Acer laptop upgraden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubie101
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-07-2020
Hallo, ik heb nu 3 jaar de Acer Aspire V5-552G laptop in bezit. Maar nu begin ik me behoorlijk te ergeren aan de slome laptop. Dit zit er in de laptop:

AMD Quad-Core Processor A8-5557M with turbo Core tech. up to 3.1 GHz
AMD Radeon TM HD 8750M with 2 GB Dedicated VRAM
12 GB DDR3 Memory
1000 GB HDD
Windows 10 Home

Ik heb de meeste artikelen die op google staan gevolgd, zoals prestaties verlagen, programma's uitschakelen, cleaners gedownload, zelfs een hard reset en niks hielp. Ook maakt mij laptop best veel lawaai alsof hij bijna opstijgt zo luid (denk de cooler). Daarom heb ik de laptop ook nog is los gehaald om te kijken of hij misschien verstopt zat met stof en dat viel mee.

Daarom zou ik graag wat advies willen ontvangen wat ik zou moeten vervangen, of ik een SSD moet gaan kopen, of dit überhaupt een snelle laptop moest zijn. Ik hoef hier geen Fortnite of GTA op kunnen spelen (wel de wat mindere games, zoals runescape of eurotruck) maar wel fatsoenlijk op internet kunnen zonder dat ik eeuwig moet wachten tot iets geladen is of ineens vastloopt.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen!

Groetjes,
Ruben

Beste antwoord (via rubie101 op 17-09-2018 07:39)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:58
Laptop openmaken
Stof verwijderen
Koelpasta vervangen
Harddisk verwijderen
Ssd toevoegen
Laptop sluiten
Windows opnieuw installeren

Dan is hij een stuk minder heet, een stuk sneller en snappier.
Snel(ler dan dat) wordt hij niet.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 16-09-2018 21:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ineens vastloopt.
Dan kan je upgraden tot je een ons weegt maar vastlopers ga je niet wegkrijgen. Dan is er iets anders aan de hand; software die niet goed (genoeg) werkt of een hardware-defect.

HDD kan je vaak zelf wel vervangen; de laptop is al open geweest dus je weet welke afmeting HDD erin zit en welke aansluitingen erop zitten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
SSD erin is de enige nuttige upgrade die je kan doen.
Op cpu vlak is ie niet snel en zal ie nooit snel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubie101
MAX3400 schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:30:
[...]

Dan kan je upgraden tot je een ons weegt maar vastlopers ga je niet wegkrijgen. Dan is er iets anders aan de hand; software die niet goed (genoeg) werkt of een hardware-defect.

HDD kan je vaak zelf wel vervangen; de laptop is al open geweest dus je weet welke afmeting HDD erin zit en welke aansluitingen erop zitten.
Ik heb voor zover ik weet op elk software gebied een update uitgevoerd en alles was correct geupdated. Aan wat voor hardware-defect moet ik denken? Laptop is wel 2x weggegaan voor reparatie voor hardeschijf defect.

Of is het een mogelijkheid om te downgraden naar windows 8? Wat het oorspronkelijk was.
Uszka schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:30:
SSD erin is de enige nuttige upgrade die je kan doen.
Op cpu vlak is ie niet snel en zal ie nooit snel worden.
Ik zal is meer info vinden over een SSD upgrade, thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:57
Leuk uitgebreid reviewtje om naar te kijken. Gaat precies over jouw laptop qua CPU en GPU :

YouTube: Acer V5 552g (AMD Richland Crossfire) Review - Theje's Notebook ...

Lijkt erop dat je er wel een spelletje op moet kunnen spelen.
De reviewer noemt trouwens dat de voorgeinstallerde mcafee software voor een slome laptop kan zorgen en er wordt aangeraden die te meteen te verwijderen (mits je dat niet al gedaan hebt).
Tevens wordt in deze review al aangeraden een SSD te plaatsen :)

Ook veel nuttige info in de comments.

Een SSD gaat de snappyness (laden van windows, programmas en gamelevels) zeker wel versnellen.

Wat ik ook zeker zou doen is ff msi afterburner installeren en kijk dan eens naar de temperatuur van je CPU en GPU en plaats de resultaten hier even :

downloads: MSI Afterburner 4.3.0

[ Voor 7% gewijzigd door Baloes op 16-09-2018 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubie101
Baloes schreef op zondag 16 september 2018 @ 17:00:

Wat ik ook zeker zou doen is ff msi afterburner installeren en kijk dan eens naar de temperatuur van je CPU en GPU en plaats de resultaten hier even :

downloads: MSI Afterburner 4.3.0
Ik heb de afterburner gedownload. De temp. van CPU is 66 graden en GPU 60 graden, zonder iets open te hebben staan.

Ik heb tijdje geleden ook zoiets gedownload genaamd CPUID HWmonitor en daar geeft hij aan dat AMD A8-5557M 115 graden is, is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee, 115 graden is niet goed. Het kan ook een afleesfout zijn van de software maar 115 graden is al zo hoog dat de PC zelf al moet uitgaan of "defect" is/raakt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubie101
MAX3400 schreef op zondag 16 september 2018 @ 17:29:
Nee, 115 graden is niet goed. Het kan ook een afleesfout zijn van de software maar 115 graden is al zo hoog dat de PC zelf al moet uitgaan of "defect" is/raakt.
Dan zal het een afleesfout zijn, omdat hij altijd rond de 110/115 graden hangt. Is het misschien beter om van windows 10 weer naar windows 8.1 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Dus idle is de cpu al 66 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubie101
Uszka schreef op zondag 16 september 2018 @ 18:32:
Dus idle is de cpu al 66 graden?
Jup dat klopt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:58
Laptop openmaken
Stof verwijderen
Koelpasta vervangen
Harddisk verwijderen
Ssd toevoegen
Laptop sluiten
Windows opnieuw installeren

Dan is hij een stuk minder heet, een stuk sneller en snappier.
Snel(ler dan dat) wordt hij niet.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 16-09-2018 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik heb zelf een laptop gehad met een AMD A6 APU die ook in Speccy/AIDA64 een temperatuur had van 145 graden. Koeling bleef ook op 100% staan. Dit na een verse Win10 install...
Moet wel zeggen dat zelfs een verse install tergend traag is, zeker met een 5400RPM HDD.

