Ubuntu en NPO Start probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 4.453 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swdick
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-05 15:27
Ik ben sinds kort geabboneerd op NPOStart plus.
Ik speel op een mediaspeler (asrock ion) met Ubuntu Mint.
Netflix werkt probleemloos.
Met NPOStart plus heb ik de volgende problemen:
- met Chrome start de betreffende stream helemaal niet
- met Firefox start de stream wel, maar zowel beeld als geluid haperen (stotteren, schokkende beelden)

De live streams van NPOStart plus werken wel goed en ook de Kodi add on Uitzending gemist werkt prima.

Ik heb NPO benaderd maar zij laten weten dat ze Ubuntu niet ondersteunen.

Ik ben geen software expert, en vraag me nu af wat Ubuntu doet in dit verband. Het is toch de webbrowser die de stream binnenhaalt en afspeelt?

[ Voor 3% gewijzigd door swdick op 17-09-2018 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:33
Ik heb geen betaalde npo start, of npo start plus, maar op de geowne npostart doet de live stream het ook niet in vivaldi 2.0 op mint.
In firefox dan weer wel, waarom dat bij jou hapert geen idee.

Zal wel een NPO dingetje zijn, in 2017 waren ze nog met silverlight in de weer. Blijkbaar willen ze nog steeds niet alle browsers/platformen supporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ben toch benieuwt naar je volledige hardware, want met m'n HTPC, een i5 3470T en nVidia GT 610, met Debian Unstable en Firefox 62 kan ik zonder haperen of wat dan ook gewoon https://www.npostart.nl/tokidoki/16-09-2018/VPWON_1281304 kijken. Als het op je iON hapert, is er eigenlijk maar 1 optie: je hardware kan het niet fatsoenlijk aan. Dat Netflix wel gewoon speelt kan nou net een verschil in codec support liggen voor je hardware.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
swdick schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:29:
vraag me nu af wat Ubuntu doet in dit verband. Het is toch de webbrowser die de stream binnenhaalt en afspeelt?
In mijn geval moest ik de FireFox plug-in "Privacy Badger" uitzetten om een NPO stream af te kunnen spelen. Da's op Ubuntu 16.04 64bit. Firefox vroeg me ook toe te staan "DRM" dingen te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swdick
Hero,
Van de Asrock website haal ik de volgende gegevens over de hardware:
Intel® Atom™ D525 Dual Core Processor
Mobile Intel® ICH8M chipset
2GB DDR2 800MHz
NVIDIA® GT218-ION Graphics, NVIDIA® 3DTV Play Capable
7.1 CH HD Audio with DTS
Supports ASRock XFast USB, XFast LAN Technologies
Je hebt het over codecs. Hoe kom ik erachter welke ik nodig heb en of die is geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Ik heb geen npostart abonnement, maar ik kijk de afleveringen altijd terug via mpv.
Hiervoor dien je vaak wel na de installatie van mpv even youtube_dl via pip (python-pip) te updaten naar de laatste versie. Die van ubuntu loopt nogal achter namelijk. Dan kun je door middel van de terminal "mpv url-van-de-aflevering" de aflevering starten en buiten je browser om kijken. Weet niet of ze abonnement versie van npo ondersteunen, maar wellicht kun je vragen of ze dat zouden willen toevoegen.

Misschien heb je er wat aan, of iemand anders :)

Ow jeetje, je gebruikt kodi al voor uitzending gemist :D
foutje 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Yemoke op 18-09-2018 17:46 . Reden: niet goed gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@swdick, codecs komen in de vorm van gstreamer of libav packages. Firefox gebruikt libav zie ik, staat er bij als recommended packages. Het zou geïnstalleerd moeten staan, maar het is ook afhankelijk van de compile opties of het wel alle non-free zaken ondersteund. Aangezien je Mint gebruikt, wat een afgeleide is van Ubuntu, zal dat wel goed zitten.

Dan resteert nog de controle of hardware decoding van video fatsoenlijk beschikbaar is. Dit kan je nagaan door het package vdpauinfo te installeren. Je zou daarnaast de gesloten nVidia driver moeten hebben met de vdpau packages om hier gebruik van te maken. Ook dit zou geregeld moeten zijn in Mint, maar zeker weten doe ik het niet, aangezien ik Debian gebruik en die werkt weer net anders hiermee (je moet meer zelf doen).

• Ghetto
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-07 14:57
. Ook dit zou geregeld moeten zijn in Mint, maar zeker weten doe ik het niet, aangezien ik Debian gebruik en die werkt weer net anders hiermee (je moet meer zelf doen).
Standaard worden de xserver-xorg-video-nouveau drivers gebruikt in mint. De gebruiker moet zelf de nvidia driver "inschakelen" (is wel standaard beschikbaar geloof ik).

