WiFi in bedrijfsnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 07:39
Ons kantoor is ongeveer 270m2 groot en bevat 1 grote ruimte met een aparte vergaderruimte. Door het hele kantoor ligt een bedraad netwerk wat prima werkt. Omdat er ook veel met mobieltjes en macbooks gewerkt wordt is WiFi alleen ook van belang. Wij merken dat deze niet stabiel en snel is.

We hebben een modem met wifi ontvanger die een gastnetwerk en gewoon netwerk aanbiedt. In de vergaderruimte hebben we nog een Apple Airport time capsule staan die een apart netwerk aanbiedt. In het gebouw zijn veel WiFi netwerken die wellicht ook nog voor storing zorgen, maar daarnaast zitten er ook gewoon te veel apparaten op.

Een oplossing zou zijn om access points neer te zetten, maar ik heb wel gemerkt dat (in ieder geval apple apparatuur) niet automatisch switcht van netwerk. Ik heb hetzelfde SSID met dezelfde instellingen gebruikt, muv het kanaal. Toch merk ik dat niet altijd het sterkste signaal gepakt wordt. Daarom hebben ze nu ook verschillende SSID's zodat je met de hand kunt switchen, maar dat is niet ideaal. Ik weet niet waardoor het komt, wellicht omdat het toch andere netwerkapparatuur is?

Dit zou met een Mesh netwerk volgens mij opgelost moeten zijn, maar ik vraag mij af of dat nodig is. En kan ik met een mesh netwerk nog wel gewoon mijn modem als router gebruiken?

Ik zoek niet per se de goedkoopste oplossing, maar gewoon een goede oplossing. Eventueel ook met oog op toekomstige uitbreiding.

Beste antwoord (via Wekko op 17-09-2018 16:17)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Wekko schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:08:
Dit zou met een Mesh netwerk volgens mij opgelost moeten zijn, maar ik vraag mij af of dat nodig is. En kan ik met een mesh netwerk nog wel gewoon mijn modem als router gebruiken?

Ik zoek niet per se de goedkoopste oplossing, maar gewoon een goede oplossing. Eventueel ook met oog op toekomstige uitbreiding.
Roaming wordt bepaald door de client, niet door het AP/station. Als je Apple devices nu niet roamen is de kans vrij groot dat ze dat ook niet doen bij een mesh oplossing. Doen ze dat wel, zit het probleem in je huidige hardware en niet zozeer in dat mesh beter is. Daarnaast zullen vermoed ik clients niet perse verbinden met het AP met het sterkste signaal. Het heeft geen zin om te wisselen van een AP met 75% signaalsterkte naar een AP met 90% signaalsterkte. Goed is goed en dus geen reden om te wisselen. Mogelijk dat je dus ook met het zendvermogen wilt spelen om het bereik te verkleinen waardoor er minder overlap is en dus sneller geroamed wordt.

Mesh is niks meer dan een fancy marketing term voor:
  • Centraal beheer
  • 9/10 keer repeater (als je draadloos back one gebruikt)
Datgeen wat mesh dan ook goed doet en waardoor roaming 'werkt' is zoals je zelf al zegt het gelijk houden van SSID en de security settings. Mogelijk dat je in je test die laatste dus niet gelijk had (WPA vs WPA2 zorgt ook ervoor dat roamen niet werkt, en hetzelfde voor een afwijkend wachtwoord, of AES vs TKIP etc. Alles moet 100% identiek zijn).

Datgeen wat mesh fout doet, en waarom het nooit is aan te bevelen, is het wireless backbone. Want dit is 100% identiek aan repeaters van vroeger. Dus ze kosten performane (elke extra 'hop' halveert de doorvoersnelheid), je latency gaat omhoog, en het is relatief duur. Dat laatste komt doordat je bij bedrade APs de APs zo ver uit elkaar kunt zetten dat het bereik net overlapt. Bij mesh (/repeaters) moet je echter elk punt in het bereik van de vorige zetten, en gezien wifi 360 graden straalt heb je dus een heel groot gedeelte overlap, dat zorgt uiteraard ook weer ervoor dat je meer(dere) mesh punten nodig hebt, ten opzichte van bedrade APs, en mesh dus duurder is.

Het enige voordeel van mesh, zijnde centraal beheer, is ook beschikbaar voor gewone APs.
De Ubiquiti UniFi lijn werkt uitsluitend met één beheeromgeving van waaruit je alle access point, switches, en de router beheert. In deze omgeving maak je een keer een wireless network aan en dat wordt automatisch geconfigureerd voor alle APs met identieke instellingen. Dus dan wordt automatisch voldaan aan de voorwaarden om te roamen.
Daarnaast heeft ook TP-Link een lijn access points met centraal beheer. Maar daar ben ik niet bekend mee. Echter zou die dus ook dezelfde voordelen moeten bieden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Mesh is (vrijwel) nooit een oplossing, gelijk vergeten ;) Misschien goed om nog relevante informatie te geven:

- aantal concurrent wireless clients, nu en in de toekomst
- (data) gebruik van deze wireless clients
- ondersteuning 5G vs. 2G
- overzicht van de huidige wireless netwerken, ivm interferentie
- alle overige interfererende obstakels (muren e.d.).