Aan te raden is dus om er een SSD'tje in te zetten (MX500 of anders A400) en de koelpasta te vervangen (Arctic Silver 5)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubie101
Bedankt voor jullie reacties! Hier ga ik mee aan de slag :)

• rubie101
Ik heb gisteren mijn laptop nog eens op gemaakt en de ventilators los gehaald om volledig stof vrij te maken, er was toch aardig wat stof maar het heeft het blazen van de fans niet opgelost, en er is ook niks veranderd met de temperatuur... Ook zag ik dat mijn harde schijf een Toshiba MQ01ABD100 was, ik weet niet of dit er standaard in hoort of tijdens de reparatie van de harde schijf er in is gekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-06 13:45
Koelpasta al vervangen met een degelijke? Voor een laptop van 3 jaar oud zou het wat vroeg zijn dat de pasta niet goed meer werkt vanwege uitdroging, maar het is niet onmogelijk.

Die HDD is 2.5 inch, dus een 2.5 inch SSD kan je er zo inzetten met een verse Windows installatie. Die schijf is verder 5400 RPM en dat is zelfs voor een HDD doorgaans traag.

Dus: pasta vervangen en SSD er in. Als dat niks helpt: tijd voor een nieuwe laptop.

• rubie101
Koelpasta en een ssd worden deze week besteld. Alleen weet ik niet of ik een SATA kabel en/of voedingskabel moet bijbestellen, het gaat om de Crucial SSD MX500 500gb. De Toshiba geeft aan bij interface SATA II en de Crucial heeft SATA-3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-06 13:45
Bij een laptop heb je doorgaans überhaupt geen SATA of voedingskabel, deze aansluitingen zitten vaak vast op het moederbord en in de behuizing van je laptop zit dan precies een plekje voor een 2.5 inch HDD/SSD. Die klik je er gewoon uit (wel even checken voor schroefjes) en dan zet je die SSD er in en dan Windows installen.

SATA3 is backwards compatible, dus die SATA3 schijf werkt gewoon op SATA2, maar dan wel langzamer dan ie zou kunnen. Maar nog steeds stukken sneller in gebruik dan die HDD.

• rubie101
Het is gelukt! Alleen blaast hij nog steeds super hard... Maar super bedankt allemaal, en nu hopen dat de laptop weer tijdje mee kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

rubie101 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:03:
Het is gelukt! Alleen blaast hij nog steeds super hard... Maar super bedankt allemaal, en nu hopen dat de laptop weer tijdje mee kan :)
Kijk eens of je de Fan kunt vernieuwen. oa op AliExpress kun je wel een goed Fan vinden. (Ook org. van Foxconn)handig voor een huisklusser https://www.ifixit.com/Device/Acer_Aspire_V5-572

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 26-09-2018 14:13 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubie101
Heyy!

Ben ik weer, de SSD is een heerlijke upgrade geworden maar nu wil ik weer wat snellers, de game die ik nu speel kan ik alleen op low zetten (runescape) en dan heb ik rond de 25-30 fps wat dus echt laag is aangezien dit een simpele game.. Maar mijn vraag is, is hoe kan ik een goeie processor vinden die wat verschil gaat maken in mijn laptop, omdat er namelijk zoveel processors op de markt zijn kan ik er weinig uit maken wat nou beetje goed voor mijn laptop is, is daar een makkelijke manier voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

rubie101 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:03:
Heyy!

Ben ik weer, de SSD is een heerlijke upgrade geworden maar nu wil ik weer wat snellers, de game die ik nu speel kan ik alleen op low zetten (runescape) en dan heb ik rond de 25-30 fps wat dus echt laag is aangezien dit een simpele game.. Maar mijn vraag is, is hoe kan ik een goeie processor vinden die wat verschil gaat maken in mijn laptop, omdat er namelijk zoveel processors op de markt zijn kan ik er weinig uit maken wat nou beetje goed voor mijn laptop is, is daar een makkelijke manier voor?
Neem aan dat er niet heel veel beters te vinden valt, misschien een A10 maar die is nog steeds erg traag. De amd Piledriver architectuur is nou niet echt iets om over naar huis te schrijven...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubie101
Dus een nieuwe processor erin gooien is onbegonnen werk.. Maar is het niet mogelijk om bijvoorbeeld een intel processor erin te stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanroelfs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-06 11:33
rubie101 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:39:
Dus een nieuwe processor erin gooien is onbegonnen werk.. Maar is het niet mogelijk om bijvoorbeeld een intel processor erin te stoppen?
nee in een laptop is het eigenlijk onmogelijk om de CPU te vervangen. dit komt omdat het moederbord speciaal voor dit type laptop is gemaakt. de enige oplossing is een nieuwe laptop kopen.

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubie101
Duidelijk! Dan moet ik maar is gaan kijken naar een nieuwe laptop, bedankt voor de info :)
Pagina: 1