Nieuwe SSD niet zichtbaar in Boot Option Priorities

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:55

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Ik heb pas geleden een nieuwe Sandisk SSD Plus 480 gb gekocht om m'n laptop weer wat sneller te maken.
Nu heb ik de HDD er uit gehaald en in een caddy gedaan en de SSD op de plaats van de HDD.Het probleem is dat ik de SSD wel zie in m'n bios, maar dat ik hem niet zie in de Boot Option Priorities.
Daar kan ik alleen de HDD kiezen, als de HDD er uit is dan kan ik niets kiezen, dan is het leeg.

Apparaatbeheer

Schijfbeheer

Bekend in BIOS

De schijf is dus wel zichtbaar in de BIOS

Niet zichtbaar in Boot Option Priorities

Maar ontbreekt in de boot options

Als de HDD er weer in zit krijg ik hem te zien in de Boot Options en start hij op naar het volgende scherm waar ik kies voor F9 en naar de Windows versie op de HDD gaat.

Opstartscherm

Relevante software en hardware die ik gebruik

De laptop pricewatch: Asus R556LB-DM268H

De SSD https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Opstarten met alleen de SSD er in, opstarten met SSD en HDD er in, SSD er in en een schone Windows versie er op gezet dmv Windows creation tool via USB (installeert gewoon, maar dus niet een optie in de BIOS Boot Option Priorities)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:58
De SSD wordt alleen gezien in de Boot options, als je er daadwerkelijk van kan booten.
Waarschijnlijk is je SSD nog leeg (dus zonder OS), want ik lees niet dat je er al iets op hebt geïnstalleerd.
In dat geval is de oplossing om er een OS op te installeren.
Dat kan je doen door de harddisk te clonen naar de SSD: bij diverse SSD's (Crucial, Samsung e.d.) biedt de fabrikant op internet zelfs gratis clone-software aan.
Of je doet een nieuwe installatie van het OS. Als je al een legale Windows 10 had, kan je dezelfde installatie opnieuw starten en dan het licentie-menu skippen. Tijdens de installatie ziet de PC de SSD gewoon staan als leeg volume en kan je daar Windows alsnog op installerren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hij geeft toch aan dat hij een schone Windows geinstalleerd heeft op de SSD? En dat hij dan alsnog niet bootable is?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-08 15:59
Komt dit niet doordat je 2x een OS hebt geïnstalleerd?
1 op je HDD
1 op je SSD

Kan je wel booten van de SSD als je de HDD verwijderd uit de laptop ?

Niet goed gelezen. Je geeft al aan dat je niets kan kiezen als de HDD eruit is.

Heb je nog een ander systeem waar je de SSD in kan hangen?
Probeer m daar anders te formateren, opnieuw te installeren en controleer dan of de SSD daar wel werkt.

Alle opties binnen je BIOS wbt storage al door gelopen?

[ Voor 50% gewijzigd door Kypo op 17-09-2018 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:52

13art

Moderator Mobile
Heb je gekeken of er een update voor het bios beschikbaar is?

Edit:
Ja dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door 13art op 17-09-2018 09:25 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Wellicht dat er geen UEFI entry in je BIOS (eigenlijk UEFI dus) beschikbaar is.
Je kunt proberen te booten vanaf een USB stick met daarop een bootloader, bijvoorbeeld Grub of Plop (plop.at). Als die wel de Windows vanaf de SSD kunnen starten weet je in elk geval zeker dat het bij je UEFI ligt en niet je SSD/Windows installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Kypo schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:27:
Komt dit niet doordat je 2x een OS hebt geïnstalleerd?
1 op je HDD
1 op je SSD

Kan je wel booten van de SSD als je de HDD verwijderd uit de laptop ?

Niet goed gelezen. Je geeft al aan dat je niets kan kiezen als de HDD eruit is.

Heb je nog een ander systeem waar je de SSD in kan hangen?
Probeer m daar anders te formateren, opnieuw te installeren en controleer dan of de SSD daar wel werkt.

