Labvoeding kopen, welke is het beste?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert278
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06-2024
Het vorige topic was alweer van 2015 en had een ander gebruiksdoel dan ik, dus ik heb de vrijheid genomen om een nieuw draadje aan te maken. Als dat te ver over de schreef is dan mag je dit draadje weer terug in de doos stoppen :'(

Aanleiding deel 1
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede lab voeding. Heb een tijdje zitten kijken en nu wil ik er echt een gaan kopen aangezien ik waarschijnlijk net een van de USB poorten van mijn PC heb opgeblazen :9

NB: Als de achtergrond je niks kan schelen dan kan je direct verder lezen bij "Aanleiding deel 2".

Achtergrond
Ik ben al meer dan 10 jaar aan het programmeren en doe zo'n beetje alles met PC's en netwerken. Ik studeer momenteel Technische Informatica. Sinds een maand of 10 ben ik ook serieus met electronica bezig. Momenteel ben ik alles aan het ombouwen in huis en 'slim' aan het maken met Arduino's en ESP8266 chipjes. Mijn airco heeft nu WiFi (en een webinterface), alle lampen in de woonkamer gaan automatisch aan als het donker begint te worden (op het tijdstip van de zonsondergang). Ook is er een webinterface waar je alle lampen in de kamer aan en uit kunt zetten en instellingen kunt veranderen. Tevens worden de meterstanden in een MySQL database gestopt (de webinterface ben ik nog aan het bouwen :9~ ) Zelfs mijn elektronisch verstelbaar bed heeft nu WiFi en kan met een webinterface volledig bediend en in elke mogelijke stand gezet worden 8)7

Aanleiding deel 2
Ik kom nu steeds vaker situaties tegen dat ik toch eigenlijk graag een ander voltage heb dan 5V (dat heb ik tot nu toe altijd uit mijn PC gehaald). Voor de automatische kattenvoer bak die ik wil gaan bouwen (met LCD schermpje. WiFi en een webinterface!!! _/-\o_ ) heb ik bijvoorbeeld een 12V en 3.3V stroombron nodig tijdens het bouwen voor o.a. de steppers en het LCD scherm.

Wensen
  • twee verschillende stroom aansluitingen met een individueel instelbaar voltage
  • een constant voltage en constant current modus
  • een instelbaar maximum current limiet zodat ik niet per ongeluk mijn werkstukken kan opblazen :+
  • een mooi LCD? display met weergave van het huidig voltage/amperage en indien van toepassing ook het wattage
Ik werk dus veel met micro electronica dus ik denk dat een lage ripple ook heel belangrijk is.

Als iemand nog andere dingen/functies weet die handig zijn op een lab voeding dan hoor ik dat graag O+

Budget
Ik denk dat er voor maximaal 200 tot 300 euro veel moois te koop moet zijn. Als het moet is er natuurlijk meer geld beschikbaar, maar liever goedkoper natuurlijk :Y)

Mogelijke kanidaten

Dit is wat mij betreft de beste: Owon P4603 https://www.eleshop.nl/ow...mmeerbare-labvoeding.html

180 euro

Lekker goedkoop en heeft alle features waar ik naar opzoek ben. Behalve twee losse stroomaansluitingen, al is daar voor deze prijs wat mij betreft wel mee te leven. Ik kan er geen handleiding van vinden maar het schermpje lijkt aan te geven dat hij een current limit ondersteunt.

Siglent SPD3303C https://www.eleshop.nl/spd3303c-0-30v-0-3amp.html

284 euro

Hij heeft 3 kanalen, waarvan eentje speciaal voor 5 volt en hij levert maximaal 30V. Over een limit feature kan ik niks vinden.

GW Instek PSP https://www.eleshop.nl/gw-instek-psp-labvoedingen.html

319 euro

Hij heeft alle features die ik wil, behalve twee aparte stroom aansluitingen :N . Oh, en hij kost 319 euro.

