Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5 jaar oude pc upgraden voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fransiefrans
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 08:50
Hallo,

Ik heb met behulp van jullie hulp 5 jaar geleden mijn huidige pc samengesteld. Toen had ik alleen 1080p opnames en premiere pro draaide prima. Ondertussen heb ik de Gopro 6 en Mavic Pro en film alles in 4K. Hiermee heeft mijn pc het moeilijk. Premiere geeft altijd een error als ik met behulp van mijn GPU exporteer en als ik zonder mijn GPU exporteer hapert de video als deze gereed is.

kan ik voor een paar honderd euro mijn huidig pc zo maken dat hij weer wat beter draait voor 4K?

huidige systeem

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI Z77A-G41€ 0,-€ 0,-
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 65,60€ 65,60
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 78,-€ 78,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1Zalman ZM500-HP€ 0,-€ 0,-
1Kingston A400 240GB€ 39,93€ 39,93
2Samsung 840 Pro 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,53

Bedankt voor jullie input

Alle reacties

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:15
Een 4k video die hapert bij een core i7 (xeon)? Lijkt me dat er iets mis is met je huidige installatie; ding zou meer dan toereikend moeten zijn.

En om je vraag te beantwoorden; ja, voor 'een paar honderd euro' kan je ook een pc kopen die weer toereikend is voor 4K. Wat is je voorstel?

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Zoals @MoiZie zegt hoort het niet te stotteren. Zijn je drivers up to date? Heb je de juiste codes? Heb je eventueel een screenshot van de foutmelding in kwestie? Hoe lang is het geleden dat de machine eens opnieuw geïnstalleerd hebt?

Tevens zijn er meerdere tutorials beschikbaar die een lag fix aanbieden voor 4k editing in Adobe Premiere ;)

• Fransiefrans
MoiZie schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:55:
Een 4k video die hapert bij een core i7 (xeon)? Lijkt me dat er iets mis is met je huidige installatie; ding zou meer dan toereikend moeten zijn.

En om je vraag te beantwoorden; ja, voor 'een paar honderd euro' kan je ook een pc kopen die weer toereikend is voor 4K. Wat is je voorstel?
Ik weet niet of die Intel Xeon E3-1230V2 Boxed met een i7 te vergelijken is ik dacht dat deze eerder op een i5 leek.

sorry voor het ontbreken van de kennis.

• Fransiefrans
Uzuhl schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:07:
Zoals @MoiZie zegt hoort het niet te stotteren. Zijn je drivers up to date? Heb je de juiste codes? Heb je eventueel een screenshot van de foutmelding in kwestie? Hoe lang is het geleden dat de machine eens opnieuw geïnstalleerd hebt?

Tevens zijn er meerdere tutorials beschikbaar die een lag fix aanbieden voor 4k editing in Adobe Premiere ;)
drivers zijn up te date en laatste nieuwe installatie is ergens begin dit jaar geweest.
Ik zal even een foutmelding genereren ;) zal zo de screenshot uploaden.
Ga ook even zoeken naar 4K editing lag Premiere.

Bedankt alvast voor de reacties

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Volgens mij ben je toe aan een nieuwe PC. Die xenon is te vergelijken met de huidige i3 denk ik.
4K content afspelen zou normaal geen probleem mogen zijn, maar vlot editen zal mogelijkerwijs wel pittig zijn voor je systeem.

CPU Ryzen 5 2600 160€ (deze komt al met een deftige koeler)
Mobo 80€ (kiezen naar gelang de formfactor die je wil, best een met 4 slots voor RAM)
RAM (want ondertussen is het DDR4) 16GB = 150€
Voeding 80€ (je wil je nieuwe systeem niet op een oude voeding aansluiten, dat is een beetje op eigen risico
GPU GTX1050 140€ max

Case en HDD/SSDs zou je nog kunnen hergebruiken. Dan kom je op ruim 600€ uit.

