Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf eerste Mac

Pagina: 1
Acties:

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11 09:47
Na 15 jaar werken op pc sta ik op het punt om volledig over te stappen op het Apple eco systeem.
Reden is vrij simpel. Sinds mijn nieuwe focus op gtd ben ik terecht gekomen op de spark mail app. Welke in combinatie met todoist mijn workflow 10 keer sneller zal maken.

Momenteel werk ik met 2 pc's.
Een desktop (triple screen) en een ultrabook voor onder de baan (IT consultant, met windows netwerken)
Nu twijfel ik om een mac pro + macbook pro te kopen of slechts enkel een macbook pro.

Toch zou ik graag mijn triple setup houden al ken ik macos niet genoeg om te weten of er echt veel voordeel uit te halen is.

Wat zouden jullie aanraden?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kun je werk en privé niet gescheiden houden door die pc voor je werk te gebruiken en een Mac voor privé aan te schaffen?

Destijds ben ik (privé) cold turkey over gegaan op Apple maar wel met een tweedehands machine. Eerst maar eens de boel leren kennen voordat ik voor veel geld een nieuwe zou kopen. Dat advies zou ik jou ook willen geven. Je kunt meteen all in gaan en €5000 investeren met een Mac Pro en een dikke MacBook Pro. Maar wat als je er niet aan kunt wennen, alleen Mail je workflow kan helpen en de rest het alleen maar vertraagt?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sypie schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:12:
Kun je werk en privé niet gescheiden houden door die pc voor je werk te gebruiken en een Mac voor privé aan te schaffen?
Dat zou ik dan weer afraden. Ik heb dat jaren geleden een tijdje geprobeerd en het verstoorde mijn workflow juist omdat ik voortdurend moest nadenken over de verschillen tussen Windows en Mac terwijl een boel acties, zoals allerhande toetsencombinaties, gewoon in het “muscle memory” moeten zitten. Ik had best aan een Mac kunnen wennen maar ik kon er niet aan wennen om steeds tussen twee manieren van werken te switchen.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@sypie
Absolute afrader aangezien je niet/minder snel aan MacOS zult wennen als je daarnaast nog steeds je vertrouwde Pc’tje zult gebruiken.

Of volledig overgaan of niet. Maar niet half.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

belrpr schreef op zondag 16 september 2018 @ 02:09:
Na 15 jaar werken op pc sta ik op het punt om volledig over te stappen op het Apple eco systeem.
Reden is vrij simpel. Sinds mijn nieuwe focus op gtd ben ik terecht gekomen op de spark mail app. Welke in combinatie met todoist mijn workflow 10 keer sneller zal maken.

Momenteel werk ik met 2 pc's.
Een desktop (triple screen) en een ultrabook voor onder de baan (IT consultant, met windows netwerken)
Nu twijfel ik om een mac pro + macbook pro te kopen of slechts enkel een macbook pro.

Toch zou ik graag mijn triple setup houden al ken ik macos niet genoeg om te weten of er echt veel voordeel uit te halen is.

Wat zouden jullie aanraden?
Dus de overstap is enkel gebaseerd op een mail applicatie? Outlook desktop client weleens geprobeerd? Doet wat ik zo kan zien alles wat spark ook doet...

Verwijderd

Ik zou er nog eens goed over nadenken.

Windows is een redelijk vrij OS, maar met Mac ben je gebonden voor OS en hardware aan 1 leverancier die bij elke weer een klap duurder word.

En als ik de MacOS gebruikers moet geloven staat de ontwikkeling van MacOS al een poosje zo goed als stil en wordt het er allemaal niet sneller op.

Heb je al eens gekeken naar Linux. Kun je proberen op je bestaande hardware, het software aanbod is enorm en de performance erg goed.

Je kunt Linux zelfs eruit laten zien en grotendeels laten werken als MacOS.

Vroeger was Linux een knutsel OS, maar tegenwoordig kun je vrijwel zonder de commandline.