Siglent SPD1168X https://www.eleshop.nl/si...mmeerbare-labvoeding.html

277 euro

Alleen is hij 277 euro, levert hij maximaal 16V en heeft hij maar een output. 16 volt is eigenlijk te weinig aangezien bijvoorbeeld de electronica van mijn bed al 29V gebruikte. Ook is slechts een output heel jammer maar dat coole LCD schermpje maakt veel goed. Ook kan ik in de manual niks vinden over een current limiet dus ik weet niet of hij die feature ondersteunt.

Wat raden jullie aan? Zijn er dingen waar ik op moet letten of over het hoofd zie? Is de Owon P4603 een goede keuze, of zijn de andere toch nog beter?

Super bedankt voor het lezen! Ik hoor graag van jullie.

-Ro

[ Voor 20% gewijzigd door rikkert278 op 17-09-2018 04:37 ]

Beste antwoord (via rikkert278 op 20-09-2018 01:08)

Anoniem: 479654

rikkert278 schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:20:

@Anoniem: 479654 Ja klopt. Het meeste werk ga ik rond de 5 tot 10 volt doen. Maximaal 3 ampere is waarschijnlijk al meer dan ik ooit ga gebruiken. Zelf bouw ga ik denk eerst proberen met dat DealExtreme kitje dat @memphis aanraadde. Het is goed voor de ervaring en ik vind het leuk om er een te bouwen maar ik ga alsnog er een goede labvoeding naast kopen.

De Aim-TTI EX354RD die je aanraad is wel meteen een dure rakker, en hij mist een flashy LCD schermpje/de features die je meestal ziet als je voor een labvoeding uit die prijsklasse gaat.
Als je doelstelling is om daadwerkelijk wat te leren m.b.t. elektronica dan kan het leerzaam zijn om zelf een voeding te ontwerpen. Als je doelstelling is een goedkope off the shelf voeding te bemachtigen dan zou ik niet kiezen voor een module van deal extreme. Dat is leuk als je graag bezig bent met het inbouwen van kant en klare modules, met elektronica an sich heeft het weinig te doen.

De door mij voorgestelde voeding is bedoelt als je een betrouwbare compromisloze voeding zoekt zonder de bling-bling factor. Al die Chinese voedingen hebben tegenwoordig zo'n mooi grafisch display maar hebben ze ook een stabiele, ruisarme uitgangsspanning/stroom en goede dynamische eigenschappen? Hufterbestendig? Hoog rendement? Geen irritante ventilator? Van de TTi kan ik dat beamen :)

Overigens is de prijs niet duur, wetende dat het een voeding met een zeer lange levensduur en die op de tweedehands markt zeker de helft van de nieuwprijs gaat opbrengen als je er vanaf wilt.

Ik vermoed dat jij in de fase bent waarbij je wensen beperkt zijn, redelijk klein spanning- en stroombereik en dat je liever bezig bent me andere perikelen dan je voeding te moeten debuggen. Bespaar jezelf een hoop geld en koop gewoon zoiets als deze:

https://www.eleshop.nl/ko...-programmable-supply.html

Aangezien je een PC voeding gewend bent mag het geluid van een continue lopende ventilator geen probleem zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:08

mr_petit

opperprutser

Ik zou zelf eerder voor deze gaan (binnen budget):
https://www.eleshop.nl/ko...mmeerbare-labvoeding.html

Deze heeft 2 apart instelbare voedingen (en nog 1 vaste). Reviews zijn ook goed. Koeling is temperatuurgeregeld (dus stil bij normaal gebruik), en de inschakelpiek is redelijk gecontroleerd. Dat laatste is denk ik een zeer belangrijke feature op op te letten. Hij heeft alleen geen vermogensmeting.