• Fransiefrans
zou ik er niet uit kunnen komen door een beter cpu te plaatsen en een betere videokaart die op mijn huidige moederbord met ddr3 geheugen passen?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:36
Hier heb ik een Intel Core i7 met 16GB DDR3 en een goede SSD van 2014 en die hapert ook met 4k beelden in bepaalde codecs en containers. Vorig jaar eens uitgezocht, maar dat is normaal. Deze processoren missen een aantal cruciale instructies om smooth met 4k te werken met bepaalde codecs en containers.

[ Voor 33% gewijzigd door Jumpman op 17-09-2018 13:54 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Fransiefrans
ik weet niet of het uitmaakt maar ik hoef niet de 4K beelden af te spelen op de pc. het gaat me echt om meer power te hebben voor het renderen en exporteren van de 4K beelden. de previews heb ik al op 1/8 of 1/16 staan.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:42
@Fransiefrans Welke errors krijg je bij het renderen? Of gaat het gewoon niet snel genoeg?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Fransiefrans Werkt zo'n Xeon wel goed op DDR3L RAM ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Fransiefrans schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:44:
zou ik er niet uit kunnen komen door een beter cpu te plaatsen en een betere videokaart die op mijn huidige moederbord met ddr3 geheugen passen?
GPU ondersteuning hangt een beetje af van de software die je gebruikt, maar je zal vooral de impact van een snellere CPU merken en op de socket van je mobo (Intel 1155) valt er niet veel te upgraden tov wat je nu hebt, ook al omdat je het in winkels nog amper kan vinden.

Misschien inderdaad toch eerst eens verder uitzoeken welke errors je krijgt en of die komen door de performance van je systeem of door een software issue ofzo.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Heeft die processor of gpu wel h.264 decoder/encoder? Dat kan voor het afspelen het schokken uitleggen...

Verder, al eens met Proxies gewerkt in Première Pro? Via Ingest Settings? Gebruik de GoPro preset en de snelheid is fantastisch. En voor kleurcorrectie of ander pixel-precies werk zet je Proxies even uit met 1 druk op de knop.

Als je een video hebt geëxporteerd, en je opent deze op een snelle pc of je telefoon, speelt die dan wel zonder schokken af? Heb je een (kort) voorbeeldje dat je hier kan posten?

• Fransiefrans
Ik heb vanavond nachtdienst zal dan even op alle reacties reageren. Error heb ik helaas nog niet kunnen reproducere, er kwam wat tussen.

• Fransiefrans
@Balance ik kreeg elke keer een error compiling movie met lumetri tijdens het exporteren. Heb al meerdere versies van PP geprobeert zonder succes. Ik zal morgen nog een poging wagen om die error te krijgen voor een screenshot. Als ik voordat ik exporteer de Video Renderingen and Plaback op Software only zet dan kreeg ik de error nooit maar duurde de export van een 15min video ongeveer ruim 10-15 uur. Ik was nu met een video bezig van 2 min. Deze heb ik wel een keer met gpu kunnen exporteren en daarvoor heb ik die met software only geëxporteerd. het lijkt er op dat de software only een minder vloeiende video produceert als die gpu video.

@Inrage wat ik zo zie zou ik een i7 3770 als zwaarste CPU kunnen plaatsen. zou ik dit echt merken? Is dit de moeite waard. Op marktplaats kan je deze voor iets meer als €100 vinden. dan misschien met een GTX1050 oid erbij.. zou het uitmaken dat mijn videomateriaal op een externe 3.0 usb schijf zit?

@Waah ik heb mijn laatste grotere video (15 min) voor het eerst met proxies gewerkt. moet nog even goed uitzoeken hoe ik die instel. Bedankt voor de GoPro preset tip, ik ga daar zeker mee verder. GPU zou h.264 moeten ondersteunen.
ik exporteer mijn video's met een preset voor Youtube 4k en upload die dan naar youtube. zou het daar ook fout ik kunnen gaan?

GPU Video is ook niet helemaal vloeiend:
[YouTube: Maldives Maalhos]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:42
@Fransiefrans Als je de GPU-acceleratie actief gebruikt zou ik inderdaad eerst kijken naar een GPU upgrade. Een GTX 1050 Ti lijkt dan een mooie keus.

