Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracquiteur
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-06 18:28
Omdat mijn Medion Akoya e1231t de laatste tijd wat trager verliep dan anders, ben ik gaan kijken welk programma daarvoor verantwoordelijk was. Aangezien de Intel Celeron al niet zo'n snelle chip is, wil in zeker niet nog meer snelheidsverlies. Blijkt dat Tiworker.exe de schuldige is. Het probleem is dat dit een programma is dat nodig is voor Windows Update, althans dat verk

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

1. Maak anders je verhaal af.
2. Wat wil je met dit topic bereiken?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracquiteur
TD;LR Ik heb Tiworker.exe verwijderd omwille van een abnormaal hoog cpu-verbruik, en ik vrees dat dit een invloed kan hebben op Windows updates (of het systeem in het algemeen).

Omdat mijn Windows 8.1 laptop de laatste tijd wat trager verliep dan anders, ben ik gaan kijken welk programma daarvoor verantwoordelijk was. Aangezien de Intel Celeron N2807 al niet zo'n snelle chip is, wil ik zeker niet nog meer snelheidsverlies. Blijkt dat Tiworker.exe de schuldige is. Het probleem is dat dit een programma is dat nodig is voor Windows Update, althans dat verkreeg ik na wat gegoogel. Deze bron bv geeft aan dat Tiworker.exe geen belangrijk programma is (en zelfs een vermomd virus kan zijn), en het onschadelijk is om het te verwijderen. Andere sites zijn minder zeker over het onproblematisch karakter bij het verwijderen van dit programma (en ik kreeg voor het verwijderen een waarschuwingsprompt die duidelijk stelde dat ik mijn systeem zou kunnen schaden).

Na veel getwijfel heb ik echter besloten om het programma te verwijderen, al was het maar om te zien of het zou werken en er een positieve invloed zou zijn. Doordat Tiworker.exe tot wel 80% van mijn cpu verbruikte (minimaal 30%, al was het vaker rond de 50%), was mijn systeem heel vaak rond de 100% cpu-verbruik bij zeer licht gebruik (Word óf Chrome geopend).
Na verwijdering, was mijn systeem veel sneller en was mijn cpu-verbruik eerder rond de 60% bij licht gebruik (Chrome én Word én zelfs Spotify tegelijk).

Nu komt de vraag, zal ik problemen ondervinden met Windows Updates ? Ik verwacht niet dat het automatisch gaat installeren en dat vind ik niet erg, maar als ik het manueel ook niet kan doen dan heb ik wel een probleem. Ik vermeld er nog even bij dat ik eerst dacht dat het programma zou stoppen met draaien nadat ik alle updates had geïnstalleerd, maar dit bleek niet het geval na een dag. Ook bij het beeïndigen in de taakprompt zou leiden tot een onmiddellijke restart van het programma.

Off-topic: dit is mijn eerste post op Tweakers. Hopelijk is deze forum de juiste plaats om dit soort vragen te stellen. Ik ben eerder een beginneling/noob op vlak van computers en Google was me niet al te behulpzaam (al kan het zijn dat ik niet goed genoeg gezocht heb), dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

2 topics is niet handig, ik heb je laatste reactie even samengevoegd met je originele topic.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien de correlatie tussen Tiworker, Chrome en 100% CPU me ontgaat, vraag ik me af wat je nu precies denkt te hebben gevonden en opgelost.

Daarnaast, als je handmatig zou kunnen updaten vanaf hier, welk update-schema zit er in je hoofd en op welke manier haal je handmatig updates binnen? Want o.a. driver-updates via WindowsUpdate worden niet altijd los aangeboden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Als je tiworker.exe verwijderd kan je niet meer updaten. Simple as that. Maar waarom laat je je computer eerst niet eens zijn update afmaken? Via het control panel kan je zien welke updates worden uitgevoerd. Als je echt geen updates wil, kan je beter de Windows Update service disablen en stoppen. Zo kan je deze later weer inschakelen als je wel updates wilt.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracquiteur
Ik heb snel reacties gekregen, had ik niet verwacht. Ik heb daarnaast geen idee waarom eerste bericht zo gepost is...

Ten eerste heb ik juist wel alle beschikbare updates geïnstalleerd. Het is pas de daaropvolgende dag dat ik Tiworker wiste, omdat ik merkte dat het vleef draaien zondzr dat er updates beschikbaar zijn.
Ten tweede, het is juist daarom dat ik dit vraag. Als het onmogelijk wordt om te updaten dan ga ik Tiworker.exe weer terugzetten.
Kennen jullie dan misschien de reden waarom dat programma zon cpu-vreter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb laatst voor 30 euro een 120gb ssd in een middelmatige laptop gezet en ding loopt weer als een zonnetje.
Windows 10 gaat niet echt lekker op een hdd is mijn ervaring. Onwerkbaar doordat windows update alle resources opsnoept. Die nieuwe goedkope ssd lijn van corsair is iets minder snel en heeft een wat lagere tbw dan gangbaar is, maar geeft een brakke oude laptop denk ik nog wel een aantal jaartjes.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracquiteur
MAX3400, in de taakprompt zie ik dat Tiworker.exe tot wel 80% cpu-vermogen verbruikt. Als ik nog een programma bvb Chrome draai, merk ik serieuze vertragingen. Dus ik probeerde het programma te beeïndigen via de taakprompt, maar die startte telkens weer op. Ik verwijder hem even dacht ik dan. Dat hielp want mijn pc draait veel sneller met meerdere programma's open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracquiteur
Microkid, als ik Windows Update disable zal dat ook leiden tot de beeïndiging van Tiworker.exe? Ik wil mijn systeem wel up to date houden, maar dat gebeurt toch niet elke dag. Hoe vaak raad je mij aan om te controleren of er updates zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Dracquiteur schreef op zondag 16 september 2018 @ 20:16:
Microkid, als ik Windows Update disable zal dat ook leiden tot de beeïndiging van Tiworker.exe? Ik wil mijn systeem wel up to date houden, maar dat gebeurt toch niet elke dag. Hoe vaak raad je mij aan om te controleren of er updates zijn ?
Als Windows Update uitgeschakeld is zal tiworker ook niet meer draaien.
Hoe vaak je moet controleren? Ik zeg: zeker wekelijks. Maar dat doet Windows zelf ook al.
Vertel ook eens hoe je systeem er uit ziet? Welke hardware e.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracquiteur
Microkid schreef op zondag 16 september 2018 @ 20:18:
[...]

