Internet in de schuur | 20 meter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrejonker
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
Hallo medetweakers,

Ik ben Jurre, ik ben al enig bekend op het forum, maar nog niet helemaal in het netwerk gedeelte.
Ook is het al enige tijd terug dat ik deze hoek van Tweakers bezocht heb.

Achter in de tuin hebben wij thuis een kleine schuur staan, Ik had hier internet door middel van een (redelijk oude) Linksys e1000 v2. Hierop had ik DD-WRT staan. De router stond in repeater modus, en zond een virtueel netwerk uit.
De schuur is mijn werkplaats, mancave en de plek waar ik vaak met vrienden zit. Het netwerk bereikt net wel net niet de schuur

Dit was niet de meest betrouwbare oplossing. Zo nu en dan was er geen netwerk te bekennen, soms geen IP-adres, en soms kon er met geen mogelijkheid verbinding worden gemaakt. Na een paar nuttige jaren is de router met een wolkje rook aan zijn eind gekomen, een van de chips doorgebrand.

Nu is mijn vraag: Wat is een goede manier om weer een virtueel netwerk in de schuur te krijgen?

- Er is geen (goedkope makkelijke) mogelijkheid om een kabel te leggen naar de schuur.
- Het hoofdnetwerk word uitgezonden dmv een WR1043N.
- Powerline zou mogelijk zijn, echter heeft de schuur samen met de garage een 'eigen' groepenkast, dus de hoofdadapter kan niet gemakkelijk aangesloten worden.
- De afstand zal ongeveer 20-25 meter zijn, het signaal gaat via 3 muren en een heg naar de schuur.
- Mijn budget zal omme de bij 100 euro zijn, het zou iets kunnen worden vergroot.
- Een beetje moeite er in steken vind ik zeker geen probleem, zo vergroot ik mijn kennis natuurlijk ook.

Waarvoor gebruik ik internet in de schuur?
In de schuur staat een PC, deze staat aangesloten op een via een losse amp op een 5.1 LG Home-Cinema set, de subwoofer heb ik vervangen door een Renegade subwoofer met een op maat gemaakte kist en Renegade versterker die zijn 12 volt uit een oude computervoeding haalt.
Er worden veel YouTube filmpjes gekeken, naar spotify geluisterd en het gewoonlijke gebruik van Chrome en smartphones. De vorige setup kon dit allemaal (niet tegelijk) redelijk aan.
Een 32 inch televisie is na het internet het volgende op de lijst.

Zelf zat ik te denken aan een kant en klare repeater, of een router met een custom firmware de taak laten doen, het laatste vind ik de meest aansprekende oplossing. ook zou de router binnenshuis nog vervangen kunnen worden.

Ik hoop dat jullie mij een advies kunnen geven,

Met vriendelijke groet,
jurrejonker

[ Voor 13% gewijzigd door jurrejonker op 18-09-2018 21:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
jurrejonker schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:11:
Het netwerk bereikt net wel net niet de schuur
Om deze reden zal een repeater je ook niet veel helpen. Die versterkt namelijk alleen het WiFi signaal dat hij kan ontvangen. ls dat al slecht is, dan zal de resulterende verbinding ook slecht zijn (zoals je merkte met je vorige repeater). Repeaters zijn zelden een goede oplossing daardoor. Bekabeld geeft toch echt een veel betere resultaten. Als dat echt geen optie is (wat me zou verbazen, een geultje graven is toch zo gedaan....), zou je kunnen zoeken naar point-to-point WiFi sets, maar die zullen snel boven je budget uitkomen vrees ik...

Edit: overigens, je schrijft dat de schuur een eigen groepenkast heeft, maar die zal nog steeds op dezelfde hoofdaansluiting zitten. Als het ook dezelfde fase is als (een deel van) de groepen in de woning zou je dit nog steeds kunnen proberen. Powerline is wel een beetje hit or miss, het kan goed werken, maar levert soms veel problemen op.