Op basis hiervan is beter in te schatten wat je nodig hebt.

FYI: Roaming is client keuze, tenzij je met echte Enterprise apparatuur werkt. Elke client heeft een specifieke drempel waaronder hij/zij/het gaat kijken en verbinden met sterkere accesspoints. Door het zendvermogen goed in te stellen zorg je én ervoor dat clients eerder roamen én houdt je een beter contact met je buren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Dank voor je toelichting. Het aantal clients varieert nogal, op het totale netwerk denk ik tussen de 30 en 60 devices waarvan 3/4e op wifi. Ik verwacht maximaal een verdubbeling. De exacte cijfers van dataverbruik krijg ik er op dit moment even niet uit, maar is relatief laag voor het aantal devices. Zodra ik weer logs verzameld heb zal ik de exacte cijfers geven.

De kantoren zijn gescheiden met gipswandjes, wat het grootste deel van het pand uit maakt.

Het liefst wil ik ook een 5Ghz wifi aanbieden (hebben we er nu ook naast).

Je laatste opmerking is interessant. Ik zat bijvoorbeeld te kijken naar Ubiquiti UniFi AC LR. Als we er daar 3 van ophangen is het probleem dus niet zomaar opgelost zeg je eigenlijk? Voor mijn gevoel moet de verbinding echt helemaal wegvallen met een access point wil een apple apparaat rond gaan kijken. Vrij frustrerend.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wekko schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:08:

Roaming wordt bepaald door de client, niet door het AP/station. Als je Apple devices nu niet roamen is de kans vrij groot dat ze dat ook niet doen bij een mesh oplossing. Doen ze dat wel, zit het probleem in je huidige hardware en niet zozeer in dat mesh beter is. Daarnaast zullen vermoed ik clients niet perse verbinden met het AP met het sterkste signaal. Het heeft geen zin om te wisselen van een AP met 75% signaalsterkte naar een AP met 90% signaalsterkte. Goed is goed en dus geen reden om te wisselen. Mogelijk dat je dus ook met het zendvermogen wilt spelen om het bereik te verkleinen waardoor er minder overlap is en dus sneller geroamed wordt.

Mesh is niks meer dan een fancy marketing term voor:
  • Centraal beheer
  • 9/10 keer repeater (als je draadloos back one gebruikt)
Datgeen wat mesh dan ook goed doet en waardoor roaming 'werkt' is zoals je zelf al zegt het gelijk houden van SSID en de security settings. Mogelijk dat je in je test die laatste dus niet gelijk had (WPA vs WPA2 zorgt ook ervoor dat roamen niet werkt, en hetzelfde voor een afwijkend wachtwoord, of AES vs TKIP etc. Alles moet 100% identiek zijn).

Datgeen wat mesh fout doet, en waarom het nooit is aan te bevelen, is het wireless backbone. Want dit is 100% identiek aan repeaters van vroeger. Dus ze kosten performane (elke extra 'hop' halveert de doorvoersnelheid), je latency gaat omhoog, en het is relatief duur. Dat laatste komt doordat je bij bedrade APs de APs zo ver uit elkaar kunt zetten dat het bereik net overlapt. Bij mesh (/repeaters) moet je echter elk punt in het bereik van de vorige zetten, en gezien wifi 360 graden straalt heb je dus een heel groot gedeelte overlap, dat zorgt uiteraard ook weer ervoor dat je meer(dere) mesh punten nodig hebt, ten opzichte van bedrade APs, en mesh dus duurder is.