Hij is enigzins vergelijkbaar met de Siglent SPD3303C maar met wat meer umpf. Ook heeft de korad een ovp ocp, maar ik weet niet of dat veel verschilt van de Siglent.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2018 04:37 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert278
@mr_petit Kijk dus dat is de term die ik zocht! Het heet dus een OVP OCP :D

Die Korad KA3305P die je aanraad is dan toch eigenlijk functioneel vergelijkbaar met de Owon P4603 (180 euro) behalve dat die Owon maar 1 output heeft? Is Owon een slecht merk? De Owon is 125 euro goedkoper, ik weet niet of die tweede stroomaansluiting me 125 euro waard is. Plus die Owon heeft een veel mooier schermpje met vermogensmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

OVP en OCP zijn modes waarbij als er een bepaalde waarde overschreden wordt (er wordt bijv. meer stroom gevraagd dan is ingesteld), dan gaat de output uit. Ter beveiliging van de schakeling bijv.

Als je de stroom bij een normale labvoeding (zonder OCP functie die aanstaat) instelt op bijv 1A en er wordt meer gevraagd (weerstand in het circuit lager dan wat normaal 1A zou vragen bij de aangeboden spanning), dan regelt elke labvoeding de stroom terug tot 1A (dmv de spanning naar beneden te gooien).

Die Korad gaat tot 5A en die owon tot 3A.

Korad heeft ook nog enkele labvoedingen, ook goedkoop en daar zijn heel veel reviews over te vinden.

Maar ik zou vooral op youtube etc kijken bij reviews waarbij ze inschakelpieken meten. Vrijwel elke goedkope labvoeding heeft hier last van, maar de ene veel meer dan de andere.
Ook moet je bijv. letten opdat als je de labvoeding aanzet (dus de hoofdschakelaar), dat de output ook niet gelijk aangaat. Die wil je gescheiden houden.

Owon is geen 'slecht' merk. Maar alle merken hier zijn wel allemaal zg. 'B' merken.

Deze vond ik wel grappig betreffende de dubbele siglent 8)7
YouTube: Weird Siglent power supply issue
Ook zag ik op een review van eevblog over deze voeding (1 model hoger geloof ik; SPD3303X ) dat banaanpluggen er niet lekker inpassen, dat zou voor mij een no-go zijn. Dus er zijn heel veel dingen om op te letten waar je eigenlijk alleen met hands on gebruik achterkomt (of door een degelijke review of ervaringentopic, bijv op het eevblog forum)

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2018 05:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 00:49
Mijn 2ct in rapid-fire mode

- Ga voor een dubbele voeding, of twee voedingen, hobby je veel analoog dan is drie zelfs geen overbodige luxe (+15, -15, 5)
- Handig is een knop om de uitgang in en uit te kunnen schakelen
- Sta je niet blind op een vermogen (watts) uitlezing, het gros van de profi voedingen heeft dit niet.
- (wellicht persoonlijke mening) zorg dat je de spanning en stroom kunt instellen met een setje potmeters, toetsinvoer of encoders is ruk.
- Zorg voor een duidelijk display, persoonlijk prefereer ik LED boven LCD's omdat die niet zelden een belabberde kijkhoek hebben, zeker als het ding op een plank staat en je kijkt er van onder op.
- Neem een voeding met realistisch vermogen, 2x 30V 10A heeft geen zin als je met kleine schakelingen bezig bent, ergens tussen 1,5 en 3A is ruim voldoende, een dubbele kun je ook nog eens parallel / serie zetten voor meer stroom / spanning
- Kijk ook eens naar een 2ehands, er zijn echt goede voedingen te vinden voor kleine prijsjes.
- Werk je analoog en met kleine signaaltjes, ga dan bij voorkeur NIET voor een switcher, die hebben veel meer uitgangs rimpel en in de regel ook een flinke elco aan de uitgang die bij sluiting toch nog een flinke piekstroom kunnen leveren.

Of voor de avontuurlijke tweaker (met een rijk gevulde rommeldoos) bouw er eentje zelf.