[ Voor 18% gewijzigd door Cpt.Morgan op 16-09-2018 22:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik ben ook benieuwd naar de exacte reden waarom een kabel aanleggen niet mogelijk is. Volgens mij is dat verreweg de meest budgetvriendelijke optie waar je het meeste plezier van gaat beleven.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:00

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

PoE voeding in je meterkast, kabel trekken naar schuur en een nette Aruba IAP ophangen. Of zonder PoE werken en gewoon een voeding in de schuur erbij.

V&A aangeboden: [WEEKENDKNALLER] Aruba Access Point iAP-105 Mesh AP inclusief...

Dit zijn geweldige accesspoints, heb ze door mijn huis heen hangen. Ze doen automatisch roaming en wat andere trucjes om je zo snel mogelijk wifi te geven. En het mooiste is: als je de eerste geconfigureerd hebt, dan sluit je de tweede aan en die neemt dan de settings over van de eerste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:47
Ik heb het idee dat je moet investeren in een veel betere modem/router dan de Linksys WR1043N. Dan heb je ook geen repeaters en andere kunstgrepen meer nodig en kan je direct contact maken met het WiFi hoofdnetwerk.

De modem die ik voorheen had, een Fritzbox! 7360 had op een kwart van het zendvermogen genoeg kracht om de buurman 40 meter verderop dwars door de muren van twee huizen te bereiken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrejonker
g0tanks schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:59:
Ik ben ook benieuwd naar de exacte reden waarom een kabel aanleggen niet mogelijk is. Volgens mij is dat verreweg de meest budgetvriendelijke optie waar je het meeste plezier van gaat beleven.
Dit is omdat (in een rechte lijn) 10 van de 20 meter door terrastegels en een deel klinkers word bedekt, mijn moeder wil dat daar absoluut niet aangekomen word omdat deze niet zo lang geleden nog zijn gedraaid. als je kabel in het zicht zou hangen, zal het mij ook niet verbazen dat de kabel binnen de kortste keren verdwenen is.
Cpt.Morgan schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:54:
[...]
Edit: overigens, je schrijft dat de schuur een eigen groepenkast heeft, maar die zal nog steeds op dezelfde hoofdaansluiting zitten. Als het ook dezelfde fase is als (een deel van) de groepen in de woning zou je dit nog steeds kunnen proberen. Powerline is wel een beetje hit or miss, het kan goed werken, maar levert soms veel problemen op.
3 fase in de schuur, maar zal de vorige buurman nog eens navragen, hij heeft de elektra destijds aangelegd, weet bijna alles wel uit het hoofd over de elektra in ons huis en wil vaak met zulke dingen graag helpen.
JukeboxBill schreef op zondag 16 september 2018 @ 23:11:
Ik heb het idee dat je moet investeren in een veel betere modem/router dan de Linksys WR1043N. Dan heb je ook geen repeaters en andere kunstgrepen meer nodig en kan je direct contact maken met het WiFi hoofdnetwerk.

De modem die ik voorheen had, een Fritzbox! 7360 had op een kwart van het zendvermogen genoeg kracht om de buurman 40 meter verderop dwars door de muren van twee huizen te bereiken.
Daar sta ik natuurlijk voor open, de huidige router zou ik dan ook als repeater kunnen gebruiken (lijkt mij)
Wat zou een router zijn voor mijn budget die in de smaak zal vallen? iets als?:
pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JukeboxBill schreef op zondag 16 september 2018 @ 23:11:
Nee.

De WR1043N is niet van deze tijd, maar het verschil tov een modern apparaat zit in de 5GHz (die het helemaal niet heeft). Qua 2.4GHz is er sinds de WR1043N uitkwam vrij weinig veranderd (pas met 802.11ax gaat daar beweging in komen), en de WR1043N heeft een vrij goede naam qua antennes, dus je gaat zelfs met een goed nieuw apparaat hooguit een zeer marginale verbetering kunnen realiseren.