Het enige voordeel van mesh, zijnde centraal beheer, is ook beschikbaar voor gewone APs.
De Ubiquiti UniFi lijn werkt uitsluitend met één beheeromgeving van waaruit je alle access point, switches, en de router beheert. In deze omgeving maak je een keer een wireless network aan en dat wordt automatisch geconfigureerd voor alle APs met identieke instellingen. Dus dan wordt automatisch voldaan aan de voorwaarden om te roamen.
Daarnaast heeft ook TP-Link een lijn access points met centraal beheer. Maar daar ben ik niet bekend mee. Echter zou die dus ook dezelfde voordelen moeten bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wekko schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:54:
Ik zat bijvoorbeeld te kijken naar Ubiquiti UniFi AC LR.
De LR biedt vrijwel geen voordeel. Het 'Long range' werkt alleen op 2,4GHz, wat je eigenlijk al niet wilt gebruiken, en is voornamelijk bedoelt voor echt geote open ruimtes zonder stoorzenders etc.
Wil je bereik: ga voor meerdere Lites (goedkoopste en goed, en doordat het de goedkoopste is kun je altijd eentje extra kopen)
Wil je snelheid: ga voor de Pro
Wil je bereik en snelheid, ga voor de Pro en hang desnoods eentje extra op
Voor mijn gevoel moet de verbinding echt helemaal wegvallen met een access point wil een apple apparaat rond gaan kijken. Vrij frustrerend.
Kan ook een bug in Mac OS X/iOS zijn. Zo heeft mij OnePlus 3 ook na een software update het issue gehad dat deze niet meer deed roamen. Precies zoals jij beschrijft, blijven vasthouden aan het AP totdat de verbinding helemaal weg is (of wifi uit en weer aan).
Maar het kan dus ook zijn dat roamen om een andere reden niet werkte. Bv dat wel het SSID gelijk stond maar niet de security settings. Daarnaast kan het gelijk staan van de security settings nog steeds betekenen dat er verschillen zijn. Niet elk merk/wireless SoC zal exact hetzelfde werken onder dezelfde GUI instellingen. Dat is dus ook een voordeel van alles van één merk en liefst zelfs exact hetzelfde model (tor de revisie aan toe). Doordat Ubiquiti ook aan de onderkant van de enterprise markt zit zorgen zij dus ook ervoor dat dit goed zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bedenk je goed of je wel apparaten toegang wil geven tot het netwerk.

Ik zou dat echt als een fysiek ander netwerk doen, wat uitsluitend toegang heeft tot internet. Reden hiervoor is dat je nooit weet wat voor apparatuur men aansluit (of probeert aan te sluiten) op het wifi netwerk en je houdt op deze manier potentieel troep buiten de deur. Mocht iemand vanuit daar alsnog willen verbinden, kun je dus de bestaande remote werken oplossing gebruiken, waardoor de omgeving weer beveiligd is tegen potentiële invloeden van buitenaf.

Ook is het belangrijk om in kaart te brengen hoe het gesteld is met het signaal, pas dan weet je waar de zwakke punten zitten en kun je zien waar de pijnpunten zitten en wat je ervoor moet doen om het op te lossen. Nieuwe apparatuur is niet per definitie de oplossing. Zo heb ik ooit met (ex-)collega's een wifi netwerk gedebugged omdat er zoveel problemen waren. Het signaal was gewoon dik in orde (dat had ik getest) en uiteindelijk lag het probleem aan de DHCP. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Dank weer allemaal voor het advies.
RobertMe schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:55:
[...]

Daarnaast zullen vermoed ik clients niet perse verbinden met het AP met het sterkste signaal. Het heeft geen zin om te wisselen van een AP met 75% signaalsterkte naar een AP met 90% signaalsterkte. Goed is goed en dus geen reden om te wisselen. Mogelijk dat je dus ook met het zendvermogen wilt spelen om het bereik te verkleinen waardoor er minder overlap is en dus sneller geroamed wordt.
Het probleem is meer dat het device dan nog bijvoorbeeld 3 van de 5 streepjes geeft maar er mondjesmaat data binnen komt. Pagina's die pas laden na een refresh e.d. De verbinding is dan dus vrij onbruikbaar, terwijl het bereik nog ok lijkt te zijn. Ik heb dit probleem zowel op kantoor als thuis. Wellicht meer een Apple ding, dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
Enige wat nog zou kunnen is de mix van b/g/n anders was. Volgens mij kon de ene router alleen n-only en de ander g/n mixed. zou dat het kunnen zijn?
RobertMe schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:05:
[...]

De LR biedt vrijwel geen voordeel. Het 'Long range' werkt alleen op 2,4GHz, wat je eigenlijk al niet wilt gebruiken, en is voornamelijk bedoelt voor echt geote open ruimtes zonder stoorzenders etc.
Wil je bereik: ga voor meerdere Lites (goedkoopste en goed, en doordat het de goedkoopste is kun je altijd eentje extra kopen)
Wil je snelheid: ga voor de Pro
Wil je bereik en snelheid, ga voor de Pro en hang desnoods eentje extra op
Prijsverschil was minimaal met de lite, maar je argumentatie is helder.
Niet elk merk/wireless SoC zal exact hetzelfde werken onder dezelfde GUI instellingen. Dat is dus ook een voordeel van alles van één merk en liefst zelfs exact hetzelfde model (tor de revisie aan toe). Doordat Ubiquiti ook aan de onderkant van de enterprise markt zit zorgen zij dus ook ervoor dat dit goed zal gaan.
Dat is ook wat waard :-).
CH4OS schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:06:
Bedenk je goed of je wel apparaten toegang wil geven tot het netwerk.