• belrpr
@Brilsmurfffje
Ja gewoon voor die mail app.

Mijn workflow is :
Beantwoorden wat kan in 2 minuten of snoozen en 2 keer per dag beantwoorden.
E-mails die langer vergen wordt een taak in todoist (Bv wachten op prijzen van een leverancier voor ik een klant kan beantwoorden, of wachten op goedkeuring van de branche manager, ...)

Het linken van e-mails in todoist gaat perfect ook met outlook maar niet op een mobiel.
Dit gaat dan juist wel weer met spark (IOS & Macos only).

Vroeger had je nog newton waarmee dit kon maar die stoppen ermee.
Nog een reden voor over te schakelen is de betere integratie.

Bv vanop macos telefoontjes doen met de iphone.
Het automatisch activeren van de hotspot functionaliteit op de Iphone zonder uw Iphone te moeten nemen en dit te activeren.

@EnGee
Ja had gehoopt dat windows 10 mobile hetzelfde ging worden als Apple maar spijtig genoeg niet.
Voordeel is ook 1 aanspreekpunt bij problemen.

Bedoeling is om volledig over te gaan.
Hoe slecht kan het uitdraaien?

Ben alleen in twijfel voor mac pro (Wat al een oud toestel is late 2013) + macbook pro.
Of macbook pro + thunderbolt 3 docking voor triple screen thuis.

Ik weet bv op windows dat dit hel is naar uw bureaublad. Uw icoontjes resetten steeds door de verschillende resoluties.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

belrpr schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:07:
@Brilsmurfffje
Ja gewoon voor die mail app.

Mijn workflow is :
Beantwoorden wat kan in 2 minuten of snoozen en 2 keer per dag beantwoorden.
E-mails die langer vergen wordt een taak in todoist (Bv wachten op prijzen van een leverancier voor ik een klant kan beantwoorden, of wachten op goedkeuring van de branche manager, ...)

Het linken van e-mails in todoist gaat perfect ook met outlook maar niet op een mobiel.
Dit gaat dan juist wel weer met spark (IOS & Macos only).

Vroeger had je nog newton waarmee dit kon maar die stoppen ermee.
Nog een reden voor over te schakelen is de betere integratie.

Bv vanop macos telefoontjes doen met de iphone.
Het automatisch activeren van de hotspot functionaliteit op de Iphone zonder uw Iphone te moeten nemen en dit te activeren.
Letterlijk alles wat je hierboven noemt zit ook gewoon in de desktop app van Outlook 2016
https://support.office.co...ining-center/Outlook-tips

Op je mobiel kan je ook outlook gebruiken want die app staat gewoon in de appstores (Google & Apple)

Het doorzetten van taken kan tegenwoordig ook gewoon automatisch met binnenkomende mail via mail rules die op je inbox draaien ipv in Outlook. Dus voordat de mail op je telefoon komt is de rule al toegepast.

Verder kan je in Outook ook Quicksteps defineren die veel van jou beschreven taken met 1 klik op de knop kunnen doen:
https://support.office.co...b0-4b48-9141-a9904da0aaf9

Veel functionaliteit van Spark werkt ook pas goed als de hele toko hiernaar overstapt..

• belrpr
@Brilsmurfffje
Nee je hebt een plugin voor todoist in Outlook (x86) maar niet op android of ios.
Dus op je mobiel (Full outlook x86 heeft dit wel) kan je geen taak aanmaken in todoist welke een link heeft waardoor je erop klikt dat deze in outlook opent.

Je kan wel e-mail doorsturen naar todoist maar dan is de taak gewoon de inhoud van de e-mail maar dit maakt het moeilijker om te replyen op dat bericht.

Nog iets Outlook is een draak van een programma om op meerdere computers te gaan draaien.
De categorie namen dienen manueel overgezet te worden. De autoaanvullingslijst is iets lokaal.

En werken met meerdere personen aan e-mails heb ik niet nodig.

