Powerline voor PC-gaming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisBos512
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-02-2021
Hallo iedereen.

Vraagje: ik ga zelf een PC bouwen binnenkort. Deze wil ik natuurlijk op mijn kamer zetten. 1 probleem: mijn kamer is helemaal op zolder, en mijn router is niet sterk genoeg om een krachtig signaal daarnaartoe te sturen om te gamen via WiFi. Ethernet is ook geen oplossing, sinds ik die niet helemaal door het hele huis kan laten gaan.

Nu heb ik weleens gehoord van 'powerline adapters'. Dit zijn adapters waarvan je er eentje in het stopcontact doet en via ethernet in de router plugt en eentje ergens anders in huis in het stopcontact plugt en via ethernet met bijv. een pc of console verbindt.

Dit zou een alternatief zijn voor bedraad internet. Dit zou natuurlijk ideaal zijn in mijn geval.

Nu is mijn vraag: is dit een goede oplossing? Ik begrijp uiteraard dat dit niet zo stabiel is als gewoon ethernet.

Alvast bedankt iedereen.

Audiofiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:32
Mijn ervaring is erg wisselend. Je kunt een retesnelle verbinding hebben, maar vooral als je een wat ouder huis hebt en/of je gaat van de ene naar de andere groep, kan het erg traag zijn (<20mbit/s). Je kunt er overigens best aardig op gamen, maar je downloadsnelheid is gewoon droevig.

Een optie waar ik persoonlijk een veel betere ervaring mee heb, is MoCa. Dit is vergelijkbaar met powerline, maar gebruik in plaats daarvan die televisiekabels met de ronde stekkers. De verbinding daarmee staat als een huis en haalt daadwerkelijk de snelheid die op het doosje vermeld staat, in plaats van dat dat een theoretisch maximum is.

Het is wat duurder, maar als je coaxkabels hebt liggen in je huis, is het een perfecte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Powerline geeft inderdaad of een redelijke verbinding, een slechte/haperende of geen verbinding en dat kan wisselen...
Van extreem lage bandbreedte (<10Kb/s) tot hoge ping (>450ms naar de router alleen al), heb het nog nooit echt goed zien werken (hooguit dat je er net een beetje op kan browsen...)
Zou dan ook de volgorde aan houden: UTP kabel > Wifi > Powerline... Geen ervaring met MoCa maar hoor er hier en daar positieve verhalen over.
Heb je gekeken of een kabel niet helemaal door het huis kan? De enige limiet op de kabel is dat die minder dan 90 meter moet zijn (100 als het 1 kabel is van switch/router naar pc), daar kom je de meeste huizen wel mee door. Even een korte middag wat gaatjes boren en kabel erdoor trekken en je bent voor de komende vele jaren gewoon klaar, het werkt dag en nacht gewoon goed ipv alle andere oplossingen die meer moeite kosten, meer geld kosten en minder betrouwbaar zijn...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 17:58
powerline is inderdaad een beetje Hit or miss, afhankelijk van je stroomnetwerk. En ook weinig te troubleshooten.

Ik heb er zelf redelijk goede ervaringen mee,(verwacht 40-50% van de snelheid op de doos).

Maar ken ook mensen waar het zonder duidelijke reden totaal niet werkte.

android since G1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

coredalae schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:13:
powerline is inderdaad een beetje Hit or miss, afhankelijk van je stroomnetwerk. En ook weinig te troubleshooten.

Ik heb er zelf redelijk goede ervaringen mee,(verwacht 40-50% van de snelheid op de doos).
No way. De snelheid op de doos is de hoogst theoretisch haalbare link rate die de standaard in kwestie aan kan. Die haal je IRL nooit. Het klopt dat je ongeveer 40-50% van de bruto link rate netto overhoudt na aftrek overhead en error correction, maar die link rate zal (veel) lager liggen dan de maximale.

