Beste Tweakers,
Sinds een jaar of anderhalf wil ik graag mijn pc upgraden. De huidige videokaart is 2 jaar oud en kan nog prima mee, naar mijn mening. Wel is de CPU, RAM en het mobo zwaar verouderd, zoals jullie kunnen zien.
Mijn voornaamste vraagtekens richten zich op de ruimte in de kast (dien ik bijvoorbeeld een grotere aan te schaffen), of de voeding voldoende wattage levert en of het überhaupt een werkende combinatie is?
Ik zoek een?
Goed samenwerkende CPU, moederbord, RAM(16 GB) en koeler combinatie.
Wat is je budget?
Rond de €600,- zou ik een mooi bedrag vinden met de optie om tot €700,- te gaan.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU: Intel heeft mij nooit teleurgesteld en om deze reden heb ik nul ervaring met andere processormerken. Hierdoor heb ik ook geen behoefte om van merk te wisselen en ligt mijn voorkeur bij Intel.
Moederbord: Gigabyte vind ik qua prijs/kwaliteit prettig. Ik ben nog nooit bezig geweest met OC’en, maar wil mij hier wel in verdiepen. Als ik mij niet vergis is MSI een koploper op dit gebied, maar betaal je daar iets meer voor.
RAM: geen voorkeur.
Koeler: geen voorkeur.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals duidelijk mag zijn, is het een oud systeem (qua cpu, mobo, ram en koeler). De voeding, GPU, Toshiba P300 zijn ongeveer 2 jaar oud, de Crucial BX100 om en nabij 3 jaar.
Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor gamen (Total War: Warhammer 2, Battlefield 4, Arma 3) en wil hem wat meer power geven voor de toekomst. Referentiepunt: Battlefield V op very high/ultra zou prachtig zijn (behalve dat ik de game niet ga kopen).
Eigen research
Sockets en DDR komen overeen voor zover ik zie. Kanttekening: mijn kennis omtrent hardware is matig. Newb question: indien er een K achter de processor staat, betekent dit dat hij overclocked kan worden toch?
Mocht er budget over zijn, of mijn portemonnee begint te jeuken, wil ik de optie houden om een extra SSD of grotere SSD aan te schaffen (want 120 gb is ruk).
Wat vinden jullie van de huidige producten en zou dit goed met elkaar werken?
Ik hoor graag van jullie,
Bij voorbaat dank!
Sinds een jaar of anderhalf wil ik graag mijn pc upgraden. De huidige videokaart is 2 jaar oud en kan nog prima mee, naar mijn mening. Wel is de CPU, RAM en het mobo zwaar verouderd, zoals jullie kunnen zien.
Mijn voornaamste vraagtekens richten zich op de ruimte in de kast (dien ik bijvoorbeeld een grotere aan te schaffen), of de voeding voldoende wattage levert en of het überhaupt een werkende combinatie is?
Ik zoek een?
Goed samenwerkende CPU, moederbord, RAM(16 GB) en koeler combinatie.
Wat is je budget?
Rond de €600,- zou ik een mooi bedrag vinden met de optie om tot €700,- te gaan.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU: Intel heeft mij nooit teleurgesteld en om deze reden heb ik nul ervaring met andere processormerken. Hierdoor heb ik ook geen behoefte om van merk te wisselen en ligt mijn voorkeur bij Intel.
Moederbord: Gigabyte vind ik qua prijs/kwaliteit prettig. Ik ben nog nooit bezig geweest met OC’en, maar wil mij hier wel in verdiepen. Als ik mij niet vergis is MSI een koploper op dit gebied, maar betaal je daar iets meer voor.
RAM: geen voorkeur.
Koeler: geen voorkeur.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 2500 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gigabyte GA-Z68AP-D3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Toshiba P300 (Retail), 3TB | € 75,50 | € 75,50 |
| 1 | Cooler Master Elite 310 | € 39,61 | € 39,61 |
| 1 | Scythe Mugen 3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung SH-S222AB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | be quiet! Pure Power L8 500W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Crucial BX100 120GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 115,11 | |
Zoals duidelijk mag zijn, is het een oud systeem (qua cpu, mobo, ram en koeler). De voeding, GPU, Toshiba P300 zijn ongeveer 2 jaar oud, de Crucial BX100 om en nabij 3 jaar.
Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor gamen (Total War: Warhammer 2, Battlefield 4, Arma 3) en wil hem wat meer power geven voor de toekomst. Referentiepunt: Battlefield V op very high/ultra zou prachtig zijn (behalve dat ik de game niet ga kopen).
Eigen research
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8600K Boxed | € 264,91 | € 264,91 |
| 1 | Gigabyte Z370P D3 | € 95,- | € 95,- |
| 1 | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB | € 136,50 | € 136,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 546,40 | |
Sockets en DDR komen overeen voor zover ik zie. Kanttekening: mijn kennis omtrent hardware is matig. Newb question: indien er een K achter de processor staat, betekent dit dat hij overclocked kan worden toch?
Mocht er budget over zijn, of mijn portemonnee begint te jeuken, wil ik de optie houden om een extra SSD of grotere SSD aan te schaffen (want 120 gb is ruk).
Wat vinden jullie van de huidige producten en zou dit goed met elkaar werken?
Ik hoor graag van jullie,
Bij voorbaat dank!