Ik zou dat echt als een fysiek ander netwerk doen, wat uitsluitend toegang heeft tot internet. Reden hiervoor is dat je nooit weet wat voor apparatuur men aansluit (of probeert aan te sluiten) op het wifi netwerk en je houdt op deze manier potentieel troep buiten de deur. Mocht iemand vanuit daar alsnog willen verbinden, kun je dus de bestaande remote werken oplossing gebruiken, waardoor de omgeving weer beveiligd is tegen potentiële invloeden van buitenaf.
We hebben een Fingbox er tussen waar ik eerst toestemming moet geven aan nieuwe apparaten en die mij waarschuwt als er rare dingen gebeuren. Daarnaast ook een gast netwerk met alleen internet toegang inderdaad. Van wat ik begrepen heb kun je met de Ubiquiti apparatuur dit ook allemaal inregelen, dus dat is fijn.
Ook is het belangrijk om in kaart te brengen hoe het gesteld is met het signaal, pas dan weet je waar de zwakke punten zitten en kun je zien waar de pijnpunten zitten en wat je ervoor moet doen om het op te lossen. Nieuwe apparatuur is niet per definitie de oplossing. Zo heb ik ooit met (ex-)collega's een wifi netwerk gedebugged omdat er zoveel problemen waren. Het signaal was gewoon dik in orde (dat had ik getest) en uiteindelijk lag het probleem aan de DHCP
Als ik voor ~300 euro drie van die apparaten koop en dan klaar ben doe ik dat liever dan een dag besteden aan debuggen ;-). Op grotere schaal kan ik mij voorstellen dat je er anders over denkt uiteraard.

Maar als ik het goed begrijp moet ik met 3 Ubiquiti access points in de muren prikken mijn problemen op kunnen lossen? Dan heb ik 5Ghz en 2.4 Ghz netwerk + gastnetwerk, stabiele en snelle verbinding waarbij ook mijn Apple apparaten automatisch roamen? Ik snap dat niemand mij garantie gaat geven, maar dat is de theorie?

[ Voor 0% gewijzigd door Wekko op 17-09-2018 15:07 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wekko schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:06:
Als ik voor ~300 euro drie van die apparaten koop en dan klaar ben doe ik dat liever dan een dag besteden aan debuggen ;-). Op grotere schaal kan ik mij voorstellen dat je er anders over denkt uiteraard.
Als blijkt dat je voor €300,- apparatuur hebt gekocht, maar dat niet de oplossing is gebleken, blijft het zonde van het geld natuurlijk. Liever dus eerst iemand uit laten zoeken waar de problemen nu werkelijk zitten, dan blind gaan investeren en gokken, maar wie ben ik. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 17-09-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Wekko schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:06:
Dank weer allemaal voor het advies.

[...]

Het probleem is meer dat het device dan nog bijvoorbeeld 3 van de 5 streepjes geeft maar er mondjesmaat data binnen komt. Pagina's die pas laden na een refresh e.d. De verbinding is dan dus vrij onbruikbaar, terwijl het bereik nog ok lijkt te zijn. Ik heb dit probleem zowel op kantoor als thuis. Wellicht meer een Apple ding, dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

[...]

Enige wat nog zou kunnen is de mix van b/g/n anders was. Volgens mij kon de ene router alleen n-only en de ander g/n mixed. zou dat het kunnen zijn?

[...]

Prijsverschil was minimaal met de lite, maar je argumentatie is helder.

[...]

Dat is ook wat waard :-).

[...]

We hebben een Fingbox er tussen waar ik eerst toestemming moet geven aan nieuwe apparaten en die mij waarschuwt als er rare dingen gebeuren. Daarnaast ook een gast netwerk met alleen internet toegang inderdaad. Van wat ik begrepen heb kun je met de Ubiquiti apparatuur dit ook allemaal inregelen, dus dat is fijn.

[...]

Maar als ik het goed begrijp moet ik met 3 Ubiquiti access points in de muren prikken mijn problemen op kunnen lossen? Dan heb ik 5Ghz en 2.4 Ghz netwerk + gastnetwerk, stabiele en snelle verbinding waarbij ook mijn Apple apparaten automatisch roamen? Ik snap dat niemand mij garantie gaat geven, maar dat is de theorie?
In een vergelijkbarre situatie heb ik van apple airports extreme naar Ubiquite de overgang gedaan en heb daar enorm veel plezier aan gehad.

De airports van apple zijn niet zo erg stabiel en er zijn 2 dingen die je wilt uitsluiten, je mesh netwerk wil je goed geregeld hebben anders dan krijg je zoals de andere terecht zeggen dat je devices op verkeerde AP zitten te connecten met alle gevolgen vandien. Daarnaast moet je doorvoer achter je Accesspoints ook het verkeer aan kunnen, ondanks dat de 30 devices bijvoorbeeld niet zoveel staan te doen houden ze wel het netwerk bezig, zie bijvoorbeeld wat de Chromecasts kunnen breken met hun broadcasting..

De setup zoals wij die hadden om als voorbeeld te geven, 1x ubiquity switch met PoE (niet nodig), 1x Ubiquity cloud key, 3x Ubiquity AP Pro.