Alle opties binnen je BIOS wbt storage al door gelopen?
Ik heb nog een oudere laptop, ik zou kunnen kijken of ik daar de SSD in kan krijgen, maar dat ding is al een jaar of 7 / 8 oud.

Qua BIOS opties heb ik alles wel doorlopen, kan niets vinden wat lijkt op een opstart optie. Het vreemde is ook dat ik hem wel zie in de BIOS Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QNw50NjQhoHgDksZXnKx0hQD/full.jpg

Ik kan er in Windows 10 ook gewoon naar schrijven, is zichtbaar in apparaatbeheer, schijfbeheer, etc.

Ik heb nu ook m'n huidige schijf (HDD) gecloned naar de SSD, start ook niet op. Een verse installatie met de Windows Creation Tool is ook niet zichtbaar in de opstartopties.

Clone gemaakt met Casper ( https://www.fssdev.com/products/casper/trial/) en dat ging goed, geen foutmeldingen en in schijfbeheer zie ik dezelfde partities (zie hieronder) maar ook die start niet op als ik de HDD er uit haal en alleen de SSD gebruik.Ik ga gelijk naar de BIOS en zie hem niet staan in de opstartopties, wel in [ADVANCED] > Sata mode selection (foto in topicstart)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ibKFB2rGSNJSFXPgNKkHqXko/full.jpg
Kaalus schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:33:
Je kunt proberen te booten vanaf een USB stick met daarop een bootloader, bijvoorbeeld Grub of Plop (plop.at). Als die wel de Windows vanaf de SSD kunnen starten weet je in elk geval zeker dat het bij je UEFI ligt en niet je SSD/Windows installatie.
Dat ga ik vanavond eens proberen. De SSD lijkt gewoon te werken (zie hierboven, ik zie hem en kan er probleemloos naar schrijven & lezen via verkenner.

Ik heb in m'n BIOS wel een [ADD BOOT OPTION] staan waar ik handmatig een pad in kan geven, zou dat de oplossing kunnen zijn om de SSD in het boot option menu te krijgen?

Ik heb ook nog niet geprobeerd om W10 via de USB op de SSD te zetten zonder de HDD er in, zou dat nog verschil kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Zeer waarschijnlijk gaat die "Add boot option" je helpen. Met je SSD is niets mis, anders deed die het ook niet in Windows.
Het pad om te booten zou dan naar je SSD moeten zijn, /boot/winload.efi (uit m'n hoofd). Als je die opslaat zou dat in de bootvolgorde moeten komen. Eventueel even kijken waar de HDD bootoptie nu uit bestaat, dan kun je die parameters overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Kaalus schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:33:
Net gepobeerd om Plop te gebruiken als bootloader, krijg daar de foutmelding " Unable to get partition information 196 There was an error"

Plop

Ik zie niet hoe ik die boot manager op een USB krijg om zo op te kunnen starten

Ik krijg het ook niet voor elkaar om handmatig een entry te maken in de BIOS, daar kan ik alleen "browsen " door de al bekende harde schijven in de boot options, niets handmatig toevoegen.

Als ik bij schijfbeheer kijk, dan zie ik wel gewoon een EFI systeempartitie.

Schijfbeheer schone installatie

Voor m'n gevoel moet het wel iets met de BIOS zijn, alles ziet er goed uit, maar het werkt alleen niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johncas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-02 18:46
Ik weet niet of dit probleem al is opgelost is,door dat ik zelf dit ook had ben ik aan zoeken geweest ,en ik heb het opgelost.

Het probleem is dat De SSD en de harde schijf de zelfde partition Table moeten hebben.
Het beste is de nieuwste de GPT partition table.
Heb je een SSD met een partition Table MBR en een harde schijf met GPT partition table,
dan wordt de SSD niet zichtbaar in de Bios Boot Option Priorities.

misschien heb je er wat aan.
Pagina: 1