iemand...geen bon = geen garantie!
https://tweakers.net/aanbod/user/468267/
Die gigabyte heeft 10000000% zeker geen fabrieksgarantie want daar doet Gigabyte niet aan!
Hoe dan ook is er garantie toegezegd, eventueel dan dus maar door user 468267.
Pagina: 1