Zie ook: Video Encode and Decode GPU Support Matrix

• Fransiefrans
@Balance bedankt voor de matrix! ik denk dat ik voor een GTX1050TI ga kijken

[ Voor 6% gewijzigd door Fransiefrans op 18-09-2018 01:42 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59
Wat een hoop kul antwoorden.

De CPU heeft niet eens een igpu, dus beeld wordt geleverd door de externe gpu. Zowel cpu als gpu ondersteunen geen HEVC-codec.

En als een cpu/gpu geen HEVC-codec ondersteunt, dan kun je echt vergeten dit op 4K vloeiend af te spelen. Daar is de cpu gewoon te traag voor. H264 is een ander verhaal, dat lukt tegenwoordig ook gewoon zonder ondersteuning.

https://gopro.com/help/articles/block/hevc
Your HERO6 Black's HEVC modes can be found below. If you do not have an HEVC-compatible computer or smart device, all resolution/frame rate combinations not listed below use the familiar H.264 codec (as found on HERO5 and earlier cameras).

What Video Settings Utilize HEVC?

GoPro uses HEVC for the following video modes:

Video Resolution Frame Rate (NTSC) Frame Rate (PAL)
4K 60 fps 50 fps
4K (4:3) 30, 24 fps 25, 24 fps
2.7K 120 fps 100 fps
2.7K (4:3) 60 fps 50 fps
1080p 240 fps 200 fps
Er wordt overigens door GoPro op diverse plekken gewaarschuwd dat er gebruik gemaakt wordt van de HEVC codec:
When utilizing an HEVC video setting, a warning message will appear on the camera giving you a heads up that your phone or computer need to be HEVC compatible for playback and editing. We display warnings on the GoPro app and the Quik for desktop app as well.
De cpu krijgt dus geen ondersteuning van de huidige gpu, dus zal nooit vloeiend 4K HEVC-filmpjes af kunnen spelen. Daarbij maakt het niet uit of ze door de cpu of gpu zijn gecodeerd.

Een 1050 Ti ondersteunt zowel encoding als decoding en zal dus zorgen voor vloeiende filmpjes. Op zich was alléén decoding genoeg geweest om het af te spelen, maar versnelde encoding is ook wel leuk natuurlijk (als je daar gebruik van maakt).

• Fransiefrans
@White Feather Bedankt voor de uitleg. Zoals ik het begrijp doe ik er dus goed aan om de 1050Ti te nemen?

• Waah
  • Nu online
Video speelt prima af op YouTube. Geen software probleem. Dat wilde ik even uitsluiten voor je iets koopt.

Een 1050ti is prima ja. Sneller heeft niet veel zin. Ik heb een 1070 maar die wordt maar voor 30% gebruikt bij video encoding/decoding in Première.

Het voordeel van een nieuwe videokaart is ook dat het maken van de GoPro conform Proxies sneller gaat. Want dat is hardware accelerated door de videokaart. het editen van ruwe 4K video, zeker HEVC, is niet ideaal. Ja het speelt op je timeline, maar gooi er wat effecten op en dan is dat weg. En scrubben (met je muis boven de video hangen en van links naar rechts om de video snel af te spelen) gaat heel schokkerig. Met Cineform gaat dat héél rap.

Ik wilde ook upgraden, maar toen werd ik op Proxies gewezen (Ingest Settings in de nieuwere Premiere pro's) en sindsdien ben ik om.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:05
Fransiefrans schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 00:30:
wat ik zo zie zou ik een i7 3770 als zwaarste CPU kunnen plaatsen. zou ik dit echt merken? Is dit de moeite waard.
Ga je niets van merken. Je gebruikt nu het servermodel van die i7, iets lager geklokt, geen igpu en geschikt voor ECC geheugen en presteert nagenoeg gelijk aan een i7-3770.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Fransiefrans

4K + lumetri en effecten gaat waarschijnlijk door de 2GB vram limiet van de 660 heen..

gpu upgrade lijkt me een makkelijke eerste stap. Die neem je ook makkelijk mee als je bijv de cpu/mobo/ram combi upgrade.

recente premiere heeft ook quicksync ondersteuning, geen ervaring mee verder, maar kan wel een reden zijn om dan ook voor intel te gaan ( dat geeft iig een boost met h264 exports )

met 4k 60fps wil je eigenlijk wel wat meer dan een 1050ti

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 18-09-2018 10:45 ]

specs

• Fransiefrans
@Waah bedankt voor het nakijken en de info. Ik zal me weer verder verdiepen in het gebruiken van proxies.