5GHz is een ander verhaal, maar aangezien 5GHz juist minder goed door obstakels penetreert is dat
Het gaat bij WiFi-dekking niet om kracht maar gevoeligheid. De uitdaging is niet om hard te schreeuwen naar je client devices (nagenoeg iedere AP zendt harder dan de mobile devices die ermee verbonden zijn - geen wonder dat minder zendvermogen instellen weinig negatief effect had), maar om de zwakke signalen die de clients terug sturen op te kunnen vangen.

Die 7360 is trouwens net zo verouderd als de WR1043N en nog een beetje lower-end (2x2 MIMO ipv 3x3 MIMO), dus als die het kon richting die buurman, dan zou een WR1043N op dezelfde plek het met twee vingers in z'n neus gekund hebben. Constatering moet gewoon zijn dat de muren in kwestie weinig obstakel bleken. WiFi rekt sowieso >300m over een open veld, dus 40m is helemaal niet indrukwekkend. Het zijn de muren die het verschil maken, niet de afstand ertussen.
jurrejonker schreef op maandag 17 september 2018 @ 00:05:
[...]

Dit is omdat (in een rechte lijn) 10 van de 20 meter door terrastegels en een deel klinkers word bedekt, mijn moeder wil dat daar absoluut niet aangekomen word omdat deze niet zo lang geleden nog zijn gedraaid. als je kabel in het zicht zou hangen, zal het mij ook niet verbazen dat de kabel binnen de kortste keren verdwenen is
Tijd om eigen woning te overwegen...?
[...]

Daar sta ik natuurlijk voor open, de huidige router zou ik dan ook als repeater kunnen gebruiken (lijkt mij)
Wat zou een router zijn voor mijn budget die in de smaak zal vallen? iets als?:
pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7
2014 belt en wil z'n router terug... dat was toen een van de beste apparaten, is nu nog steeds voor veel toepassingen toereikend, maar ik zou het niet bepaald aanraden.

IMHO is beste oplossing trouwens routerfunctie en WiFi loskoppelen: de WR1043N heeft exact zelfde routerchip als de Archer C7. Als je WiFi ontoereikend is, laat die router staan en schakel z'n WiFi uit. Koop een AP die het beter kan, of die op een betere plek gehangen kan worden. Heb je de mogelijkheid een AP in het huis bedraad aan te sluiten op een plek dichter bij de schuur, zodat het signaal bijv maar door twee muren hoeft, of nog beter, direct achter een raam zodat het alleen door glas en muur schuur heen moet?

Bij WiFi is de regel dat je beter een minimaal competent apparaat op de juiste plek kunt hebben dan een fantastische op een foute. Voor dekking in je schuur staat je router nu iig verkeerd.

Trouwens, andere insteek: mancave? Heb je daar coax (TV) kabel liggen? Daar kan ook data overheen, met stabiliteit dat in de buurt komt van Ethernet en bandbreedte rond de 450Mbps. Kosten zijn vergelijkbaar met een goede (MIMO) PLC adapterset.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03
Of heb je toevallig je slaapkamer die uitkijkt op de schuur? Zoja, dat zou je voor je raam ook nog een accespoint kunnen plaatsen (en die in de schuur weer op kunnen pikken met een client bridge)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrejonker
Momenteel is er financieel gezien geen mogelijkheid om op mezelf te gaan wonen.

Wat wel een mogelijkheid zou zijn, is de wr1043n vanuit mijn kamer voor het raam te hangen. Dit scheelt ook al enkele meters.

Over de 5ghz, we hebben het nieuwste modem van ziggo, deze zendt 5ghz uit.

In de schuur heb ik geen coax, enkel een pc, deze gebruik ik enkel voor muziek, aangezien er een redelijke geluidsinstallatie hangt met een auto-subwoofer en -versterker.

Ik zal me eens in accespoints verdiepen vandaag,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb je een zgn. "Clear line of sight" door de lucht?
Oftewel een punt vanaf het hoofdgebouw tot de schuur zonder obstakels?