Afbeeldingslocatie: http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/triple/IMG_0048.JPG

PS.
"stroomuitgangen" is een beetje tenenkrommende term

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Sine schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:54:

Of voor de avontuurlijke tweaker (met een rijk gevulde rommeldoos) bouw er eentje zelf.
Inderdaad!

Laatst deze op de kop getikt:
https://www.dx.com/nl/p/5...er-916474357#.W59evWkUnVk
Komt ook met een USB module om via de PC te besturen.

Hij wordt aangesloten op een 19.5v - 12A laptop voeding (mobile workstation) en in dezelfde behuizing komt er nog een 2e voeding met daarachter een simpele lineaire regeling met 2x een LT1083 parallel. En daarnaast wil ik ook 1 of 2 USB poorten maken voor een 5v aansluiting.

Zo heb ik ook 2 voedingen met redelijk gelijke specs in 1 maar zowel een switched versie als een lineaire versie.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je dient eerst vast te stellen welke maximale spanningen en stromen je nodig denkt te hebben. Bij een dubbele voeding zou ik persoonlijk kiezen voor galvanisch gescheiden uitgangen.

De meeste labvoedingen hebben een redelijk lage rimpelspanning maar de dynamische eigenschappen zijn vaak niet al te best en deze worden verbetert door relatief grote condensatoren aan de uitgang te plaatsen. Dit maakt het dat ze niet heel erg goed zijn in het beschermen van schakelingen tegen overload condities als het gevoelige onderdelen bevat. Goedkope labvoedingen zijn vaak niet eens zo heel best beveiligt tegen omstandigheden die energie van buitenaf aanleveren aan de voeding.

Zelfbouw is een optie maar de meest schakelingen en schema's die voorhanden zijn in de public domain zijn niet de meest beste ontwerpen en ze zijn vaak vrij eenvoudig te slopen. De elektronica hobby is geweldig maar succes begint bij een goede voeding en je wilt niet de helft van je tijd kwijt zijn aan het debuggen en repareren van je zelfbouwvoeding.

Een voeding met veel toeters en bellen is over het algemeen weggegooid geld, een simple instelling voor spanning en stroom aangevuld met analoge of digitale meters is ruim voldoende.

Als ik een voeding moest uitkiezen bij eleshop dan zou ik voor deze gaan:

https://www.eleshop.nl/ai...g-0-35v-0-4a-fanless.html

Dat is een voeding die en leven lang meegaat en de nodige mishandeling met vlag en wimpel zal doorstaan, topkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert278
Allereerst, super bedankt voor jullie hulp dames en heren! Dit stel ik echt ontzettend op prijs, het is heel erg fijn dat jullie mij een handje willen helpen want ik weet nog niet heel erg veel van deze dingen af, en goede apparatuur is het halve werk _/-\o_

@mr_petit Aha op die manier. Dus dan heeft elke voeding met CC/CV dus eigenlijk wat ik wil. OVP en OCP is dan niet meer nodig :)

Ik kan over die Owon geen goede informatie en/of reviews vinden, misschien moet ik het gokje maar gewoon wagen en me op de wet koop op afstand beroepen als het tegen blijkt te vallen.

Die EEVBlog review heb ik net gezien, beschamend inderdaad. Ook dat static discharge issue voorspelt niet veel goeds. Misschien kan ik die Siglent voedingen dan beter links laten liggen.

@Sine Bedankt voor je uberpost! Ja hoe meer ik er over lees hoe meer ik minimaal een dubbele voeding wil. Ik werk nu met een OpAmp (NE534) om een klap-aan klap-uit circuitje te bouwen en op de USB poorten van mijn PC zit zoveel ruis dat die eigenlijk onbruikbaar zijn om dit circuit mee te testen. Daarnaast staat er maar 3.8V op de USB bus dus dat verpest de versterkingsfactor behoorlijk.