@Uszka Ik heb het afgelopen nacht ook vergeleken en er leek weinig winst te behalen. Bedankt.

@maratropa dan ga ik voor de 1050Ti

Me schoonvader vroeg me ook een pc uit te zoeken voor zijn GoPro 6 beelden. Hij filmt 4K en 60fps.

Is dan een systeem met i7 8700, 32gb en GTX1070 overkill? Omdat @Waah aangeeft dat zijn 1070 maar voor 30% gebruikt wordt.

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-11 15:27
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,-€ 164,-
1MSI B450M Gaming Plus€ 83,20€ 83,20
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 192,23€ 192,23
1Cooler Master Masterbox Lite 3.1€ 39,99€ 39,99
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 67,51€ 67,51
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 44,95€ 44,95
1Crucial BX500 240GB€ 42,50€ 42,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 634,38

Ik heb deze onderdelen besteld voor 1080p videobewerking. Als ik 4k wil gaan bewerken stop ik er nog een 8 gb reepje in!

Hier moet je zeker genoeg aan hebben om goed te kunnen bewerken!

• Waah
  • Nu online
@Fransiefrans hier een snelle video over de proxy instellen en de knop om het aan en uit te zetten
YouTube: How to Create Proxies Adobe Premiere Pro 2018

Ik zou beginnen met de gtx1050ti
Als je het dan nog traag vind kan je altijd nog de hele pc upgraden (en de 1050ti meenemen in die build).

Maar ik laat mijn zus video editen op een notebook met een i5 Quadcore (8250) en een gtx1050 en dat gaat prima met 4K @ 60fps (wel met x264, maar ook zij gebruikt proxies en dat gaat heel goed)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Fransiefrans Ga je alleen een 1050Ti kopen of wat bedoel je met een paar honderd euro ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• maratropa
  • Niet online
met proxies zit je op een veel lagere res te editen en kun je natuurlijk met veel lagere specs toe. Dan is een bijv 1070 waarschijnlijk altijd overkill.

Alleen als je met native 4k 60fps materiaal werkt dan kun je drops krijgen op een 1050 ti bijv, al zijn er heel veel factoren afhankelijk van de belasting.. fps, res, effecten, codecs, preview formaat, cpu-gpu combi, etc..

specs

• Fransiefrans
@Hackus ik ga voorlopig alleen voor de 1050ti. Anders moet ik cpu mobo en geheugen vervangen. Als ik zoals aangegeven met proxies blijf werken moet het genoeg zijn.

@maratropa ok dan zal ik nog even goed kijken wat ik voor me schoonvader moet zoeken.

• Fransiefrans
vandaag weer een error tijdens exporteren. weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/OhxVyF6

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fransiefrans schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:10:

Afbeelding
link zichtbaar :)

• maratropa
  • Niet online
Fransiefrans schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:10:

[Afbeelding]
kijk eens met msi afterburner of iets anders hoeveel vram er gebruikt wordt van je gpu? Als je over de 2GB heen gaat met die 660 dan gaat het mis.

specs

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:05
Is dat met een GTX 1050 Ti?

Voeding is trouwens ook ver over de betrouwbare levensduur. Die was al slecht toen je 'm kocht.

• Fransiefrans
@maratropa 96% moet snel de 1050 Ti halen

@Uszka nee nog met de GTX 660. verouderd je voeding dermate?

• maratropa
  • Niet online
met 96% heb je waarschijnlijk gewoon meer dan 2GB vram nodig en dan klapt de hardware versnelling bij het renderen van de frame er gewoon uit..

specs

• Fransiefrans
is er nog een specifieke 1050ti waar ik naar moet kijken?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MSI GeForce GTX 1050 Ti Gaming X 4GB
pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G

Pagina: 1