Dan zou het werken met goed gerichte (los aan te schaffen) directional antennes een uitkomst kunnen bieden.
De standaard antennes van een wifi-router zijn meestal omni-directional, oftewel stralen naar alle kanten uit.

Je kunt ook zelf iets soortgelijks maken met Pringles-bussen of blikjes trouwens ;)

Een willekeurige guide:
https://www.makeuseof.com...out-of-a-pringles-can-nb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

jurrejonker schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:14:
Momenteel is er financieel gezien geen mogelijkheid om op mezelf te gaan wonen.

Wat wel een mogelijkheid zou zijn, is de wr1043n vanuit mijn kamer voor het raam te hangen. Dit scheelt ook al enkele meters.

Over de 5ghz, we hebben het nieuwste modem van ziggo, deze zendt 5ghz uit.

In de schuur heb ik geen coax, enkel een pc, deze gebruik ik enkel voor muziek, aangezien er een redelijke geluidsinstallatie hangt met een auto-subwoofer en -versterker.

Ik zal me eens in accespoints verdiepen vandaag,
Als je radiozenders luisters kun je ook de PC in de schuur uitbreiden met een DVB-T stick en daar een DAB+ ontvanger van maken. Heb je in ieder geval al meer zenders dan FM. Dat heb ik met mijn PC ook gedaan. Maar die kan ook verbinding maken het wifi netwerk (een asus met ac68u merlin en wifi patch wat het zendvermogen opkrikt)

[ Voor 8% gewijzigd door Frostbite op 17-09-2018 07:46 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:15

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

https://www.ubnt.com/airmax/nanostation-ac/
De Nanostation 5AC Loco is hier ideaal voor.

Gebruik hem nu al een paar maanden in Rusland als tijdelijke verbinding. dwars door 2 wanden van een fabriekshal heen. Geen enkel probleem. (20Mbit stabiel)

Laatste paar dagen hangt het zo dat er een vrije line of sight is op zon 200m. en dan red ik 600Mbit stabiel.

En dat voor €50,- per stuk.
Niet gek vind ik zelf.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
Ik zou toch nog eens met moeders in gesprek, wellicht kun je de kabel via een andere route laten lopen wat minder ingrijpend is voor het aanzicht van de tuin? Onder een heg door, een paar cm in de grond?

Kabel is de goedkoopste en tegelijkertijd ook de beste optie. Mocht je gaan graven dan zou ik een mantelbuis leggen met de UTP erin en een touwtje. Stel dat je later ooit ook nog coax o.i.d. wilt leggen dan hoef je niet weer te graven maar kun je op die manier eenvoudig nog een kabel erbij trekken.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2018 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Ik weet niet wat je bedoelt met "virtueel netwerk" maar je doel is kennelijk goed draadloos bereik in de schuur. Dat betekent dat wat daar staat voldoende radiosignaal ontvangt en het daar uitgestuurde radiosignaal voldoende is aan de andere kant.

Een repeater moet je dus daar ophangen waar het zelf voldoende radiosignaal heeft en tegelijkertijd voldoende radiosignaal gaat geven daar waar je het wil hebben. Maar er zijn meer mogelijkheden, en een repeater wil je zoveel mogelijk vermijden. Powerline kan mischien ook maar dat is gewoon proberen en hopen dat het werkt. De meest robuuste optie is altijd een AP daar ophangen waar je 'm nodig hebt en daar dan een kabeltje heenleggen. Dan kun je gelijk vaste apparaten van een vaste aansluiting voorzien. Een ethernetkabeltje mag honderd meter lang zijn dus je mag best een omweg neerleggen. Je kan ook proberen een point-to-point draadloze "brug" neer te zetten naar je AP toe.

