Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

15 inch XPS vs MBP - opinies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Enai
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 13-10 14:24
Hi :) Ik ben een ICT-student op zoek naar een laptop die lang mee gaat en gebruikt zal worden voor allerhande development, momenteel PHP/JS/enz, later wellicht ook andere talen. Mijn huidige aardapple (i5 8GB MBP 2015) is een solide werkpaard maar toch wel een beetje underpowered.

Ik heb reeds een flinke spaarpot, dus budget is niet zo belangrijk, maar ik wil uiteraard geen geld over de balk gooien. Het mag wel geld kosten als ik het kan terugverdienen via hogere productiviteit.

Mijn opties zijn enerzijds een XPS 15 5970 (i7-8750H, 16GB, 4K?, ¤2.1K) met Linux, en anderzijds een 15 inch MBP 2018 (i7-8850H, 32GB, 512GB, Retina, ¤3.5K).

De XPS is een stuk goedkoper en de SSD en RAM kunnen vervangen of geüpgraded worden, waardoor ik op termijn naar 32GB kan gaan (¤350) en een M.2-schijfje kan bijsteken indien nodig. Daarnaast is de eGPU-ondersteuning bewezen goed (ik heb ook een gaminglaptop die wellicht binnenkort EOL gaat).

Nadeel van de XPS is dat Linux excellent is voor development en niets anders, waardoor ik vrees te moeten knoeien met VM's of dual booting voor Photoshop, en met verplichte Windows-updates en Candy Crush op mijn professionele laptop. Hackintosh zou een leuk alternatief zijn, maar de 9570 is er nog niet klaar voor. Zelfs Linux is nog niet 100% (geen suspend...).

De MBP is volgens alle reviews min of meer de beste laptop op de markt als je met het klavier overweg kan (ik heb er wat op getokkeld bij een Apple Store en ben er tevreden mee). MacOS is ideaal en ondersteuning via de Apple Store is wellicht beter dan wat je bij Dell kunt verwachten.

Nadeel van de MBP is dat je veel meer betaalt zonder dat je hier op papier veel van terugziet. Ik ben wel een fan van MacOS, maar een besturingssysteem van ¤1200 is moeilijk te rechtvaardigen. Ik ben ook niet zeker of je eender welke eGPU kunt gebruiken om te gamen in Windows of dat je de Apple-tax moet betalen voor een officieel exemplaar. En of een SSD van 512GB voldoende is...

Enige opinies? Is de XPS voldoende degelijk, is de MBP zijn meerprijs waard?

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15-12 22:47
Met een 4e of 5e gen i5 en 8GB RAM kan je dat allemaal prima doen hoor. Gebruik hier naast diverse systemen tussen i3 en Xeon, zowel macOS en Linux (en Windows in een VM) ook nog gewoon een i5 MBP 13" met 8GB RAM, en dat gaat prima. Het is snel zat, en echt zware taken ga je anno 2018 toch echt niet lokaal doen (tenzij je iets met graphics doet). Hardcore verwerken doe je in je CI/CD pipeline of op een VM ergens bij een random hosting of cloud provider.

Een i7 gaat je niet echt helpen met ontwikkelen, tenzij je van plan was veel lokaal te knutselen, maar dat is niet echt realistisch (tenzij je later bij een bedrijf komt werken waar geen budget is voor build en dev servers).

Als je vast zat aan Windows en Visual Studio, dan moet je wel met gaming-type hardware aan komen, want dat spul vreet resources alsof het niks is (en ja, je kan het zo configureren dat het meevalt, maar dan is de hele meerwaarde van dat platform weg en kan je het beter gewoon niet gebruiken).

Bij de kosten van een laptop moet je eigenlijk niet naar wat specs op papier kijken, dat is al jaren niet echt spannend meer; het gaat meer over de gehele lifecycle van zo'n ding, en als je verwacht 6-9 jaar met een apparaat te doen is het veel interessanter of het een beetje degelijk gebouwd is (bijv. scharnieren die niet met metalen inserts in plastic gepropt zijn -- dat gaat altijd stuk). Maar ook of de leverancier je firmware, software en certified support op lange termijn blijft ondersteunen. Dan zit je bij Dell (en dan niet de consumententrope) en Apple wel goed, bij HP als je maar duur genoeg koopt ook wel.

Wat ik vooral zie is veel mensen die rond de EliteBooks, XPS en MacBook Pro's hangen, ook mensen die alleen maar wat Python development doen. Dat komt niet zo zeer om dat je daar fancy specs voor nodig hebt, maar om dat je gewoon een systeem wil dat niet constant aandacht en onderhoud nodig heeft en anders uit elkaar valt waar je bij staat.

Andere variabelen die belangrijker zijn dan je denkt:

- Gewicht
- Formaat (dus de fysieke buitenkant, niet het scherm o.i.d.)
- Trackpad (ja, dat maakt echt een verschil, en er zijn erg weinig MacBook-level trackpads op de markt)
- Werken zonder oplader (performance maar ook tijd totdat de accu leeg is)
- Form factor (een apparaat met veel gaten en uitsteeksels is kwetsbaar en gaat minder makkelijk een tas in en uit)

Dat gelt overigens net zo goed voor een oplader; zo is een dikke zwarte baksteen met tien meter kabel niet perse handig als je daar elke dag mee rondloopt.

