richting van zonnepanelen - uitbreiding installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mverduyn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-01-2024
Goedendag,

ik heb momenteel 8 zonnepanelen en 2 zonneboilerpanelen op mijn schuine dak in de zuidrichting.
Meer plaats is er door twee klapramen niet op dit dak.
De omvormer (SE2200), warmwatertank etc staan op de zolder.

Ik zou graag wat meer electriciteit opwekken omdat ik een warmtepomp overweeg.
Op het vlakke dak van mijn schuurtje (ongeveer 30 m weg) heb ik plaats voor maximaal 3 panelen.
Op mijn schuine dak van mijn huis in noordelijke richting heb ik plaats voor minstens 6 panelen.

Ik heb een omvormer met meer kapaciteit nodig op de zolder maar is panelen op de noordkant wel zo verstandig?
Of is het ronduit onverstandig?
Als ik mijn schuurtje gebruik heb ik niet veel extra panelen en toch extra omvormerkapaciteit nodig.

Graag jullie meningen.

Groet, Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb reeds 3 jaar panelen op noord liggen. Solar Frontier SF-170S op 35 graden helling, met een kleine afwijking richting noordwest.
Noord doet zo een 55% op jaarbasis vergelijken met de zuidkant.
Ik heb ze sinds kort op een aparte omvormer: https://pvoutput.org/comp...?sid=37091&sid1=15478&t=m

Dit tabelletje komt aardig overeen met de jaaropbrengst.
In de zomermaanden, heb je natuurlijk meer opwek dan in de winter op de noordkant.
Dagen in de zomer zijn langer, meer licht en diffuuslicht en de zon staat hoger en schijnt ook op de noordkant.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Hoe oud zijn de zuidpanelen? Misschien kan je die wel op noord leggen en op zuid wat nieuws met meer Wp

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2018 15:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mverduyn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-01-2024
Zeer bedankt.
Mijn zonnepanelen aan de zuidkant zijn in 2016 geinstalleerd (275 Wp black mono (DMEGC M275-M156-60).

Ik ga 's kijken wat het beste is gezien de ruimte op mijn zolder voor een omvormer met een hogere kapaciteit of een tweede omvormer. Ook moet ik kijken wat qua electriciteitsgroepen mogelijk is.

Ik ben nog echt aan het orienteren!

Ik heb een hoekwoning ; zonnepanelen aan de westerzijkant? (ja, ik weet het, niet of geen opbrengst 's morgens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:37
Je dak van het schuurtje wat vergroten een optie ? Soort van luifel eraan , zodat je ook een veranda eronder krijgt ? Is goed voor de WAF en je hebt je capaciteit voor de warmtepomp . win win dus ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???