Maar zoals je zelf al opmerkt, mischien dat je AP verplaatsen ook helpt. In dezelfde trant: Knutsel een freeantennas.com windsurfer en zet 'm op een spriet. Dat is zowel "oorschelp" als "spreekbuis", en beperkt het luister- en uitzendpatroon van rondom naar iets veel gerichters. En voor het geld hoef je dat proberen niet te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 16:06
Ik heb zelf met powerline adapters de netwerk verbinding naar mijn schuur aangelegd over 70 meter. Was met WiFi voor mij niet acceptabel en de hele tuin omspitten (groot stuk onder terras, en veel beton) zag ik ook niet zitten.
Powerline heeft zo z'n limitaties maar voor mij werkt het perfect en ben voor ca 40 euro klaar. :)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:36

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Power Line adapters gebruiken? Dus internet over stroom?

Tip; kies niet voor budget adapters maar kies wel de duurdere. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat goedkopere adapters vaak uitval van verbindingen hebben. De duurdere hebben dit een heel stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:45
Mijn voorkeur zou zijn.
Draad > wifi > powerline

Daarnaast zou ik kijken of het niet mogelijk is een draad te trekken door de mantelbuis van de stroom.
Hiervan word vaak gezegd dat je het niet moet doen maar ik geloof dat het prima werkt.
Zorg wel dat je goede kwaliteit cat kabel hebt. voorkeur grondkabel en s/ftp.

Anders een ubiquiti acces point. (of gewoon een goede)
En anders een goede powerline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:31
robvdheijden schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:30:
...
Daarnaast zou ik kijken of het niet mogelijk is een draad te trekken door de mantelbuis van de stroom.
Hiervan word vaak gezegd dat je het niet moet doen maar ik geloof dat het prima werkt.
Zorg wel dat je goede kwaliteit cat kabel hebt. voorkeur grondkabel en s/ftp.
....
De redenen om dat vooral niet te doen is tweevoud:
1: signaal: het wisslende magnetische veld van de 230V kabels zorgt voor ruis op de netwerk kabel. Hier helpt schielding wel tegen, maar ook hier zijn grenzen aan
2: veiligheid: Als je een kabelbreuk krijgt staat er potentieel 230V op de netwerk kabel. Niet goed voor de apparatuur en best gevaarlijk voor mensen.

Het is beetje hetzelfde als aanraden om je veiligheids harnas los te koppelen omdat je anders minder ver kan komen: het kan, maar veilig is anders en ik zou het ook niemand aanraden.

Zoals anderen aangehaald hebben zou ik ook aanraden om met richt antennes te werken (al dan niet zelf gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Iva_Bigone schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:38:
Je kunt ook zelf iets soortgelijks maken met Pringles-bussen of blikjes trouwens ;)

Een willekeurige guide:
https://www.makeuseof.com...out-of-a-pringles-can-nb/
Toen in nog anti-kraak woonde deed ik dit regelmatig om het internet van de buren te kunnen gebruiken middels een repeater (met toestemming).

Een aluminium of metalen bord tegen het raam plakken met de repeater er tussen was vaak genoeg.

Als @jurrejonker dan toch tegen alle adviezen in welwillend zou zijn om netwerk door dezelfde buis te leggen als het elektra, leg dan een glasvezelkabel. Die kosten ook geen drol, maar zijn tenminste niet geleidend.

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 17-09-2018 11:50 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:28
Mag je wel met een kabel naar de buitenmuur van het huis?
Want dan kun je daar een outdoor accesspoint ophangen, en voor 20 meter is dat wellicht al toereikend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
robvdheijden schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:30:
Mijn voorkeur zou zijn.
Draad > wifi > powerline

Werken zal het waarschijnlijk ook wel doen. Maar het mag gewoon niet volgens de NEN1010. Wanneer er namelijk een kabelbreuk ontstaat, kan er ineens 230V op je netwerkkabeltje staan en dat kan weer brand veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-06 21:37
Netwerkkabel naar de garage, vanaf daar een powerline in het stopcontact en in je hok weer 1. Of zeg ik nu iets geks? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:20
Inmiddels zijn de meeste oplossingen al gegeven:
- Netwerkdraad ingraven (is geen optie)
- Wifi accesspoint (afstand is voor accesspoint niet het probleem maar lijkt aan het apparaat meer een probleem (zwakker versturen en ontvangen).
- Via powerline je netwerk uitbreiden. De snelheden die de powerline setjes aangeven worden bijna nooit behaald in thuissituaties. Die komt mede door een andere groep en of slechte kabels.