Potmeter, is dat een soort draaiknop? Je doelt zeker op één specifieke draaiknop voor elke volt/ampere instelling van elke voeding, en dus niet eentje waarmee je met een knopje tussen de instellingen kunt wisselen? (Zoals ik op je foto zie)

Ja 3A lijkt me inderdaad meer dan voldoende en ik ga zeker eerst even tweedehands kijken voordat ik er besluit eentje te kopen.

Waar kan ik makkelijk aan zien of een voeding een switcher is? Ik snap niet precies wat je bedoeld, maar op Google heb ik dit gevonden: https://electronics.stack...plies-linear-vs-switching Ik neem aan dat dat precies is wat je bedoelde?

Zelfbouw is inderdaad een super goed idee. Ik zal me er in verdiepen. Ik heb al een enorme doos met electronics componenten verzameld dus wat dat betreft zit het wel goed denk ik.
PS.
"stroomuitgangen" is een beetje tenenkrommende term

Ik weet het :+ >:) Ik heb ontzettend mijn best gedaan om niet alle termen in het Engels rond te gooien aangezien ik al mijn werk en YouTube videos altijd in het Engels doe/bekijk. Ik ken geen enkele Nederlandse term met betrekking tot electronica.

@memphis Dat is een ultra goed idee, en het kost geen drol. Ik ga er direct eentje bestellen en ik ben heel benieuwd!

Is er een behuizing die je kunt aanraden; in welke heb jij het ingebouwd? Waarschijnlijk eentje van aluminium met aarde draad zeker? Heb jij gewoon een random laptop powerbrick gepakt ergens of moet ik een speciale kopen? Ik denk dat ik er vast nog wel eentje ergens heb liggen.

@Anoniem: 479654 Ja klopt. Het meeste werk ga ik rond de 5 tot 10 volt doen. Maximaal 3 ampere is waarschijnlijk al meer dan ik ooit ga gebruiken. Zelf bouw ga ik denk eerst proberen met dat DealExtreme kitje dat @memphis aanraadde. Het is goed voor de ervaring en ik vind het leuk om er een te bouwen maar ik ga alsnog er een goede labvoeding naast kopen.

De Aim-TTI EX354RD die je aanraad is wel meteen een dure rakker, en hij mist een flashy LCD schermpje/de features die je meestal ziet als je voor een labvoeding uit die prijsklasse gaat.

@Anoniem: 74740

Wat vinden jullie van deze: Rigol DP832 https://www.eleshop.nl/rigol-dp832-dp832a-labvoeding.html

De reviews zijn goed, hij zit in de zelfde prijsklasse als die Aim-TTI EX354RD van @Anoniem: 479654 en hij heeft alle features die ik wil. Die vent van EEVBlog heeft hem ook, en al kraakt hij hem redelijk af in zijn video; aan het einde van zijn video zegt hij wel "GO BUY IT NOW IT's AMAZING!" YouTube: EEVblog #509 - Rigol DP832 Lab Power Supply

Vinden jullie dat hij de 495€ waard is, qua features en dergelijke? Hoe zit het met de verwachte levensduur? Heeft iemand hier ervaring met spullen van Rigol? Op het internet kan ik er niet veel over vinden.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp! O+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Rigol is an sich wel een goed merk wat ik zeker boven Owon en denk ik ook boven Siglent en GW instek plaats. Maar het is geen goedkoop ding. (maar ook nog steeds een 'B' merk vergeleken met merken als keysight etc)

Betreffende kleuren LCD schermpjes (of oled schermpjes), ik twijfel altijd aan de levensduur van die dingen.
Ik heb er zoveel gezien die toch vaag worden of andere mankementen krijgen dat ik liever leds heb (zijn ook te vervangen). Dan heb ik het niet over een periode van 3 jaar oid, maar met een labvoeding kan je een leven lang doen (en zaken in labvoedingen kunnen ook heet worden, ook iets waar kleuren lcd's niet zo goed tegenkunnen); die dingen zijn de afgelopen 30 jaar nauwelijks veranderd. Tuurlijk nu programmeerbaar met geheugenplaatsjes en nog een paar andere fratsen, maar voor 99% van het werk zou je ook een kwaliteitslabvoeding uit de jaren 80 kunnen gebruiken.
Wat Sine al zei: makkelijk afleesbaar en logische indeling is veel belangrijker. Waarom? omdat als je 'm verkeerd instelt je je schakeling op kan blazen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

@memphis Dat is een ultra goed idee, en het kost geen drol. Ik ga er direct eentje bestellen en ik ben heel benieuwd!