Er zijn ook andere alternatieven zoals Cisco met meraki wat zeer goed werkt maar ook prijzig is. Dat is de reden waarom wij uiteindlijk bij bij Ubiquity uit zijn gekomen echter hadden wij ongeveer 2 verdiepingen met 100m2 te dekken dus hadden we minder AP's nodig.

Indien dit een bedrijfskritische netwerk is zou ik een professional naar laten kijken aangezien die je in een keer het juiste advies kan geven en dus uiteindelijk veel minder kost als de mensen die gefrustreed aan het werk zijn en niet goed hun werk kunnen doen (dit kost uiteindelijk heel veel geld).

[ Voor 5% gewijzigd door xleeuwx op 17-09-2018 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
CH4OS schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:16:
[...]
Als blijkt dat je voor €300,- apparatuur hebt gekocht, maar dat niet de oplossing is gebleken, blijft het zonde van het geld natuurlijk. Liever dus eerst iemand uit laten zoeken waar de problemen nu werkelijk zitten, dan blind gaan investeren en gokken, maar wie ben ik. ;)
Dat is waar, alleen bekeken vanuit 'los ik het op met huidige apparatuur of koop ik nieuwe en daarmee is het opgelost' dan is de keus voor mij makkelijker ;-). Zeker ook gezien de leeftijd van sommige apparaten.

Het netwerk is overigens niet overbelast, de PC's die bekabeld aangesloten zijn hebben altijd een goede verbinding. Problemen zijn er alleen met WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wekko schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:40:
Problemen zijn er alleen met WiFi.
Dat wired geen problemen hebben verbaasd me dan niets. Zou wat zijn als het wel zo was. ;) Maar klakkeloos nieuwe apparatuur kopen en dan hopen dat de problemen op wifi magisch verdwenen zijn zou ik ook niet doen, ook al lijkt klakkeloos nieuw kopen de goedkopere optie.

Voor hetzelfde geldt zit er een andere stoorzender in de buurt die het signaal overstemt, bijvoorbeeld. Of de apparatuur ligt buiten de ruimte, terwijl het signaal door gewapend beton moet, bijvoorbeeld.
Ik ken de situatie niet, dus roep nu even wat willekeurige dingen. Als jullie ook niet weten van de hoed en de rand, is het denk ik echt verstandiger om eerst te kijken waar de problemen vandaan komen en dan die problemen oplossen ipv aan te modderen en uiteindelijk tot de conclusie komen dat de nieuwe apparatuur niet had gehoeven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wekko schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:40:
[...]

Dat is waar, alleen bekeken vanuit 'los ik het op met huidige apparatuur of koop ik nieuwe en daarmee is het opgelost' dan is de keus voor mij makkelijker ;-). Zeker ook gezien de leeftijd van sommige apparaten.
Als je huidige apparatuur sowieso aan vervanging toe is is Ubiquiti sowieso geen slechte investering, waarmee je huidige problemen waarschijnlijk ook zijn opgelost.

Enige advies dat ik dan nog zou willen geven is om de APs op een PoE switch aan te sluiten i.p.v. allemaal apart met de (bijgeleverde) PoE injector. Mocht je nog geen PoE switch hebben is de UniFi Switch 8-60W een optie, om het binnen UniFi te houden. Deze kan wel (maar) 4 apparaten van PoE voorzien. Mocht je dus de opties voor uitbreiding open willen houden is de USW 8-150W een alternatief. Deze kan alle poorten van PoE voorzien (tenzij je PoE+/802.3at gebruikt, met een maximum verbruik van 30W per poort zijn dan maar 5 poorten mogelijk).

Daarnaast zul je ook de UniFi Controller ergens moeten installeren. Bij voorkeur doe dat op een server (kan evt. ook in de cloud zijn) of bv op een NAS.
Ook verkoopt Ubiquiti zelf een Cloud Key. In principe is dat een mini PC, ala een Raspberry Pi, die uitsluitend de controller draait. Maar deze zou ik niet aanraden gezien die wat issues heeft (traag, mogelijkheid tot corrupte SD kaart, vooral bij power loss). De CK Gen2 (/Plus) is dan een betere optie, maar helaas nog niet verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13

Nakebod

Nope.

Het helpt denk ik ook niet helemaal mee dat je nu verschillende merken en netwerken door elkaar mixt. Je huidige AP's kennen elkaar niet, en kunnen een cliënt dus ook niet adviseren om te roamen naar een ander netwerk.
En zoals gezegd is roaming afhankelijk of een cliënt dat wel doet of niet doet.
Wij hebben Aruba AP's hangen, en die doen afaik prima aan cliënt steering, maar het is uiteindelijk de cliënt die bepaald of hij wel of niet overgaat.