Zelf tijdje terug bij collega ook wifi verzorgd in zijn schuur. Hij had als wens ongeveer 70Mbit daar te kunnen behalen. Hij heeft Ziggo met 200Mbit. De 70Mbit is ruim voldoende voor Netflix, surfen en ook wat download (die laatste is dan wel natuurlijk lager dan wat Ziggo aanbied). Heb een powerline setje uitgezocht en deze had aan de ontvang kant (schuurkant) een wifi punt en 3 utp poortjes. De verbinding tussen de powerline verschilt door stroomgebruik maar meestal zit deze rond de 700Mbit/s - 900Mbit/s. Meer dan verwacht. Echter toen we een snelheidtest via Speedtest.net deden haalden we als doorvoer vaak rond 120Mbit/s (bekabeld). Hou rekening ermee dat je met PowerLine een behoorlijk verlies kunt krijgen.

Andere optie: Aan de schuurkant een accespoint die line of sight heeft met andere accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Kan je niet via de schutting een netwerkabel laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:28
@JC Ken Of stevige netwerkkabel kopen en dan tevens als waslijn laten hangen? :P

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 17-09-2018 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Powerline is de doodsteek voor het radioamateurisme door al de hash en gereutel wat over de amateurbanden binnen komt...Vooral op de 80m band kan ik niet meer werken en mijn antenne is dus nu van het dak...

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

taaiewillem schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:24:
Powerline is de doodsteek voor het radioamateurisme door al de hash en gereutel wat over de amateurbanden binnen komt...Vooral op de 80m band kan ik niet meer werken en mijn antenne is dus nu van het dak...
<Off topic> Als zendamateur heb je het al zwaar met steeds meer van die PV-panelen die enorm veel vervuiling het net op gooien. Mijn achterbuurman (met giga zendmast in de tuin) moppert er flink op.</off topic>

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:24
misschien een Netgear R7000. is vele male beter qua bereik van de oude AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:04
Pak een schep en ram een lading grond-utp de grond in? Uit mn hoofd op 50/60cm en wel ff op een kaartje het aangeven voor de toekomst.

https://www.netwerkkabels...grondkabel-30-meter-zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 15:00

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Trouwens, 20m naar een tuinhuisje? Mijn Aruba komt door beton heen en haalt dat nog met gemak. We hangen bij hacker events hele velden vol met Aruba accesspoints om de wifi te regelen en dat gaat veel verder dan 20m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
Hoe ziet je huidige WiFi opzet eruit? Als je in huis je router/access point bij een raam aan de kant van het tuinhuisje hebt staan, zou 20 m wel te overbruggen moeten zijn. Eventueel een repeater in je huisje plaatsen, ook achter een raam.

Voordat je voor zo'n opzet gaat eerst experimenteren: je huidige router goed zetten, en met een Wifi Analyzer app op je telefoon kijken hoe het signaal is. En of je verbetering ziet, en wat de beste plaats is.

Verder: kwaliteit/bereik van wifi is enorm afhankelijk van je leefomgeving. In een drukke, op elkaar geprakte buurt is 2.4 GHz nagenoeg onbruikbaar, zeker op grotere afstanden. Maar als je een tuin hebt van 20+ m diep dan valt dat misschien best mee.

Kabel is idd het meest zekere. Als je niet de grond in mag (terecht trouwens, tegels recht terugleggen is een k*twerk :P) dan langs de buitenkant van het terras/tuin? Als je een stugge kabel met PE mantel neemt hoef je niet bang te zijn dat hij makkelijk beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:49

Milmoor

Footsteps and pictures.