Through the fire and flames

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ghetto schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:04:
[...]

Standaard worden de xserver-xorg-video-nouveau drivers gebruikt in mint. De gebruiker moet zelf de nvidia driver "inschakelen" (is wel standaard beschikbaar geloof ik).
Ja, maar ik doel op de vdpau zaken die met de driver mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swdick
Ik heb via Synaptic pakketbeheer vdpau info geinstalleerd.
In de NVidia driver zie ik nu een info tab met allerlei gegevens. waar moet ik op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je voert dat commando uit in een terminal venster en kijkt in het eerste stuk wat er ondersteund wordt. Of eerder wat er niet ondersteund wordt. De kans is aanwezig dat nou net het stukje wat NPO Start gebruikt niet wordt ondersteund, maar wat Netflix doet wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swdick
De NVidia driver laat de volgende Supported codecs zien:
MPEG1, MPEG2, H264, VC1, MPEG4, DIVX4 en DIVX5
Welke codecs gebruikt de NPO?
De bestanden die ik ervan download zijn MPEG4.
Is de stream dan ook MPEG4?

Het lijkt er trouwens op dat de NPO-servers te traag zijn.
Als ik de stream enig tijd pauseer, speelt hij even soepel, daarna begint het schokken weer.

[ Voor 11% gewijzigd door swdick op 21-09-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op mijn HTPC wordt alleen HEVC niet ondersteund. Ik zou toch eens je netwerk en CPU gebruik ernaast houden tijdens het afspelen. Als je netwerk weinig doet maar je CPU veel, zit daar de bottleneck. Is het andersom, dan is je internet blijkbaar te traag maar dat geloof ik in deze tijd niet. Ik heb 18 Mbps thuis en dat is ruim voldoende voor NPO Start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swdick
Ik vrees dat de CPU het niet bijhoudt. het gebruik gaat direct naar >95% en daalt sterk als ik pauseer.
Is er nog iets met hardware versnelling te doen? Firefox heeft dit al aanstaan, heb ik gecontroleerd.

Toch raar dat dat alleen een probleem is bij NPOStart, Niet bij Netflix, niet als ik via Kodi Uitzending gemist bekijk, niet als ik van mijn NAS een video speel die ik van NPOStart heb gedwoload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Enige wat ik kan bedenken is dat libav, wat Firefox gebruikt, niet fatsoenlijk MPEG4 decoding aan kan, of dat Firefox dat niet normaal wil. Maar dat verklaart dan niet waarom het bij mij wel gewoon werkt (op de compile opties van libav na dan, die verschillen waarschijnlijk tussen Ubuntu/Mint en Debian Multimedia). Het is een eigenaardig issue.

Vreemd genoeg kan ik de link die ik eerder postte naar NPOStart niet afspelen op m'n pc boven (krijg de melding 'uw systeem kan deze video niet afspelen'). Heeft wel een wat oudere Firefox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swdick
Kennelijk werkt de hardware versnelling niet in FF, hoewel ik ergens zag dat die wel is ingeschakeld. Ik kom nu op voor mij onbekend terrein. Wat kan ik nog doen en hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:36
Weet je zeker dat je alle non-free dingen in mint hebt geïnstalleerd? In Mint gebeurt dat niet vanzelf want dat hebben ze er een tijdje geleden uitgesloopt.

Hardware versnelling staat volgens mij tegenwoordig standaard uit in chrome en ff. Ik heb daar laatst ook al eens wat over gelezen.

Ik weet niet of dit nog actueel is maar je kunt er even naar kijken: https://www.omgubuntu.co....fox-linux-run-much-faster

[ Voor 23% gewijzigd door jbhc op 23-09-2018 21:00 ]

• swdick
Ik heb de tip van jbhc uitgevoerd. De hardware-versnelling stond inderdaad uit, maar aanzetten levert niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godson-2
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09-2022
Clean install van Linux Mint en opnieuw proberen.

I died for you all!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Godson-2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:36:
Clean install van Linux Mint en opnieuw proberen.
En dan een Clean Install van de huidige Linux Mint Repo óf die van vier jaar geleden waar je nu eigenlijk naar refereert omdat dit topic al ruim vier jaar bijna niet meer aangeraakt was totdat jij antwoord gaf?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een kick van 4 jaar is compleet onnodig als ook nog eens blijkt dat wanneer je verder zoekt online, het een probleem is van de hardware. Chrome en Firefox ondersteunen de nVidia methode niet. Dus een herinstallatie zal geen enkele oplossing bieden.

Dit topic gaat dicht om verdere discussie te voorkomen.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.