Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunia5
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-09 20:09
Hey mensen ik heb bij deze een vraag betreffende een kapotte cap in mijn laptop.

Tijdens het uit elkaar halen van de laptop voor koelpasta vervanging kwam ik erachter dat er zwarte troep op 1 van de caps zat en naar nader onderzoek blijkt die geknapt te zijn.

De laptop zelf werkt verder prima maar ik was nieuwsgierig of het mogelijk is deze te vervangen en of dit kan met een standaard soldeer ijzer of ik een speciale nodig ben.

De laptop is een Compaq nx7010 Upgrade variant.

Beste antwoord (via kunia5 op 25-09-2018 20:50)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:36
Uitdaging #1 is uitzoeken wat voor nieuwe condensator je nodig hebt. Over het algemeen staat het op het component zelf: capaciteitswaarde en maximale spanning. Maar als 'ie kapot is en er troep uitgekomen is, is de tekst misschien niet meer leesbaar en dan zal je het op een andere manier moeten uitzoeken.

Uitdaging #2 is de defecte condensator verwijderen zonder dingen verder kapot te maken. Zou met een normaal soldeerstation met een fijne punt wel te doen moeten zijn.

Uitdaging #3 is de nieuwe condensator er op solderen - ook dit zou met een standaard soldeerstation te doen moeten zijn.

Bovenstaande op basis van de info uit de startpost - een foto van het moederbord en defecte condensator zou beter/ander advies kunnen geven. En als je 'standaard soldeer ijzer' iets is wat je ook gebruikt om waterleidingen te solderen, dan is die NIET geschikt - ook hier, foto of typenummer zou helpen.

Maar, als 'ie het nog prima doet, zou ik er verder nog niet aan beginnen. Als je dit soort vragen stelt dan heb je er nog geen ervaring mee en dan is de kans aanwezig dat je het erger maakt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 19:36
Uitdaging #1 is uitzoeken wat voor nieuwe condensator je nodig hebt. Over het algemeen staat het op het component zelf: capaciteitswaarde en maximale spanning. Maar als 'ie kapot is en er troep uitgekomen is, is de tekst misschien niet meer leesbaar en dan zal je het op een andere manier moeten uitzoeken.

Uitdaging #2 is de defecte condensator verwijderen zonder dingen verder kapot te maken. Zou met een normaal soldeerstation met een fijne punt wel te doen moeten zijn.

Uitdaging #3 is de nieuwe condensator er op solderen - ook dit zou met een standaard soldeerstation te doen moeten zijn.

Bovenstaande op basis van de info uit de startpost - een foto van het moederbord en defecte condensator zou beter/ander advies kunnen geven. En als je 'standaard soldeer ijzer' iets is wat je ook gebruikt om waterleidingen te solderen, dan is die NIET geschikt - ook hier, foto of typenummer zou helpen.

Maar, als 'ie het nog prima doet, zou ik er verder nog niet aan beginnen. Als je dit soort vragen stelt dan heb je er nog geen ervaring mee en dan is de kans aanwezig dat je het erger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunia5
Als ik thuis ben zal ik proberen een foto te maken en mijn soldeer ijzer nummer geven.

En ja ik ben een beginner ;)
Zal wat meer info geven als ik thuis ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, das een ouwetje. Als hij nog prima werkt is de vraag of ermee klooien de moeite waard is, als je er geen ervaring mee hebt is de kans dat je het erger maak ook aanwezig.

Aan de andere kant is de financiele waarde van het apparaat 0, dus een intressante manier om te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunia5
Ja is een super leuk ding speel er allemaal xp spelletjes op vandaar dat ik hem werkend wil houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunia5
Maar ja als hij stuk gaat is het ook niet mega erg :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kunia5
Mijn excuses voor de late reactie was wat thuis gebeurd.
Ik heb gebruik gemaakt van een soldeer ijzer van een vriend en na het verwijderen en testen van laptop zijn we erachter gekomen dat de cap niet nodig was.

Aankomende zondag gaan we er een vervangende in doen.
Besteld via Ebay.

Bedankt mensen voor de tips!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Succes! Ben nu wel benieuwd waar de CAP voor dient, maar ik heb ook jaren een GPU gehad waar een cap van afgestoten was maar niks te merken.

• kunia5
Ik zal mijn vriend vragen hij weet veel van elektra dus misschien weet hij het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Laatst online: 12-09 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

Sommige caps zijn voornamelijk bedoeld bedoeld om een constantere spanning te leveren aan je componenten bij snel wisselende stroombelasting. Als je laptop verder stabiel werkt en nooit crashed dan hoef je je er in wezen geen zorgen om te maken.

• kunia5
Ravefiend schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:25:
Sommige caps zijn voornamelijk bedoeld bedoeld om een constantere spanning te leveren aan je componenten bij snel wisselende stroombelasting. Als je laptop verder stabiel werkt en nooit crashed dan hoef je je er in wezen geen zorgen om te maken.
Maar de cap vervangen zou de levensduur van de pc kunnen verhogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Laatst online: 12-09 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

kunia5 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:54:
[...]
Maar de cap vervangen zou de levensduur van de pc kunnen verhogen?
Daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. Een stabielere spanning ongeacht de snel variërende belasting van de componenten erachter kan misschien de levensduur ietsjes bevorderen, maar daar verwacht ik geen significant verschil in. :)

• kunia5
Bedankt in ieder geval :)

Leer een hoop over caps momenteel dus erg blij :D
Pagina: 1