Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Leiding afstand Vloerverwarming nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Forumleden,

Ik zit met een vraag en kom er niet uit. Al wel verschillende topics doorgelezen maar ik kom niet de situatie tegen die ik heb.

We hebben een nieuwbouw woning gekocht. Het betreft een duurzame, goed geïsoleerde, energiezuinige woning. Deze word geleverd met vloerverwarming door het hele huis. De vloerverwarming word 15 cm h.o.h. gelegd. Dit zou voldoende moeten zijn.
Nu was mijn vraag aan de aannemer of dit ook nog voldoende is als we in de toekomst zouden kiezen voor een warmtepomp. Hij adviseerde de vloerverwarming dan te laten leggen op 10 cm h.o.h.. Dit kost dan 3655 euro extra. Dit is nogal een bedrag en toen bedacht ik me dat het misschien wel voldoende is om alleen de begane grond op 10 cm h.o.h. te laten leggen en de rest op 15 cm te houden. Dit scheelt aanzienlijk in de meerprijs, Ik krijg echter niet duidelijk of ik hier dan nog mee weg kom met een evt. warmtepomp in de toekomst en het word mij ook niet duidelijk of het in de huidige opzet met een HR ketel nadelen heeft als niet op elke verdieping de h.o.h. afstand van de leidingen gelijk is.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Gr. Bas

Alle reacties

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:03
Lijkt mij een fors bedrag voor een paar meter slang extra en een verdeler met meer groepen.

Komen er nog radiatoren bij of gebeurd alle verwarming met vloerverwarming?

Een warmtepomp heeft een lagere aanvoer temperatuur dan een cv ketel. Maar bij een cv ketel word het water in de verdeler gemengd zodat het water in je vloer niet te heet word.

Dus als je huis alleen met vloerverwarming word gebouwd berekend op 15 cm hoh en dat is voldoende, dan zie ik de logica niet om 10 cm hoh te moeten hebben voor een warmtepomp.

Bij oudere/gewone huizen adviseren ze 10 cm hoh voor hoofdverwarming.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Erwin_83 schreef op maandag 17 september 2018 @ 05:43:
Lijkt mij een fors bedrag voor een paar meter slang extra en een verdeler met meer groepen.

Komen er nog radiatoren bij of gebeurd alle verwarming met vloerverwarming?

Een warmtepomp heeft een lagere aanvoer temperatuur dan een cv ketel. Maar bij een cv ketel word het water in de verdeler gemengd zodat het water in je vloer niet te heet word.

Dus als je huis alleen met vloerverwarming word gebouwd berekend op 15 cm hoh en dat is voldoende, dan zie ik de logica niet om 10 cm hoh te moeten hebben voor een warmtepomp.

Bij oudere/gewone huizen adviseren ze 10 cm hoh voor hoofdverwarming.
15cm als bijverwarming, 10cm als hoofdverwarming, met een cv ketel maakt dat allemaal niet uit maar met een warmtepomp zou ik liever 10cm hebben.
Flinke meerprijs ja, maar misschien omdat zigzag niet kan met 10cm en de vvw buis? Dan moeten ze nu slakvorm gaan leggen?

@Verwijderd
Ik zou dan alleen beneden doen, boven is echt bijverwarming voor koude dagen, ze staan hier 95% van de tijd niet eens aan/open. De cv of wp maakt het niet uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In een goed geisoleerd huis is koelen belangrijk. (Met een warmtepomp)
Wat dat betreft zou ik zeker overal vloerverwarming laten aanleggen of radiatoren zoals jaga briza.
Ik heb zelfs op zolder vloerverwarming, voornamelijk voor het koelen (koude daalt).

Maar als je start met een hrketel en verdelers met een menging en pomp, zijn deze verdelers dan wel bruikbaar voor de warmtepomp?

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-09-2018 07:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. Er komen geen radiatoren bij, alles gebeurd op de vloerverwarming. Dat van de verdelers zou ik na moeten vragen. Als ik het enkel op de begane grond op 10 cm laat leggen in plaats van 15 cm scheelt dat 2000 euro.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor 2000 euro heb je al een warmtepomp.
http://www.pmcoppack.com/...it=10&page=1&u=1537172701
(Na aftrek subsidie)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:14
OK samengevat:
Alleen bgg h.o.h. 10 cm --> 1655, - euro
Gehele huis h.o.h. 10 cm --> 3655,- euro

Ik zou voor de bgg kiezen. Op de verdiepingen is minder warmte nodig, dus dan voldoet de warmtepomp.

Wat betreft de kosten. Waarschijnlijk is hierin meegenomen dat ze het eerst 2 keer verkeerd doen.
Pagina: 1