Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Website monitoring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment gebruiken wij voor onze monitoring NagiosXI. Dit werkt acceptabel voor alles behalve websites.
We gebruikten eerst WebInject om onze website (en transactie) monitoring te doen binnen Nagios. Dat was te beperkt, waardoor we zijn overgestapt op een aparte selenium machine die de websites controleert en kijkt of het inloggen en het indienen van een verzoek goed gaat.

De selenium machines lopen echter regelmatig vast vanwege memory leaks. Hierdoor geeft Nagios een alert omdat de website onbereikbaar lijkt. Ook zijn de performance statistieken niet consistent, deze lijken niet echt overeen te komen met de gebruikerservaring.

In het kort: we zijn op zoek naar een monitoring oplossing die simpel websites kan monitoren. En dan gaat het specifiek om het inloggen, het indienen van een verzoek of het opvragen van een document. De hoofdwebsite die we willen monitoren draait op IBM WebSphere met daaronder JAVA cellen voor het verdelen van de load (dacht ik, ik ben geen web developer).

EDIT:
Nog wel een toevoeging: wij hebben voor de main web applicatie geen toegang tot de backend. We moeten dus alles monitoren vanaf de frontend in dat geval. Op zich ook goed: dat is ook wat de gebruiker voorgeschoteld krijgt. Daarbij komt ook nog dat de website maar ten dele beschikbaar is op het internet. Het zou dus mooi zijn als je de website kunt monitoren via je interne netwerk (on premise).
/EDIT

Het mag gerust een betaald pakket zijn, opensource is ook prima. Er moet wel support beschikbaar zijn voor het pakket.

Graag jullie ervaringen/tips/trucs...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2018 09:01 ]

Alle reacties

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zelf erg tevreden over Pingdom en biedt volgens mij alles wat je nodig hebt. Gebruik zelf:

- Website-monitoring op basis van http-status en de aanwezigheid van bepaalde strings op pagina’s.
- Snelheid van bovenstaande
- Snelheid van de volledige laadtijd en waar ‘t ‘m in zit
- Transactiemonitoring voor webshops (open site, ga naar categorie, ga naar product, voeg product toe aan mandje, ga naar mandje, ga naar checkout)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk eens naar https://www.appdynamics.com
Volgens mij krijg je nergens meer inzicht dan dat.
Ik weet alleen niet of er ook aerting in zit, maar zou me niks vernazen als ie dat ook heeft :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Ik ga even naar Pingdom en AppDynamics kijken. Wel jammer dat je bij Pingdom een creditcard moet hebben voor het test product. Deze hebben we standaard niet binnen ons bedrijf.

Nog wel een toevoeging: wij hebben voor de main web applicatie geen toegang tot de backend. We moeten dus alles monitoren vanaf de frontend in dat geval. Op zich ook goed: dat is ook wat de gebruiker voorgeschoteld krijgt.

• MrChillax
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Je zou zelf een monitor servertje kunnen opzetten met Icinga2. Icinga heeft wel wat leuke producten waar je eens naar zou kunnen kijken.

• roelpa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-11 08:01
Kijk ook eens naar ohdear.app
Lijkt me net wat eenvoudiger dan pingdom, en goedkoper.

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-11 03:52
Ik weet natuurlijk niet wat je precies wil monitoren, maar al eens naar Zabbix gekeken? Daar zit webmonitoring ingebouwd. Het is niet zo fancy als appdynamics of selenium maar misschien voldoende voor wat je wil zien...

Verwijderd

Topicstarter
Oh dear en Zabbix zijn volgens mij beiden te beperkt. Oh dear doet bijvoorbeeld maar tweemaal daags checks(!?) en ik kan ook geen scripts bouwen om de website responces echt door te lopen. Zabbix doet standaard volgens mij ook webinject, maar daarmee is het lastig om de traagheid tussen bijvoorbeeld een inlog en een bevraging te meten omdat het script simpelweg de totaaltijd doorgeeft...

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-11 08:49
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:58:
Thanks. Ik ga even naar Pingdom en AppDynamics kijken. Wel jammer dat je bij Pingdom een creditcard moet hebben voor het test product. Deze hebben we standaard niet binnen ons bedrijf.

Nog wel een toevoeging: wij hebben voor de main web applicatie geen toegang tot de backend. We moeten dus alles monitoren vanaf de frontend in dat geval. Op zich ook goed: dat is ook wat de gebruiker voorgeschoteld krijgt.
Dit is echt heerlijk. En waarschijnlijk ben je wel verantwoordelijk? Of wordt je er verantwoordelijk voor gehouden? Tenzij het echt volledig 3rd party is en ergens anders wordt gehost, en zij ook deze gegevens niet willen/kunnen leveren zou ik toch daar beginnen om de monitoring te regelen, mits het dus interne bureaucratie is waardoor je geen toegang hebt.

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-11 03:52
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:58:
Oh dear en Zabbix zijn volgens mij beiden te beperkt. Oh dear doet bijvoorbeeld maar tweemaal daags checks(!?) en ik kan ook geen scripts bouwen om de website responces echt door te lopen. Zabbix doet standaard volgens mij ook webinject, maar daarmee is het lastig om de traagheid tussen bijvoorbeeld een inlog en een bevraging te meten omdat het script simpelweg de totaaltijd doorgeeft...
Dat Zabbix beperkt is dat kan ik direct geloven, echter de traagheid tussen login en bevragen is volgens mij wel inzichtelijk (of ik moet je verkeerd begrijpen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4mKs1qaUEs5x1gfD2PH9Kmst/full.png

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 16:21
Ik maak zelf veel gebruik van PRTG,
Met software pakket kan je simpele http-responses monitoren, een GET/POST request maken, en als dat niet genoeg is eventueel zelfs zelf een klein scriptje schrijven die wordt aangroepen door PRTG, en de response keurig logt.

Tot 100 sensors is deze software volledig gratis te gebruiken zonder beperkingen.

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-11 16:51
Je kunt https://uptimerobot.com/ gebruiken. Gratis tot 50 domeinen.

[ Voor 7% gewijzigd door Khallouki op 19-09-2018 11:13 ]

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 16:21
Volgensmij gaat het bij de TS er ook om niet alleen om te kijken of de website / webserver on-line is, maar of de website ook de juiste responses terug geeft, (test ook gelijk evenutele SQL server, Cache-server en reverse-proxy's )

Met PRTG is er ook een mogelijkheid op het monitoren van de output zelf,
Zelf queries te sturen naar de website en evenuteel los een SQL server en/of andere services te monitoren

• Hung_Rotterdam
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-02-2021
Heb je weleens naar network-based APM (application performance monitoring) oplossingen gekeken?

Je krijgt hiermee inzicht in Network Transport tijden en Server/Application Response tijden en je kan hier een SLA aan hangen.

Ik werk zelf voor Flowmon Networks en wij bieden deze oplossing. Mocht je interesse hebben, dan kan ik voor een mede-tweaker wel 30 dagen trial versie regelen, met ondersteuning.

https://www.flowmon.com/g...0d5cac6b/Flowmon-APM.aspx
Pagina: 1