Als Windows Update uitgeschakeld is zal tiworker ook niet meer draaien.
Hoe vaak je moet controleren? Ik zeg: zeker wekelijks. Maar dat doet Windows zelf ook al.
Vertel ook eens hoe je systeem er uit ziet? Welke hardware e.d?
Mijn laptop is de Medion Akoya e1231t en heeft een Intel Celeron, 4GB RAM en 500GB HDD. Het is geen beest, maar ik heb niet veel meer nodig.

Goed, ik zal dan wekelijks checken of er updates zijn. Bedankt voor de snelle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

In je laptop past een 2.5" SSD. Ik zou daar eens mee beginnen, zoals @DirtyBird ook al aangeeft. Dat maakt het systeem een stuk meer responsive en zal ook het installeren van updates versnellen.
Aangezien je aangeeft niet veel van computers te weten zou ik dan wel assistentie zoeken van iemand die je daarbij kan helpen, zodat de HDD en SSD gewisseld worden en je Windows overgezet wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door Microkid op 16-09-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracquiteur
Microkid schreef op zondag 16 september 2018 @ 20:26:
In je laptop past een 2.5" SSD. Ik zou daar eens mee beginnen, zoals @DirtyBird ook al aangeeft. Dat maakt het systeem een stuk meer responsive en zal ook het installeren van updates versnellen.
Dat overweeg in al een tijdje, al zie ik niet direct wat het verband is tussen geheugen en cpu-prestaties.

Waarom ik geen SSD geplaatst heb, is dat ik twijfel of ik voor nieuwe laptop zou gaan met een betere cpu en Windows 10.

EDIT: ik had je edit nog niet gezien. Ik heb idd niet veel verstand op software vlak, maar een ssd plaatsen moet nog lukken. Puur Windows installeren heb ik al vaker gedaan, dus dat moet ook wel lukken.

[ Voor 15% gewijzigd door Dracquiteur op 16-09-2018 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan allicht eens al je oude updates laten opruimen; open een administrative powershell en gebruik daarna het commando
code:
1
dism /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Hierdoor worden alle overbodige updates van je systeem gehaald en "lijkt" het voor Windows alsof je gisteren de laatste update-ronde hebt geinstalleerd.

Let wel: alle updates die hiervoor zijn geweest kan je niet meer handmatig deinstalleren, mocht je er volgende week achterkomen dat er eentje toch niet op je systeem had moeten staan.

Zorg er wel voor dat je laptop aan de lader hangt; met jouw machine, kan het zomaar een uur of langer duren.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 16-09-2018 20:40 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Dracquiteur schreef op zondag 16 september 2018 @ 20:35:
[...]
Waarom ik geen SSD geplaatst heb, is dat ik twijfel of ik voor nieuwe laptop zou gaan met een betere cpu en Windows 10.
Dat is dan wellicht een betere keuze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45

DirtyBird

Praktiserend denker

Dracquiteur schreef op zondag 16 september 2018 @ 20:35:
[...]

Dat overweeg in al een tijdje, al zie ik niet direct wat het verband is tussen geheugen en cpu-prestaties.

EDIT: ik had je edit nog niet gezien. Ik heb idd niet veel verstand op software vlak, maar een ssd plaatsen moet nog lukken. Puur Windows installeren heb ik al vaker gedaan, dus dat moet ook wel lukken.
Ik weet natuurlijk ook niet zeker of een ssd je problemen oplost, maar het haalt een enorme bottleneck weg uit je systeem en willicht werkt het door. Mocht het niet het gewenste effect hebben kun je altijd nog een andere laptop kopen. Ik denk dat die paar tientjes het absoluut waard zijn om te proberen. Als het niet werkt heb je nog steeds een mooie ssd die je misschien wel ergens anders kwijt kunt :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je moet niet zomaar vertrouwen op wat je op internet vind in willekeurige sites. De sites die bestanden beschrijven zijn gegenereerd en bevatten vaak foute informatie. Daarnaast raden ze allerlei software aan die spyware of malware bevat. Dat is hun amorele verdienmodel.

Jouw probleem wordt beschreven op het Microsoft forum (Engelstalig). "Rob Fulford" geeft een oplossing voor het probleem dat blijkbaar werkt.

Sommige van de andere oplossingen die daar gegeven worden zijn complete onzin of schadelijk (zoals het uitschakelen van Windows Update of een tool draaien die het processorverbruik zou verlagen).

Als je een bestand wilt verwijderen, hernoem het dan i.p.v. daadwerkelijk te verwijderen. Bijvoorbeeld tiworker.exe kun je hernoemen naar tiworker.exe.org. Zodoende kun je het altijd terugplaatsen.
Pagina: 1