Ik denk dat als je de lifecycle over de lange termijn en de randvoorwaarden naast de basic specs die er weinig meer toe doen er bij betrekt je al een veel betere keuze kan maken.

Ik zelf zou zeggen: probeer het eerst met je MBP 2015, niks mis mee, en pas na dat je denkt dat je meer nodig hebt maar 'meer' gaan kijken. De duurste optie kiezen is dan ook niet perse de beste optie, zo kan een 2018 MBP met TouchBar (instapmodel) al genoeg zijn, steek 100 euro in een echt goede tas (bijv. een samsonite rugzak) en een goede sleeve met schuim (dus niet blubberig latex ofzo). Kijk naar je randapparatuur, misschien wil je wel een Logitech MX, of een wireless presenter. En een Satechi USB-C dock, of twee, zodat je op een vaste plek thuis met 1x pluggen alles hebt (HDMI, Ethernet, USB-A, USB-C, oplader) en een voor onderweg voor de gevallen waar je wel mobiel werkt, maar iemand nog met USB sticks werkt om dat ze de bus naar 2018 gemist hebben.

Stel dat je merkt dat je veel klassieke (ouderwetse..) desktop applicaties met GUI's maakt en de backend servers moet emuleren om dat de projecten waar je aan werkt niet van stubbing en fixtures gehoord hebben, en tegelijk een IE11 in Win7 moet draaien en Edge in Win10, dan heb je een situatie waarbij de specs weer belangrijker worden; zo kan het dan wel belangrijk zijn om meer IOPS te hebben, en meer RAM.

Als je gewoon in een IDE werkt (intellij bijv.) of een CEF based editor (VSCode, Atom enz.) en lokaal vooral een VM of setje containers draait om lokaal integratie tests te schrijven voor microservices, dan is 8GB RAM voldoende en is 16GB RAM vooral leuk als je denkt in de toekomst wat anders te doen. Het verschil tussen een i5 en i7 is ook daar te verwaarlozen om dat de parallelle executie gewoon niet ver genoeg is om daar veel aan te hebben als je niet aan het renderen bent.

Het concept om je laptop 'later' nog een keertje te upgraden met 'meer' dingen (extra storage of RAM) kan je beter laten varen, het is eigenlijk altijd voordeliger om gewoon een vervangende laptop te kopen die alles heeft wat je wil, of de taken te offloaden naar een systeem dat er geschikt voor is.

Stel dat je wil gamen: ik kan je vertellen dat een MBP 2015 met een RX580 eGPU via Thunderbolt 2 al meer dan genoeg is om PUBG te draaien, dus ook daar is het allemaal niet spannend. Wat wel aan te raden is, is hoe dan ook niet op een interne GPU te vertrouwen als het op dat soort grafische taken aan komt; de thermal solutions in 'normale' laptops zijn gewoon niet op het niveau te krijgen van een echte koeler. Investeren in een TB3 eGPU enclosure geeft je de mogelijkheid om op een vrij lange termijn ook GPU-loads goed aan te kunnen (was bij mij vooral voor AI en ML workloads relevant voor dat AWS betaalbare instances met GPU had).

Oh, en niet vergeten: waar nu het sleutelen aan computers en kiezen van specs en upgraden en met je OS spelen nog leuk kan lijken zal dat als je er redelijk op wil kunnen vertrouwen een stuk minder interessant zijn, en wil je eigenlijk gewoon iets als TimeMachine hebben en in het geval van een probleem maar de winkel rennen, een vervangende computer kopen, en verder gaan.

johnkeates wijzigde deze reactie 16-09-2018 18:41 (3%)

• Enai
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 13-10 14:24
Wel, lokaal knutselen is nu juist wel de bedoeling, met het oog op freelancewerk en wellicht een KMO. Een dev server is natuurlijk te verwachten als je voor een bedrijf gaat werken, maar ik wil zoveel mogelijk paden openhouden. Misschien doe ik nog wel meer frontend development en dan komen er grafische tools bij te pas, misschien doe ik ooit nog wel .NET-development, Java, enz. Ik ben student, weet ik veel wat ik over vijf jaar zal doen...

Alvast merci voor je input, dit heeft me veel geholpen. :D

Enai wijzigde deze reactie 16-09-2018 20:12 (6%)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook nog kijken met dit budget naar een Latitude of Thinkpad, dan krijg je meer robuustheid, beter toetsenbord en meer aansluitingen voor je geld.

Ik werk zelf met mijn ontwikkelomgeving volledig in een VM (ubuntu 18), dit werkt voor mij uitstekend, ik kan de vm altijd suspenden zodat ik altijd verder kan waar ik was gebleven. Is dit voor jou geen optie dan kan je bij de bovengenoemde lijnen ook native Linux support verwachten.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True