Die 270 m2 is niet echt een probleem. Je zal echter wel moeten (laten) meten hoeveel bereik je (huidige, danwel nieuwe) AP heeft (Bijv met behulp van Netspot). Zodra je dat weet kan je kijken wat de beste plekken zijn om je AP's te plaatsen, en dus ook hoeveel je er nodig gaat hebben.
Gebaseerd op het aantal devices van 60 zou ik zonder het pand te kennen waarschijnlijk gaan voor minimaal 3 AP's, en dan ook zo dat er voldoende overlap is. En met spreiding zorg je ook dat iedere cliënt genoeg bandbreedte overhoudt.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
CH4OS schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:59:
[...]
Dat wired geen problemen hebben verbaasd me dan niets. Zou wat zijn als het wel zo was. ;) Maar klakkeloos nieuwe apparatuur kopen en dan hopen dat de problemen op wifi magisch verdwenen zijn zou ik ook niet doen, ook al lijkt klakkeloos nieuw kopen de goedkopere optie.

Voor hetzelfde geldt zit er een andere stoorzender in de buurt die het signaal overstemt, bijvoorbeeld. Of de apparatuur ligt buiten de ruimte, terwijl het signaal door gewapend beton moet, bijvoorbeeld.
Ik ken de situatie niet, dus roep nu even wat willekeurige dingen. Als jullie ook niet weten van de hoed en de rand, is het denk ik echt verstandiger om eerst te kijken waar de problemen vandaan komen en dan die problemen oplossen ipv aan te modderen en uiteindelijk tot de conclusie komen dat de nieuwe apparatuur niet had gehoeven. ;)
Als er een stoorzender is verwacht ik dat die buiten ons kantoor ligt en ik er dus geen invloed op heb. Ik denk dat het overvloed aan netwerken vooral een probleem is, maar wellicht ook de capaciteit van de apparaten. De meeste apparaten zitten aangesloten op dezelfde router (die zit in de drukste hoek van het kantoor) dus ik kan mij voorstellen dat die het ook gewoon niet trekt. Door enkele access points toe te voegen hoop -en verwacht- ik dat op te lossen. Maar nee garantie heb ik niet. In het ergste geval stuur ik het weer terug ;-). Dank voor je waarschuwing in ieder geval.
RobertMe schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:07:
[...]

Als je huidige apparatuur sowieso aan vervanging toe is is Ubiquiti sowieso geen slechte investering, waarmee je huidige problemen waarschijnlijk ook zijn opgelost.

Enige advies dat ik dan nog zou willen geven is om de APs op een PoE switch aan te sluiten i.p.v. allemaal apart met de (bijgeleverde) PoE injector. Mocht je nog geen PoE switch hebben is de UniFi Switch 8-60W een optie, om het binnen UniFi te houden. Deze kan wel (maar) 4 apparaten van PoE voorzien. Mocht je dus de opties voor uitbreiding open willen houden is de USW 8-150W een alternatief. Deze kan alle poorten van PoE voorzien (tenzij je PoE+/802.3at gebruikt, met een maximum verbruik van 30W per poort zijn dan maar 5 poorten mogelijk).
We hebben een redelijk recente 30 ports switch, die wil ik nog niet vervangen. Ik zou zo een 4 of 8 ports switch er dan nog tussen moeten zetten lijkt mij? Wellicht iets voor een later moment.
Daarnaast zul je ook de UniFi Controller ergens moeten installeren. Bij voorkeur doe dat op een server (kan evt. ook in de cloud zijn) of bv op een NAS.
Ook verkoopt Ubiquiti zelf een Cloud Key. In principe is dat een mini PC, ala een Raspberry Pi, die uitsluitend de controller draait. Maar deze zou ik niet aanraden gezien die wat issues heeft (traag, mogelijkheid tot corrupte SD kaart, vooral bij power loss). De CK Gen2 (/Plus) is dan een betere optie, maar helaas nog niet verkrijgbaar.
We hebben hier wel raspberry pi's, maar ook een Qnap NAS liggen (die niet meer gebruikt wordt). Dus dat moet wel goed komen. Als het blijkt dat een cloud key toch handiger is bestel ik die ook nog wel.

Dank wederom allemaal voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wekko schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:17:
Als er een stoorzender is verwacht ik dat die buiten ons kantoor ligt en ik er dus geen invloed op heb. Ik denk dat het overvloed aan netwerken vooral een probleem is, maar wellicht ook de capaciteit van de apparaten. De meeste apparaten zitten aangesloten op dezelfde router (die zit in de drukste hoek van het kantoor) dus ik kan mij voorstellen dat die het ook gewoon niet trekt. Door enkele access points toe te voegen hoop -en verwacht- ik dat op te lossen. Maar nee garantie heb ik niet. In het ergste geval stuur ik het weer terug ;-). Dank voor je waarschuwing in ieder geval.
Als er veel netwerken zijn, kan het al schelen om bijvoorbeeld een ander kanaal te gaan gebruiken (die niet of nauwelijks gebruikt wordt al), het instellen daarvan kost niet zoveel en is bovendien snel gepiept, enige wat je moet weten is welk kanaal dan eventueel beschikbaar is. Als je denkt dat de router het qua capaciteit nu al niet trekt, hoe gaat meer apparaten toevoegen dat dan oplossen verwacht je? ;) Ook wanneer je gaat voor volledig nieuw is het handig om de apparatuur aan te sluiten / op te hangen, op de plekken waar ze het beste resultaat leveren. Dus niet wegmoffelen in de hoek! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 17-09-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wekko schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:17:
[...]