Is er een behuizing die je kunt aanraden; in welke heb jij het ingebouwd? Waarschijnlijk eentje van aluminium met aarde draad zeker? Heb jij gewoon een random laptop powerbrick gepakt ergens of moet ik een speciale kopen? Ik denk dat ik er vast nog wel eentje ergens heb liggen.
Die ik heb is natuurlijk een extreem ding maar qua wattage kan ik de volle 15A belasten bij mijn veel gebruikte 12v, als je de 5A versie neemt is dat alleen nog maar 1 deel waar de voedingsprint achterop het bedieningspaneel geprikt zit. EEVblog had er ook een review van gemaakt waar eerst iets mis ging maar uiteindelijk wel werkend had gekregen. Door het aandraaien van de aansluitklemmen werd een kleine condensator op de print beschadigd die dan sluiting maakte. Bij mij zit die condensater er niet amders had ik hem wel aangepast.

Hij is nog niet gebouwd door drukte aan andere bouwprojecten (net een 60 assemblage tooltjes voor brushless motoren gedraaid) maar heb wel alle spullen binnen.

Qua behuizing heb ik een Hammond behuizing met een schuine voorkant bij de Conrad gehaald. Het is gewoon kijken hoe groot je voedingsprint is, hoe diep je module valt en welke behuizing je aanspreekt.
Zoiets: https://www.conrad.com/ce...--Hammond-Electr?ref=list
Prijs was toen wel een stuk lager in de NL shop.

Op de bodem komen gewoon 2x een 230w HP voedingsprint (uit de adapterbehuizing gehaald), in de smalle front de bananenbussen, aan de onderkant in de schuine front komt de DP5015 voedingsmoduul met het paneel aan 1 kant. Aan de andere kant komt op de andere voeding aangesloten komt een simpele chinese A/V paneelmeter en 2x een 10 slagenpotmeter die 2x een LT1083 regelaar parallel gaan regelen. 1 voor de grove instelling en 1 voor de fijne. Aan de achterkant een groot koelblok met fan voor de LT1083 regelaars en een gezamelijke euro connector..

Ik vind het gemak van een switching regulator en het positieve van een lineaire regulator (minder rimpel) in 1 behuizing een fijn plan zodat ik een keuze heb voor precisie/stabiel en gewoon goed of ook 2 spanningen tegelijk.

Ik weet natuurlijk niet wat het doel is maar 300 euro om simpel 3.3v, 5v en 12v te genereren is iets te veel van het goede, een simpele ATX voeding kan ook al aan die behoefte voldoen en is ook veel gedaan.
https://www.robotshop.com/en/power-supply-atx-diy-kit.html

Als je echt niet de precisie en zuiverheid in een voeding zoekt misschien beter om geld te sparen en dat in meetapparatuur te stoppen mocht je dat ook nog niet op orde hebben?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Als je tot nu toe vooral je PC hebt gebruikt zou ik gewoon voor iets simpels en goedkoops gaan. Wellicht iets uit China. Of natuurlijk een 2e hands van marktplaats als daar momenteel iets moois staat.

Voor de meeste projecten is een goede voeding niet heel spannend. Een beetje stroom is wel fijn voor wanneer je eens iets zwaars wil voeden, maar dat is zeker geen must. Als je 10A kan vinden is het mooi, maar met 2 kom je ook een heel eind.