Verwijderd

belrpr schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:07:
@EnGee
Ja had gehoopt dat windows 10 mobile hetzelfde ging worden als Apple maar spijtig genoeg niet.
Voordeel is ook 1 aanspreekpunt bij problemen.

Bedoeling is om volledig over te gaan.
Hoe slecht kan het uitdraaien?

Ben alleen in twijfel voor mac pro (Wat al een oud toestel is late 2013) + macbook pro.
Of macbook pro + thunderbolt 3 docking voor triple screen thuis.

Ik weet bv op windows dat dit hel is naar uw bureaublad. Uw icoontjes resetten steeds door de verschillende resoluties.
Het voordeel vind ik gelijk een nadeel. Apple wisselt nogal sterk in haar klantgerichte support.
Soms is de klant heilig en krijgt deze maximale support, maar vaak ook het tegenovergestelde.
Ik noem maar even de brakke toetsenborden van de MBP waar eerst gedreigd moest worden met rechtszaak, voordat Apple in beweging kwam. Hoe ze dan in beweging kwamen vond ik dan wel weer chique.

Ik zie alleen niet het voordeel van Mac vs je huidige Windows setup.

Spark is verkrijgbaarvoor Windows en Mac
To-Do-Ist is verkrijgbaar voor Android en iOS.

Ik zie het voordeel van de overstap naar Apple niet zo?

Persoonlijk prefereer ik een laptop boven een desktop, maar het hangt af van je gebruik.
Ook zijn de laptops, zoals je zelf al aangaf, nieuwer qua componenten.

Ik heb onvoldoende ervaring met MacOS om de impact op de desktop icons te vertellen, maar ik heb onder Windows ook geen problemen, daar ik niet of nauwelijks desktop icons op met scherm heb.

• belrpr
@EnGee
https://sparkmailapp.com/ is alleen macos en ios.

En er zijn nog een paar redenen om te switchen.
Maar kan de impact van een dockingstation niet goed inschatten op macos vandaar de post.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:07
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:57:

Windows is een redelijk vrij OS, maar met Mac ben je gebonden voor OS en hardware aan 1 leverancier die bij elke weer een klap duurder word.

En als ik de MacOS gebruikers moet geloven staat de ontwikkeling van MacOS al een poosje zo goed als stil en wordt het er allemaal niet sneller op.
Je moet geen onzin uitkramen :)
elk jaar is er weer een grote update van MacOs, en de Macs hebben steeds zeer goede hardware, en zijn oudere Macs langer te gebruiken dan menigeen Win machine, ook vanwege de goede werking van MacOs en de Mac hardware.

Het probleem ligt vaak bij de Win gebruiker zelf, waarvoor elk jaar vele hardware vernieuwingen zijn, die men denkt nodig te hebben, en als je dan naar een Mac overstapt is het even wennen dat Apple dat niet doet.

Kijk eerst maar eens naar wat benchmarks en kijk hoe goed de Macs het doen :)

Verder, het overschakelen naar MacOs is makkelijk, let wel op dat er voor jouw software een Mac variant is, in het ergste geval kan je nog een Win emulator draaien.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

absrnd schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:44:
[...]

elk jaar is er weer een grote update van MacOs, en de Macs hebben steeds zeer goede hardware, en zijn oudere Macs langer te gebruiken dan menigeen Win machine, ook vanwege de goede werking van MacOs en de Mac hardware.

Het probleem ligt vaak bij de Win gebruiker zelf, waarvoor elk jaar vele hardware vernieuwingen zijn, die men denkt nodig te hebben, en als je dan naar een Mac overstapt is het even wennen dat Apple dat niet doet.

Verder, het overschakelen naar MacOs is makkelijk, let wel op dat er voor elke software een Mac variant is, in het ergste geval kan je nog een Win emulator draaien.
De hardware, processors en geheugen is identiek tussen Windows en Mac. Verder is Windows 10 een kogel snel OS dat met de tijd ook niet trager wordt. Verder installeert Windows 10 op oudere machines
Dan dat de laatste versie van Mac OS dat doet

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:35
downtime schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:23:
[...]