We hebben een redelijk recente 30 ports switch, die wil ik nog niet vervangen. Ik zou zo een 4 of 8 ports switch er dan nog tussen moeten zetten lijkt mij? Wellicht iets voor een later moment.
Klopt, deze moet je dan ergens ertussen zetten. Als je nu een modem/router van de provider gebruikt kun je die dus op een van de vrije poorten prikken, en anders gewoon op je bestaande switch.
[...]

We hebben hier wel raspberry pi's, maar ook een Qnap NAS liggen (die niet meer gebruikt wordt). Dus dat moet wel goed komen. Als het blijkt dat een cloud key toch handiger is bestel ik die ook nog wel.
Raspberries hebben dezelfde problemen als de originele CloudKey. Power loss kan leiden tot een corrupt SD kaartje en het zal zeker niet de snelste oplossing zijn. Maar als je eenmalig de boel inregelt en er dan niet meer naar om kijkt maakt de snelheid natuurlijk niet heel veel uit (controller hoeft niet 24/7 te draaien). Maar zorg wel dat je dan een backup maakt. Je kunt namelijk niet de controller zo opnieuw installeren, apparaten toevoegen en klaar. De configuratie staat alleen in de controller. Als je die kwijt raakt moet je dus alles opnieuw instellen waarbij het ook noodzakelijk is om de APs een factory reset te geven (anders weigeren ze beheerd te worden door de nieuwe controller, omdat ze al gekoppeld zijn).
CH4OS schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:21:
[...]
Als er veel netwerken zijn, kan het al schelen om bijvoorbeeld een ander kanaal te gaan gebruiken, het instellen daarvan kost niet zoveel en is bovendien snel gepiept, enige wat je moet weten is welk kanaal dan eventueel beschikbaar is.
Met de Ubiquiti APs is dat zo gepiept. In de controller zit een optie om een RF scan te doen (apart voor 2,4GHz en 5GHz) waarna je mooi een visuele weergave krijgt, ingetekend over de kanalen. En daarnaast geldt natuurlijk altijd het devies om op 2,4GHz alleen kanaal 1, 6 en 11 te gebruiken op HT20/kanaalbreedte van 20Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
CH4OS schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:21:
[...]
Als er veel netwerken zijn, kan het al schelen om bijvoorbeeld een ander kanaal te gaan gebruiken (die niet of nauwelijks gebruikt wordt al), het instellen daarvan kost niet zoveel en is bovendien snel gepiept, enige wat je moet weten is welk kanaal dan eventueel beschikbaar is. Als je denkt dat de router het qua capaciteit nu al niet trekt, hoe gaat meer apparaten toevoegen dat dan oplossen verwacht je? ;) Ook wanneer je gaat voor volledig nieuw is het handig om de apparatuur aan te sluiten / op te hangen, op de plekken waar ze het beste resultaat leveren. Dus niet wegmoffelen in de hoek! ;)
Ik heb al verschillende kanalen geprobeerd, zo ver was ik ;-). Met de 'router' bedoelde ik de wifi van de router. Qua routing trekt ie het nog prima gezien bedraad het ook prima doet. Deze hangt overigens ook bovenaan de muur, dus ook daar naar gekeken. Ik begrijp je punt, maar de basale dingen heb ik wel geprobeerd. Dat had ik inderdaad niet genoemd.

Mocht het met de Ubiquiti apparatuur niet lukken dan laat ik dat hier weten en ontvang ik in alle bescheidenheid een 'told you so' ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

RobertMe schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:29:
Je kunt namelijk niet de controller zo opnieuw installeren, apparaten toevoegen en klaar. De configuratie staat alleen in de controller. Als je die kwijt raakt moet je dus alles opnieuw instellen waarbij het ook noodzakelijk is om de APs een factory reset te geven (anders weigeren ze beheerd te worden door de nieuwe controller, omdat ze al gekoppeld zijn).
Gelukkig is het zo erg niet. Maar beter vooraf dan achteraf gewaarschuwd worden.
Wel zorgen dat je een backup hebt voor de algehele config (En die is alleen te restoren op dezelfde versie van UniFi, ook belangrijk!). Dan zullen je AP's waarschijnlijk blijven hangen op "adopting/adopting failed".
Dat is weer per AP op te lossen: via SSH kan je naar een Ubiquiti AP verbinden, factory reset doen, en dan de inform-url instellen.

syswrapper.sh restore-default
Even wachten op reboot, en dan met default SSH user/pass inloggen (Dacht ubnt/ubnt)
set-inform http://unifi_ip:8080/inform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Helder, ik zal er rekening mee houden. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Nakebod schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:39:
[...]

