Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

15 inch XPS vs MBP - opinies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Enai
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 13-10 14:24
Hi :) Ik ben een ICT-student op zoek naar een laptop die lang mee gaat en gebruikt zal worden voor allerhande development, momenteel PHP/JS/enz, later wellicht ook andere talen. Mijn huidige aardapple (i5 8GB MBP 2015) is een solide werkpaard maar toch wel een beetje underpowered.

Ik heb reeds een flinke spaarpot, dus budget is niet zo belangrijk, maar ik wil uiteraard geen geld over de balk gooien. Het mag wel geld kosten als ik het kan terugverdienen via hogere productiviteit.

Mijn opties zijn enerzijds een XPS 15 5970 (i7-8750H, 16GB, 4K?, ¤2.1K) met Linux, en anderzijds een 15 inch MBP 2018 (i7-8850H, 32GB, 512GB, Retina, ¤3.5K).

De XPS is een stuk goedkoper en de SSD en RAM kunnen vervangen of geüpgraded worden, waardoor ik op termijn naar 32GB kan gaan (¤350) en een M.2-schijfje kan bijsteken indien nodig. Daarnaast is de eGPU-ondersteuning bewezen goed (ik heb ook een gaminglaptop die wellicht binnenkort EOL gaat).

Nadeel van de XPS is dat Linux excellent is voor development en niets anders, waardoor ik vrees te moeten knoeien met VM's of dual booting voor Photoshop, en met verplichte Windows-updates en Candy Crush op mijn professionele laptop. Hackintosh zou een leuk alternatief zijn, maar de 9570 is er nog niet klaar voor. Zelfs Linux is nog niet 100% (geen suspend...).