Dat zou ik dan weer afraden. Ik heb dat jaren geleden een tijdje geprobeerd en het verstoorde mijn workflow juist omdat ik voortdurend moest nadenken over de verschillen tussen Windows en Mac terwijl een boel acties, zoals allerhande toetsencombinaties, gewoon in het “muscle memory” moeten zitten. Ik had best aan een Mac kunnen wennen maar ik kon er niet aan wennen om steeds tussen twee manieren van werken te switchen.
Ik hou al jaren werk en prive emai gescheiden is het is eigenlijk heel simpel twee inlog-accounts aanmaken op de PC of Mac waar je op werkt.
Op je mobiel twee mail app's. In mijn geval de standaard mail-app voor prive en de MS Outlook app voor werk.

Twee gescheiden pc's / mac's dat is beetje lastig en onnodig.

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:03

Sorbo

Uw hulp in huis!

belrpr schreef op zondag 16 september 2018 @ 23:18:
@EnGee

Maar kan de impact van een dockingstation niet goed inschatten op macos vandaar de post.
Ik werk zakelijk met een Macbook Pro (2015) waar ik dagelijks een wisselende setup van 1 of 2 monitoren aan hang. Deze monitoren verschillen vaak in resolutie van bijvoorbeeld 2x 1440p, naar 1x 1440p en 1x 1080p, etc. Omdat dit model Mac nog twee displayports heeft, maak ik geen gebruik van een docking station.

Mijn ervaring met Mac OS is dat deze hier prima mee omgaat. Je iconen verspringen niet, je bent niet spontaan vensters "kwijt" omdat ze op een scherm stonden dat niet meer aangesloten is. Mac OS onthoudt ook verrassend goed welke setups ik waar gebruikt heb qua schermorientatie, dus ik ben niet iedere keer dat ik op een andere plek zit éérst mn monitoren in de juiste logische volgorde aan het zetten.

Dit, in combinatie met de finder en spectacle, zorgen ervoor dat ik prima uit de voeten kan met Mac OS. De taken die ik doe zouden echter ook prima onder Windows kunnen, en ik heb geen ervaring met GTD/Spark/Todoist, dus daar kan ik je helaas niet meer over zeggen.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:07
Brilsmurfffje schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:48:
[...]

De hardware, processors en geheugen is identiek tussen Windows en Mac. Verder is Windows 10 een kogel snel OS dat met de tijd ook niet trager wordt.
Dat zeg ik ook niet, maar zijn niet onderbouwde opmerking is gewoon niet waar,
maar laten we niet, zoals vele Mac/Win topics, vervallen in een welles nietes verhaal :)

Verwijderd

[...]

Verder is Windows 10 een kogel snel OS dat met de tijd ook niet trager wordt.
_O-

Verwijderd

belrpr schreef op zondag 16 september 2018 @ 23:18:
@EnGee

Bedankt. Ik moet beter leren lezen. O-)

https://sparkmailapp.com/platform

"Spark will be a cross-platform email client soon. Please enter your email and we'll let you know when it's available for your device."

Nu weet ik niet hoe snel 'soon' is, maar wellicht de moeite van het wachten waard.

Verwijderd

absrnd schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:44:
[...]

Verder, het overschakelen naar MacOs is makkelijk, let wel op dat er voor jouw software een Mac variant is, in het ergste geval kan je nog een Win emulator draaien.
Ik deel slechts de onzin die Mac gebruikers mij op de mouw spelden. :P

Ik zie binnen ons team dat meer collega's overstappen van MBP naar Windows en Linux, om de eerder genoemde redenen.