Voorbeeldje: ik beheer een flink aantal apparaten in de "1200Mbps"-categorie. Hoogste link rate die ik ooit ben tegengekomen buiten een lab: 568Mbps. Dat zou netto dus ongeveer 284Mbps opleveren. Gemiddelde link rate: 117Mbps. Dus gemiddeld haal je van de "1200Mbps" welgeteld zo'n 58Mbps aan netto throughput. Dat is eerder 4-5% dan 40-50% van wat op de doos staat :o

Kanttekening: 1200Mbps/2000Mbps apparaten werken met MIMO, wat werkende randaarde vereist. Heb je dat - zoals groot deel van NL - niet bij een van de twee aansluitingen, dan hou je erg weinig over van de meerwaarde tov 600Mbps/1000Mbps. Bovenstaande gemiddelde maakt geen onderscheid tussen wel of geen randaarde - met randaarde doe je het gemiddeld ws een stuk beter, maar dan nog kom je ws gemiddeld uit op ~120Mbps. Zonder randaarde: gewoon geen PLC doen
Maar ken ook mensen waar het zonder duidelijke reden totaal niet werkte.
Voor werking en prestatie van PLC is verstoring door apparaten in je stroomnetwerk veel belangrijker dan de toestand en kwaliteit van je bekabeling. Daarom kan het zo zijn dat als twee buren identieke stroomnet hebben in identieke huizen, de ene goede ervaringen heeft met PLC en de andere dramatische, simpelweg door andere apparaten in huis. Het lastige is dat je totaal geen idee hebt van tevoren hoe schoon of vuil je stroomnet is, en als je problemen hebt wat de boosdoener is en wat je eraan kunt doen.

Iig: als je PLC overweegt, neem sowieso eentje met MIMO, dus "1200Mbps" of hoger. Kost wat, maar dan heb je nog redelijke kans op goede verbinding. Maar iedere technologie die Ethernet naar iets anders bridget (PLC, MoCA, WiFI...) voegt per definitie latency toe en vergroot kans op jitter en instabiliteit. Kijk eens naar de prijzen van "1200Mbps" adapters. Kijk vervolgens eens op Werkspot.nl hoeveel het zou kosten om een Ethernetkabel netjes weggewerkt naar boven te laten trekken door een professional. Hoogstwaarschijnlijk ongeveer even duur. Ik zou het wel weten... ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 22:47
Deze vraag is hier al >100x gesteld en het antwoord is altijd, dus ook nu; Kijk of je toch een (goede) ethernet kabel kan trekken. Dat kan vaak heus wel, met een beetje creativiteit een route verzinnen uit het zicht (achter gordiijnen, door een inbouwkast, langs/achter een plint of kozijn, verzin een list.)

Of een professional dat moet doen, is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Om te proberen kan het overigens helemaal geen kwaad, zeker als je geen opties hebt om kabels te trekken. Ik heb op zolder ook een powerline hangen, en die geeft altijd een nette 25/30 Mbps. Is niet de maximale snelheid van m'n aboonement (60Mbps), maar voor op zolder meer dan genoeg, inclusief online gamen. Ping is heel schappelijk rond de 7ms.

Een setje (eventueel 2e hands) hoeft maar een paar tientjes te kosten, dus ik zou het gewoon een tijdje proberen, met de instelling dat het alleen maar tegen kan vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisBos512
Goed idee! Bedankt. Ik bestel gewoon eentje van TP-link bij Coolblue. Ik hoef heus geen ontzettend hoge snelheden. Als ik gewoon kan gamen, ben ik blij.

Audiofiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmlk
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-04 22:52
Ik heb 2 jaar lang dezelfde opstelling gebruikt. Setje van Devolo en op mijn 100 Mbps verbinding hield ik ongeveer 40 Mbps over. Vele factoren (verschillende of zelfde stroomgroep, hoe oud is het stroomnetwerk/draden). Voor gamen had ik nooit problemen en ging dat altijd prima. Maar een spel binnenhalen op steam was bijvoorbeeld echt niet snel. Maar zolang je die tijd wilt opofferen ervoor, is het zeker te doen.
Voor mij was het uiteindelijk wel een irritatie en heb ik met een goede boor een dagje gespendeerd om gaten te boren. Het eindresultaat nu is toch wel echt een stuk prettiger.
Maar voor gamen kan het dus zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisBos512
Ik heb er geen hele grote problemen mee als downloaden wat langer duurt. Kan ik mezelf tenminste een beetje 'ophypen' ;-)

Audiofiel

Pagina: 1