statisch veld onder cellenrij A

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Mijn vraag

hoe kan ik in een worksheet een statisch veld maken?
De opzet is aan de linkerkant in een sheet (sheet_1) de cellen onder "A" altijd zichtbaar te hebben en
wanneer ik de tabbladen aanklik wil ik dat de nieuwe sheet (sheet_2 enz) getoont wordt naast de cel "A"
van (sheet_1)

De opzet is een lijst van kostenposten in het statische veld te creëren en dan allemaal sheets te maken
met de jaren 2018 t/m 2035. Klik ik nu b.v. jaar 2022 aan worden de gemaakte kosten in dat jaar naast
de kostenposten van sheet_1 geopend.

Is dit überhaupt mogelijk- en realiseerbaar voor een leek op excel gebied ?

--------------

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 met excel prof.plus 2010

--------------

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Zoeken op internet, helaas weet ik niet hoe ik het omschrijven moet en daardoor wordt
het erg lastig in de juiste richting te zoeken !

P.S. Mocht dit topic in het verkeerde forum staan (waar ik wel bang voor ben)
dan graag naar het excelforum verplaatsen, welke ik in de topic dropdown list
niet tegenkwam !

Beste antwoord (via Skinamp op 17-09-2018 14:40)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ah. Dat valt toch wel onder de basisbeginselen van Excel. Misschien goed om dan eerst een tutorial of twee te doorlopen, om niet het risico te lopen dat je fouten gaat maken in de sheet.

Type in sheet2 A2 op het = teken, klik op sheet A2, copypaste naar beneden voor A3 en lager, klaar :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Het staat hier in CSA prima. Je zou haast kunnen stellen dat CSA het Excel-subforum is vanwege de grote hoeveelheid XLS-vragen :P
En: "Zoeken op internet" etc.: zoeken naar precies jouw casus is bijna nooit zinnig, zoek naar algemene functies en pas die aan naar je eigen situatie.

Je wilt altijd de "fysieke" kolom A van sheet1 zien? Dat kan voor zo ver ik weet niet. Eenvoudige omweg: de inhoud van sheet2.A, sheet3.A, etc. linken aan sheet1.A (met kopje 'kosten 2018' o.i.d.. En dan desgewenst readonly maken en via beeld kolom A blokkeren om altijd in beeld te hebben staan.

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 17-09-2018 10:55 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
Klopt, dat is de bedoeling !

Dat linken van sheet2a - sheet3a, is daar misschien een voorbeeld van te vinden onder sjablonen
ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen :_(

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ah. Dat valt toch wel onder de basisbeginselen van Excel. Misschien goed om dan eerst een tutorial of twee te doorlopen, om niet het risico te lopen dat je fouten gaat maken in de sheet.

Type in sheet2 A2 op het = teken, klik op sheet A2, copypaste naar beneden voor A3 en lager, klaar :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skinamp
Waarschijnlijk heb je gelijk ;-)
Meestal gaat het bij mij zo van learning by doing... Ik zal er toch eens een tutor op naslaan.

In dit geval is het relatief simpel, optellen, aftrekken, klaar.
Alleen transport van sheet1 naar sheet2 heb ik moeten opzoeken en ik had gehoopt dat een statisch veld
creëren onder excel een standaard functie was welke ik over het hoofd had gezien. Veel moeilijkere zaken
zal ik waarschijnlijk niet gaan gebruiken met excel!

Bedankt in ieder geval voor de oplossing, hier ga ik eens mee aan de slag