Gelukkig is het zo erg niet. Maar beter vooraf dan achteraf gewaarschuwd worden.
Wel zorgen dat je een backup hebt voor de algehele config (En die is alleen te restoren op dezelfde versie van UniFi, ook belangrijk!). Dan zullen je AP's waarschijnlijk blijven hangen op "adopting/adopting failed".
Dat is weer per AP op te lossen: via SSH kan je naar een Ubiquiti AP verbinden, factory reset doen, en dan de inform-url instellen.

syswrapper.sh restore-default
Even wachten op reboot, en dan met default SSH user/pass inloggen (Dacht ubnt/ubnt)
set-inform http://unifi_ip:8080/inform
Dat van een backup maken staat letterlijk één zin ervoor ;) In mijn ervaring zou de rest niet eens nodig hoeven te zijn. Zelf heb ik toentertijd (thuis) alles op mijn laptop ingergeld, backup gemaakt, controller op m'n thuisserver/NAS geïnstalleerd vanaf de backup en alles werkte meteen. Had dus geen nieuwe set-inform of zo nodig. Waarschijnlijk dus omdat de inform URL nog steeds op unifi stond en er neem ik aan ergens op basis van een unieke key gekoppeld wordt aan de controller en die ik neem dan aan ook in de backup zit.

edit:

@Nakebod hieronder. Ik had het ook niet over een CK, maar dan zal het dus wel veranderd zijn. Toen ik dat gedaan heb is ook alweer 1,5 jaar geleden. Wellicht met controller + firmware update veranderd.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 17-09-2018 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

<laatste stukje semi-offtopic>
Ah cloudkey even over het hoofd gezien :P
Daar zal een backup alleen denk ik wel voor volstaan ja. Draai zelf mijn UniFi als losse VM, en onlangs bij het opnieuw aanmaken van die VM moest ik, ondanks zelfde IP/hostname, en backup, wel mijn AP resetten en opnieuw aanmelden.

• Wekko
Toch nog een vraagje, wellicht half offtopic. Ik wilde toch een PoE+ Switch van Linksys (24 poorts) aanschaffen. Nu begreep ik van de verkopende partij dat de stroomtoevoer alleen niet stabiel is als je en patch kast gebruikt met ook nog wandcontact dozen tussen switch en access points. Klopt dit?

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Wekko schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:46:
Toch nog een vraagje, wellicht half offtopic. Ik wilde toch een PoE+ Switch van Linksys (24 poorts) aanschaffen. Nu begreep ik van de verkopende partij dat de stroomtoevoer alleen niet stabiel is als je en patch kast gebruikt met ook nog wandcontact dozen tussen switch en access points. Klopt dit?
Wij hebben alles op patchpaneel afgemonteerd en aan de andere kant een wandcontact doos. Geen last van f uitvallen van de AP door onstabiele stroomtoevoer.

Als je toch voor Unifi AP's gaat. Waarom dan ook niet meteen een Ubiquiti switch 24 poorts met POE+ ?
Lekker makkelijk kan je alles zien in de controller.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronker op 19-09-2018 13:53 ]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Wekko
De Ubiquiti versie gaat qua prijs richting 400 euro, de Linksys LGS124P de helft. Dat is eigenlijk de reden ;-). De linksys is niet managed, maar aangezien het vooral om de AP's gaat lijkt mij dat niet zo een issue.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Bedenk even dat roaming device gestuurd is, de telefoon, tablet of laptop bepaalt wanneer er over gegaan wordt.
Als je dan Accesspoint op volle sterkte laat uitzenden dan ontvangt je device nog een prima signaal, maar bereikt het signaal van je telefoon het accespoint niet meer, want je telefoon heeft veel minder zendvermogen en een hele slechte zend antenne.
Gevolg, nog wel connectie, maar geen datadoorvoer meer en geen roaming.

Oplossing zorg ervoor dat je Accesspoints elkaar maar net in bereik overlappen en schroef hun zendvermogen terug zodat ze meer gelijk zijn aan wat devices kunnen.

Verder een paar algemene tip.

Alle SSID's en WPA passwords gelijk, en alle kanalen verschillend en zeker niet op auto zetten.
Beste resultaat krijg je met alleen Accesspoints van hetzelfde merk.
En geen Apple want daar kun je het zendvermogen niet van terug schroeven om hem aan jouw omgeving aan te passen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Dan is Unifi daar best relaxt in. Doet dat zelf als je de controller gebruikt.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Wekko
De AC Lite's zijn geinstalleerd en draaien alweer een paar dagen stabiel en snel. Nogmaals dank voor alle adviezen!
Pagina: 1