Ik ben roerend met je eens dat veel mensen te snel overstappen naar nieuwe hardware. Nodig is het vaak niet (leuk vaak wel). Ik tik momenteel meer op mijn oude (2013) laptopje, dan mijn nieuwere laptop (2017) en ondanks dat de CPU benchmark vereld dat mijn oude i5 25% langzamer zou moeten zijn, dan mijn nieuwe i5 voelt het als precies andersom. Ik wijt dat aan W10. Ik vind het een te bloated OS en niet zo gebruiksvriendelijk als W7 of Ubuntu.

Benchmarks zijn moeilijk te vergelijken. Ik gok zomaar dat MacOS met minder resources wegkomt, dan W10. Je ziet dat ook met iPhone vs. Android. De Android toestellen hebben vaak hogere specs, maar lijken dat ook vaak nodig te hebben (wat weer vaak met de skin te maken heeft).

Verwijderd

[...]

De hardware, processors en geheugen is identiek tussen Windows en Mac. Verder is Windows 10 een kogel snel OS dat met de tijd ook niet trager wordt. Verder installeert Windows 10 op oudere machines
Ik kan dat niet zeggen van mijn Windows 10 machines. Nog even los van de updates die bootloops creeëen.

Verwijderd

absrnd schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:30:
[...]

Dat zeg ik ook niet, maar zijn niet onderbouwde opmerking is gewoon niet waar,
maar laten we niet, zoals vele Mac/Win topics, vervallen in een welles nietes verhaal :)
Ik zou de laatste zijn die een gaat stellen dat het ene OS superieur is aan het andere OS.

Het is afhankelijk van de taken die je wil verrichten met het OS. Ik gebruik graag Ubuntu, maar snap dat andere mensen graag Windows gebruiken, maar ook bij MacOS zie ik de voordelen. ChromeOS zou door elke (schoon)moeder gebruikt moeten worden, dat scheelt zonen in de IT veel werk.

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:06

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Een macbook pro is voldoende (van de nieuwe generatie) om je triple-setup te behouden.
Wel heb je een USB-C docking oplossingen nodig afhankelijk van welke monitoren je nu gebruikt.
En multi-desktop werkt sinds de laatste OSX versies prima, gebruik zelf 2 monitoren en heb geen klachten.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:17:
[...]

Ik kan dat niet zeggen van mijn Windows 10 machines. Nog even los van de updates die bootloops creeëen.
Jammer dat dit nergens op gebasseerd is.. Zo heb ik bij een Mac ook vaak genoeg naar die ronddraaiende strandbal zitten kijken.

Dat jij achter een machine zit zonder moderne processor met voldoende geheugen en een SSD betekent niet dat het OS traag is. Als je Windows en Mac gaat vergelijken moet je dit niet doen met de state of the art mac met een 4 jaar oude windows bedrijfs pc op een 5400rpm schijfje met tig monitoring agents..

https://www.businessinsid.../?international=true&r=US

Verwijderd

Brilsmurfffje schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:45:
[...]

Jammer dat dit nergens op gebasseerd is.. Zo heb ik bij een Mac ook vaak genoeg naar die ronddraaiende strandbal zitten kijken.

Dat jij achter een machine zit zonder moderne processor met voldoende geheugen en een SSD betekent niet dat het OS traag is. Als je Windows en Mac gaat vergelijken moet je dit niet doen met de state of the art mac met een 4 jaar oude windows bedrijfs pc op een 5400rpm schijfje met tig monitoring agents..

https://www.businessinsid.../?international=true&r=US
......Verder installeert Windows 10 op oudere machines
Wat is het nu? Werkt W10 nu wel of niet op oudere hardware volgens jou?

Overigens zijn je aannames ook niet correct, maar ik het gaat hier nu om de overstap naar MacOS of niet. Het aanbidden van Windows hoeft hier niet. Zoals eerder door mij aangegeven. Geen OS is superieur in mijn ogen, laten we hier dan ook geen discussie over proberen te starten in dit bericht.
Pagina: 1