Afhankelijk van wat je wil doen hoef je niet snel hoge spanningen te hebben. Vaak zal je niet boven de 12V komen met hedendaagse elektronica, maar met tenminste 24V kan je de meeste schakelingen echt wel voeden.

Ga je vooral met digitale schakelingen aan de slag is een schakelende voeding prima. Ga je veel met analoge zaken aan de slag kan er een voorkeur voor linear zijn, al zijn er zat geschakelde voedingen die beter zijn dan simpele lineaire voedingen.

Het kan geen kwaad om symmetrische voeding te hebben zeker als je ook met analoge circuits aan de slag wil. Opamps hebben dit soms nodig.

Een instelbare stroom is wel erg fijn om te hebben net zoals een display die de stroom weergeeft.

- Haal iets goedkoops uit china, en geef de rest van het geld uit aan leuke zaken of een goede soldeerbout
- Koop een oude hoogwaardige voeding op marktplaats
- Of combineer beide door een oude ringkern of een krachtige schakelende voeding ergens vandaan te trekken, en haal een mooie module op aliexpress.

Van de china dingen zijn zat reviews te vinden op yourtube en verschillende blogs.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

Als je doelstelling is om daadwerkelijk wat te leren m.b.t. elektronica dan kan het leerzaam zijn om zelf een voeding te ontwerpen. Als je doelstelling is een goedkope off the shelf voeding te bemachtigen dan zou ik niet kiezen voor een module van deal extreme. Dat is leuk als je graag bezig bent met het inbouwen van kant en klare modules, met elektronica an sich heeft het weinig te doen.

De door mij voorgestelde voeding is bedoelt als je een betrouwbare compromisloze voeding zoekt zonder de bling-bling factor. Al die Chinese voedingen hebben tegenwoordig zo'n mooi grafisch display maar hebben ze ook een stabiele, ruisarme uitgangsspanning/stroom en goede dynamische eigenschappen? Hufterbestendig? Hoog rendement? Geen irritante ventilator? Van de TTi kan ik dat beamen :)

Overigens is de prijs niet duur, wetende dat het een voeding met een zeer lange levensduur en die op de tweedehands markt zeker de helft van de nieuwprijs gaat opbrengen als je er vanaf wilt.

Ik vermoed dat jij in de fase bent waarbij je wensen beperkt zijn, redelijk klein spanning- en stroombereik en dat je liever bezig bent me andere perikelen dan je voeding te moeten debuggen. Bespaar jezelf een hoop geld en koop gewoon zoiets als deze:

https://www.eleshop.nl/ko...-programmable-supply.html

Aangezien je een PC voeding gewend bent mag het geluid van een continue lopende ventilator geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:59

Illusion

(the art of)

https://www.eleshop.nl/30v-3a-psu.html

Zoiets hadden we vroeger op school. Vooral niet moeilijker of duurder maken dan nodig.

Vaste uitgang 5V, en dan voor opamps +/- 15V of voor je display en steppers 12 en 3,3 V.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikkert278
Het lijkt er op dat jullie allemaal min of meer tot de zelfde conclusie zijn gekomen, en jullie hebben helemaal gelijk :) Ik ga gewoon een simpele lab voeding halen (de Korad KA3005P van €89 om precies te zijn) en als ik ooit meer nodig heb dan investeer ik een goede/zware/dure.

Hij komt als het goed is eind deze week met de post en als ik uitgeziekt ben ga ik er lekker mee aan de slag. Lig momenteel in bed met een zware griep :Z

Ik wil jullie allemaal @mr_petit @Sine @memphis @Anoniem: 479654 @SuperKris en @Illusion super bedanken voor jullie hulp en tijd :) Het wordt ontzettend gewaardeerd! Als ik jullie ooit eens tegen het lijf loop dan hebben jullie nog een biertje van mij tegoed oOo O+

NB: Ik kan helaas maar een beste antwoord weggeven :'(

[ Voor 3% gewijzigd door rikkert278 op 20-09-2018 01:09 ]

Pagina: 1