Deze mag wel naast 220:
https://www.cablers.nl/POF

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Pulse__
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 12:01
waarom geen repeater hangen ergens in huis met de kortste 'line of sight'? 20 meter is dan voor bv een NETGEAR Universal WiFi Range Extender WN3000RP (paar tientjes) prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Als je echt geen kabel kan leggen is denk ik powerline toch je snelste en makkelijkste oplossing zonder je ma pissig te maken. Met de Devolo 1200 die ik noodgedwongen moet gebruiken voor een bepaalde hoek van het huis haal ik nog best redelijke snelheden naar buiten. Met een sprong tussen de groepen (dus zoals het bij jou ook is) haal ik ongeveer 200MBit naar buiten toe van de 500. Als ze direct op dezelfde groep zitten gaat dit omhoog naar ~450 tot 500 (Max.).

Het probleem met die krengen is wel dat ze op de een of andere manier QoS en scheduling niet lijken te kennen of toe te passen. Mocht je online gamen in je "mancave" dan kan dat tot vervelende situaties leiden vanwege de packetloss die kan ontstaan, anders merk je er in de meeste gevallen niets tot weinig van. Als je de verbinding tussen de onderlinge adapters maxed op één apparaat dan lijkt de rest er maar moeilijk of helemaal niet doorheen te komen. Wellicht dat dit beter werkt met zo'n setje dat aan de ontvangende kant zelf een WiFi-signaal uitzend, de situatie hier was Powerline -> AP.

Ik heb ook het idee dat het best eens kan komen door de veel te positieve readings die die dingen onderling met elkaar afspreken. Stel ze zouden weten dat ze maar max +/- 150 a 200MBit uitwisselen onderling, dan kan ie daar op afstemmen en zou je dat gezeik niet hebben. Maar in de onderlinge speedtests beweren ze wel +/- 600MBit onderling te halen op verschillende groepen en +/- 900MBit op dezelfde groep... Wat volstrekte onzin is, dat halen ze in de praktijk nooit van hun leven en is enorm onrealistisch. Ik heb dan ook geen flauw idee hoe ze die meting onderling in godsnaam uitvoeren, want het slaat nergens op.

Afijn, als je weinig gezeik en gedoe wilt dan is zo'n setje best te doen. Het zal hoe dan ook veel stabieler zijn dan wat je nu hebt, dus wat dat betreft is het hoe dan ook een forse verbetering.
In veel schuren wil nog wel eens een lege of grotere PVC buis lopen onder de grond voor kabels... Dan hoef je dat terras ook niet open te breken. Áls dat veilig en verantwoord kan.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrejonker
Ik heb even gekeken en nagevraagd hoe het geval is met de meterkast, het hok en garage zitten op een andere fase dan het huis.
Het grote probleem nu is dat de meterkast in de garage zit, en de vloer bestaat uit gegoten beton...

Er zou dan een repeater in de garage moeten komen, deze aansluiten op de ene kant van de powerline en in de schuur de andere (of zie ik dit verkeerd?).

zou dit een oplossing zijn?

(EXTRA: Ik zal nog wat aanvullende info aan mijn verhaaltje toevoegen)

[ Voor 8% gewijzigd door jurrejonker op 18-09-2018 21:33 ]

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Waarom niet een WiFi- bundelantenne bouwen? Kiezen uit richtantenne of rondom-bundeling. Dit ter vervanging van die kleine 0-dB antennetjes die normaal achterop de doosjes zitten. Kan zowel voor zenden als ontvangen gebruikt worden. Als je Googelt zal je vast iets vinden wat simpel te maken is, zelfs van een oud vergiet. Wel tevoren iets inlezen om 'goed beslagen ten ijs' te komen...

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14
Accespoint in huis en een accespoint in de schuur. Die verbind je met elkaar via 2x: https://www.ubnt.com/airmax/liteap-ac/ op de buitengevel.
Dat is het dichtste in de buurt van een kabel zonder dat je moet graven.
Pagina: 1