Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@arnoudwokke

geek: Baseband iPhone XS is kleine x86-processor
Dat er nu een x86-processor in de iPhone zit, ook al is het alleen de chip die de verbinding regelt met mobiele netwerken en niet de cpu of gpu, is een mooi ironie.
Even afgezien dat het slecht Nederlands is... het is hooguit zo ironisch als de tekst van een Alanis Morissette-nummer.

Het is contra-intuitief, of verrassend. Een mooie winst voor intel. Maar voor ironie is in dit geval een dramatische tegenstelling nodig.

Het zou bijvoorbeeld ironisch zijn als Intel heel hard geroepen had dat "de iPhone nooit groot gaat worden" en dat ze dan nu op hangende pootjes toch een chipje mogen leveren. (Of vice versa: als Apple had gezegd: "we gebruiken NOOIT x86")

Intel is echter altijd van wens geweest om chips te leveren, ze kwamen er alleen niet uit over de voorwaarden. Ze hebben altijd gebaald dat ze de "mobiele" boot hebben gemist en herpakken zich nu met modems en baseband-chips.

Hoe het nog wel ironisch zou kunnen zijn is richting allerlei commentatoren die van tijd tot tijd hebben geroepen "x86 is niet geschikt voor telefoons", maar uit de context van het artikel wordt gesuggereerd dat het ironisch is richting Intel, dus dan vereist dat nog wel enige verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ythehunter
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 11:10
Als ik de reacties moet geloven is het artikel ook aangepast. Het zou wel netjes zijn om dat ook te vermelden, want nu lijkt het of sommigen rare reacties plaatsen die daarom naar beneden gemodereerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10 14:05

arnoudwokke

Redacteur
Thanks voor de reactie!
Even afgezien dat het slecht Nederlands is... het is hooguit zo ironisch als de tekst van een Alanis Morissette-nummer.
Hierom moest ik hardop lachen :D
Het zou bijvoorbeeld ironisch zijn als Intel heel hard geroepen had dat "de iPhone nooit groot gaat worden" en dat ze dan nu op hangende pootjes toch een chipje mogen leveren. (Of vice versa: als Apple had gezegd: "we gebruiken NOOIT x86")

Intel is echter altijd van wens geweest om chips te leveren, ze kwamen er alleen niet uit over de voorwaarden. Ze hebben altijd gebaald dat ze de "mobiele" boot hebben gemist en herpakken zich nu met modems en baseband-chips.

Hoe het nog wel ironisch zou kunnen zijn is richting allerlei commentatoren die van tijd tot tijd hebben geroepen "x86 is niet geschikt voor telefoons", maar uit de context van het artikel wordt gesuggereerd dat het ironisch is richting Intel, dus dan vereist dat nog wel enige verduidelijking.
De dramatische tegenstelling is dat zowel de iPhone als de iPad een Intel-cpu hadden kunnen hebben, en nu via de baseband alsnog *een* Intel x86-cpu hebben. Vind je dat niet genoeg? Ik vond het wel genoeg om het woord ironisch te gebruiken iig :)
Als ik de reacties moet geloven is het artikel ook aangepast. Het zou wel netjes zijn om dat ook te vermelden, want nu lijkt het of sommigen rare reacties plaatsen die daarom naar beneden gemodereerd worden.
Dat is een goed punt. Het staat er nu bij. Een collega merkte bovendien op dat we beter het Nederlandse modem kunnen gebruiken, ipv het Engelse baseband :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@arnoudwokke
Vind je dat niet genoeg?
Nee, maar ik kan er prima mee leven onder 1 voorwaarde.

Dat je het zinnetje wel lopend maakt: "is een mooi geval van ironie", zou mijn suggestie zijn.

[ed.]Of misschien beter: is een geval van lichte ironie.

[ Voor 12% gewijzigd door Keypunchie op 17-09-2018 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10 14:05

arnoudwokke

Redacteur
Nee, maar ik kan er prima mee leven onder 1 voorwaarde.

Dat je het zinnetje wel lopend maakt: "is een mooi geval van ironie", zou mijn suggestie zijn.

[ed.]Of misschien beter: is een geval van lichte ironie.
Consider it done, thanks!